کتاب «جشنواره فیلم پرواز» و پایگاه خبری «پهنه پرواز» رونمایی شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۳

کتاب «جشنواره فیلم پرواز» و پایگاه خبری «پهنه پرواز» رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب جشنواره بین المللی فیلم پرواز و پایگاه خبری پهنه پرواز با حضور جمعی از پیشکسوتان سینمایی، صاحب نظران علمی و افراد توانمند دارای معلولیت در تهران برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از پایگاه خبری پهنه پرواز آیین رونمایی از دو رویداد مهم فرهنگی و هنری در تالار فرهنگ مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور جمعی از اساتید، هنرمندان و افراد توانمند دارای معلولیت جمعه ۷ اردیبهشت برگزار شد. دکتر شکوه نوابی نژاد مادر مشاوره ایران و چهره ماندگار، پروفسور حسین نجمی روانپزشک و هیئت موسس بنیاد بیماری های نادر، خسرو معصومی، جابر قاسمعلی، احمد رضا اسعدی، مهوش وقاری، بابک نوری، عباس بهمنش، امیر آذر از هنرمندان و اساتید برجسته حاضر در این مراسم بودند .

در این مراسم از کتاب «جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز» ویژه مسایل معلولیت با نگاهی اجمالی به برگزاری ۵ دوره جشنواره، معرفی آثار، داوران، اساتید و دست آوردها رونمایی شد.

همچنین از پایگاه خبری پهنه پرواز نیز به عنوان اولین رسانه علمی – تخصصی در ارائه اخبار و اطلاعات در حوزه معلولیت رونمایی به عمل آمد.

در ادامه فتانه امیری بنیان‌گذار جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز و مدیر مسئول پایگاه خبری پهنه پرواز در این آئین گفت : جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز، نماد پویایی و پویندگی است این جشنواره نماد عشق است و امید. در آسمان پُرستاره سینما ، گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نه تنها بر تار و پود زرین جهان هنر می‌درخشد که عِطر خوش آن نیز در فراسوی مرزها هم به مشام می‌رسد و جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز یکی از این رویدادها است.

او تصریح کرد: این جشنواره که یک رویداد ناب و الهام‌بخش است، توانسته با دیدگاهی نو، دریچه ای تازه بر روی افراد توانمندی که کمتر دیده شدند بگشاید.  این جشنواره همچون پُل ارتباطی دنیای افراد دارای معلولیت را به جامعه پیوند می دهد و ما تلاش می کنیم گامی موثر و ماندگار در مسیر تسهیل و تسریع عدالت اجتماعی در این حوزه برداریم.

امیری اضافه کرد: کتاب جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز، بال پرواز به جشنواره داده است . این کتاب با اشاره به فراز و نشیب‌های برگزاری ۵ دوره از جشنواره، مخاطبان را با دنیای مملو از چالش ها ، مشکلات، مسائل ، موفقیت ها و توانمندی‌های افراد دارای معلولیت آشنا می‌‌کند و مشوق فیلم‌سازانی است که مصمم هستند آثار مستند و ماندگاری در این حوزه بسازند. این کتاب، یک پرنده کاغذی است که پیام‌آور صلح، آرامش و امید برای افراد دارای معلولیتی است که علیرغم داشتن محدودیت جسمی و ذهنی ، در آسمان رویاها و آرزوهای خود پرواز می کنند.

این فعال حوزه معلولیت خاطرنشان کرد: : از سال ۲۰۱۳ یک جنبش جهانی شکل گرفت و دولت‌ها و مردم جهان به این نتیجه رسیدند که باید مسئله معلولیت را جدی بگیرند و بیشتر به آن بپردازند. بر این اساس، سازمان ملل دولت‌ها را ملزم کرد بخشی از فعالیت های خود را به فرهنگ سازی در حوزه معلولیت اختصاص دهند چون به طور میانگین، ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت را افراد دارای معلولیت‌ تشکل می‌دهند.

