وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد / درس جدیدی که از مردم گرفتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
هنرمندان و اهالی فرهنگ در مراسم یادبود هنرمندان چه گفتند؟

وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد / درس جدیدی که از مردم گرفتیم

مراسم ادای احترام هنرمندان، اهالی فرهنگ و رسانه به خادم فرهنگ در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش صبا، مراسم ادای احترام هنرمندان، اهالی فرهنگ و رسانه به خادم فرهنگ، امروز دوشنبه ۷ خرداد در تالار وحدت برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: برای من سخت است که در خصوص فردی سخن بگویم که بیشترین تائیرگذاری‌ها را در حیات اجتماعی فرهنگی سیاسی خودم از این شخصیت داشتم سال‌های سال خدا توفیق داد تا همنفس شهید عالی مقام باشم. در همه این سال‌هایی که توفیق همکاری شبانه روزی همه جانبه با رئیس جمهور شهید داشتم چیزی جز خدمتگزاری و علاقه بسیار به شهروندان ایرانی از او ندیدم. در طول نزدیک به سه سال که دوره کوتاه ریاست جمهوری ایشان شکل گرفت، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گواهی خواهند داد که کاری نبود که از دست دولتش برآید و دریغ کند، آقای رئیس جمهور شهید ما به همه دغدغه های اهالی فرهنگ هنر و رسانه توجه داشت. من از هیچ مشکل و محدودیتی صحبت نکردم مگر ایشان دعوت به سعه صدر و تعامل کند.وزیر ارشاد تصریح کرد: ما در فقدان یک رئیس جمهور تراز و جامع الاطراف سوگواریم، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه خود صاحب عزا هستند. مردم ایران در چند شهری که تشییع انجام شد نشان دادند به خدمتگزاران واقعی خود عشق می ورزند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور عزیز ما بسیار مظلوم بود، بسیار مکتوم بود، بر خود و بر ما حرام کرده بود کلمه‌ای از ناامیدی و مشکلات بر زبان جاری کنیم، خود را وقف حل مسائل و مشکلات مردم کرد، سه سال شب و روز نشناخت، برخی از استان‌ها را بیش از ده بار رفت… چهار صبح از ترکیه برگشتیم و شش صبح باید کرج میرفت از این رو در فرودگاه استراحت کرد تا به سفر برسد، مردم خدمتگزار صدیقی را از دست دادند، اهالی فرهنگ و هنر برادری مهربان و بزرگتری خیراندیش را از دست دادند. ما امروز معتقدیم رئیسی رییس جمهور، به اندازه رییسی شهید دستش باز نبود!

رئیس‌جمهوری که به‌شدت علاقه‌مند به مساله فرهنگ و دانشگاه بود

نجفقلی حبیبی استاد دانشگاه در این مراسم در سخنانی گفت:‌ ما بزرگان زیادی را از اول انقلاب تاکنون از دست دادیم و آیت‌الله رئیسی یکی از این بزرگان تاثیرگذار بود و آثار و برکاتش در انقلاب و کشور ماندگار خواهد بود، امیدوارم خداوند همه شما را برای علم و فرهنگ کشور برای سازندگی کشور، دانشگاه‌های کشور نگه دارد. آنچه من در جریانش قرار دارم،‌ این است که ایشان به شدت علاقه مند به مساله فرهنگ و دانشگاه بودند و همه تلاششان را کردند که دانشگاه‌ها در مسیری که حرکت می‌کنند،‌ پیش روند و چیزی عقب نماند.

وی ادامه داد:‌ آیت‌الله رئیسی تلاش داشت که امکانات دانشگاهی، استاد، دانشجو و… برای دانشگاه باشد، چرا که قوام کشور به دانشگاه است از چند جهت دانشگاه علم را توسعه می‌دهد کشور با علم است  که زنده است دانشی که محصولات را بیرون می‌دهد و جامعه را زنده نگه می‌دارد، دانشگاه با استادان زنده است. جناب رئیسی به این مسائل خیلی اهتمام داشت، تمام تلاش خود را کرد تا دانشگاه‌ها هم آزادی را حفط کنند، هم کتاب‌های خوب منتشر شود،‌ هم اساتید خوب درس دهند و فعال باشند.

