به گزارش صبا، بهروز نشان کارگردان و تهیهکننده سینما اظهار کرد: بدون شک معلم من در سینما ناصر تقوایی است. به نظرم او معلم خوبی نه تنها برای من، بلکه برای همه همنسلهای من و همه علاقهمندان سینمای ایران میتواند باشد، چراکه وقتی ما فیلم «ایران»، «کاغذبیخط» و مابقی آثارش را میبینیم، متوجه میشویم که او در تمام ژانرهای سینمایی قابلیت این را دارد که فیلمسازی کند و این خودش توانمندی ویژهای است. وقتی برمیگردیم به سریال «داییجانناپلئون»، میبینیم که بعد از اینهمه سال و بعد از گذشت اینهمه زمان، این سریال همچنان درحال فروش رفتن است و مخاطبان و علاقهمندان به سینما در ایران و در خارج از کشور همچنان این سریال را میبینند و از آن به خوبی یاد میکنند.
او خاطرنشان کرد: البته ناصر تقوایی نه تنها در سینما بلکه در دیگر شاخههای هنری همواره فرد سرشناس و برجستهای بوده است. مثلا زمانیکه به تاریخچه ادبیاتداستانی ایران نگاه میکنیم و به ادبیاتداستانیجنوب میرسیم، باز هم میبینیم که ناصر تقوایی در کنار نجف دریابندری و صفدر تقیزاده همواره فرد تاثیرگذاری در شکلگیری داستانجنوب بوده است که نمونه بارزش «تابستان همانسال»، مجموعهای از داستانهای بسیار جذاب اوست. همچنین وقتی در حوزه هنرهایتجسمی به آثار ناصر تقوایی نگاه میکنیم، میبینیم که او عکاس درجهیکی هم هست. نمایشگاه عکسی که در طی سالهای اخیر با عکسهایی که از جنوب ایران گرفت و برگزار کرد؛ نمایشگاه بینظیری از عکسهای اوست که خیلی جای تاسف دارد که این عکسها کمتر دیده شده است. یا وقتی «آخرین پیامرسان»، آخرین اثر ناصر تقوایی را تماشا میکنیم که مستندی در مورد تعزیه است و برای ثبت تعزیه در یونسکو ساخته شده، متوجه اشراف کامل او روی این آیین سنتی ایران زمین میشویم.
بهروز نشان در پایان بیان کرد: بسیار جای تاسف دارد که ناصر تقوایی در سالهای اخیر کلاسهای آموزشی خود را تعطیل کرد و دیگر فیلم نساخت. بهنظرم جای او همیشه در تاریخ سینمای ایران دیده میشود و ما تا همیشه باید در حسرت فیلم نساختن او باشیم که ای کاش او در این سالها فیلم میساخت و ما میتوانستیم اثر تازهای از او ببینیم.
نشراول: روزنامه صبا، ندا روزبه
There are no comments yet