فیلم‌های ضدجنگ از فلسطین و افغانستان در بزرگ‌ترین جشنواره مستند کانادا | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۶

فیلم‌های ضدجنگ از فلسطین و افغانستان در بزرگ‌ترین جشنواره مستند کانادا

فیلم‌هایی از وقایع ضدانسانی در فلسطین وافغانستان در جشنواره مستند اسناد هات‌داکس کانادا به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، بزرگ‌ترین جشنواره فیلم مستند کانادا که در آخر همین هفته کارش را شروع می‌کند و محمد جبالی فیلمساز فلسطینی یکی از افرادی است که می‌خواهد فیلم‌اش را در این جشنواره به نمایش بگذارد؛ فیلم محمد جبالی با عنوان مستند «زندگی زیباست» شناخته می‌شود. این فیلم داستان تبعید محمد جبالی به نروژ را روایت می‌کند. آن تبعید به دنبال  یک درگیری منطقه‌ای در سال ۲۰۱۴، به وقوع پیوست و تلاش فیلمساز برای بازگشت به جمع خانواده‌اش را که در غزه بودند، ناکام گذاشت.

فیلم «زندگی زیباست» بیشتر به آنچه که این روزها رخ می‌دهد، مرتبط است.

جبالی گفت: من امیدوارم بودم که فیلم «زندگی زیباست» را در شرایط آرام‌تری اکران کنم.

او از  عبود سیماح فیلمبردار فیلم «زندگی زیباست» که در جریان حملات اسرائیل به غزه جان خودش را از دست داد، یاد کرد و گفت: سیماح هنگامی که در یکی از ایست‌های بازرسی منتظر کمک‌های غذایی بود، کشته شد، او جان خودش را از دست داد و من هنوز نمی‌توانم باور کنم که دیگر در میان ما نیست.

رویا سادات کارگردان افغانستانی مستند «پایان تیز صلح» را برای اولین بار در جشنواره هات‌داکس اکران می‌کند تا داستان چهار زن افغان را که در بحبوحه گفت‌وگو‌های صلح با طالبان برای عدالت اجتماعی و آزادی‌های سیاسی می‌جنگیدند، روایت کند.

سادات گفت: فیلم «پایان تیز صلح» در لحظه حساسی اکران می‌شود و تماشای آن در سراسر جهان بسیار مهم است.

او امیدوار است که فیلم «پایان تیز صلح» در جشنواره‌های فیلم دیگر هم به نمایش گذاشته شود.

او گفت: امیدوارم که مردم با فیلم «پایان تیز صلح» واقعیت‌های بیشتری درباره زنان افغان بفهمند.

آیلیا حسین و امی ویلیامز کارگردانان فیلم مستند دیگری درباره افغان هستند. آن‌ها یک سفر ناتمام دارند که در آمریکای شمالی به نمایش درمی‌آید.

فیلم آیلیا حسین و امی ویلیامز خط داستان زندگی چهار زن با نفوذ افغانستان را که سه نفر از آن‌ها نماینده سابق پارلمان و یکی از آن‌ها روزنامه‌نگار است، دنبال می‌کند. آن چهار زن پس از تسلط طالبان به افغانستان، از کشورشان فرار کردند.

جشنواره هات داکس از مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی مستند است که از سال ۱۹۹۳ توسط انجمن فیلم مستقل کانادا، تاسیس شد. هدف این جشنواره، نمایش و حمایت از آثار مستندسازان و ارتقای جایگاه تولید مستند است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است