آشتی ملی هنرمندان با سینمای کشور در جشنواره ملی اقوام ایرانی / جانشین کمال تبریزی معرفی می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰
گزارش صبا از نشست و رونمایی پوستر نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی

آشتی ملی هنرمندان با سینمای کشور در جشنواره ملی اقوام ایرانی / جانشین کمال تبریزی معرفی می‌شود

نشست خبری و رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، صبح روز دوشنبه سوم اردیبهشت در تالار محتشم کاشانی بنیاد ایرانشناسی با حضور مدیران بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، صبح روز دوشنبه سوم اردیبهشت در تالار محتشم کاشانی بنیاد ایرانشناسی با حضور مدیران بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.

در ابتدای نشست و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی، مسعود نجفی دبیر اجرایی جشنواره ضمن عرض خیر مقدم به اهالی رسانه گفت: در نشست امروز برنامه بخش‌های مختلف تشریح خواهد شد و از پوستر جشنواره رونمایی می‌شود.

همچنین به مناسبت توجه به اقوام ایرانی، گریگور یعقوبی تابلو نقاشی آماده کرده است که توسط آلیس شاه مرادیان به انجمن ایران‌شناسی و آقای رجبی دوانی اهدا خواهد شد.

سپس مسعود نجفی از محمد حسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری و مهدی حیدری مدیر جشنواره برای رونمایی از پوستر این دوره دعوت کرد. پوستر طرحی از حمیدرضا بیدقی است.

سپس محمدحسین رجبی دوانی رئیس شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره اقوام ایرانی گفت: این نشست برای اعلام وضعیت و معرفی برنامه‌های نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی تدارک دیده شده. جشنواره‌های که به همت بخش خصوصی و دولتی برپا می‌شود. در قرآن کریم آیه‌ای به اهمیت اقوام اشاره دارد. ملت بزرگ ایران و اقوام آن با سابقه درخشان خود به این آیه قرآنی در طول تاریخ تحقق بخشیده‌اند. اقوام ایرانی تنها تمدنی در جهان هستند که هیچگاه سابقه بت پرستی نداشته‌اند.

رجبی دوانی افزود: تمدن یونان باستان متأخر به ایران بوده اما در قرون معاصر این کشور نقش و جایگاهی در عرصه بین‌الملل ندارد. ایران در طول تاریخ عظمت خود را حفظ کرده است. وحدت اقوام ایرانی توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته و برای بنیاد ایرانشناسی حفظ وحدت و پیوند میان اقوام مختلف از آرمان‌های بزرگ است. جشنواره فیلم اقوام ایرانی. نیز در این راستا گام بر می‌دارد. زمانی که موسسه فصل هنر پیشنهاد کرد تا این جشنواره با حمایت بنیاد ایرانشناسی برگزار شود، مورد استقبال ما واقع شد چراکه هدف آن در راستای اتحاد میان اقوام مختلف است. امیدوارم در طول جشنواره به این مهم دست پیدا کنیم و این رویداد فرصتی باشد برای سینما تا به این موضوع نزدیک شود.

مهدی حیدری، مدیر این جشنواره نیز گفت: تاریخچه شکل‌گیری این جشنواره به اردیبهشت ۱۴۰۲ بازمی‌گردد و یک سال است که این جشنواره موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کرده است. این جشنواره قرار بود در تبریز برگزار شود اما بنا به مصلحت‌هایی تصمیم گرفته شد که در تهران برگزار شود. حضور بنیاد ایرانشناسی در کنار جشنواره به اهداف و آرمان‌های آن کمک می‌کند. بنا است که این جشنواره در دوره‌های بعد به صورت گردشی در مناطق مختلف قوم نشین ایران برگزار شود و دوره دوم آن در تبریز برگزار می‌شود.