حبیبی تصریح کرد:‌ آنچه همه ما مشاهده کردیم این است که رئیس‌جمهور تلاش کرد تا دانشگاه‌ها در فضای آرام در عین اینکه حضور سیاسی در آن‌ها وجود داشته باشد ـ  چون دانشگاه بدون حضور سیاسی دانشگاه نیست ـ سطح خود را نمیز ارتقا دهند،‌ ارتقای دانشگاه ‌یعنی ارتقای سطح علمی کشور. نتایجی که از دانشگاه به بخش صنعت می‌رود،‌ را همه ما در سال‌های اخیر دیده‌ایم،‌که چقدر صنعت رشد کرده است،‌ ما جزو کشورهای نادری هستیم که صنعت فضایی ما برای رشد چشمگیری داشته است،‌البته حق ایران است که با داشتن همه سوابق علمی‌، ابن‌سیناها،‌ خواجه نصیرها و … به چنین جایگاهی برسد.

رئیس‌جمهور گفتند که می‌خواهند‌ موسیقی ایران توسعه یابد

شاهین فرهت موسیقی‌دان نیز در این مراسم در سخنانی گفت:‌ من دو بار رئیس جمهور شهید را دیدم و برایم خاطره است دفعه نخست،‌ مراسم افطاری در کاخ ریاست جمهوری بود که من از طرف فرهنگستان هنر صحبت می‌کردم و برایشان انواع موسیقی را شرح دادم، به خصوص موسیقی نواحی ایران،‌ تاریخچه مختصری از موسیقی ایران  و اینکه از چه موقع موسیقی علمی در این کشور شروع شد را شرح دادم،‌ ایشان با گوش دقت به حرف‌های من گوش کردند و بعد خواستم که فرهنگستان هنر را حمایت کنند، شهید رئیسی با روی باز این کار را کردند،‌ این خاطره برای من باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد:‌ بار دوم در همین مهمانی بود که در اجلاس  سال گذشته انجام شد، در آن زمان هم ایشان به من گفتند که می‌خواهند‌، موسیقی ایران توسعه یابد و من واقعا تشویق شدم.

همگان باید از او درس بگیرند

همایون همتی استاد و محقق برجسته ادیان و عرفان دیگر سخنران این مراسم نیز  رئیسی را  متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان دانست و افزود: نمی‌توان او را به یک گروه خاص محدود ساخت، این شخصیت‌های بزرگ برای کل بشریت هستند و همگان باید از او درس بگیرند،‌ نزدیک به ۳۰ سال معاشرت از نزدیک، دوستی و آشنایی و برادری با شهید رئیسی کار را برای من دشوار کرده است که بخواهم از او صحبت کنم، حقیقتا باورم نمی‌شد که به این زودی از میان برود،‌ امیدها داشتیم و ای بسا آروزها که خاک شد.

وی ضمن تسلیت شهادت رئیسی و همراهانش افزود:‌ ایشان از معدود روحانیونی بود که در جلسات خانوادگی یا افطاری  که خدمتشان بودیم با انصاف تمام سخن می‌گفت‌، من نشنیدم از کسی بدگویی کند و این یک جور شهادت شرعی است،  دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت، تعبیری داشت که روشنفکران و متفکران به منزله عقل منفصل ما هستند،‌ در برابر انتقاد و افکار مخالف‌ بسیار گشودگی داشت.

همتی افزود: آن زمان که در بازرسی کل کشور بودند، بارها به بنده گفتند که ما به لحاط تدابیر امنیتی بین مردم زیاد نمی‌رویم، شما با جوان‌ها، دانشگاه ها ارتباط دارید به ما بگویید اشکال کارمان کجاست، ما ممکن است متوجه نباشیم،‌ بسیار متواضع و فروتن بودند… ندیدم که عصبانی شوند و با خشم به کسی نگاه کنند،‌ پیگیر امور فرهنگی بودند،‌ گاهی که زیارت‌شان می‌کردم، پی می‌بردم که ذهن ایده‌پرداز و برنامه‌ریزی داشتند و ما در بین روحانیون کم داریم چنین افرادی‌، افزون بر این قدرت مدیریت و اجرا داشتند و از این جهت خیلی شبیه شهید دکتر بهشتی بودند. بی‌تظاهر و بی‌ریا و بسیار فروتن.

