آن پنج دقیقه، تمامیت سینمای ایران را زیر سوال برد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۰
گزازش مناظره سیدضیاهاشمی و نایب‌رییس جنجالی نماوا در رادیو نمایش

آن پنج دقیقه، تمامیت سینمای ایران را زیر سوال برد

برنامه استودیو هشت در رادیو نمایش میزبان محمدحسن شانه‌ساززاده نایب رئیس هیئت مدیره پلتفرم نماوا، و سید ضیا هاشمی، رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران بود. مهمانان این برنامه، در خصوص سخنان اخیر و جنجال برانگیز شانه‌ساز‌زاده در خصوص سینماگران کشور به مباحثه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، محمد حسن شانه‌ساززاده در این برنامه گفت: ما در یک دوران گذار به سر می‌بریم و بحث ساخت فیلم و سریال باید از شکل سنتی به گونه صنعتی آن تبدیل شود. با توجه به میزان آماری بیننده‌های پلتفرم‌های مختلف، موضوع زمان‌بندی امری بسیار حیاتی است و باید هر محصول در زمانی مشخص به مخاطبان ارائه شود، چراکه کاربران به صورت ماهیانه هزینه‌ای را برای تماشای آثار مختلف پرداخت می‌کنند. در نتیجه باید به تعهدات خود وفادار باشیم و از آن‌ها عدول نکنیم.

وی افزود: این موضوع در میان تهیه کنندگان امری غریب است و گروهی از آنان به این زمان‌بندی‌ها توجهی ندارند. در نتیجه رفتار آن‌ها باعث می‌شود پلتفرم تحت فشار قرار بگیرد. برای مثال در پخش قسمت اخیر سریال «جنگل آسفالت» ما با تاخیری سه روزه مواجه شدیم و به همین دلیل مجبور شدیم تا به مشتریان خود خسارت پرداخت کرده و به زمان اشتراک آن‌ها اضافه کنیم. البته این مجموعه از آثار موفق پلتفرم نماوا محسوب می‌شود و تهیه‌کننده و سایر عوامل آن برخورد مناسبی داشتند اما گاهی اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که باید از وقوع آن جلوگیری شود.

نایت رئیس هیئت مدیره نماوا ادامه داد: ما با گروهی از تهیه‌کننده‌ها دچار چالش شدیم و هم اکنون درگیر مسائل قضایی و دادگاهی با آن‌ها هستیم. چراکه به آن‌ها پول پرداخت شده و کارها به پایان رسیده‌اند، اما محصول نهایی به ما تحویل داده نشده است. در صورتی که این آثار در کنداکتور پخش قرار داشتند و ما ملزم به رعایت تعهدات خود به نسبت به مشتریان بودیم. برخی از مشتریان ما با توجه به کنداکتوری که در نظر گرفته‌ایم اشتراک بلند مدت تهیه کرده‌اند. در همه جای دنیا حق با مشتری است و ما نیز باید به حقوق آن‌ها احترام بگذاریم. از سویی دیگر ما نیز مشتریان تهیه‌کننده‌ها به حساب می‌آییم و در نتیجه آن‌ها باید به قراردادها متعهد بمانند و به گروه ما احترام بگذارند تا یک همکاری موفق صورت گیرد.

سید ضیا هاشمی رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در واکنش به صحبت‌های شانه‌ساز زاده گفت: هیچ زمان کار یک تهیه‌کننده با فشار آوردن به سرمایه‌گذار و پلتفرم پیش نمی‌رود، بلکه همه اتفاق‌ها بر اساس توافق صورت گرفته رخ می‌دهد. اگر در این زمینه اشکالی وجود دارد، مربوط به دو طرف ماجرا است. هیچکس از خطا مبرا نیست و حتما اشکالاتی وجود داشته است اما تعمیم دادن موضوع این اختلاف به تمام سینماگران و تهیه کنندگان و این صحبت‌ که می‌توان این افراد را با پول خرید صحبت درستی نیست. من از شنیدن صحبت‌های آقای شانه ساز زاده حیرت کردم.

هاشمی با بیان اینکه از آن روز تمام اعضای هیئت مدیره از او خواسته آمد تا به سخنان شانه ساز زاده واکنش نشان دهد، افزود: آقای شانه ساز زاده اتهام سنگینی را به تمام سینماگران کشور وارد کردند. این صحبت‌ها نشان می‌دهند که شاید تخصص لازم در زمینه فعالیت هنری در برخی افراد وجود ندارد. هنر حیطه بسیار متفاوتی با صنعت است که ایشان ادعا کردند در آن فعالیت داشته‌اند. او گفت هیچ صنفی بدتر از سینماگران نیست و این یک اتهام بزرگ است. طبیعی است که سینماگران از شنیدن چنین سخنانی برآشفته شوند و موضعی جدی اتخاذ کنند. در این چند روز فشار زیادی از سوی جامعه تهیه کنندگان بر من وارد شد که در مقابل این سخنان بیانیه‌ای را صادر کنیم. ایشان امروز در سخنان خود موضوع دادگاه خود با تعدادی تهیه‌کننده را مطرح کردند و این موضوعات نباید در فضای مجازی و عمومی مطرح شود.

هاشمی افزود: سخنان آقای شانه ساز زاده به نوعی بی‌حرمتی به تمام سینماگران بود. شما با یک تهیه‌کننده دچار مشکل شده‌اید و چگونه به خود حق می‌دهید تا انگشت اتهام خود را به سوی تمام تهیه کنندگان نشانه بگیرید و همه را مانند یکدیگر بدانید؟ زمانی که مجری به او اعتراض می‌کنند که ممکن است سینماگران دیگر با شما کار نکنند ایشان می‌گویند همه آن‌ها تنها به خاطر پول حاضر به همکاری دوباره هستند. این صحبت‌ها اصلا اخلاقی نیستند.

در ادامه این برنامه شانه ساز زاده گفت: ما با این قشر در ارتباط بودیم و قرارداد وجود دارد. پلتفرم نسبت به مشتریان خود متعهد است تا هر محصولی را در تاریخ مشخص شده عرضه کند. نهادها و سازمان‌های موجود نیز تا این لحظه نتوانسته‌اند مشکل ما را حل کنند. در مجموعه ما چندین مورد وجود دارد که پول‌ها به صورت کامل پرداخت شده‌اند و کار به اتمام رسیده است اما کار برای پخش به ما تحویل داده نمی‌شود. نماوا از این موارد زیان بسیار دیده است. اینکه دوستاتی تنها یک واژه از صحبت‌های من را در نظر گرفته‌اند و به پیام و کانسپتی که قصد انتقال آن را داشتم توجه نمی‌کنند، از هنر اهالی مطبوعات است! از یک مصاحبه چهل و پنج دقیقه‌ای تنها چند دقیقه در کانون توجه قرار گرفت.

سید ضیا هاشمی در پاسخ به سخنان او گفت: اصلا اهمیتی ندارد که در چهل دقیقه باقی مانده این گفت‌و‌گو به چه مواردی اشاره شده است. اما در همان پنج دقیقه تمامیت سینمای ایران زیر سوال رفته است. شما می‌توانستید تنها موضوع فرد متخلف را مطرح کنید. اگر مشکلی وجود داشته است چرا تا کنون به مجموعه صنفی ما اعلام نشده است؟ به جای رجوع به دادگاه می‌توانستید موضوع را با ما مطرح کنید زیرا نسبت به این عوامل شناخت کافی داریم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000