نادیده‌انگاری اهداف ملی در برخی رسانه‌ها / صبا روی مفهوم «نمایش ایرانی» کار کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۱
داود فتحعلی‌بیگی در گفتگو با صبا:

نادیده‌انگاری اهداف ملی در برخی رسانه‌ها / صبا روی مفهوم «نمایش ایرانی» کار کند

داود فتحعلی‌بیگی گفت: در برخی رسانه‌ها کاملا جناحی به فرهنگ و هنر نگاه می‌شود و هدف گروهی جایگزین هدف ملی شده است و رسانه‌های دیگری که هدفی ملی دارند نیز دارای معذوراتی هستند...

«داوود فتحعلی بیگی» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر صبا، با تبریک سالگرد فعالیت مجموعه رسانه‌ای صبا، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما عمده‌ترین مشکل حال حاضر رسانه در بخش فرهنگ و هنر چیست، گفت: بسیاری از رسانه‌ها به حوزه فرهنگ و هنر اصلا کاری ندارند! گویی که فراموش‌شان شده است… برای مثال در شهر کرج شاهد این موضوع هستم که اداره ارشاد قصد دارد مجموعه‌ای فرهنگی داشته باشد اما به هیچ وجه ندیده‌ام که این مساله در مطبوعات محلی این شهر انعکاسی داشته باشد و یا مطالبه‌گری از مسئولین مربوطه برای تسریع بخشیدن به ساخت و بهره‌وری این پروژه وجود داشته باشد… این در حالی است که این فضا در صورتی که ساخته و آماده بهره‌برداری شود، تنها هنرمندان نیستند که قرار است از این فضا بهره گیرند در گام نخست مردم هستند که از این محیط می‌توانند استفاده کنند.

او گفت: در برخی رسانه‌های دیگر هم که کاملا جناحی به فرهنگ و هنر نگاه می‌شود و هدف گروهی جایگزین هدف ملی شده است و رسانه‌های دیگری که هدفی ملی دارند نیز دارای معذوراتی هستند؛ در کل عمده‌ترین مشکل این است که نه انعکاس درستی در رسانه‌ها صورت می‌گیرد و نه کارشناسی درستی و در نهایت مطالبه‌گری مطلوبی نیز رخ نمی‌دهد. در رسانه های فعال در زمینه فرهنگ و هنر؛ به نظر من مهم‌ترین آن است که آگاه باشند کدام بخش‌های فرهنگی حائز اهمیت‌ترند و خواسته‌های فعالانش را مطرح کنند.

«داوود فتحعلی بیگی» به مجموعه رسانه‌ای صبا که در زمینه فرهنگ و هنر به طور انحصاری فعال است، در مورد پیگیری مسئله مورد نیاز نمایش کشور ، پیشنهاد کرد: قطعا پیگیری فرهنگ و هنر ایرانی و ملی باید انجام شود و مد نظر قرار گیرد و در نمایش بیشترین تاکید شما باید بر روی «نمایش ایرانی» باشد؛ زیرا عمده هنردوستان و حتی فعالان این حرفه تعریف صحیحی از آن ندارند، در این حد که بسیاری از دانشجویان این حوزه رغبت نمی‌کنند که این شکل از نمایش را کار کنند و یا اگر هم قصد کار کردن داشته باشند دیگران این فرد را از انجام کار پشیمان می‌کنند! با اینکه سال‌هاست ما از طریق دانشگاه سوره واحدهایی را در این خصوص تعریف و به وزرات علوم برای تصویب شدن ارسال کردیم، بی‌نتیجه ماند و تصویب نشد .در کل هنوز  عده بسیاری نمایش ایرانی را به رسیمت نمی‌شناسند. جالب است بدانید همین بیان ترکیب «نمایش ایرانی» حاصل سال‌ها کار رسانه‌ای است که الان به کلام می‌آید.

او تاکید کرد: برخی معتقدند نمایش ایرانی و فرنگی ندارد ، به شدت با این افراد مخالفم. برای مثال مگر «نمایش هندی» و یا «نمایش چینی» نداریم؟ ما بدون آنکه تعریف درستی از گونه نمایشی ای مانند «تعزیه» داشته باشیم گمان کردیم چیزی دور انداختنی و کهنه است…

فتحعلی‌بیگی در ادامه، درباره فعالیت‌های خود گفت: درگیر چیدمان مطالب کتاب جدیدم هستم که در مورد نمایش «تخت‌حوضی» است و الان این کتاب در مرحله حروفچینی است.

این هنرمند برجسته عرصه نمایش که دهم خرداد وارد هفتادوچهارسالگی شد، در خصوص این کتاب افزود: درباره نمایش «تخت‌حوضی» جسته و گریخته صحبت‌هایی شده است اما تا به حال نه در مورد آن تعریف جامعی ارائه شده است و نه حق مطلب در خصوص این گونه نمایشی سنتی ادا شده است؛ دو یا سه کتاب در این خصوص نیز نگارش شده است که در یکی از کتاب‌ها تعدادی از مقالات من در آن وجود دارد و دیگری نیز پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجویی بوده است و جز این موارد نهایتا تعدادی گفتگو با سیاه‌بازهای قدیمی نظیر مرحوم «سعدی افشار» و… وجود داشته و این‌ها نیز تنها در حد گفتگو هستند و خب این کافی نیست.

او اظهار داشت: من طی سال‌هایی که پیوسته در این مورد پژوهش کرده‌ام، یادداشت‌هایی هم در این مورد برداشته‌ام و همه این‌ها باعث شد تا به تعریفی جامع از نمایش «تخت حوضی» برسم که این تعریف جنبه علمی داشته باشد و پس از آن به خدمت استاد «علی نصیریان» نیز رفتم و این تعریف را با ایشان نیز به اشتراک گذاشتم و استاد «علی نصیریان» نیز پیشنهاداتی داشتند تا این تعریف را کامل‌تر و جامع‌تر کنند. قرار بر این است که من بر مبنای این تعریف، مطالب کتاب را چینش کنم و پس از اتمام نگارش باید دید که با کدام ناشر می‌توان به نتیجه رسید. براین باورم نگارش این کتاب در وضع فعلی نمایش، امری ضروری است.

در ادامه آقای نمایش ایرانی در راستای مانایی گونه نمایشی تخت حوضی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این اصول و مبانی تئوریزه نشود، این مانایی میسر و ممکن نیست و ما قطعا بر حفظ این گونه نمایشی نیازمند به اصول و مبانی مقرر و مشخصی هستیم تا ادامه حیات این گونه نمایشی ممکن‌تر شود.

فتحعلی بیگی درباره سایر پروژه های اجرایی خود به صبا گفت: برنامه‌ریزی شده تا مهر ماه نمایش «شب نشینی با مولیر» در تماشاخانه «سنگلج» روی صحنه برود و مضاف بر آن، برای بازی در پروژه سریالی به کارگردانی «نرگس آبیار» که بر اساس رمان «بامداد خمار» نگارش شده است، به توافق رسیده‌ام که در این پروژه نیز ایفای نقش کنم.

او همچنین گفت صحبت‌هایی هم شده تا برای «حوزه هنری» نیز چند طومار نقالی علوی بنویسم که البته هنوز قطعی نشده است.

علی حیدری

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000