«مارتین قرآن می‌خواند» در جشنواره مسکو روی پرده رفت/ آشنایی با اسلام در طول زمان فیلمبرداری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۳

«مارتین قرآن می‌خواند» در جشنواره مسکو روی پرده رفت/ آشنایی با اسلام در طول زمان فیلمبرداری

فیلم آلمانی «مارتین قرآن می‌خواند» ساخته یوری ساوله در بخش مسابقه چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو حضور دارد. کارگردان فیلم از تولید هفت ساله این فیلم و آشنایی با اسلام در طول فیلمبرداری صحبت کرده است.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، فیلم آلمانی «مارتین قرآن می‌خواند» در مسابقه اصلی چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو شرکت کرده است.

یوری ساوله کارگردان این فیلم گفت: در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ با حضور مسلمانان در آلمان، سیاستمداران شروع به صحبت در مورد قرآن کردند. ما این موضوع را با یکی از دوستان خود در میان گذاشتیم و تصمیم گرفتیم این ایده را توسعه دهیم. ما چیزی از قرآن نمی‌دانستیم و درست در طول زمان فیلمبرداری با دین اسلام و کتاب قرآن آشنا شدیم. مشاورانی از دانشگاه اسلامی در برلین داشتیم و بازیگر نقش اصلی ما، یک فرد مسلمان بود که به ما کمک کرد.

او ادامه داد: بیش از هفت سال طول کشید تا فیلم را بسازیم و این اولین فیلم من است. اتاقی برای ما بود و زژون دمیروف بازیگر فیلم، بدون خانواده‌اش فقط برای این پروژه به برلین آمد و به مدت دو ماه به تنهایی در آنجا زندگی کرد و برای ادای تمام دیالوگ‌های نقش مهمی در این فیلم ایفا می‌کند، تمرین کرد.

دیانا مورا تهیه‌کننده فیلم نیز به سایت جشنواره مسکو گفت: ما بسیار مفتخریم که این فیلم را به جشنواره فیلم مسکو ارائه کرده‌ایم زیرا به ما کمک می‌کند تا مشخص شود در آینده چه اتفاقی برای فیلم خواهد افتاد. روند فیلمبرداری فیلم سخت بود، این اولین فیلم ماست اما با یک تیم بسیار حرفه‌ای، بنابراین، ما می‌خواهیم این فیلم توسط تعداد بیشتری از تماشاگران دیده شود.

در این فیلم، مارتین به ملاقات یک استاد مطالعات اسلامی می‌رود تا از او بخواهد که او را درباره ارتکاب جرم توجیه کند. او فقط باید به چند سوال ساده پاسخ دهد. فیلم به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا در علم، بدون ایمان رستگاری وجود دارد؟

از عوامل سازنده این فیلم می‌توان به نویسنده فیلمنامه: میخائیل لوری، یوری سائوله، فیلمبردار: آرسنیگوسف، طراح هنری: استفان رود، موسیقی: رافائل شولز، تهیه کننده: دیانا مورا، میخائیل لوری و یوری سائوله با بازی: زژون دمیروف، اولریش توکور اشاره کرد.

فیلم تولید لونا فیلم، آلمان سال ۲۰۲۴ است و در ۱۰۶ دقیقه اکران شده است. 

کارگردان فیلم یوری ساوله در برلین ادبیات و ریاضیات خوانده است. او بدون تحصیلات سینمایی شرکت تولید فیلم بلوبل را تأسیس کرد تا رویای خود را برای ساخت اولین فیلم بلندش «مارتین قرآن می‌خواند» محقق کند. فیلمنامه او بالاترین جایزه فیلمنامه‌نویسی آلمان و جایزه لولای طلایی را دریافت کرد که امکان دریافت بودجه دولتی برای ساخت فیلم را فراهم کرد. او عضو آکادمی فیلم آلمان است و پیش از این، دو فیلم کوتاه را ساخته است.

چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است