او در پایان گفت: به نظرم اگر دولت‌ها به این حوزه اهمیت ندهند، صحبت از توسعه پایدار بی‌معنی است. عرصه معلولیت را به عنوان یک ارزش معنوی، نمی‌توان با ارزش‌های مادی مقایسه کرد. در طول ۵ دوره برگزاری جشنواره، هیئت داوران و اساتید علمی بر اساس ارزش های معنوی و مسئولیت های انسانی و اجتماعی خود در کنار ما بودند و به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره کمک کردند . ما تلاش کردیم جشنواره در سطح کیفی بالا و درخور شان و منزلت افراد دارای معلولیت در سطح جهانی با مشارکت حداکثری کشورها و فیلمسازان برگزار شود و رسالت مهم جشنواره که فرهنگ سازی و افزایش آگاهی جوامع در مورد مسایل ، چالش ها و توانمندی های افراد دارای معلولیت است محقق شود. بدیهی است که ما نیاز شدید به حمایت‌های مسئولان برای ادامه این کار ارزشمند داریم چون تقریبا حمایتی از هیچ‌جا در این خصوص دریافت نمی‌کنیم.

همچین محمد نوری مدیر مسئول انتشارات توانمندان، ناشر تخصصی حوزه معلولیت که انتشار کتاب ها و مقالات بیشماری در حوزه معلولیت را در کارنامه درخشان خود دارد ، ضمن اشاره به اهمیت پرداختن به این حوزه ، انتشار کتاب جشنواره بین المللی فیلم پرواز را اتفاقی بی نظیر و درخور تحسین دانست و عنوان کرد: در طی سالیان گذشته تولید آثار سینمایی با موضوع معلولیت و مستند کردن آن خیلی مورد توجه نبوده است ، جشنواره پرواز و انتشار کتاب این جشنواره ، اتفاق بسیار ارزشمندی است که امیدواریم مورد حمایت قرار گیرد.

شکوه نوابی نژاد و  حسین نجمی از سخنرانان این مراسم بودند که ضمن اشاره به اثرات منفی بی توجهی به آموزش و توانمندسازی افراد دارای معلولیت، بر اهمیت فرهنگ سازی و حمایت از جشنواره پرواز تاکید داشتند. 

در بخش های دیگر آئین رونمایی، خسرو معصومی، جابر قاسمعلی، احمدرضا اسعدی، امیر آذر و میلاد معتمدی فر، از دشواری هایی سخن گفتند که در هر دوره از برگزاری جشنواره شاهد آن بودند و ضمن اشاره به بی مهری های دولت و نهادها به جشنواره، بر ارزشمندی این رویداد فرهنگی هنری تاکید کردند. 

مریم رحیمی فرهیخته دارای معلولیت که بعنوان داور دارای معلولیت در دوره های چهارم و پنجم جشنواره حضور داشت و همچنین در حال حاضر بعنوان سردبیر ادبی و خبرنگار پایگاه خبری پهنه پرواز با این دو رویداد بزرگ فرهنگی همکاری دارد ، تجارب خود و احساس ارزشمندی و اعتماد به نفسی که جشنواره پرواز و پایگاه خبری با جلب مشارکت افراد دارای معلولیت در آنها ایجاد می کند را برای حاضرین در مراسم با بیانی ادیبانه تشریح کرد.

در بخش پایانی این مراسم ضمن معرفی و اعطا احکام سردبیران و خبرنگاران پایگاه خبری پهنه پرواز، از پوستر کتاب جشنواره و پایگاه خبری پهنه پرواز رونمایی شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم پرواز از سال‌ها پیش با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در حوزه معلولیت با تشویق و ترغیب فیلمسازان آثار هنری به تولید فیلم در این حوزه و با همراهی جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت سینمایی و اساتید برجسته علمی در حال برگزاری است و به زودی ششمین دوره آن نیز برگزار خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است