در سه روز اول نمایشگاه کتاب چه گذشت؟ / از صندوق‌های انتخابات تا جشن امضای مجری‌ معروف | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۵
نمایشگاه ۳۵ در آینه صبا

در سه روز اول نمایشگاه کتاب چه گذشت؟ / از صندوق‌های انتخابات تا جشن امضای مجری‌ معروف

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر داخلی و ۶۰ ناشر خارجی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و کتاب صبا ، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، الگوی عرضه کتاب در دو قالب مجازی و فیزیکی را حفظ کرده و ابتکار حضور کتاب‌فروشان در کنار ناشران در بخش مجازی نمایشگاه که میراث سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب است را گسترش داده و حضور کتابفروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته، امسال ادامه دارد.

[تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۹ اردیبهشت ماه در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: تلاش دولت بر افزایش چتر حمایتی از مخاطبان کتاب بود و امروز قرار شد در کنار تخصیص یارانه خرید کتاب برای دانشجویان، طلاب و استادان، خرید یارانه‌ای، برای خانواده ۲ میلیونی کارکنان دولت فراهم شود.

او‌ ادامه داد: توسعه کتابخانه‌های عمومی به یک فصل پرافتخار در دوره جدید تبدیل شده است.در ماه‌های آینده بزرگترین کتابخانه منطقه در یکی از بزرگترین شهرهای ایران افتتاح خواهد شد.

[ثبت یک‌ تخلف!]

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نخستین نشست از نشست‌های روزانه‌ که  پنجشنبه (بیستم اردیبهشت) برگزار شد، خاطرنشان کرد: نمایشگاه با شعار «بخوانیم و بسازیم» از دیروز شروع شد و مردم از ساعت‌های اولیه در نمایشگاه آمدند و به گزارش مجموعه ارزیابی ما ، از همان ساعات اولیه تعامل بین ناشران و مردم برقرار بود.

او با اشاره به افتتاحیه نمایشگاه  و حضور جمعی از مسئولان کشوری در این مراسم اظهار کرد: دیروز ساعت ۲۰ نمایشگاه پایان پذیرفت و نواقص روز اول برطرف شد؛ البته همچنان نواقصی وجود دارد که پیگیری می‌شود.

او یادآور شد : روز گذشته هیئت رسیدگی به تخلفات تشکیل شد و بر اساس گزارش‌ها یک حکم برای یک ناشران صادر شد. تخلف این ناشر فروش محصولات غیرکتابی بود.

[حضور معاون رئیس جمهور و تاکید  بر حل مشکلات و مسائل ناشران]

معاون اول رئیس جمهور بعدازظهر (پنجشنبه) با حضور در مصلی امام خمینی (ره) از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد.

محمد مخبر در این بازدید که با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، با حضور در غرفه های مختلف این نمایشگاه از نزدیک با ناشران و فعالان عرصه نشر گفت و گو کرد و در جریان مسایل و مشکلات آنان قرار گرفت و دستورات لازم را برای حل مسائل آنان صادر کرد.

معاون اول رئیس با اشاره به مشکلات فعالان عرصه نشر در حوزه کاغذ، تاکید کرد: بخشی زیادی از مشکلات کارخانه های تولید کاغذ در دولت سیزدهم با تلاش و پشتیبانی‌های دولت حل شده و با بهره برداری از کارخانه های در حال احداث، کشور از واردات کاغذ بی نیاز می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از تلاش های برگزارکنندگان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: در دولت سیزدهم آمار شرکت کنندگان، ناشران و بازدیدکنندگان و تالیفات و آثار نسبت سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی درباره برنامه های دولت برای اختصاص یارانه خرید کتاب اظهارداشت: تا پایان سال به دو میلیون کارمند دولت یارانه خرید کتاب تعلق خواهد گرفت.

[افزایش ساعت بازدید]

علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد: به روال هر سال، روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته (بیستم و بیست و یکم اردیبهشت) و پنجشنبه و جمعه هفته آینده (بیست هفتم و بیست و هشتم اردیبهشت) نمایشگاه کتاب، یک ساعت تمدید  می‌شود؛ یعنی بازدیدکنندگان می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۲۱ از نمایشگاه بازدید کنند. 

[افتتاح غرفه یمن]

مراسم افتتاحیه غرفه میهمان ویژه (کشور یمن) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند رئیس سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه، پنجشنبه (بیستم اردیبهشت) در سرای بین‌الملل مصلی برگزار شد.

حمد حیدره، قائم مقام وزیر فرهنگ جمهوری یمن، ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران، عبدالرحمن مراد، رئیس سازمان جمهوری یمن در این برنامه حاضر بودند.

محمد حیدره نیز با تشکر از وزارت ارشاد به خاطر میزبانی نمایشگاه کتاب، گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی و تمدنی است؛ ما شاهد این موضوع و اینکه مردم ایران داعی وحدت بین‌ مسلمانان هستند، در همین نمایشگاه هستیم.

او اضافه کرد: پس از ظهور اسلام، ایران و یمن دارای مشترکات فرهنگی زیادی شدند. همه ما یک پیامبر، یک قرآن و یک قبله داریم که بسیار مهم است. مسئله مشترک دیگر بین ما و شما این است که شهید حسین بدرالدین حوثی در اوایل انقلاب اسلامی ایران خود را پیرو امام خمینی (ره) دانست. ما از درس‌ها و تجربیات انقلاب اسلامی استفاده‌های زیادی کردیم و تلاش کردیم روحیه انقلابی را به مردم یمن تزریق کنیم.‌

[استقرار ۱۵ صندوق اخذ رأی در نمایشگاه کتاب]

سومین روز از رویداد سی‌وپنجم نمایشگاه کتاب با دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران مصادف شده بود و به همین دلیل با پیش‌بینی ستاد برگزاری این دوره از نمایشگاه، سه شعبه اخذ رای در مجموع با ۱۵ صندوق اخذ رای در مصلی امام خمینی (ره) استقرار یافته که بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران می‌توانستند ضمن حضور و بازدید از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز شرکت کنند.

