به گزارش خبرنگار سینماصبا، محسن صرافی تهیه کننده فیلم «تاوان» در گفتوگو با برنامه استودیو هشت رادیو نمایش گفت: این فیلم نسبت به نسخه پیشین با تغییراتی مواجه بوده و تدوین مجدد شده است. همچنین صداگذاری، موسیقی و موارد دیگر مربوط به امور پس تولید اثر تغییر کرده است و به همین دلیل نام فیلم با توجه به سیر قصه از «لایههای دروغ» به «تاوان» تغییر پیدا کرد.
صرافی درباره تجربه تولید مشترک با کشور فنلاند بیان کرد: فیلمنامه اولیه این اثر ده سال قبل به دست من رسید و ما آن را بومی سازی کردیم. آن زمان شرایط تولید برای این اثر مهیا نبود اما در نهایت تلاش ما نتیجه داد و همکاری دوستان ما در ایران و فنلاند منجر به تولید «تاوان» به صورت تولید مشترک و در راستای اهداف فرهنگی دو کشور شد.
او ادامه داد: مراحل فیلمبرداری «تاوان» در دو فاز صورت گرفت، چراکه کارگردان اثر خود نقش اول را ایفا میکند و بنا به ضرورت چنین اتفاقی رخ داد.در یکی از صحنههای فیلم سهراب از ناحیه پا دچار آسیب شد و حدودا با دو سال و نیم وقفه فیلمرداری اثر را در ایران ادامه دادیم.
صرافی در خصوص شرایط اکران این فیلم نیز گفت: اکران فیلم از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت آغاز شده است و با توجه به اینکه فضای اکران برای فیلمهای غیر کمدی چندان مهیا نیست، کم تر نام این فیلم در میان مخاطبان شنیده شده است. البته ما تلاش کردیم تا فیلم را به تماشاگران سینما معرفی کنیم، اما شرایط به گونهای است که جریان فیلمهای کمدی اجازه نفس کشیدن و ابراز وجود را به آثار دیگر را نمیدهد.
این تهیهکننده درباره طراحی پوستر فیلم که یادآور فیلمهای اکشن در دهه شصت سینمای ایران است، بیان کرد: طراحی سکانسها در این اثر متفاوت از فیلمهای دهه شصت است. اما رامین سهراب کارگردان «تاوان» به جنس فیلمهای دهه شصت سینمای ایران و خصوصا ژانر اکشن علاقه داشت و در فیلم «یاران» نیز با جمشید هاشمپور همبازی بود. به عقیده من این فیلم نسبت به جریان یاد شده بسیار متفاوت عمل کرده و سعی دارد جنسی دیگر از فیلمهای اکشن را به مخاطبان سینما عرضه کند.
صرافی درباره تجربه نمایش فیلم در چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز گفت: برخی از افرادی که در سینمای رسانه حضور پیدا میکنند، لزوما افرادی صاحب نظر در عرصه سینما نیستد. اما کارشناسان سینما نقدهای بسیار درستی را در خصوص فیلم مطرح کردند. قصه فیلم از نظر برخی از آنها کهنه به نظر میرسید اما از الگویی بهره میبرد که همچنان در سینمای اکشن دنیا مطابق آن فیلمنامه نوشته میشود و دارای مخاطبان خاص خود است. در آن دوره برخی منتقدین منتظر تماشای آثاری بودند که از جانب هیئت انتخاب پذیرفته نشدند و همین مسئله در آرای آنها اثر گذار بود. به علاوه، عموما منتقدان نسبت به ژانر اکشن توجهی نشان نمیدهند، چراکه آن را مربوط به سینمای بدنه میدانند.
وی افزود: فیلم در ابتدای سال میلادی در کشور فنلاند اکران شد و تلاش کردیم تا به صورت همزمان در ایران نیز اکران شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. متاسفانه شراط مناسب و متعادلی در اکران سینمای ایران وجود ندارد و شاید باید سالها بگذرد تا یک فیلم غیر کمدی همچون «مست عشق» بتواند فروش مناسبی را تجربه کند. شرایط اجتناعی به گونهای است که سینماداران تنها علاقه دارند تا فیلمهای کمدی را اکران کنند. من قائل به وجود مافیای اکران نیستم چراکه ظرفیت سینمای ایران در حدی نیست که چنین پدیدهای فرصت ظهور در سینمای ایران را پیدا کند. اما طبیعی است که سینماداران فیلمهای خود را اکران کنند و سایر آثار وضعیت نامناسبی داشته باشند.
صرافی بیان کرد : در فنلاند اکران فیلم با استقبال مخاطبان مواجه شد. سینمای فنلاند وضعیت پویایی ندارد و با توجه به اکشن بودن اثر، تماشای آن از جانب فنلاندیها مورد اقبال واقع شد. متاسفانه رسانههای ضد ایرانی در تلاش هستند تا ایران را کشوری غیر مدرن نمایش دهند، اما در «تاوان» تهران به گونه دیگری به مخاطبان نشان داده میشود.
این تهیه کننده در پایان درباره فعالیتهای خودش و رامین سهراب گفت: در شرایط موجود من هم به ساخت فیلمهای کمدی روی آوردهام. در تلاش هستم تا فیلمی کمدی- اکشن را تولید کنم. رامین سهراب هم قصد دارد ورژنی آمریکایی از «لایههای دروغ» را در این کشور بسازد و پس از فیلمبرداری آن اثر، فرآیند تولید را آغاز خواهیم کرد.
There are no comments yet