هدف از تولید اخبار جعلی چیست؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰

هدف از تولید اخبار جعلی چیست؟

محمدصادق افراسیابی گفت: اخبار جعلی به گونه‌ای مهندسی می‌شود که برای مخاطب مهم باشد. از جمله این اخبار می‌توان به اخبار مرتبط با موضوعات معیشتی مهم از جمله سکه یا تعطیل بودن مدارس اشاره کرد.

به گزارش صبا، محمدصادق افراسیابی کارشناس سواد رسانه، یازدهم اردیبهشت ماه در برنامه «سلام تهران» حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از نحوه تشخیص اعتبار صفحات مجازی و وب‌سایت‌ها سخن گفت و اظهار کرد: یکی از مواردی که در حوزه تولید و انتشار اخبار جعلی اهمیت دارد، جذب مخاطب است. اخبار جعلی به گونه‌ای مهندسی می‌شود که برای مخاطب مهم باشد. از جمله این اخبار می‌توان به اخبار مرتبط با موضوعات معیشتی مهم از جمله سکه یا تعطیل بودن مدارس اشاره کرد.

وی درباره دلیل تولید خبر جعلی گفت: با تولید خبر جعلی، مخاطب به کانال پیام رسان این منابع خبری می‌پیوندد. بعد از آن صاحب کانال اقدام به تبلیغات می‌کند و از این راه درامدزایی می‌کند. در کنار این موضوع ما بعضا در فضای مجازی شاهد هستیم که افراد مختلف خود را روانشناس یا ارائه‌دهنده کالا یا خدماتی با قیمت مناسب معرفی می‌کنند. در همین راستا افراد هزینه‌هایی پرداخت کردند و در ازای آن هیچ خدماتی دریافت نکردند.

افراسیابی اظهار کرد: برای اینکه صفحات مجازی قابل اعتماد را تشخیص دهیم راهکار‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال تیک آبی در فضای مجازی به معنای احراز هویت شخص است. با این حال بعضا افراد در پروفایل خود عکسی با تیک آبی قرار می‌دهند.

وی در ادامه گفت: گاهی اوقات ما شخصی را می‌شناسیم و او صفحه مجازی خود را به ما معرفی می‌کند. در اینجا به واسطه شناختی که از فرد وجود دارد، این موضوع مشکل‌زا نخواهد شد. اگر از فروشگاهی خرید کرده باشیم و آن‌ها کارت خود را به ما بدهند، پیوستن به فضای مجازی آن‌ها نیز اشکالی ایجاد نمی‌کند. کافی است ما احراز هویت را انجام داده باشیم.

افراسیابی در پایان درباره سنجش اعتبار وبسایت‌ها اظهار کرد: سایت‌ها می‌بایست اینماد یا نشان اعتماد داشته باشند. با این حال باید در نظر داشت که این نشان‌ها زمانی معتبر خواهند بود که با کلیک کردن بر روی آن‌ها به سایت اینماد متصل می‌شویم. در آنجا می‌بایست مشخصات صاحب صفحه به ما نمایش داده شود. در غیر این صورت نمی‌توانیم به اعتبار این وبسایت اعتماد کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو‌های برگزیده برنامه و استفاده از تصاویر استیج و پشت صحنه به شبکه‌های اجتماعی به آدرس @salamtehrantv۵ مراجعه کنند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