به گزارش صبا، حالا این یک واقعیت است که دیگر دوره برنامهسازیهای تخصصی توسط یک تیم حرفهای و هزینههای کلان تولید برای عرضه از مجراهای رسمی به پایان رسیده و حالا بسترهایی فراهم شده است که افراد عادی بر پایه استعداد و تخصص فردی خود میتوانند در حوزه مورد علاقهشان برنامهسازی و البته برندسازی کنند.
این موضوع طی یک دهه گذشته در دو حوزه ورزش و هنر شکل پررنگتری به خود گرفته است به ویژه در رشتههای عامتر مانند سینما و نقاشی. فقط کافی است جستجوی کوتاهی در فضای مجازی داشته باشید تا با انبوهی از ویدیوها مواجه شوید که افرادی که اتفاقا چهره هم نیستند، در قالب آنها سینما را از اصول ابتدایی تا تخصصیترین مسایلش به مخاطبان آموزش میدهند.
[اینجا تبدیل به برند شوید]
پلتفرمهایی که در قالب شبکه اجتماعی ویدیویی فعالیت میکنند بستر مناسبی برای این جنس برندسازیها هستند که حالا افراد زیادی در سراسر جهان از نمونههای مختلف آن استفاده می کنند، گاه مشاغل جدیدی معرفی میکنند و گاه گستره فعالیتشان فراتر میرود و منجر به درآمدزایی برایشان میشود. از باقدمتترین نمونههای ایرانی چنین بستری، میتوان به سامانه آپارات اشاره کرد. بستری که امکان ایجاد یک کانال شخصی به هر علاقهمندی میدهد و کاربران میتوانند بر اساس تخصصهای خود و به فراخور علاقهمندیشان در حوزههای مختلف به تولید محتوا بپردازند. ویدیوهایی که گاهی پربازدید و فراگیر میشوند و حتی رسانههای رسمی در برخی موارد به آنها تکیه میزنند. فیلم و سریال از جمله حوزههایی است که همیشه علاقهمندان بسیاری به خود میبیند، به طوری که هر ساله هزینههای زیادی برای ساخت برنامههایی با محوریت نقد فیلم در شبکه های سیما و با حضور چهرههای مختلف میشود اما در همین پلتفرمها هم میتوان ویدئوهایی را دید که در آن کاربران مختلف به ارایه نظرات تخصصی خود درباره اجزای مختلف یک فیلم یا سریال پرداختهاند. نقدهایی که گاه باعث برانگیختن واکنش سازندگان آثار هم شده است. این حالا ظرفیتی است که ضمن همسو کردن مخاطبان باعث معرفی چهرههای گمنام به فیلمبینها و سینمادوستان میشود، افرادی که پیش از این سهمی از تریبونهای رسمی برای همرسانی نظرات خود درباره محتواهای تصویری نداشتهاند.
[بازخوانی چند تجربه جذاب]
«افعی تهران» سریالی است که این روزها توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند، با مراجعه به همین سایت میتوانید با نمونههایی از نقدهای مخاطبان علاقهمند روی قسمتهای مختلف این سریال مواجه شوید. برای مثال کاربری قسمت اول تا هشتم این مجموعه را نقد کرده و به بررسی شباهتهای آن با نمونههای خارجی پرداخته و گفته است: «افعی تهران بسیار سریع و ساده اطلاعات را از طریق دیالوگها منتقل میکند و در دو صحنه ابتدایی خیلی زود گذشته و انگیزه کاراکتر اصلی برای مخاطبان رو میشود و در ادامه همه چیز برای مخاطب خستهکننده و تکراری میشود ریتم سریال به ویژه در پنج قسمت نخست هم کند است. این سریال کلاژی از چند فیلم و سریال و لحظات سینمایی است.» در نمونهای دیگر یک کاربر سریالباز، به «نقد گناه فرشته» پرداخته و گفته است: «بزرگترین ضعف گناه فرشته دیالوگهای آنهاست، تا قسمت چهارم تکراری هستند همچنین گره بازیهای خوبی بین مهتاب و حامد میبینیم..». «قطب شمال» هم عنوان سریال تازه دیگری است که در این فضا موردتوجه کاربران قرار گرفته و آنالیز قسمتهای پخششده از آن را میتوان در کانالهای شخصی فیلمبازها پیگیری کرد. کاربران البته در نمونههایی دیگر به بررسی سریالها و فیلمهای خارجی هم پرداختهاند تا با سبدی متنوع از نقدها رو به رو باشیم. بهواسطه این فعالیتها حالا چهرههایی که شاید تا همین چند سال پیش در حوزه نقد افرادی شناختهشده نبودند، توانستهاند اعتباری برای خود کسب کنند و دنبالکنندگانی جدی داشته باشند.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است