«برد-برد»؛ هم علم، هم ثروت! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۱
نگاهی به مسابقه پرطرفدار شبکه آی فیلم

«برد-برد»؛ هم علم، هم ثروت!

امیرحسین مدرس در سری جدید، اجرای آرام و به قاعده‌ای دارد. به قیمت ایجاد تعلیق‌های کاذب و بی‌جا، شرکت‌کننده را دچار استرس نمی‌کند و با نظر به جنبه‌های پررنگ فرهنگی و هنری برنامه، از گمراه کردن او یا طرح بحث‌های انحرافی، اجتناب دارد.

به گزارش صبا، ۶ دهه پس از ورود مسابقات تلویزیونی به کشورمان، این قالب برنامه‌سازی همچنان جزو پربیننده‌ترین تولیدات جا خوش کرده است. آن دسته از مسابقه‌هایی هم که به مخاطبان داخل استودیو کفایت نمی‌کنند و به طور جدی، بینندگان در منزل را وارد چرخه رقابت می‌کنند، یک قدم از بقیه در خلق هیجان و ترویج فرهنگ و دانش، جلوتر هستند.
سازندگان «برد برد» در شبکه آی فیلم که از سال گذشته به آنتن پخش رسید، با درک این نکته کلیدی و وسیع‌تر ساختن گستره شرکت‌کنندگان، با دعوت از بینندگان برای طراحی سوال و اختصاص جایزه نقدی، برنامه‌ای را تدارک دیده‌اند که هم فال است و هم تماشا. نکته‌ای که با توجه به جهانی بودن پخش آی فیلم، قطعاً باید مورد ملاحظه قرار می‌گرفته است.

شرکت‌کنندگان با انگیزه دستیابی به جایزه ۵۰ میلیونی و البته طراحان پرسش‌ها که مردم هستند، با مدنظر قرار دادن این‌که در صورت عدم موفقیت موردیِ هر شرکت‌کننده، سهمی از مبلغ جایزه برایشان کنار گذاشته می‌شود، خود را در پروسه تولید، شریک و مسئول می‌بینند. در واقع مفهوم «رقابت» بین بیننده که می‌تواند طراح سوال یا شاید مشاور فرد پاسخ دهنده باشد، با شرکت‌کننده حاضر در استودیو، به ظرافت تعمیم داده شده است.
ایده‌ای که خواه ناخواه منجر به مراجعه بینندگان به منابع مطالعاتی نیز می‌شود و این توفیقی مضاعف برای سازندگان «برد برد» است. مسابقه‌ای که در چینش فعلی، هم علم را لحاظ کرده و هم گزینه ثروت را در دسترس قرار داده تا مغالطه ساده فلسفی «علم بهتر است یا ثروت؟!»، این‌جا چندان محلی از اعراب نداشته باشد! خاصه آن‌که کتابخوان‌ها می‌دانند انتخاب کتاب به عنوان جایزه چه لذت دلنشینی دارد و در این مسابقه با عنایت به لزوم افزایش سرانه مطالعه در کشور، به این مهم پرداخته شده است.
به ویژه که در دوره جدید اختصاص آیتمی مجزا مثل «کافه برد برد» با اجرای مجری سری قبلی، امیر الهامی که به معرفی گزیده کتاب و نویسنده‌اش می‌پردازد، روال سرگرمی غالب در چنین مسابقاتی، با محتوای فرهنگی کمتر مورد عنایتی، تزیین شده و این تمهید، شایان تقدیر است.
امیرحسین مدرس در سری جدید، اجرای آرام و به قاعده‌ای دارد. به قیمت ایجاد تعلیق‌های کاذب و بی‌جا، شرکت‌کننده را دچار استرس نمی‌کند و با نظر به جنبه‌های پررنگ فرهنگی و هنری برنامه، از گمراه کردن او یا طرح بحث‌های انحرافی، اجتناب دارد. اگر اشاره سوالی به نظامی است، چون مدرس خود دستی بر آتش ادبیات دارد، به طور ضمنی یادی از دیگر آثار او از جمله «هفت پیکر» و «لیلی و مجنون» می‌کند. از نهج‌البلاغه، فکت‌های کاربردی کوتاه و شنیدنی دارد. برای شکستن اتمسفر سرد رقابت‌های اینچنینی، به بهانه تولد مادرِ مخاطبی که پشت خط قرار دارد، از حضار می‌خواهد چند ثانیه ترانه «تولدت مبارک» را بخوانند یا به مزاح، اسم کشور لیختن اشتاین را به نام شربت سرفه تشبیه می‌کند! خلاصه به قول یکی از شرکت‌کنندگان، مدرس انرژی خوبی را به فضای «برد برد» تزریق کرده است.
مسعود عسگری در مقام کارگردان، تعادل مناسبی میان وجوه سرگرم‌کننده و آموزنده مسابقه برقرار کرده و کوشیده است هویت ایرانی و قدمت بالای فرهنگ کشورمان را در لایه‌های مختلف فرمی و محتوایی برنامه مد نظر داشته باشد. در ساختار «برد برد»، عنصر زمان مدیریت شده و نسبتاً از آفت یکنواختی در امان مانده است. او با توجه به شناختش از مدیوم تلویزیون، چه در ترکیب‌بندی نماها و استفاده اصولی از نور، زیبایی بصری را توأمان در کنار اطلاع‌رسانی به موقع به بیننده از اتفاقات استودیو، رعایت کرده است.
از سویی سازندگان در همین فرصت سه ربع پخش، برای غنی‌سازی تمام لحظات مسابقه غافل نبوده‌اند. یکی از مصادیق آن تقدیم هر قسمت به یکی از مفاخر هنری، علمی و فرهنگی از جمله خسرو شکیبایی، شیخ اشراق سهروردی، میرسید علی همدانی و… است. ضمن این‌که در محوطه دکور هم پرتره‌هایی از بزرگان مثل علامه دهخدا تعبیه شده تا بار فرهنگی مسابقه، جنبه‌های عینی مشهودی هم داشته باشد.
صندلی گرداننده و شرکت‌کننده، پایه مونیتورها، سکوی قرارگیری و همچنین به تناسب، نمایشگر بزرگ پس زمینه، بر پایه تمی از نمادهای ایران باستان و سرزمین کهن پارس طراحی و اجرا شده‌اند تا جنبه‌های وطن پرستانه و تهییج مخاطبان از سراسر دنیا و رغبتشان به تماشا از جهت جذابیت بصری، رعایت شده باشد. در این باره به شکل موردی می‌توان به الگوبرداری از تکوک شیر غران از آثار باستانی دوره هخامنشی به عنوان پایه مونیتورها و طرح سربازان مادی در کنار سربازان پارسی که در نقاط مختلفی از دیواره‌های تخت جمشید به چشم می‌خورد، در نمای سکوی اصلی مسابقه اشاره کرد.
در طول طرح پرسش‌ها هم نورپردازی متنوع استودیو، با هدف متمرکز کردن حواس‌ها به مضمون، به درستی محدود و کنترل می‌شود.