حیدری درباره عدم حضور کمال تبریزی که پیش از این به عنوان دبیر جشنواره معرفی شده بود گفت: جای کمال تبریزی در این نشست بسیار خالی است. ایشان حدود یک سال است که با جشنواره اقوام ایرانی همکاری دارند. این جشنواره قرار بود در آبان سال گذشته در شهر تبریز برگزار شود و با توجه به اینکه ایشان همکاری خوبی با جشنواره داشتند و قرار گرفتن نام او در کنار جشنواره به دیدن شدن آن بسیار کمک کرد. این روزها ایشان مشغول ساخت سریال هستند و طبق آخرین مکالمه، امروز اعلام کردند در کنار جشنواره هستند اما به عنوان دبیر در خدمت ایشان نیستم. چراکه با توجه به اینکه با پروژه‌ای قرارداد امضا کرده‌اند فرصت حضور دائمی و فیزیکی برایشان میسر نیست. از ایشان تشکر می‌کنیم چراکه همکاری بسیار مطلوبی با ما داشتند.

حیدری افزود: هیئت انتخاب فیلم‌ها را دیده و ارشاد به تمام فیلم‌ها مجوز داده است. در حال حاضر داوران در حال تماشای فیلم‌ها هستند. امیدوارم با حمایت اهالی رسانه این جشنواره بیشتر دیده شود. این رویداد از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود. همچنین مراسم اختتامیه در تالار وحدت خواهد بود.

در ادامه رجبی دوانی رئیس شورای سیاست‌گذاری گفت: قرار بود این جشنواره در تبریز برگزار شود. بنیاد ایرانشناسی در تبریز نمایندگی فعالی دارد اما عمده توجه‌ها در تهران است به همین دلیل اولین دوره را در تهران برگزار کردیم و در دوره‌‌های آتی شهرهای مختلف میزبان این رویداد خواهند بود. در این جشنواره هر آنچه که زیبایی‌های موجود در اقوام را به تصویر می‌کشد برای ما اولویت خواهد داشت و این سیاست در انتخاب آثار لحاظ شده است. سینما تا کنون با هدف انسجام ملی به اقوام ایرانی نپرداخته و این جشنواره در پی ایجاد آن است.

مهدی حیدری نیز گفت: جشنواره‌های مختلفی در ایران برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین بار با یک موضوع تخصصی برای نمایش اتحاد اقوام ایرانی شکل گرفته است. این جشنواره نیازمند دیده شدن و استمرار است. مطمئن هستم در سال‌های آتی این رویداد به یکی از جشنواره های مهم تبدیل می شود، چراکه به هیچ جناح سیاسی و حزبی وابسته نیست و برای مردم و از دل مردم است. در طول چند ماه گذشته حدود ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. در سه بخش «داستانی»، «مستند» و «سینمایی» این جشنواره برگزار خواهد شد. در بخش سینمایی بیش از ۴۰ اثر دریافت شده که از میان آن‌ها ۱۶ اثر داوری خواهند شد. همچنین ۴۲۰ اثر در بخش داستانی ارسال شد که هیئت انتخاب حدود چهار ماه پیش ۶۵ فیلم را برای بخش اصلی و داوری برگزید. ۵۲۰ اثر مستند هم به دبیرخانه ارسال شد که با نظر هیئت انتخاب ۶۵ اثر به بخش اصلی را پیدا کردند و در کنار آن ۱۲ اثر نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی وجود خواهد داشت. بخش فیلمنامه نویسی بعدا به جشنواره اضافه شد و ۱۳۰ اثر دریافت کردیم.

مدیر جشنواره تصریح کرد: امیدواریم از دوره آتی جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شود و از کشورهای همسایه و حوزه قفقاز پذیرای آثار مختلف باشیم. در انتخاب آثار کوتاه و مستند تولیدات ۶ سال اخیر و برای آثار سینمایی تولیدات یک سال اخیر را معیار قرار دادیم. قصد داشتیم هم زمان با تهران در ۱۷ منطقه قوم نشین آثار را پخش کنیم اما با توجه به اینکه مسئولیت برگزاری اولین دوره دشوار بود نتوانستیم این ایده را به اجرا درآوریم.

