رونمایی از «آن دو» در جشنواره فیلم کودک / قدرت‌الله ایزدی از «رشید» دور شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۷
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد:

رونمایی از «آن دو» در جشنواره فیلم کودک / قدرت‌الله ایزدی از «رشید» دور شد

مرتضی رحیمی کارگردان فیلم سینمایی «آن دو» از انجام آخرین مراحل فنی این فیلم و آماده‌سازی آن برای حضور در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، مرتضی رحیمی کارگردان فیلم سینمایی «آن دو» درباره داستان فیلم سینمایی تازه خود گفت: قصه «آن دو» برگرفته از زندگینامه برادران شهید خالدی (خدارحم ۲۱ ساله و ظفر ۱۲ ساله) است که از قوم بختیاری و اهل شهرستان لردگان هستند. ایده ساخت فیلم از آنجا شکل گرفت که دنبال سوژه‌ای با محوریت یک نوجوان اصالتاً لر و قهرمان بودم که برای نوجوانان امروزی الگویی واقعی و قابل‌باور باشد.

او ادامه داد: باید بگویم از طرف آقای فتاحی کارشناس بنیاد شهید استان چهارمحال و بختیاری، پیشنهاد ساخت فیلم زندگی شهید ظفر خالدی مطرح شد و پس از انجام تحقیقات و ایجاد شناخت و با توجه به رشادت آن عزیز و خانواده قهرمانش، پروژه را پذیرفتم. خوشبختانه اخیراً هم شهید ظفر خالدی که زندگی او دستمایه درام فیلم قرار گرفته، به عنوان یکی از سه شهید شاخص سال ۱۴۰۳ معرفی شده است. او یکی از خردسال‌ترین شهدای کشور است که روز ۲۳ خرداد ۱۳۶۱، همزمان با ماه رمضان در منطقه عملیاتی شلمچه به همراه برادر بزرگتر خود خدارحم، در آغوش یکدیگر به شهادت رسیدند.

این کارگردان درباره اکران این اثر بیان کرد: «آن دو» بنا به دلایلی به جشنواره فیلم فجر سال گذشته نرسید، ولی انشاالله در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان امسال رونمایی خواهد شد و امیدوارم مورد پسند مردم و منتقدان قرار بگیرد. ضمن اینکه به احتمال فراوان نیمه دوم امسال مقدمات اکران عمومی آن فراهم خواهد شد.

او درباره تجربه استفاده از قدرت الله ایزدی به عنوان یک کمدین در درامی جنگی و کنترل بازی او برای هماهنگی با اجزای فیلم عنوان کرد: انتخاب آقای ایزدی یک ریسک بزرگ تلقی می‌شد، اما از ابتدا گزینه اصلی من برای بازی در این نقش بود. در واقع می خواستم با انتخاب ایزدی هم به نوعی سنت شکنی کرده باشم و هم با کنترل او و دور کردنش از کاراکتر رشید، مخاطب را غافلگیر کنم و هم با شوخی ها و شیرین بودن کاراکتر او، فضا را برای کودکان و نوجوانان کمی دلنشین و شیرین جلوه دهم و با همراهی او کنار شخصیت ظفر، درکنار لحظات تلخ، لحظات شیرینی هم داشته باشیم.

کارگردان «آن دو» در پاسخ به این پرسش که چرا در فیلم‌هایی که ساخته، علاقه‌ای وافر به قوم گرایی و ایل بختیاری بشدت مشهود و پررنگ است، توضیح داد: در این باره لفظ علاقه وافر را می‌پذیرم، اما با قوم گرایی موافق نیستم. این روند فقط یک ادای دین به ایل و تبار خودم است، چون احساس می کنم قوم لر و بختیاری در صنعت سینما و تلویزیون مظلوم واقع شده و علیرغم اینکه بیش از یک پنجم جمعیت کشور را شامل می شوند و فرهنگ غنی ای که از آن برخوردارند، به ندرت فیلم و سریالی درباره آنان ساخته می‌شود. من سعی کرده ام همیشه اصالتم را حفظ کنم و با استفاده از گویش، لباس، موسیقی، شعر و … خودم را در فرهنگ بختیاری غرق کرده‌ام و سعی کردم طی این سال‌ها فیلم و سریال‌سازی، از آن دور نشوم و با شناختی که از این فرهنگ دارم، خیلی در دراماتیک کردن داستان‌ها متمرکز هستم.

رحیمی درباره اینکه «آن دو» روایتی از دل جنگ است، اما به سینمای اجتماعی هم نقب می‌زند و او در ایجاد تعادل میان این دو فضا چطور عمل کرده، بیان کرد: جنگ هرگز به دور از خانواده و اجتماع نبوده. جنگ تحمیلی از شروع تا پایانش در دل اجتماع بود و مهمترین دلیل پیروزی رزمندگان، وجود خانواده هایی با گذشت، دلیر و قهرمان بود. من سعی کردم در «آن دو» بیشتر دغدغه خانواده‌ها و همچنین آسیب‌پذیری زنان و کودکان را در جنگ‌ها به تصویر بکشم.