همتی تصریح کرد:‌ به وضع فرهنگ کشور فکر می‌کردند و از بی تفاوتی برخی جوان‌ها گله داشتند و ناراحت بودند،‌ به دنبال برنامه، طرح، کلاس و سخنرانی برای معرفی درست و امروزین معارف اسلامی بودند،‌ دغدغه‌ای که من کمتر در مسئولین اجرایی کشور دیدم… حتی آن‌ها که در کسوت روحانیت هستند… نشاط فوق‌العاده‌ای برای کار و خدمت داشتند و شوق خدمت کردن لحظه‌ای ایشان را رها نمی‌کرد،‌ به لحاظ اخلاقی از طهارت نفس به وفور برخوردار بودند، من هر بار ایشان را می‌دیدیم احساس می‌کردم چند گامی فرا پیش نهاده‌اند و روی خودشان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از مسئولین اجرایی و حتی روحانیون عزیز وقتی در امور اجرایی غوطه‌ور می‌شوند، از خود غافل می‌مانند و سیر انحراف و لغزنش برخی شاید همین باشد،‌ آقای رئیسی برنامه معنوی و عبادی داشتند و دائما در ارتقا بودند،‌ به کارهای اجرایی بسنده نمی‌کردند. انسان دردمندی بودند که خودشان رنج و دشواری زندگی و یتیمی را درک کرده بودند،‌ امیدوارم خداوند ایشان را در با اهل بیت(ع) و اولیا و انبیا محشور کند. خواهشم از هنرمندان این است که هم خدمات ایشان را بگویند، هم کاستی‌های کار را بگویند،‌ نه سیاست زده‌ بلکه دانشگاهی، آکادمیک، علمی و معرفتی، تا ما بیشتر با ایشان آشنا شویم.

 

عمر را در کار خوب مهربانی کرده‌اند…

در بخشی از این مراسم علی موسوی گرمارودی، شاعر پیشکسوت قطعه‌ای از سروده های خودش با عنوان مهربانی را به یاد شهدای خدمت خواند.

ای خوش آنان کاندرین نامهربان دنیای بد
عمر را در کار خوب مهربانی کرده‌اند

خود چو خور پیوسته سرگردان عالم بوده‌اند
پیش پای دیگران پرتوفشانی کرده‌اند

پیش‌ پا افتادگان دشت حسرت را چو کوه
با شکوه و استواری پشتبانی کرده‌اند

صخره‌های ساحل صبر و نجابت بوده‌اند
با هجوم موج غم‌ها سرگرانی کرده‌اند

ور چو ابر از گریه بار دل گَهی بگشوده‌اند
گریه هم چون شام بارانی نهانی کرده‌اند

ور ز دلتنگی چو غنچه دست بر سر برده‌اند
پا به ‌پای هر نسیمی شادمانی کرده‌اند

چون چنار پیر کآرد در بهاران برگ نو
پنجه گاهی نرم با یاد جوانی کرده‌اند

آن کسان کاندر جهان این‌گونه نیکو زیستند
راست چونان چون شهیدان زندگانی کرده‌اند

چون دُر افشاندم ز گرمارود من این قطعه را
بر سر آنان که عمری جانفشانی کرده‌اند

 

درس جدیدی از مردم گرفتیم

محمدعلی رجبی دوانی عضو فرهنگستان هنر در ادامه مراسم گفت: با تشییع باشکوهی که برگزار شد، درس جدیدی از مردم گرفتیم. رضا و صدق دو واژه مردم از همه اقشار بود. او راضی به رضای معبود بود.

وی با بیان اینکه خدمات ایشان در حوزه هنر بسیار زیاد است افزود: قبلا شورای هنر بود ولی هر چه می‌گفتیم تصویب نمی‌شد. اما در ظرف این مدت کوتاه ۳۳ جلسه منظم شورای هنر برگزار شد که یکی از نتایجش تصویب شیوه استاد شاگردی بود. سند موسیقی ده سال روی زمین مانده بود. اما در این شورا تصویب شد. تکلیف سند معماری و هنرهای نمایشی و تجسمی هم در این شورا مشخص شد.

