«همسایه شما، زهره» تریلری روانشناختی است/ هیجان کاذب سینمای خانگی باعث تزلزل در سینما شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۳
علی درخشنده در گفت‌وگو با صبا:

«همسایه شما، زهره» تریلری روانشناختی است/ هیجان کاذب سینمای خانگی باعث تزلزل در سینما شده است

کارگردان فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» [با نام پیشین دشمنان] که در گروه هنروتجربه روی پرده رفته است، از چالش‌های ساخت این فیلم از زمان دریافت پروانه ساخت تا اکران داخلی و بین‌المللی‌اش توضیح داد.
به گزارش خبرنگار سینما صبا، علی درخشنده کارگردان فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر که از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه اکران خود را در گروه هنر و تجربه آغاز کرد، از دغدغه‌های خود برای ساخت این فیلم و موضوع زنان و پدیده تنهایی سخن گفت.
این فیلم با نام «دشمنان» در بخش نگاه نوی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و حالا پس از پنج سال روانه اکران شده است. زهره در این فیلم، زنی میانسال است که با مادر پیر و دختر جوانش در آپارتمانی واقع در شهرک اکباتان زندگی می‌کند. همسر زهره او را ترک گفته و راهی دیار شمال شده و پسر زهره با نام شهاب نیز چند وقتی است که گم شده و‌ خواهرش شیوا یه دنبال اوست و برای پیدا کردن برادرش دست به دامن هرکسی می‌شود. از آنسو  نامه هایی بر علیه زهره به درب منزلش و دیگر ساکنین بلوک ارسال می شود زندگی زهره را در میان ساکنین تحت شعاع قرار می دهد. هیچ‌کس نمی‌داند این نامه‌ها از طرف چه کسی نوشته می‌‌شود.

پس از ساخت فیلم با مسائل پیچیده‌ای رو به رو شدیم

علی درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره تأخیر در اکران فیلم «همسایه شما، زهره» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با عنوان قبلی‌اش (دشمنان) نظرات مثبتی دریافت کرد، گفت: پس از ساخت فیلم با مسائل پیچیده‌ای رو به رو بودیم که مهم‌ترین آن‌ها پاندمی کرونا بود. البته که فیلم‌های مختلف دیگری نیز در ایران و جهان درگیر این موضوع بودند. این فیلم را برای جشنواره کن نیز فرستاده بودیم و مورد استقبال هیات انتخاب نیز قرار گرفت اما به دلیل همه گیری کرونا نتوانستند این اثر را بپذیرند. در همان سال در جشنواره  «شب‌های سیاه تالین» پذیرفته شد و سپس با تهیه کننده تصمیم گرفتیم پخش بین‌الملل را متوقف کنیم. پس از گذشت پنج سال با تغییر نام و تدوین دوباره، در گروه هنر و تجربه اکران شد، چرا که ساخت یک فیلم مستقل که دغدغه‌ای را روایت می‌کند، در ایران چالش‌های متفاوتی با خود به همراه دارد‌. یکی دیگر از دلایلی که نمایش «همسایه شما، زهره» را به تعویق انداخت افزایش ساخت فیلم‌ها پس از پاندمی بود…

 تنها هدفم کارگردانی بوده است

او در ادامه اظهار داشت: در بیست  و اندی سالی که با عنوان‌های مختلف در سینما حضور دارم، از دستیاری کارگردان، برنامه‌ریزی، تولید و…  را تجربه کردم زیرا تنها هدفم کارگردانی بوده است، چرا که معتقدم کارگردان باید با همه حرفه‌های فیلمسازی آشنایی داشته باشد تا در ساخت فیلم موفق عمل کند.

دغدغه‌ پرداختن به «نقش زن در اجتماع» و «انسان تنها»

درخشنده درباره رویکرد خود در طراحی جهان این فیلم اظهار داشت:  این فیلم سینمایی یک تریلر روانشتاختی و اجتماعی است. قصه فیلم من روایت یک زن روان نژند و تنهاست که زندگی خود را به سختی جلو می‌برد و در این میان با یک سری مسائل نیز دست و پنجه نرم می‌کند. من زمانی تصمیم به ساخت یک اثر می‌گیرم که درباره آن دغدغه‌ای در ذهن داشته باشم و آن را تبدیل به فیلم می‌کنم  و صرفا اثری برای سرگرمی تحویل مخاطب ندهم. بزرگترین دغدغه من همیشه زنان در اجتماع بوده‌ و موضوع دیگری که همواره در ذهن من وجود دارد مفهوم تنهایی انسان است. به ویژه افرادی که در عین حال که اطرافشان شلوغ است اما احساس تنهایی می‌کنند و در نهایت افرادی که این آرامش و تنهایی را از آن‌ها می‌گیرند.

«رویا افشار» یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است

این کارگردان درباره بهره‌گیری از «رویا افشار» که به شدت در خدمت بیان این دغدغه‌ بوده است، گفت: بله، به نظر من رویا افشار که در این فیلم حضور دارد، یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران است و به شدت در کار خود حرفه‌ای عمل می‌کند. او به‌درستی کاراکتر خود را درک کرد و خیلی زود توانستیم بدون توضیحات اضافه به نظری مشترک برسیم. دیگر بازیگران فیلم نیز به درستی با نقش خود آشنا شده بودند و می‌توانم بگویم تمامی همکاران من در مقابل دوربین و پشت صحنه سعی کردند  با همراهی بالای خود مانع تاثیر گذاری التهاب درونی فیلم بر‌‌‌ شرایط ساخت فیلم شوند  چراکه «همسایه شما، زهره» التهاب زیادی را به همراه داشت و نیازمند شرایطی آرام و دور از استرس بود.

 امیدوارم شرایط برای فیلمسازی بهبود پیدا کند

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مشکلاتی که در تولید فیلم با آنها روبه رو شد، اظهار داشت: در کل باید بگویم ساخت اولین فیلم در همه جای دنیا سخت است ولی در ایران سختی‌های مختص به خود را دارد و زمانی که بخواهیم حرف و دغدغه خود را در یک فیلم مستقل بسازیم و قانون را نیز رعایت کنیم، این کار سخت‌تر هم می‌شود.
درخشنده در پایان گفت: امیدوارم شرایط برای فیلمسازی بهبود پیدا کند و هیجان کاذب سینمای خانگی به پایان برسد چراکه باعث تزلزل در سینما شده است. باید چیدمان و سازماندهی درست‌تری در سینما داشته باشیم و سانسور از بین برود تا فیلمسازهایی مثل من که نگاه و دغدغه ما اجتماعی داریم، بتوانیم بهتر کار کنیم.
به گزارش صبا، این درام روانشناختی، نخستین اثر سینمایی علی درخشنده است و رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند در «همسایه شما، زهره» به ایفای نقش پرداختند.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت:همه اش احساس می کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت ها بهمون نگاه می کنه! و زهره به آهستگی سرچرخاند سمت پنجره.»
فاطمه شوقی- دل‌آرا ودودی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000