به گزارش صبا، کارگاه تخصصی «شفای داستان ها از طریق هنر» باهدف بررسی اثرات هنر در چگونگی معنا بخشیدن به داستان و نقش ایدئولوژِی در هنر دوشنبه ۳۱ اردیبهشتماه در سومین روز از رویداد بین المللی رسانه ای «صبح» با همکاری مرکز رسانهای صبح در مرکز آموزش حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست تخصصی سهاد الخطیب که به دعوت دومین رویداد بین المللی رسانه ای «صبح» به ایران آمده، گفت: وقتی به ایران آمدم دیدم ما مردم، چقدر بهم شبیه هستیم و چقدر مردم دنیا تلاش میکنند تا قصههای ما را بشنوند برای همین قصدم این است که در کنار هم با این داستانها شفا بگیریم.
او کارگاه عملی خود را با کشیدن دایره آغاز و بیان کرد: داستان تمرین دایره کشیدن را همزمان با قرآن خواندن شروع کردم و از داستان ابراهیم استخراج کردم. آن زمان دختر پنجسالهام داستان سیندرلا را میخواند و من تلاش میکردم از دخترم در برابر پرنسسهای والتدیزنی محافظت کنم؛ بنابراین به دنبال جایگزین گشتم.
وی افزود: همینطور به دنبال جایگزینی برای داستان های ترسناک کودکی بودم شروع به روایت داستان انبیا کردم. من این داستانها را از دیدگاه تحلیلی برای دخترم می گفتم. در میان همه داستان ها ابراهیم جذابتر بود چون بتها را شکست. چون در دید دختری ۵ ساله فرد باید خیلی قدرتمند باشد تا بتها را بشکند و همین برای خودم هم جذاب شد و باعث تحقیق بیشتر من شد. زمانی که ابراهیم به دنبال خدا میگشت به ستارگان نگاه میکرد و همینجا داستان دایرههای من آغاز شد. ابراهیم خدایی میخواست که همیشه باشد نه مانند ماه و خورشید در رفتوآمد باشد و قدرت فراتر داشته باشد.
الخطیب تصریح کرد: من به این نتیجه رسیدم که عظیم ترین شکلی که خدا آفریده دایره است و همزمان پیچیده ترین شکل، تصویری است که در زمین و خورشید و… موجود است. مانند حضرت ابراهیم به دایره فکر کردم که چگونه بزرگ میشود بدون آنکه بشکند و شاید این بزرگترین هدیه ابراهیم به ما بوده که به آسمان نگاه کنیم و از غم برهیم و مانند ستارگان بزرگ شویم بدون آنکه آسیب ببینم و این اساس کارگاه های من بود. هیچ دایره ای شبیه دایره دیگری نبود.
این هنرمند در خصوص تکنیک کار خود گفت: گفتگویی که آب با جوهر و هنرمند دارد تغییر میکند. هنر انسان را با خودش آشنا میکند و گاهی با یک دایره شروع میشود. من از قرآن آموختم که ما یک روح داریم و یک ماده و هر چقدر علممان را افزایش دهیم، روحمان گسترش مییابد. هنر ایدئولوژی را میسازد. پس مقاومت نرم نیست، خودش مقاومت است.
در ادامه کارگاه، تعدادی از آثار هنری خود را به نمایش در آورد. آثاری که با جوهر کشیده شده بود.
سهاد الخطیب، نقاش و گرافیست اردنی است که آثار او در مونترال، کانکتیکات، برکلی، نیویورک، سانفرانسیسکو واَمان بهنمایشدرآمده است. سهاد خطیب در زمینه تصویرسازی و فیلم آثاری درباره مسایل فلسطین، الهیات و مسائل اجتماعی در کارنامه خود دارد. همچنین او از طراحان برجسته کمپینهای عدالت اجتماعی در جهان است.
دومین جشنواره بین المللی رسانهای «صبح» به دبیری محسن یزدی از ۳۰ اردیبهشت با نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راهیافته به مسابقه، همراه با برگزاری کارگاههای تخصصی با موضوع رسانه، آغاز به کار کرد.
علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از زمان برگزاری کارگاهها میتوانند به سایت جشنواره به آدرس sobhfestival.com مراجعه کنند.
There are no comments yet