از نور بنفش در لحظه برگزاری رقابت بهره‌وری هوشمندانه‌ای صورت گرفته؛ چون از نظر روانشناسی، این رنگ خاصیت نشاط‌آوری، روحیه‌بخشی و ایجاد انرژی مثبت دارد. درجه دشواری سوالات با دقت کارشناسی و تعیین رقم جایزه شده تا مشخصاً خطر ثقیل شدن و طرد و دلزدگی عامه بینندگان تقلیل یابد و گروه‌های سنی مختلف، با روند مسابقه ارتباط بگیرند.با این وصف، بد نیست برای جذابیت بیشتر، شرکت‌کنندگان در هر قسمت از دو نفر بیشتر در نظر گرفته شوند تا هم فرصت برای مطرح کردن سوالات بیشتر باشد و هم بعد دانش‌افزایی تقویت شود.

یادآور می‌شود فصل جدید مسابقه «برد برد» با تهیه‌کنندگی محسن کرمی و کارگردانی مسعود عسگری، از دوم فروردین روز‌های پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۰ پخش و روز بعد در ساعت‌های ۴ و ۱۲ تکرار می‌شود.

*هادی داداشی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    146/403/112/000
  • مست عشق
    86/176/970/000
  • سال گربه
    48/348/472/000
  • بی بدن
    40/816/209/500
  • آسمان غرب
    8/090/517/500
  • ایلیاجست‌وجوی‌قهرمان
    6/323/677/500
  • آپاراتچی
    5/593/188/500
  • نوروز
    3/742/890/500
  • پرویزخان
    3/381/874/500
  • قلهک
    1/249/925/000
  • نیلگون
    401/670/000
  • تگزاس۳
    پیش‌فروش400/340/000
  • تاوان
    146/120/000