قصهگویی اخلاقی در عین سادگی
سپس «برنده» ساخته علی کیوان مورد بررسی قرار گرفت که این کارگردان بیان کرد: من قبل از «برنده» چند فیلم دیگر هم ساخته بودم اما بین آخرین فیلمم تا «برنده» چند سال طول کشید، بعد از «برنده» هم «ته لنجی» را ساختم. درباره «برنده» باید بگویم موقعیتی که در این فیلم شکل میگیرد و آن تصمیمی که کاراکتر در انتها میگیرد باعث شد این اسم را برای فیلم انتخاب کنم.
سپس طوسی با بیان اینکه سادگی این فیلم برایش جذاب بود، اظهار کرد: قصه و روایت میتواند دغدغه یک فیلمساز باشد، قصهپردازی ساده و سرراست هم در این فیلم برای آقای کیوان اهمیت داشته است.
در ادامه این منتقد ضمن آرزوی سلامتی برای کیانوش عیاری کارگردان مطرح سینما گفت: کیانوش عیاری میگوید «همواره این الزام را دارم که کارگردانی کارم دیده نشود»؛ این امر یک نقطه ضعف نیست بلکه میتواند نشانه یک تشخص هم باشد با این حال اشکالی ندارد گاهی کارگردان با میزانسن و قاببندی بازی کند. تم «برنده» رفاقت است اما سوالم از کارگردان این است که آیا نمیشد این تم را بیشتر با میزانسن و بیان سینمایی آمیخت؟
در این بخش کیوان هم مطرح کرد: در پیشتولید تصمیم ما همین بود اما من واقعا میترسیدم از همین رو به تهیهکننده گفتم میخواهم یک فیلم ساده بسازم چون گروه مخاطبانی که برای فیلم در نظر گرفته بودم نوجوانان بودند پس فکر کردم باید یک فیلم ساده بسازم تا یک نوجوان متوجهاش شود.
سپس کیوان در پاسخ به پرسشی درباره طبقه اجتماعی کاراکترهای «برنده» گفت: ما بیپولی را در موقعیت این فیلم میبینیم پس منطقی بود که بخواهیم این قصه را در طبقه اجتماعی پایین روایت کنیم، از این رو من دوست داشتم با «برنده» حال و هوای یک شهر کوچک را منتقل کنم.
کیوان درباره اینکه در این فیلم همه شخصیتها کنشهای اخلاقی دارند، مطرح کرد: اگر گروه هدف مخاطبان را فاکتور میگرفتم و میخواستم همین قصه را بسازم قطعا پایانبندی آن متفاوت بود.
طوسی هم گفت: دنیای کودکان میتواند به دنیای بزرگسالان غلبه داشته باشد.
قابهای زیبا، قصه میگوید؟
در بخش دیگر این نشست جواد طوسی درباره «خانه اکبر» گفت: همواره اعتقاد دارم که سینمای بومی ما باید بتواند رشد و تکامل پیدا کند و جریانساز باشد «خانه اکبر» از یک موقعیت مرتبط با سالهای اخیر یعنی کرونا خوب بهره برده و از همین برای پرداختن به مضامینی استفاده کرده است که در یک منطقه بسته اتفاق میافتد. اما این قابهای زیبا چقدر در خدمت روایت و داستان است؟
«برنده» آمیزهای از نقاط قوت و ضعف است. در این فیلم البته کارگردان سعی دارد کارگردانیاش دیده شود و در پایانبندی انگار ادای دینی به «خانه دوست کجاست» میشود.
طوسی درباره «وقفه» هم گفت: در فرم این فیلم خیلی افراط شده اما مشخص است که کارگردان زبان سینما را میداند. کارگردان در وهله اول میخواهد بگوید من یک کارگردان مینیمالیسم هستم اما همه چیز انقدر افراطی میشود که میخواهد خودش را به ما حقنه کند، فرم همه جا میخواهد خودش را به ما نشان بدهد.
در این نشست مانا پاکسرشت و رضا جمالی حضور نداشتند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است