میخالکوف: به جشنواره مستقل و ضداستعماری مسکو خوش آمدید! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۶
چهل و ششمین جشنواره مسکو با حضور پررنگ سینمای ایران کلید خورد

میخالکوف: به جشنواره مستقل و ضداستعماری مسکو خوش آمدید!

چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (MIFF) در پایتخت روسیه افتتاح شد. نیکیتا میخالکوف رئیس جشنواره در یک سخنرانی به همه مهمانان و شرکت کنندگان جشنواره خوشامد گفت و اظهار داشت: «خوب‌های من، خسته‌های من و هنوز هم عزیزان من! از این رویداد لذت ببرید و شاد باشید! به چهل و ششمین جشنواره مستقل و ضداستعماری اروپا خوش آمدید!». این سخنان طوفانی از تشویق را در سالن برانگیخت.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، مراسم افتتاحیه چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی مسکو طبق سنت هرساله، در سالن تئاتر روسیا در میدان پوشکینسکا برگزار شد.

این مراسم پس از این یک دقیقه سکوت به یاد قربانیان حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس با پیام ویژه ولادیمیر پوتین آغاز شد که اولگا لیوبیموا، وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه آن را روی صحنه خواند. پوتین این جشنواره را «یک رویداد بزرگ و به معنای واقعی کلمه یک جشن در حیات فرهنگی کشور» خواند و خاطرنشان کرد: «این جشنواره با رسالت انسانی والای خود در خدمت فیلمسازان باتجربه و نیز کسانی است که تازه راه خود را در هنر آغاز کرده‌اند».

سرگئی بزروکوف این مراسم را با بحث در مورد نقش فضا در زندگی آدم‌ها شروع کرد و به یوری گاگارین اشاره کرد که ۹۰ سالگی تولد خود را جشن گرفت. او به آرامی گفتگو را به موضوع سینما آورد.

ماریا زاخارووا در این مراسم دوره پاندمی کووید را یادآوری کرد و از سرگئی لاوروف نقل قول کرد که MIFF (جشنواره مسکو) «نمونه‌ای از غنی‌سازی متقابل فرهنگ و گفتگوی سازنده» است.

نمایش فیلم‌هایی روی پرده سینما به همراه موسیقی زنده یک گروه فولکلور از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

الکسی فورسین، رئیس اداره فرهنگ مسکو، در این مراسم اظهار داشت که «هیچ مرزی برای هنر فعلی وجود ندارد» و سپس نامه‌ای از شهردار پایتخت، سرگئی سوبیانین را قرائت کرد که در آن نوشته شده بود: «امروزه قدرت متحدسازی سینما به ویژه مورد مطالبه است.» سوبیانین خاطرنشان کرد: «صمیمانه خوشحالیم که دوباره با فیلمسازانی از کشورها و قاره‌های مختلف ملاقات می‌کنیم که در کنار آثار بااستعدادشان عشق خود را به روسیه و شهر به ارمغان آوردند».

نیکیتا میخالکوف رئیس MIFF در یک سخنرانی به همه مهمانان و شرکت کنندگان جشنواره خوشامد گفت و اظهار داشت: «خوب‌های من، خسته‌های من و هنوز هم عزیزان من! از این رویداد لذت ببرید و شاد باشید! ما به چهل و ششمین جشنواره مستقل و غیراستعماری اروپا یعنی چهل و ششمین جشنواره مسکو رسیدیم.» این سخنان طوفانی از تشویق را در سالن برانگیخت. وقتی شادی فروکش کرد، نیکیتا سرگیویچ از همه شرکت‌کنندگان جشنواره و به ویژه افراد مهم تشکر کرد. سپس او به رئیس هیئت داوران مسابقه اصلی، کارگردان ایسلندی فریدریک ثور فریدریکسون، یک زنجیر طلایی با نشان مسکو – نماد قدرت – اهدا کرد. میخالکوف در مورد این موضوع به شوخی گفت: «می‌خواهم بدانید که در هر صورت، قبل از رفتن مورد بازرسی قرار خواهید گرفت.»

در پایان اوگنی میرونوف جایزه ویژه «من باور دارم» برای فتح قله‌های بازیگری و وفاداری به اصول مکتب استانیسلاوسکی را دریافت کرد. این هنرمند با پذیرش این جایزه افتخاری از دست نیکیتا میخالکوف خاطرنشان کرد که جایزه «من باور دارم»  از یک ایمان بسیار کوچک تشکیل شده است: «از والدین خود به خود و از خود به به معلمان خود ایمان داشته باشید».