رجبی دوانی تاکید کرد: هنر در دولت آن بزرگوار سامان یافت. قبلا در همه رشته‌ها نابسامانی داشتیم. چون مبانی و اصول مشخص نشد.

شهید جمهور معتقد بود توان یک مملکت به علم و دانشجویانش است

نجفقلی حبیبی (پژوهشگر فلسفه اسلامی) نیز این مراسم گفت: از اول انقلاب بزرگان زیادی را از دست دادیم که آقای رئیسی یکی از آنها بود و قطعا آثار خدمات ایشان در کشور باقی خواهد ماند.  ایشان به شدت به مسئله فرهنگ و دانشگاه علاقمند بودند و تاکید داشتند که امکانات لازم فراهم شود که کسی عقب نماند؛ چون توان یک مملکت به علم و دانشجویان آن است. تمام تلاش خود را کردند که دانشگاه‌ها آزادی خود را حفظ کنند، اساتید درس خود را بدهند و دانشگاه نظم خود را حفظ کنند که دانشجویان در عین حال که نظر سیاسی خود را داشته باشند در فضایی آرام و با سطحی بالا درس بخوانند.

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست

حسین مسافرآستانه هم از پیشکسوتان عرصه تئاتر با این ابیات سخنانش را آغاز کرد و گفت:

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست

هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

او ادامه داد: به نیابت از جمعی از هنرمندان خدمت حضار تسلیت می‌گویم کاش این ضایعه دردناک پدید نیامده بود و ما می‌توانستیم در جلسه حضوری خدمت شهید رئیسی گفت‌وگویی از وضعیت ناموزون تئاتر کشور می‌داشتیم. اما دل به امید می‌بندیم. عباس‌های زیادی در طول دفاع مقدس پرچم ایران را برافراشتند، در همه عرصه‌ها اینگونه است و در عرصه شهدای خدمت هم عباسی دیگر پرچم خدمت را برافراشته نگه خواهد داشت.

وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت در ادامه جلسه با اشاره اتهاماتی که در فضای مجازی علیه او زده شده گفت: نوشتند که ارجمند ۲۰ میلیارد تومان گرفته است.  در حالی که من این بودجه را برای ۱۴۰۰ هنرمند پیشکسوت و مطرح گرفتم. این حرف‌ها به گوش شهید رئیسی می‌رسید. ولی ایشان خلق محمدی داشتند. در جلسه‌ای از من پرسیدند چرا دلخور و عصبانی هستی؟ این بودجه به دست‌تان می‌رسد. آقای رئیسی به عهدش وفا کرد.

وی افزود: من آدم سیاسی زیاد دیدم. در استان خراسان ۲۰ مدیر کل فرهنگ و هنر دیدم. چند رییس جمهور دیدم. چون از کهنه آدم‌ها هستم و تاریخ زنده این سرزمین می‌توانم باشم. ولی انسان نقدپذیر، بامحبت، دوست‌داشتنی و خوش قول به اندازه آقای رئیسی ندیده‌ام.

ارجمند تاکید کرد: چه حیف که زود از بین ما رفت. او زیبا و باشکوه رفت. ما وزرای بزرگی داشتیم. ولی هیچ رییس جمهوری ندیدیم که دامن عبایش تا دم زانویش گلی باشد و در سیل راه برود. با زلزله‌زده‌ها با خلوص هم‌نشین شود. امیدوارم خداوند این دریچه‌ای را که باز کرده نبندد و از این دروازه آدم‌های بزرگی وارد شوند.

وی با تاکید بر اینکه شهید رئیسی باایمان و باخلوص و مهربان بود گفت: چونان سخن می‌گفت که همه حرفش را می‌فهمیدند. چون از مردم بود. او یتیمی را چشیده بود. در سازمان ملل کاری بی‌سابقه کرد و با شهامت تمام عکس سردار سلیمانی را بالا برد. قرآن را بالا برد و گفت این حقیقت سوختنی نیست.

ارجمند با اشاره به اینکه از او ساده‌زیستی و تواضع را آموختیم‌ اظهار کرد: ایشان نیست که از او پست بخواهم و بگویند به خاطر پست دارد این حرف‌ها را می‌زند. خداوند هر چه خواسته‌ام به من بخشیده است. معتقدم وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد. قبل از او به این وزارتخانه این همه توجه نشده بود.

