به گزارش خبرنگار سینما صبا، بابک کایدان، نویسنده فیلم «نیلگون» در گفتوگو با برنامه استودیو هشت در رادیو نمایش گفت: خاستگاه فعالیت من ریشه در آثار اجتماعی دارد. بعدها نگارش فیلمنامههای کمدی را تجربه کردم و علاقهمند بودم تا مجددا در فضایی متفاوت فعالیت کنم. به همین دلیل سایکو درامی عاشقانه را نوشتم. متاسفانه در حدود ۴ سال به دلیل همه گیری ویروس کرونا و مسائل دیگر، اکران فیلم «نیلگون» به تاخیر افتاد.
این نویسنده ادامه داد: از همان ابتدا که نگارش این فیلم را آغاز کردم، این تصور را داشتم که به دلیل ژانر و فضای فیلم قرار نیست «نیلگون» فاتح گیشهها باشد. چراکه آثار اینچنینی دارای مخاطبان خاص خود هستند. بیش از هر چیز در پی این موضوع بودیم تا اثری مطلوب را برای مخاطبان تولید کنیم تا آنها از تماشای فیلم احساس رضایت کرده و اثری مثبت در ذهن مخاطب باقی بماند.
وی افزود: متاسفانه اکران فیلم مصادف با وقایع تلخ هفته گذشته شد و این موضوع بر روند فروش اثری منفی برجای گذاشت. به نظرم مخاطبان میتوانند با «نیلگون» ارتباط برقرار کنند، چراکه فیلم برای وقت و شعور مخاطب احترام قائل است. برای من مهم این است که مخاطب از تماشای آثارم احساس رضایت داشته باشد. طبق بازخوردها، مخاطبان از تماشای این اثر ناراضی نیستند و «نیلگون» یک اثر خنثی نیست. البته فیلم همچنان دارای سالنهای محدودی بوده و از طرفی، اکران آن مصادف با زمان امتحانات دانشآموزان و دانشجویان شده است.
کایدان بیان کرد: من تجربه نگارش فیلمنامههای تجاری را نیز در کارنامه خود دارم بنابراین می توانم از شرایط موجود سینمای کشور آنالیزی داشته باشم. این روزها وضعیت جامعه مدام در حال تغییر است و مخاطب شش ماه قبل با مخاطب امروز بسیار تفاوت دارد، چراکه کشور در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به سر میبرد. «نیلگون» ۴ سال قبل تولید شده و آن زمان شرایط متفاوتی بر مخاطب حاکم بوده است. این روزها اگر پولی در جیب مخاطب باقی بماند ترجیح می دهد تا اثری را انتخاب کند که برای لحظاتی باعث خنده و سرگرمی او شود.
فیلمنامهنویس رحمان ۱۴۰۰ افزود: عامل وضعیت فعلی حاکم بر سینمای ایران، تهیه کنندهها و سینماگران نیستند و این موضوع ریشه در مسائل اقتصادی و سیاست های جاری دارد. سینما در ایران تبدیل به صنعت نشده است، چراکه فیلمها دارای بازار بین المللی نیستند. باید شرایطی فراهم شود که آثار سینمایی در کشورهای همسایه به نمایش درآیند.
این نویسنده در خصوص میزان دستمزد فیلمنامهنویسان نیز گفت: طبق فرمولهای استاندارد جهانی، پنج درصد هزینه تولید فیلم باید در اختیار نویسنده قرار بگیرد. در ایران این قانون اجرا نمیشود و نویسندهها حق و حقوق خود را در اکثر موارد دریافت نمیکنند. نگارش طرح و ایده یک فیلم باید حداقل ۵ ماه به طول بیانجامد و نگارش نسخه نهایی یک سال زمان می برد. اما متاسفانه به دلیل شرایط جاری، نویسندهها به صورت همزمان درگیر چند پروژه هستند. به همین دلیل است که فیلمها دارای غنای لازم نیستند.
کایدان در خصوص فعالیتهای اخیر خود گفت: به تازگی تولید سریالی را شروع کردهایم که مسائل اقتصادی و اتفاقات هفته قبل آن را تحت تاثیر قرار داده است. این مجموعه برای شبکه نمایش خانگی و در ژانر عاشقانه و معمایی تولید میشود. در تلاش هستم تا بیشتر به سراغ گونههای کم تر تجربه شده در کشور حرکت کرده و بتوانم میان ژانرها تلفیق ایجاد کنم. البته در ادامه یافتن این مسیر، نگاه تهیه کننده و سرمایه گذار نیز بسیار دخیل است.