جشنواره بین المللی فیلم مسکو دومین جشنواره قدیمی جهان پس از جشنواره فیلم ونیز است. اولین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو در سال ۱۹۳۵ برگزار شد. در آن زمان، آن را «جشنواره فیلم شوروی» می‌نامیدند.

این رویداد که ریاست آن را نیکیتا میخالکوف کارگردان مشهور روس و رئیس اتحادیه سینماگران این کشور بر عهده دارد، طی ۲۰ سال اخیر به ویژه، به یکی از رویدادهای مهم صنعت سینما برای سازماندهی اولین نمایش‌های جهانی معتبر تبدیل شده است.

این رویداد همچنین جشنواره سنتی بریکس را شامل می‌شود که شامل فیلم های داستانی از روسیه، چین، مصر، هند، ایران، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و برزیل است.

فیلمسازانی از روسیه، امارات، اتیوپی، چین، آفریقای جنوبی و چین فیلم‌های بخش مسابقه را ارزیابی خواهند کرد و رئیس هیئت داوران مسابقه جشنواره بریکس بر عهده آلکسی پیمانوف کارگردان و تهیه‌کننده روسی است.

برنامه‌های این جشنواره شامل بخش‌های رقابتی، غیررقابتی، شات‌ست، گذشته‌نگر و فیلم‌های اعضای بریکس است و در مجموع بیش از ۲۸۰ فیلم از ۵۸ کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند که این آمار حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۳ است. رقابت اصلی شامل ۱۰ فیلم بلند از روسیه، صربستان، ایران و سایر کشورها است که شامل بخش فیلم کوتاه (۱۹ فیلم از ۱۴ کشور)، بخش مستند (۸ فیلم از ۸ کشور)، بخش «نمایش‌های روسی» (۷ فیلم، ۲ فیلم مشترک) و بخش مسابقه (۱۰ فیلم از ۱۳ کشور) است.

ملادو بوسمن فیلمساز اهل آفریقای جنوبی در حاشیه افتتاحیه جشنواره گفت: در سال ۲۰۱۹، اولین نمایش فیلم خود را در برزیل داشتم و اکنون برای دومین بار اینجا هستم. من مفتخرم که نماینده کشورم باشم. معتقدم که شرکت در رویدادهای BRICS یک تجربه ارزشمند است.

یرگاشوا تشوم آماره یکی از اعضای هیئت داوران از اتیوپی گفت: این اولین بار است که اتیوپی در جشنواره فیلم BRICS شرکت می‌کند. من از حضور در اینجا خوشحالم. من معتقدم این جشنواره به کشورهای ما کمک خواهد کرد تا برای دستیابی به نتایج عالی همکاری بیشتری داشته باشند.

حضور سینمای ایران در جشنواره امسال

چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو که در پایتخت روسیه در حال برگزاری است، بخشی را به نقد و بررسی آثار داریوش مهرجویی فیلمساز فقید ایرانی اختصاص داده است.

«آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی صدیق نماینده ایران در بخش مسابقه اصلی است. «آهو» ساخته هوشنگ گلمکانی در بخش Artcore حضور دارد. در بخش مسابقه فیلم مستند، «رخ» به کارگردانی سام کلانتری حضور دارد. «تاکسیدرمیست» به کارگردانی سوسن سلامت و بهزاد علوی در بخش مسابقه فیلم کوتاه به رقابت می‌پردازند. درام جنایی «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی در برنامه سریالی جشنواره با عنوان «سری اول» نماینده ایران خواهد بود.

همچنین انیمیشن‌های «ملودی» به کارگردانی احمد عربانی و «پیانو» ساخته مرجان کشانی و شهاب شمسی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در بخش خارج از مسابقه فیلم‌های انیمیشن چهل و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو  نمایش داده می‌شوند.

جایزه اصلی این جشنواره جایزه سنت جورج طلایی است. این جایزه به بهترین فیلم در بخش مسابقه و به برنده‌ای اهدا می‌شود که به سینمای جهان کمک کرده باشد. به برندگان در هفت بخش نشان نقره‌ای سنت جورج اعطا می‌شود. این جشنواره همچنین جایزه افتخاری کنستانتین استانیسلاوسکی با نام «من باور دارم» را به برگزیده داوران اهدا می‌کند.

چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار می‌شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000