از گفته‌های دیگران

اسماعیل آذر، شاعر خاطره‌ای از رئیس جمهور شهید تعریف و عنوان کرد: ماه رمضان در خدمت دوستان بودم که پس از افطار آقای شهید رییس جمهور و آقای وزیر ارشاد نشسته بودند، خیلی سریع رد شدم که مزاحم افطار آنها نشوم که آقای رئیسی من را صدا زدند و گفتند که همان روز صبح برنامه «چهارگاه» مرا در تلویزیون دیده‌اند و این آخرین بار بود که ایشان را دیدم دوستان عزیزم ما و مرگ با هم حرکت می‌کنیم. دعا می‌کنم که همه ما عاقبت بخیر شویم و خدا رحمت کند رییس جمهور را.

بهروز افخمی کارگردان سینما با طرح این ادعا که هنوز تمامی ابعاد شهادت رئیس جمهور مشخص نیست، اظهار کرد: آقای رئیسی آدم صاف و صادقی بود و می‌شد به او اعتماد کرد؛ حتی اگر به دولت او نقد فراوان و به خصوص در حوزه اقتصادی وارد بود. به نظرم ایشان بهتر از این عاقبت نمی‌توانست،‌ داشته باشد.

رضا مهدوی هنرمند و پژوهشگر موسیقی نیز اظهار کرد: امیدوارم در این ۵۰ روز که می‌گذرد، شرایط انتخاب شخصیت شایسته‌ای فراهم شود. ما اهالی موسیقی می‌دانیم که در دولت آقای رییسی بود که سند موسیقی تصویب شد. به هر حال قانون بد، از نداشتن قانون بهتر است. موسیقی قانونمندتر شده و همه را مکلف می‌کند که با یک روش صحیح و مشخص با موسیقی رفتار کنند.

پیام فضلی‌نژاد روزنامه‌نگار نیز اظهار کرد: رییس جمهور چه با او موافق و چه مخالف باشیم چه آرای او را بپذیریم و چه نپذیریم، نماد یک کشور است که در یک فضای پر چالش موفق می‌شود این جایگاه را از آن خود کند. آن کسی که اهل دانش و تفکر باشد، نمی‌تواند در سوگ نماد یک کشور ننشیند. درباره آقای رییسی طرز فکرهای غلط مختلفی وجود دارد اما من می‌گویم که او به یک فهم فرهنگی رسیده بود. او در بستر تجربیات زیسته خود به یک فهم تمدنی از ایران فرهنگی بزرگ رسیده بود. نباید اجازه داد به نام آقای رییسی یک دولت متحجر روی کار بیاید؛ چراکه او تلاش زیادی برای ایستادگی در اصول اصولگرایی کرد.

غلامرضا شجاع از فعالان صنعت چاپ در این مراسم گفت: سینما صنعت است، ناشران صنعتند و هنر هم صنعت است،‌ اتفاقی که در این دولت افتاد این بود که برای اولین کارگروه چاپ و نشر و کاغذ به ریاست آقای مخبر به دستور شهید رئیسی تشکیل شد و برای اولین بار در حوزه کتاب‌های درسی و نشر شاهد خودکفایی بودیم، یعنی تولیدات با کاغذی که ایران تولید می‌شود منتشر می‌شود. در زمانی که در ستاد آیت الله رئیسی مشغول فعالیت بودم، دیدم ۴۵ تشکیل نشر و مطبوعات با آقای رئیسی بیعت کردند، اتفاق دیگر که تا به حال بازگو نکردم اینکه «دراویش گنابادی» پیش از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند می‌خواهیم از آقای رئیسی حمایت کنیم و عنوان می‌کردند ما سه میلیون هوادار داریم، قطب یا شیخ آنها در یک سخنرانی یک هفته پیش از انتخابات دراویش را دعوت به مشارکت در انتخابات کرد و آنها شرکت کردند. تک تک سلول‌های آقای رئیسی برای خدمت بود، چه زمانی که در قوه قضائیه بود چه زمانی که رئیس جمهور شد، با تمام وجود در این هزار روزی که رئیس جمهور بود علاقه به رهبری و نظام داشت.

