پیشنهاد «مجتبی متولی» به خانه سینما و سازمان سینمایی برای ایجاد امنیت در پروژه‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۵

پیشنهاد «مجتبی متولی» به خانه سینما و سازمان سینمایی برای ایجاد امنیت در پروژه‌ها

«مجتبی متولی» گفت: پیشنهاد می‌کنم خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی مطابق با یک دستورالعملی که می‌شود آن را تهیه و تدوین کرد، اشخاص متخصص و باتجربه را برای نظارت بر حفظ ایمنی در صحنه‌های فیلم‌برداری اعزام کنند.

به گزارش صبا، حادثه در مجموعه سینما و تلویزیون ایران باری دیگر فاجعه آفرید و دو جوان که دستیاران صحنه سریال «رؤیای نیمه‌شب» بودند، سه‌شنبه در رود بهمن‌شیر دچار حادثه و غرق شدند. حادثه‌ای ناگوار برای دو جوان «علی شیروانی» و «وحید یوسفی» که هزاران آرزو برای خود داشتند. این مرگ تلخ در روزهای گذشته در حالی است که کمتر از سه ماه پیش در آخرین روزهای اسفند، دو جوان هنرور «سید علی نعیمی» و «حمید ظهیری» سر صحنه سریال پر هزینه سلمان فارسی نیز جان خود را از دست دادند و واقعه‌ای دردناک را رقم زدند.
برای بررسی این اتفاقات و دلایل آن در سینمای ایران سراغ یکی از پیش‌کسوتان تولید، نویسنده و تهیه‌کننده «مجتبی متولی» رفتیم تا درباره وضعیت حوادثی این چنین صحبت کنیم. متولی درباره دلیل حوادث این چنین می‌گوید: اقدامات اولیه را مدیران تولید و تهیه‌کنندگان انجام می‌دهند تا ایمنی در صحنه و لوکیشن تولید اثر فراهم شود، اما به نظرم این اقدامات اگرچه لازم است؛ اما کافی نیست. باید بارهاوبارها امکانات صحنه مورد بازبینی و نظارت قرار بگیرد و حتی کمترین احتمال‌ها هم مورد بررسی قرار گرفته تا خدای ناکرده اتفاقی منجر به فاجعه رخ ندهد.


[کم تجربگی و کاهش زمان و هزینه سه عامل حوادث ناگوار]

متولی تأکید می‌کند: اگرچه من درباره حادثه اخیر یعنی غرق‌شدن دو جوان سر سریال جدید، تحقیقی ندارم؛ اما به شکل کلی معتقدم که جوانی و کم‌تجربگی در صنعت سینما و تلویزیون ایران یکی از عوامل مهم اتفاقاتی ازاین‌دست است. همکاران و دوستان جوانی وارد این بخش از سینما شده‌اند که تجربه کافی را ندارند، دستیاری کردن و رعایت سلسله‌مراتب رشد به جوانان کمک می‌کند تا از تجربه گروه‌های پیش از خود نکاتی فنی و دقیق را یاد بگیرند و مانع از حوادث ناگوار شوند.
مجتبی متولی که در پرونده کاری خود به‌غیراز تهیه‌کنندگی ۴ اثر سینمایی «سراب»، «اتاق یک»، «مقاومت» و «ثبت با سند برابر است» را داشته و در بیش از ۳۶ فیلم مدیر تولید بوده، می‌افزاید: یکی از عوامل دیگر تعجیل در پایان کار است و گاهی گروه تولید هم در این امر دقت را فدای سرعت می‌کند که می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. به‌خاطر دارم سر صحنه سریال «خواب‌وبیدار» که آقای فخیم‌زاده نویسنده، کارگردان و بازیگر آن بود، از من خواست تا برای صحنه پریدن از لبه یک پنجره بدل‌کار بیاورم. وقتی ارتفاع پنجره تا زمین را دیدم به آقای فخیم‌زاده گفتم که ارتفاعی ندارد و چرا خود او انجام نمی‌دهید. آقای فخیم‌زاده نکته بسیار دقیقی گفت که «حادثه خبر نمی‌کند، شاید از همین ارتفاع کم افتادم و آسیب دیدم بعد همه عوامل کار معطل می‌مانند و آسیبی که کل گروه می‌خورد بیشتر از آمدن یک بدل‌کار است.» این نکته برای من هم تجربه شد، بعضی از کارها نیازمند زمان، هزینه و دقت فراوان است تا ضایعه‌ای را به وجود نیاورد.

[اشخاص باید سر جای خود باشند]

این نویسنده و تهیه‌کننده که در آثار جنگی همچون کانی مانگا و… نیز حضور داشته است، می‌گوید: در کارهای تاریخی، جنگی و حادثه‌ای و اکشن، ضرورت دارد تا لوکیشن بارهاوبارها بازبینی شود و عامل زمان و هزینه تنها فاکتورهای اصلی نباشند. من باز هم تأکید می‌کند، اشخاص باید سر جای خود باشند، نکته‌ای که می‌گویم هیچ ارتباطی با اتفاقات اخیر در این دو سریال (رؤیای نیمه‌شب و سلمان فارسی) ندارد، اما متأسفانه افرادی به بدنه سینما اضافه می‌شوند که تجربه کافی ندارند، عنوان تهیه‌کننده فقط صرف سرمایه‌گذاری یا پیداکردن سرمایه‌گذار نیست، تهیه‌کننده مسئولیت تمام گروه را برعهده دارد. جوانان و یا افرادی که بدون تجربه وارد این حرفه شده‌اند و مسیرهای این حرفه را طی نکرده‌اند می‌توانند مشکلاتی را برای سینما به وجود بیاورند.
متولی یادآور می‌شود: ما باید در باره ایمنی تحقیق کنیم، به نظر بهتر است که در مورد حوادث اخیر تحقیق جامع صورت بگیرد تا اشتباهاتی ازاین‌دست دوباره تکرار نشود.
او درباره شرایط عوامل و صحنه توضیح می‌دهد: از روز اول و بعد از صدور پروانه ساخت هم وزارت ارشاد تأکید دارد و هم تهیه‌کنندگان تمام عوامل و صحنه را بیمه حوادث می‌کنند تا در صورت نیاز جبران خسارت صورت گیرد. به‌هرتقدیر بعضی از اتفاقات خبر نمی‌کند و باید عوامل بیمه باشند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کنند. از جمله بیمه بیکاری برای فردی که سر صحنه آسیب‌دیده است و طول درمان دارد.
متولی در پاسخ به این پرسش که آیا دستورالعمل ایمنی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و خانه سینما برای ایمنی در صحنه فیلم‌برداری وجود دارد و یا کمبودی احساس می‌شود، تأکید می‌کند: همان‌طور که گفتم وزارت ارشاد هنگام صدور پروانه ساخت، تأکیدات لازم برای ایمنی را انجام می‌دهد، اما این کافی نیست. من پیشنهاد می‌کنم خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی مطابق با یک دستورالعملی که می‌شود آن را تهیه و تدوین کرد، اشخاص متخصص و باتجربه را برای نظارت بر حفظ ایمنی در صحنه‌های فیلم‌برداری اعزام کنند. چه سریال‌های تلویزیونی چه سریال‌های نمایش خانگی و چه سینما نیاز دارند تا ایمنی صحنه‌هایش تضمین شود تا شاهد حوادثی تلخ نباشیم.

نشر اول: خبرآنلاین

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