تهیه کننده و بازیگر مینی سریال «تاراز»، درباره اهمیت سینمای کودک و اینکه کاراکترهای اصلی دو فیلم اخیر او در مقام کارگردان، «بَلیط» و «آن دو» هر دو کودک و نوجوان هستند و همچنین چالش های هدایت بازیگران کودک گفت: سینمای کودک بسیار برای من مهم است؛ چون بهترین، بدترین و به یادماندنی‌ترین خاطراتم از دوران کودکی است و در واقع من در دوران کودکی ام مانده ام. با توجه به اینکه علاقه شدیدی به کودکان دارم و خودم صاحب سه پسر هستم، سعی می کنم برای کودکان کار بسازم.

او افزود: البته بیشتر، موضوعات مربوط به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را انتخاب می‌کنم، چون به نظرم دوران متفاوتی بود و کودکان متفاوتی در آن دوره پرورش پیدا کردند. هرچند متأسفانه سینمای کودک آن گونه که باید حمایت نمی شود و با ورود فضای مجازی و بازی های رایانه ای و همچنین فیلم های انیمیشن، فیلم های داستانی رئال به ندرت مورد توجه کودکان قرار می گیرد. این مسئله هم نتیجه عدم مدیریت و برنامه ریزی است؛ حال آنکه ما کودکان و نوجوانان با استعدادی داریم که با کمی صبوری و درک کردن روحیات شان می شود به خوبی آنان را هدایت کرد، هرچند مرارت های خودش را دارد، اما قطعاً شدنی است.

این کارگردان که فیلم «هاوایی» را نیز اخیراً در مقام بازیگر روی پرده داشت، در این باره بیان کرد: من از ۲۰ سال پیش با بازیگری فعالیت هنری‌ام را شروع کردم و بعد به دلایلی، تهیه کنندگی و کارگردانی را هم تجربه کردم. همیشه فکر می کردم بازیگری سخت ترین بخش سینماست، اما با کارگردانی کردن متوجه شدم که بار اصلی یک فیلم بر دوش کارگردان است. همیشه عاشق بازیگری بوده و هستم و اولویت من بازیگری است، اما سعی کردم در فیلمهایی که خودم کارگردان هستم، علیرغم اصرار دوستان بازی نکنم.

او ادامه داد: بازی در فیلم کمدی «هاوایی» تجربه جذابی بود و از پیشنهاد دوستان خوبم بهمن گودرزی کارگردان و علی نوابی دستیار یک و برنامه ریز فیلم هاوایی استقبال کردم. بویژه که کار کردن در کنار امین حیایی، امیر جعفری و امیر حسین رستمی و دیگر عوامل لذت بخش بود. من احساس می کنم مردم ما اغلب غمگین و افسرده هستند و هرچند کوتاه، اما نیاز به گذراندن لحظات شاد و مفرح دارند و تماشای فیلم های کمدی اما نه به معنای مبتذل آن، می تواند حال جامعه را خوب کند؛ هر چند متاسفانه فیلمهایی با ژانر کمدی در چند سال اخیر در اکران فیلم های دیگر ژانرها سایه سنگینی انداخته و باعث کاهش فروش آنها شده که باید با برنامه ریزی درست در اکران های همزمان این مشکل را حل کرد. ضمن اینکه من هم به دنبال فیلمنامه خوبی در قالب طنز موقعیت هستم که در صورت حضور اسپانسر و فراهم شدن شرایط بزودی یک فیلم کمدی خواهم ساخت.

رحیمی در پایان درباره دغدغه‌ای که این فیلم دنبال می‌کند،  گفت: هدف فیلم «آن دو» الگو سازی برای جوانان است و مفاهیمی عالی همچون قهرمان پروری، رشادت، شهامت، غیرت و جرآت ایرانی را به تصویر می کشد. مواردی که امروزه در بین جوانان و نوجوانان ما کمرنگ شده اند و مسئولان امر، اگر نگران آینده کشور و نسل جوان هستند، باید از فیلمهایی که قهرمانان آنها، کودک و نوجوان ایرانی هستند، حمایت کنند که امیدوارم بر این اساس، فیلم «آن دو» هم در مقطع مناسبی اکران شود.

«آن دو» اواسط پاییز سال گذشته در لوکیشن‌هایی چون بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران، چهارمحال و بختیاری، آبادان، شهرک دفاع مقدس و … مقابل دوربین رفت و فریبا کوثری، علیرام نورایی، قدرت الله ایزدی، مالک حدپور سراج، آوا دارویت، اسرافیل علمداری، محمدرضا ژاله، امیررضا فرامرزی و… در آن بازی داشته‌ اند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000