اعلام آمار رسمی برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون و تلوبیون / در چالش امروز فضای برودبند و برودکست، این آمار معجزه است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۶
گزارش صبا از نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه‌ملی

اعلام آمار رسمی برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون و تلوبیون / در چالش امروز فضای برودبند و برودکست، این آمار معجزه است!

نشست خبری «گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳ رسانه ملی صبح امروز برگزار شد. در این نشست با اشاره به مکانیزم آمارگیری از مخاطبان سیما، عنوان شد: چالشی جدی بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم، معجزه است. .

به گزارش صبا، نشست خبری «گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان ۱۴۰۳رسانه ملی» صبح امروز ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات، حسن عابدینی معاون امور استانها، سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، علی بخشی‌زاده قائم مقام معاونت صدا و محمد کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی در سالن کوثر ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سلیم غفوری درباره عملکرد سیمای رسانه ملی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳ عنوان کرد: برنامه‌ها و تدارکی که همکاران داشتند همه در یک ماه گذشته دیده‌اند و برنامه‌ها از ماه مبارک رمضان آغاز شد و سریال‌های مرتبط و برنامه‌هایی که برای عید نوروز تدارک دیده شده‌بود، مخاطبان دیده‌اند و آنچه پخش شده گویای تلاش همکاران ما در معاونت سیما بوده‌است.

او افزود: سریال‌های «رستگاری» و «زیرخاکی» به پایان رسید و سریال «هفت سر اژده‌‌ها» و «نون خ» همچنان ادامه دارند؛ همه شبکه‌های ما برنامه هایی برای سال تحویل تدارک دیده‌بودند که با همه نقاط قوت و ضعف، مخاطبان آن‌ها را دیده‌اند و همه در جریان هستند.

غفوری اذعان داشت: برنامه‌های «زندگی پس از زندگی»، «محفل»، «هلال»، «پناه»، «آن و بعد از آن» برنامه‌های مطرح ماه رمضان بودند. در واقع برای ماه مبارک رمضان ۱۰ برنامه برای زمان افطار، ۹ برنامه برای سحر، ۱۵ برنامه ترتیل خوانی، ۱۵ برنامه مناجات خوانی و مجموعا ۵۰ ویژه برنامه معارفی مرتبط با ماه رمضان داشته‌ایم.

او ادامه داد: اگر بخواهم با تفکیک ساختار عرض کنم، ۵۰ درصد از برنامه‌ها گفت‌وگو محور بودند،  ۱۳درصد مسابقه و ۲۴ درصد نماوا و کلیپ داشتیم، همچنین ۷درصد برنامه گزارشی ۳و نیم درصد پویانمایی روی آنتن برده‌ایم.

غفوری بیان کرد: برای عید نوروز نیز برنامه های متنوعی تدارک دیده شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به «ایران دوست داشتنی»، «هموطنز» و «شصتادیا» «معرکه»، «پانتولیگ»، «مردان آهنین »، «مهمانی»، «بگو بخند»، «سرزمین شعر» اشاره کرد. ۳۸ درصد برنامه‌های عید نوروز مسابقه، ۷ درصد آن مستند، ۱۴.۵ درصد کلیپ و نماهنگ  و۴.۵ درصد برنامه‌ها گفت‌وگو محور بودند.

قائم مقام معاونت سیما در پایان بیان کرد: توجه به آداب و رسوم اقوام، تنوع در قالب‌های برنامه سازی، توجه ویژه به خانواده و داشتن نگاه جهانی به امت سازی از جمله اهداف معاونت سیما در تدارک برنامه‌های‌ماه رمضان و عید نوروز بود.

در ادامه احمد کشوری مدیرعامل تلوبیون اذعان داشت: آماری که خدمتتان در ادامه عرض می‌کنم افکارسنجی نیست و صرفا میزان مخاطبان تلوبیون و علاقمندی آن‌ها را نشان می‌دهد. همچنین این آمار آرشیو است و شامل آمار لایو نمی‌شود. ما در رویدادهای مختلف، میزان مخاطب تلوبیون را از طریق درگاه هایی که خودمان داریم، اعلام می‌کنیم. ما در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل ۵۰ میلیون دقیقه واچ تایم داشتیم.

۱۱۲۵۴۶ نفر شبکه سه و ۴۰۲۹۸ نفر شبکه یک و ۳۰۸۹۲ نفر شبکه دو را تماشا کردند و کاربران تلوبیون با اینترنت رایگان خانگی مخابرات این شبکه ها را به ترتیب تماشا می کردند که خودش دلیلی بر این شده‌است که بیش از پیش مقرف تلوبیون در تلویزیون‌های اندورید در میان دیگر اپلیکیشن ها ۲۵ درصد افزایش داشته است.

او افزود: «محفل» امسال به «زندگی پس از زندگی» رسید و این دو برنامه در رقابت باهم توانستند این رکورد را خلق کنند و پس از آن «هلال» و «صدره» مورد توجه قرار گرفته‌اند. در برنامه های سحرگاهی برنامه «سر سفره خدا» که از شبکه پویا پخش شد، در صدر قرار گرفته‌است و پس از آن «ماه من»، «صدره»،«سحرنشینی»، «ماه خدا» به ترتیب بیشترین بازدید را داشتند.

خورشیدی تصریح کرد: در برنامه‌های سال تحویل، برنامه «سال نو»، «شب عیدی» و «ایران دوست داشتنی» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشته‌اند و در برنامه‌های سرگرمی «مهمانی»، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی»، «معرکه» بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند.