طبق برآورد رئیس شعبه‌های حاضر، بازدیدکنندگان نمایشگاه از وجود صندوق‌های رأی استقبال کرده و میزان مشارکت را خوب ارزیابی می‌کردند. صندوق‌های تا ساعت پایانی نمایشگاه (ساعت ۲۱) مستقر بودند.

یکی از شعب رای‌گیری در محراب در حیاط شبستان استقرار یافته بود.

[فروش ۷۴ میلیاردی طی دو روز!]

در بخش حضوری نمایشگاه کتاب، ۵۲ میلیارد خرید کردند که ۳۶ میلیارد از طریق درگاه رسمی و ۱۶ میلیارد درگاه‌های غیر رسمی (با توجه آماده نبودن دستگاه‌های کارت‌خوان) به صورت کارت به کارت و فروش نقدی بوده است. در بخش مجازی مردم هم ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۱۵ میلیارد خرید از ناشران و ۷ میلیارد خرید هم از کتابفروشان بود. مجموعا تا پایان روز دوم، ۷۴ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه است. در مجموع تا پایان روز دوم، ۲۲ میلیارد تومان در بخش مجازی فروش داشتیم که شامل ۱۷۲ هزار نسخه کتاب بود که در ۸۴ هزار بسته ساماندهی شده است. سازمان پست کشور  نیمی از این بسته‌ها را تحویل گرفته است.

[جشن روز دختر]

روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه مصادف با تولد حضرت فاطمه معصومه (س)، برنامه‌ای را برای پاسداشت روز دختر در صحن مصلی مراسمی برپا شده بود که با استقبال خانواده‌ها همراه بود.

[جشن امضای کتاب مجری معروف]

ظهر جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه، عادل فردوسی‌پور مجری و برنامه‌ساز با حضور در غرفه نشر چشمه واقع در راهروی ۲۶ شبستان مصلی تهران با خوانندگان کتابهایش دیدار کرد.

این حضور که از ساعت یازده شروع شده بود حدود چهار ساعت طول کشید؛ علاقه‌مندان به این مترجم و برنامه‌ساز ورزشی، صف طویلی را در حیاط بیرونی شبستان تشکیل داده بودند که تا ورودی منتهی به غرفه نیز ادامه پیدا کرد.

نشر چشمه کتاب‌های «فوتبال علیه دشمن» نوشته سایمون کوپر «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی و «مارادونا» اثر گیم بالاگه را باترجمه عادل فردوسی‌پور روانه باز کتاب کرده است.

یکی از اتفاق‌های جالب نمایشگاه این است که مراجعه‌کنندگان با اسکن QR کد تعبیه شده در کتیبه‌ها، می‌توانند درباره کتاب‌های ناشر اطلاع کسب کنند.

[سایر اتفاقات]

نشست‌ روایت دختر، نشست نگاهی به آثار علامه جعفری، نشست نقد و بررسی الگوی قوانین انتشار در کشور، نشست هم‌زبانی شرقی، محفل شعرخوانی به مناسبت روز دختر، نشست ادبیات مهاجرت و تجربیات زنان، نشست تخصصی تاثیر پوشکین در ادبیات جهان، نشست فضای مجازی؛ رقیب یا همراه کتاب؟، نشست نقد و بررسی کتاب لوازم تنهایی، آیین رونمایی از کتاب فرهنگ امروزین عربی فارسی و سه کتاب دیگر، آیین رونمایی از کتاب جمال‌القدر، نشست رونمایی از کتاب شمع محفل، نشست هم‌اندیشی ناشران دفاع مقدس، نشست نقد کتاب حقوق جنگ در اسلام، نشست رونمایی از کتاب دیپلماسی در آب‌های بین‌المللی و چند کتاب دیگر، نشست نویسندگان و هوش مصنوعی، موفقیت یا شکست؟، نشست درونمایه‌های معنوی در لایه‌های پنهان داستان کودک و نوجوان، نشست امتداد همدلی تاریخی و فرهنگی ایران و یمن، مراسم معرفی سمنان یه عنوان پایتخت کتاب، میزگرد مساله آموزش داستان نویسی، نشست سرای اهل قلم کودک و نوجوان با موضوع مرز عاشقانه‌نویسی و عاشقانه‌سرایی در ادبیات نوجوان، نشست ادبی روایت رنج، نشست گفتمان مقاومت و نهضت ترجمه، آیین افتتاح بخش بین‌الملل و غرفه یمن، نشست لذت طراحی، نشست از کتاب تا پرده نقره‌ای، نشست رونمایی کتاب یک قرن تاریخ فوتبال بوشهر، نشست مقدمات نویسندگی، نشست کو کتاب طنز؟، نشست شعرهای روشن با موضوع فلسطین، نشست معرفی کتاب روایات فقه پزشکی، نشست نقد کتاب بعضی پرنده‌ها شاعرند، نشست پژوهشی نو در نوشتار و جستاری در اسناد مولوی، نشست کتاب آینده، نشست نقد و بررسی فیلم صوراحیل در سه روز اول نمایشگاه سی و پنجم برگزار شد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