به گزارش صبا، دومین جلسه سینماتک خانه سینما عصر روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشتماه با استقبال علاقمندان برگزار شد. در این جلسه فیلم مستند «بیست روز در ماریوپُل» ساخته مستیسلاف چرنوف از اوکراین و برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند به نمایش در آمد و پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی فیلم با حضور مهرزاد دانش و مازیار فکری ارشاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست فکری ارشاد درگذشت رضا شیخی فیلمبردار و عضو خانه سینما را تسلیت گفت. سپس مهرزاد دانش با اشاره به سوابق روزنامهنگاری کارگردان، فیلم را یک مستند وقایعنگارانه دانست و آن را یک روزشمار تصویری از وقایع روزهای آغازین تهاجم به اوکراین ارزیابی کرد.
دانش ساخت مستندهای جنگی را در مقایسه با سایر گونههای مستند دشوارتر دانست و گفت: در این مستند که به محاصره یک شهر وضعیت جنگی در فضای محدود یک شهر میپردازد کار به مراتب سختتر است. به جای آنکه مستندساز سوژه را انتخاب کند گویی سوژه او را برگزیده است.
سپس فکری ارشاد با اشاره به فرم فیلم گفت: در دهه اخیر فرم نهچندان تازهای دوباره در سینمای مستند باب شد که پس از حوادث جنگهای داخلی در سوریه، قرهباغ و اخیرا در غزه باردیگر مستندسازان به این شیوه روی آوردهاند. در این فرم دوربین مستند دیگر یک شاهد خاموش و ناظر بیطرف نیست. بلکه به عمق و بطن ماجرا نزدیک میشود . موضعگیری هم میکند. الگوی ثابتی شکل گرفته که قابل تعمیم در همه جنگها باشد، همه طرفهای درگیر هم از این فرم بهره بگیرند و نتایج یکسانی هم به دست آورند.
دانش در ادامه با اشاره به اینکه نخستین صحنه فیلم اتفاقا از نخستین روز نیست و زمانی در میانه دوره بیست روزه اقامت مستندساز در شهر جنگی را دربرمیگیرد، گفت: همین امر نشانگر آن است که فیلمساز میخواهد با انتخاب ملتهبترین سکانس فیلم مخاطب را از همان آغاز درگیر بحران موجود کند. با این تمهید فضای دراماتیکی پیرامون فیلم شکل میگیرد و هرچه جلوتر میرویم فضا محدودتر میشود و سایه مرگ همهی مردم را فرامیگیرد.
فکری ارشاد به افکتهای صوتی اضطرابآور که برای ملتهبتر کردن ماجرا مورد استفاده قرار گرفته اشاره کرد و آن را امری غیرلازم دانست. او همچنین گفت: تنشی که این افکتهای صوتی و موسیقی متن در فیلم ایجاد کردهاند میتوانست نباشد. فاجعه انسانی که در فیلم میبینیم به اندازه کافی تاثیرگذار هست و نیازی به تمهیدهایی از این دست ندارد.
دانش در پاسخ، این افکتهای صوتی را در راستای نزدیک شدن به درام و موقعیت انسانی دانست. او توضیح داد: در پایان هر روز وجوه رسانهای فیلم به رخ مخاطب کشیده میشود. چراکه فیلمی است محصول خبرگزاری آسوشیتدپرس. این فیلم هشداری است برای جامعه جهانی که بدانند چه حادثهای در اوکراین رخ داده است.
در پایان جلسه برخی از حاضران نظرات و پرسشهای خود را پیرامون فیلم مطرح کردند.
There are no comments yet