امید زندگانی بازیگر، در حاشیه این مراسم گفت: به عنوان خادم فرهنگ وظیفه دانستم در وداع آخر با رئیس‌جمهور شهید حضور داشته باشم.

مرتضی آخوندی از ناشران پیشکسوت کتاب‌های دینی هم بیان کرد: در این مدت دیدیم که تمام مستضعفان دنیا درباره شهید رئیسی چگونه گریه کردند و باز هم دیدم فرعون صفتانی که در برخی از کشورها حاکم هستند چه واکنش هایی نشان دادند. ببینید چه فرقی بین کسی که در راه درست و کسی که در راه غرور گام بر می دارد، وجود دارد. من دیدارهای زیادی با شهید آیت الله رئیسی داشتم. آخرین باری که در دیدار با هنرمندان بودیم شاهد دغدغه مندی این شهید بزرگوار در عرصه فرهنگ و هنر بودیم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او موضوع حل مشکل کاغذ و فروش مجازی کتاب ها بود که می تواند به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردها محسوب شود.

گلعلی بابایی شاعر در بخش دیگری از برنامه که با اجرای یک قطعه موسیقایی با هنرمندی سید محسن حسینی همراه بود، گفت: هنوز برای من این خبر شوک عجیبی است و هنوز فکر می کنم اینهایی که می شنوم دروغ است. اما گویا باید بپذیریم که یک رئیس جمهور مردمی از میان ما رفته است.

بابایی بعد از صحبت های خود بیانیه‌ای از سوی برخی اهالی فرهنگ و ادبیات به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی برای حاضران در برنامه قرائت کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

[بیانیۀ جمعی از اهالی فرهنگ و هنر ایران به مناسبت شهادت آیت‌الله رییسی و همراهان ایشان]

بسم رب الشهدا و الصدیقین
بار دیگر تاریخ پرافتخار سرزمین ایران به خون سرخ شهیدان آغشته شد تا مسیر باشکوه ملت فداکار ایران با صدای پرطنین شهادت، جلوه‌گر شود. شهادت خادم‌الرضا، خادم جمهور، آیت‌الله دکتر ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی ثابت کرد در این جهان روزمرگی‌های تکراری و این جهانِ خو گرفته به دنیاطلبی، هنوز هم نور شهادت راه‌گشای مسیر مجاهدان راه حق است. یاد این شهیدان سرافراز گرامی باد که عمر خود را وقف خدمت به مردم و سربازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده بودند؛ به راستی شهادت چه پاداش نیکویی است برای آنان.
اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات ایران زمین، شهادت رییس جمهور مردمی، آیت الله سید ابراهیم رییسی، وزیر امور خارجه انقلابی دکتر امیرعبداللهیان، امام جمعه محبوب تبریز آیت الله آل هاشم، استاندار خدوم آذربایجان شرقی دکتر رحمتی و دیگر همراهانشان را به پیشگاه حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و همه دل‌بستگان این نظام اسلامی در سراسر دنیا تبریک و تسلیت عرض می‌نمایند. شهادت خادمان مردم در تاریخ انقلاب اسلامی رخدادی پرسابقه و گواهی بر حقانیت مسیر این ملت است. این نظام مقدس در مدت زمان حیات خود روزهای چنین سختی را پشت سر گذاشته است. اکنون نیز بی‌شک ملت سربلند ایران از این نقطه تاریخی با هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب عبور خواهد کرد؛ ان‌شاء‌الله. شادی ارواح طیبه شهیدان صلوات.

درحاشیه

– رسالت بوذری اجرای برنامه را برعهده داشت و برنامه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد شاکرنژاد و پخش سرود ملی ایران آغاز شد. در حین تلاوت قرآن، کلیپی از حرم مطهر امام رضا (ع) و حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حرم پخش شد.

-در بخشی از این مراسم نماهنگی از آخرین دیدار سید شهیدان خدمت با هنرمندان برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.

– علیرضا قزوه شاعر و مدیرمرکز موسیقی، شعر و سرود سازمان صدا و سیما قطعه شعری را در تجلیل از مقام فرهنگی رئیس جمهور قرائت کرد.

– پیش از سخنان وزیر ارشاد ، نغمه مستشار نظامی از بانوان شاعر غزلی پیرامون انگشتر سوخته شهید رئیسی خواند.