وی عنوان کرد: در این جشنواره آشتی ملی هنرمندان با سینمای کشور اتفاق افتاده است و هنرمندان با هر طیف فکری آثار خود را برای ما ارسال کرده‌اند. بسیاری از افرادی که در جشنواره‌های دیگر حضور ندارند با ما همکاری داشته‌اند و افراد پرآوازه‌ای در بخش‌های مختلف حضور دارند. در بخش فیلمنامه حبیب احمدزاده، حسین تراب نژاد، داریوش یاری، فرهاد توحیدی و فریدون جیرانی که همگی نام‌های معتبری هستند به داوری آثار می‌پردازند. ۱۶ فیلم سینمایی در جشنواره حاضر هستند. از جمله «احمد»، «آپاراتچی»، «آسمان غرب»، «آفتاب گرگ و میش»، «بیدار»، «پدران»، «خورشید آن ماه مشخص»، «نرگس»، «نوروز»، «کاژه» و… در بخش مسابقه حضور خواهند داشت. همچنین کمال تبریزی اعلام کرده در کنار جشنواره حاضر خواهد بود. اما با توجه به اینکه مشغول فیلمبرداری است با توافق شورای سیاست‌گذاری، به زودی نام دبیر افتخاری این دوره را اعلام خواهیم کرد.

حیدری درباره بخش غزه نیز گفت: بخش غزه زمانی اضافه شد که همچنان مهلت ارسال آثار وجود داشت‌. این بخش با پیشنهاد آقای تبریزی دبیر جشنواره به این رویداد اضافه شد.

محمدحسین رجبی دوانی درباره انتخاب بنیاد ایرانشناسی به عنوان محل برگزاری جشنواره گفت: با وزارت ارشاد و شهرداری تهران صحبت کردیم و برای در اختیار قرار دادن سالن مناسب اعلام آمادگی کردند. اما در یک جمع‌بندی با حضور اهالی هنر به این نتیجه رسیدیم معماری بنیاد ایرانشناسی و مکان دنج‌ و خلوت آن و همچنین دور بودن از ترافیک برای اهالی رسانه مناسب است. البته هنوز درباره این مکان به قطعیت نرسیده‌ایم.

مهدی حیدری نیز گفت: این جشنواره همواره پاسخگوی خبرنگاران بوده است حتی در زمانی که راکد بود و از تبریز به تهران منتقل شد باز هم این موضوع وجود داشت‌. این جشنواره یک تیم بسیار حرفه‌ای در سطح مدیریتی دارد و سرآمد همه آن‌ها آقای مسعود نجفی به عنوان سکان‌دار چند ساله جشنواره ها است که به عنوان دبیر اجرایی کمک بسیاری به ما می‌کند. همچنین ابوالفضل جلیلی به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری ما را همراهی می‌کنند. امیدوارم با همراهی شورای سیاست‌گذاری بتوانیم جشنواره‌‌ای در شأن اقوام این سرزمین برگزار کنیم.

در ادامه این نشست رجبی دوانی درباره عملیات ترمیم که در این مجموعه جریان دارد گفت: ساختمان بنیاد از سال‌ها پیش مرمت نشده بود زیبایی آن تحت الشعاع قرار گرفته بود. به دلیل نزدیک بودن ایام برگزاری جشنواره، با اقدامی جهادی از یادگاران دوران دفاع مقدس تلاش می‌کنیم آن را برای برگزاری این رویداد آماده کنیم.

وی افزود: من به عنوان مسئول بنیاد ایرانشناسی و با توجه به وظایف و اهداف تعریف شده در بنیاد ایرانشناسی با میل خود در کنار این جشنواره قرار گرفتم. برای تامین هزینه‌ها اقدام گسترده‌ای کردیم و تلاش کردیم بیشتر با حمایت‌های مردمی کار را پیش ببریم و برخی از افراد علاقه‌مند در کنار ما قرار گرفته‌اند.از برخی مراکز دولتی درخواست کردیم و بعضی‌ از آن‌ها اظهار لطف کرده و ما را همراهی کردند.

ایران به سبب سابقه تمدنی خود در جغرافیای سیاسی کنونی نمی‌گنجد. هر کجا که نوروز را برپا می‌دارد فرهنگ و تمدن ایران سابقه دارد و رد آن می‌درخشد و به همین دلیل به بین‌المللی شدن این جشنواره امیدواریم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است