خوب، بد، پرفروش! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
نمایشگاه ۳۵ در آینه صبا

خوب، بد، پرفروش!

روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه نهمین روز از سی و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی صبا، نهمین روز نمایشگاه  کتاب در حالی به پایان رسید که میزبان چهره‌هایی چون قاسمعلی فراست، ناصر فیض، سعید بیابانکی، امید مهدی‌نژاد، مهرداد صدقی و… بود.

[دفاع تمام‌قد از ادبیات در مقابل شکل‌های ابتذال]

یکی از جذابیت‌های روز جمعه، نشست تخصصی «خوب، بد، پرفروش» بود. مهدی یزدانی‌خرم، نویسنده و منتقد با تاکید بر اینکه مسیر فروش کتاب در ایران منطقی نیست، گفت: به‌عنوان یک نویسنده دوست دارم پیشرفت منطقی داشته باشم و تمام‌قد برای دفاع از ادبیات در مقابل شکل‌های مختلف ابتذال خواهم ایستاد.
[کتاب «جهان‌دیده‌ها» رونمایی شد]

کتاب «جهان دیده ها» عصر پنجشنبه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، رونمایی شد.  این کتاب، کاری از موسسه فرهنگی و انتشارات بین المللی الهدی از زیرمجموعه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که در ۳۰۰ صفحه تدوین شده است. «جهان دیده ها» در سه فصل «سینما و تلویزیون»، «کتاب» و «تبلیغ فرهنگی» و در گفت وگو با ۱۴ فعال حوزه صادرات فرهنگی، گردآوری شده است. رائد فریدزاده، مهدی یادگاری، سیدجمال ساداتیان، محمدامین همدانی، مجید جعفری اقدام، احمد ذوعلم، فرهاد فلاح، فریده خلعتبری، محمدحسین صلواتیان، محمود واعظی، ابوالفضل خوش منش، شهاب اسفندیاری، شیدا نیکوروین و محمد خدادی، در این کتاب، از تجربه های خود در حوزه صادرات فرهنگی گفته اند. «جهان دیده ها» همراه با پادکست گفت وگوها، به علاقه مندان ارائه شده است. پس از مراسم رونمایی از کتاب «جهان دیده‌ها» حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور از غرفه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و دیگر غرفه‌های موجود بخش بین الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب بازدید کرد.

[فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب]

هشتمین نشست خبری از نشست‌های روزانه علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه کتاب، در ستاد اجرایی نمایشگاه برگزار شد.

او با اشاره به بازدیدکنندگان بسیاری که از ساعتی قبل از شروع نمایشگاه کتاب در مصلی حاضر شده و با باز شدن درها وارد شبستان و سالن‌ها دیگر شدند، گفت: از ساعت اولیه آغاز نمایشگاه کتاب، ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل شده بود.

به گفته علی رمضانی امروز ۴۰ برنامه در ۸ سرای اصلی نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود و  ۱۱۲ نفر از سخنرانان، اصحاب ادب و فرهنگی در نشست‌ها شرکت می‌کنند. پیش‌بینی می‌کنیم تا روز پایانی تعداد این نشست‌ها به ۴۰۰ برنامه برسد.

او سپس به برنامه‌هایی برگزار شده در نمایشگاه از جمله بزرگداشت مرتضی سرهنگی، رونمایی از کتاب‌های ناصر کاتوزیان اشاره کرد و یادآور شد: امروز روز سالگرد بازگشت ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی به ایران است و بنابراین نیروی دریایی ارتش برنامه‌ای دارند. همچنین ساعت ۲۰ امروز خادمان حرم امام رضا (ع)، با عنوان «زیر سایه خورشید» پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) به نمایشگاه کتاب آورده و برنامه جشن میلاد حضرت امام رضا(ع) در حیاط مصلی برگزار می‌شود.

علی رمضانی همچنین بیان کرد: روز گذشته در هیأت نظارت و رسیدگی به تخلفات ناشران،  ۱۱ رای صادر شد  که ۱۰ رأی محکومیت و یک مورد برائت بود. عمده تخلفات عرضه کتب غیر، عرضه کتب مغایر با ضوابط نشر و فروش کتاب بدون اعلام وصول بود. احکامی چون توبیخ کتبی و درج در پرونده، اخذ تعهد و بدون درج پرونده، کاهش ۵۰ درصدی متراژ غرفه در سال‌ آینده برای ۵ ناشر و برای  ۳ ناشر نیز تعطیلی غرفه از یک روز تا چند روز لحاظ شده است، پنل مجازی ۲ نشر هم به صورت موقت بسته شد.