-علی انسانی برای تسلیت به سمت وزیر ارشاد رفت و اینگونه خواند؛ «به یاد قتلگاه انداخت مارا»

– مرشد محسن میرزا علی در بخشی از این مراسم به اجرای یک مجلس ویژه پرده‌خوانی درباره شهدای خدمت پرداخت.

-در این مراسم قطعه «شهید جمهور» توسط یکی از گروه‌های سرود کشور اجرا شد.

-اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی به میزبانی وزیر فرهنگ در دفتر یادبود این شهید و هیأت همراه جمله‌ای به یادگار نوشتند.

– علی موسوی گرمارودی، شاهین فرهت، محمدعلی رجبی دوانی، جمال شورجه، اسماعیل آذر، همایون همتی، حامد عسکری، محمد گلریز، امید زندگانی، گیتی معینی، محمدحسین نیرومند، هادی مقدم دوست، سونیا پوریامین، جعفر دهقان، ارسطو خوش رزم، هاتف علیمردانی، رضا توکلی، نغمه مستشار نظامی، پدرام کزیمی، اصغر سمسارزاده، محسن علی اکبری، محمدرضا شفیعی، محمود رضوی، سعید الهی، تاجبخش فنائیان، کیانوش گرامی، حسین پرستار، ستار کاکایی، احمد نجفی، بهروز افخمی، داریوش ارجمند، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، عبدالله علیخانی، علی آشتیانی‌پور، سیدمحسن وزیری، محمد کمالی‌پور، مرتضی شایسته، محسن مسافرچی، سیاوش قاسمی، غلامرضا گمرکی، جواد اردکانی، سعید سعدی، روح‌الله سهرابی، غلامرضا فرجی، سعید رجبی فروتن، سیداحمد میرعلایی، ابراهیم اصغری، مهدی کریمی، رضا بنفشه‌خواه، محمدرضا رحمانی، علی غفاری، سیدسعید سیدزاده، سیدحامد حسینی، منصور سهراب‌پور، جواد کاسه ساز، انسیه شاه‌حسینی، عبدالله باکیده، محمد پروین‌حسینی، سیدمحمد طباطبایی، مهدی فرجی، اکبر حر، حسین نمازی، قدرت‌الله صلح‌میرزایی، خیرالله تقیانی‌پور، مسعود ردایی، محمدرضا شاه‌حسینی، عباس جهانبخش، محسن ملکی، هوشنگ هیهاوند، انوش معظمی، مرتضی شعبانی، سیدعلیرضا حسینی، علی‌اکبر ثقفی، حمید ماهی‌صفت، محمد شیری، منوچهر شاهسواری،‌ حسین عصمتی، محمدمهدی عبداللهی، علی داوودی، حبیب‌الله والی‌نژاد، مصطفی محدثی‌خراسانی، حسین اسرافیلی، بیژن مقدم، علی قوی تن، کامران سیف‌الهی، حسین نوروزی، محمد طیب، اکبر سنگی، بهمن حبشی، رضا بانگیز،‌ رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی، گلعلی بابایی، داود گنجه‌ای، رشید وطن‌دوست، میلاد هارونی، میثم ابراهیمی، عنایت بخشی، همایون رحیمیان، آتش تقی‌پور، محمد حمیدی‌مقدم، هادی آرزم، حسن بیادی، مجید اخشابی، الیاس حضرتی، کامران همت‌پور، علی انسانی، حسین فرحبخش، عباس عظیمی، سیدضیا هاشمی، حمید شاه‌آبادی، محمد شالویی، محمد قدس، محسن ابراهیم‌زاده، منوچهر آذری، رمضانعلی حیدری خلیلی، اسماعیل خلج، حامد عسکری، سید محمدجواد طاهری، جهانگیر الماسی از جمله اهالی فرهنگ و هنر حاضر در این مراسم بودند.

-محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات داخلی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو دبیر شورای هنر، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی، علی رمضانی رئیس خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمود فرهنگ دبیر جشنواره تئاتر صاحب‌دلان، سقائیان دبیر جشنواره تئاتر فجر، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر ارشاد، حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،‌ علیرضا قزوه مدیر مرکز موسیقی صدا وسیما و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان در این مراسم حضور داشتند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000