او در پایان عنوان کرد: مخاطبان سریال «نون خ» به ازای هر قسمت شامل ۱۵۰ هزار نفر شدند و سپس «زیرخاکی» ۱۴۰ هزار، «هفت سر اژده‌ها» ۱۰۷ هزار نفر و «رستگاری» با ۳۷ هزار مخاطب و «جومونگ ۳» با ۴۷ هزار نفر به پخش پرداختند. همچنین در برنامه‌های تعاملی «زندگی با آیه‌ها» و سپس «معرکه» در صدر قرار گرفتند.

در ادامه علی بخشی زاده معاون صدا ضمن بیان اینکه رادیو مانند دیگر بخش‌های سازمان در ابتدا سیاست هایی را طراحی کرد و به سبب آن برنامه‌هایی روی امواج برد، گفت: در شش محور برنامه ها را تدارک دیدیم که مواسات و همدلی مومنانه، ترویج آداب مهربانی، همدلی و وحدت مسلمین، صبر راهبردی و نظام سلطه و استکبار، جلسات تلاوت های خانوادگی، ترویج سفره های افطار خانه و مساجد و… از جمله این محورها بودند.

معاون صدا ادامه داد: همچنین یک سری سیاست های اجرایی نیز طراحی شده‌بود که از جمله آن می‌توان به کمربند تلاوت که در ۲۴ ساعت شبانه روز پخش می‌شدند و مشهود بود، و حضور مردم در سفره های ساده افطاری را گزارشگران به سمع مخاطبان رساندند و کارشناسانی که با تنوع خوبی
به مباحث پرداختند و تکرر در فضای مجازی می‌تون اشاره کرد. همچنین تنوع مکانی در مراسم شب های قدر و پیروز بیرون آمدن از تداخل مناسبتی ۱۳ نوروز که با ۲۱ ماه رمضان داشت، تعبیر منطقی صورت گرفت؛ از ویژگی‌های امسال رادیو بود.

علی بخشی‌زاده بیان کرد: رادیو ایران با برنامه‌های «قرار بی قراران»، «قرار آسمانی»، «در حریم راز»، «آیین حضور» و در رادیو جوان «خدا اجازه»، «جوان ماه»، «شب عزیز، و در شبکه تهران «الهیه»، «جنت‌آباد»، «باغ فیض» و در رادیو فرهنگ «دست دعای بهار»، «روزه گشا» از جمله برنامه‌هایی بودند که به ترتیب از سحر تا افطار بر امواج رادیو پخش شدند.

او در پایان گفت: رادیو قرآن نیز «دلارام»، «صدای نیایش» و در رادیو معارف «بهشت اجابت»، «دعوت» و در رادیو گفت‌وگو «آغاز مهربانی»، «در انتظار باران»، «پناه بر خدا»، در رادیو ورزش «تصمیم نیاز، «ضیافت پهلوانان»، «عصر بهاری» و در رادیو پیام «پیام سحر»، «آوای رمضان» و در رادیو نمایش «فصل وصل»، «هم سفره» و «یک آیه یک ماجرا» پخش شدند.

شاکری نژاد رییس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه عنوان کرد: لازم است مقدماتی درباره عملکرد رصد افکار عمومی و نظر مخاطبان دارد عرض کنم؛ ما در مرکز ۲ نمونه نظرسنجی داریم، یکی نظرسنجی تلفنی به همراه نظرسنجی حضوری و میدانی. ما از هزار نمونه مطابق استانداردهای جهانی بر اساس استانداردها ۴۰ هزار نمونه بسته که به نوع نظرسنجی متفاوت است، بهره می‌بریم.

او ادامه داد: هم درب منازل و هم تلفنی انجام می‌دهیم و مشکل عدم همکاری نداریم.

شاکری نژاد بیان کرد: در باب نظرسنجی هر دو هفته یکبار میزان مخاطب سریال‌های تلویزیون را می سنجیم؛ اگر سریالی بازه پخش محدودی داشته باشد در کل یک یا دوبار مورد نظرسنجی قرار می‌گیرند و برنامه های شاخص هر ماه یکبار مورد نظرسنجی قرار می گیرد چون نه بودجه و نه وقت را داریم که همه برنامه‌ها را بسنجیم اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از درب منازل می‌سنجیم.

او اظهار کرد: در آخرین نظرسنجی کلیت مخاطب ۶۶ درصد در تهران و مراکز بوده است. پرسشگرهای ما در تهران و مراکز استان مستقر هستند. میزان مخاطب رسانه ملی به طرز معناداری در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر از مراکز استان است. ۱۵ هزار داده آماری در این باره داشتیم و میزان مخاطب در شهرستان ۶۹.۹ درصد و میزان مخاطب در روستاها ۷۸.۷ بوده است. اظهار نظری هم قبلا داشتم که نکته‌ام این بود امروز چالشی جدی بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم، معجزه است.

شاکری نژاد تصریح کرد: ما مدل‌های متنوعی داریم، به طور مثال از هزار نمونه نظرسنجی می‌کنیم و مطابق استانداردهای جهانی همچون موسسه گالوب هم پیش می‌رویم که بر اساس ۳۰۰ میلیون جمعیت آمریکا همین مدل نظرسنجی می‌کند. در عین حال در مدل‌های دیگری تا ۴۰ هزار نفر نظرسنجی هم داریم. یکی از معیارهای نظرسنجی شب انتخابات است و در انتخابات مجلس عددی که مرکز تحقیقات سازمان اعلام کرد هفت دهم درصد با نتیجه واقعی تفاوت داشت.

رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره تغییر برخی نظرسنجی‌ها نسبت به آمارها عنوان کرد: ما پنج فروردین اولین گزارش را درباره برنامه‌ها دادیم که مخاطب زندگی پس از زندگی ۱۷.۹ و محفل ۱۷.۵ درصد بوده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000