سخنگوی نمایشگاه درباره میزان فروش نیز گفت: تا پایان روز هشتم (۲۶ اردیبهشت)نمایشگاه کتاب، در بخش حضوری۲۳۰ میلیارد تومان فروخته شد؛ که ۱۵۲  میلیارد تومان از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۸ میلیارد تومان نیز از طریق درگاه‌های غیر رسمی و کارت‌به‌کارت بوده است. در بخش مجازی نیز فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی را تجربه کردیم که ۸۵ میلیارد  تومان سهم ناشر و ۳۵ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است. در مجموع نمایشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان  فروش داشته است.

 به گفته او در بخش مجازی ۶۹۰ هزار نسخه کتاب خریداری شده که در قالب ۴۱۰ هزار بسته ساماندهی شده است.

علی رمضانی تأکید کرد: بخش مجازی نمایشگاه کتاب تمدید نخواهد شد.

[برگزاری نشست روایت پیشرفت با حضور نویسندگان ایرانی]

برخی نویسندگان ایرانی با حضور در نشست «روایت پیشرفت»، حول‌محور پیشرفت‌های ایران و ایرانی روایت‌خوانی کردند. این نشست با دبیری حمیدرضا میری برگزار شد.سلسله نشست‌های روایت‌خوانی از جمله اقداماتی است که در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سرای ادبیات این نمایشگاه برگزار می‌شود و نویسندگان و شاعران ادبی دور یکدیگر جمع و راوی موضوعات مختلف برای مخاطبان خود می‌شوند.

این بار «پیشرفت» عنوان روایت‌خوانی این نشست بود. نویسندگان حاضر در این نشست ادبی عمدتاً حول‌محور پیشرفت‌های ایران و ایرانی و سختی‌های دستیابی به این پیشرفت‌ها، داستان خود را در قالب جستار و روایت ادبی بیان کردند.

[نشست «دیدار با مفاخر» به مصطفی رحماندوست رسید]

آخرین برنامه «دیدار با مفاخر» که در غرفه کانون در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود، روز جمعه ۲۸ اردیبهشت میزبان مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودک و نوجوان است.

تاکنون از مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر ایرانی، ۳۱۴ اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان و کتاب‌هایی درباره فنون قصه‌گویی و ادبیات کودکان در ایران و جهان منتشر شده است. شمارگان کتاب‌های او به بیش از شش‌ونیم میلیون نسخه می‌رسد و برخی از آثار او از جمله «قصه دو لاکپشت تنها»، «بازی با انگشت‌ها»، «سه قدم دورتر شد از مادر»، «دو تا عروس، دو تا داماد» و… به ۱۳ زبان ترجمه شده است.

برنامه «دیدار با مفاخر» از ابتدای نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد و میزبان محمد میرکیانی و پرویز امینی بوده است.

[باید سرانه کتاب خواندن در کشور بالا رود]

لطیفی رییس سازمان استخدامی کشور در بازدید از نمایشگاه کتاب و در گفتگو با مهر گفت: کتاب خریدن را برای نمایشگاه نمی‌گذاریم، هرلحظه احتیاج به کتاب داشته باشیم میخریم.امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، کاظم موسوی بجنوردی، آیت‌الله محقق داماد، انسیه خزعلی معاون امور زنان و ریاست جمهوری، مصطفی میرسلیم، امیر دریادار شهرام ایرانی، قاسمعلی فراست، ناصر فیض، سعید بیابانکی، امید مهدی‌نژاد، مهرداد صدقی و امیرمهدی حقیقت مهمانان ویژه نهمین روز نمایشگاه بودند.

[نشست‌ها و آیین‌ها]
نشست ضرورت بازخوانی و تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره)، نشست بررسی کتاب عدالت ترمیمی در محاکم کیفری، مراسم تکریم مرتضی سرهنگی، محفل شعرخوانی شاعران طنزپرداز ایرانی، جشن میلاد امام رضا(ع)، زیر سایه خورشید، نشست تخصصی طراحی گرافیک وتصویرسازی کتاب، رونمایی کتاب تبلیغات و رسانه، رونمایی کتاب ریشه‌های نهادی خیزش سیاسی اسلام‌گرا، نشست مهارت‌های نرم برای کودکان، نشست رونمایی کتاب ایده علوم انسانی، برنامه شوخی با کتاب ایستخند، رونمایی کتاب تروریست‌های صهیونیست، نشست تبادل ادبی بین مترجمان آثار مکزیک و ایران، نشست رونمایی کتاب هنر ما از نگاه آن‌ها، رونمایی از کتاب ایده علوم انسانی؛ تاملاتی بر تجربه ایران معاصر، رونمایی رمان ماغیرممکنیم، جشن امضای کتاب قدرت مذاکره، نقدوبررسی کتاب شکم خالی کتک سیر، نشست مشترک ادبیات ایران و افغانستان، نشست کمیک‌ها و کتاب‌های تصویری را بهتر ببینیم و… از جمله نشست‌های این روز بود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