ساز و کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی تبیین شد/ دریافت بیشترین آثار از چهارمحال و بختیاری | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۵

ساز و کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی تبیین شد/ دریافت بیشترین آثار از چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در نشستی به تشریح سازوکار دفتر فیلمنامه رسانه ملی پرداخت.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی معاونت سیما، مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در نشستی که به صورت ارتباط مستقیم با مراکز استان‌ها برگزار شد به تشریح سازوکار دفتر فیلمنامه رسانه ملی پرداخت.

در این نشست حسین اسدی‌زاده با ذکر مواردی از آیین نامه مصوب دفتر فیلمنامه رسانه ملی درباره چگونگی نگارش و تصویب فیلم نامه گفت: تمامی مجموعه‌های نمایشی که قرار است در رسانه ملی ساخته شود در مرکز سیمافیلم تولید می‌شود. سیتکام‌ها، تله فیلم‌ها، تله تئاترها، مینی سریال‌ها در مرکز سیمرغ و کارهای اولی و باشگاه رشدی‌ها هم در خانه تولیدات جوان مرکز سیمرغ تولید می‌شود.

وی افزود: مرکز سیمرغ یک بخش غیرنمایشی دارد که متولی تولید و ساخت مستندها و برنامه‌های غیرنمایشی است. بخش مهمی هم در مرکز استان‌ها با ارتباطی که از طریق ستاد با تهران دارند تولیداتی را به روی آنتن می‌فرستند.

مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پیشرفت در کار اقداماتی انجام داده‌ایم از جمله این که مرحله فیلم‌نامه‌نویسی را از مجموعه مدیریتی و ممیزی غیر از فیلمنامه نویسی جدا کردیم. تمام مراحل فیلم نامه نویسی توسط خود فیلم نامه نویسان انجام می‌شود و حتی الامکان سعی شده است هیچ مداخله‌ای صورت نگیرد.

اسدی زاده ادامه داد: آیین نامه‌ای در اداره کل فیلمنامه برای انجام امور تعریف شده است که کارها طبق آن انجام می‌شود که این آیین نامه به تایید مدیران ارشد و فیلم نامه نویسان هم رسیده است. بخش زیادی از آیین نامه هم مربوط به ساختار (فرم) است. برای نخستین بار نهاد فیلم نامه نویس بنا کردیم و در اختیار کسانی که طرحی برای نمایش دارند، گذاشته‌ایم. یک شماره تلفن هم در پیام رسان «بله» تعریف شده که همه اتفاقات ورودی طرح از این طریق قابل پیگیری است.

وی تاکید کرد: فیلم نامه‌ها را یک فیلم نامه نویس مطالعه و در مرحله بعد، یک فیلم نامه نویس ارشد هم آن را دوباره بررسی می‌کند. در برخی موارد فیلم نامه نویس سومی هم داوری نهایی را انجام می‌دهد. به همه طرح‌هایی هم که به دفتر فیلمنامه می‌رسد به صورت مکتوب پاسخ داده خواهد شد.

وی با اشاره به این که سند تحول رسانه ملی در مسیر کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی یک گذرگاه دیگری تعریف کرد، گفت: بر این اساس اگر طرحی در مرحله اول پس از بررسی کارشناسان رد شد به نویسنده و ارائه کننده طرح ابلاغ می‌شود اما اگر تایید شود در قرارگاه تحول طرح‌های نمایشی مجددا بررسی و در صورت تایید در اختیار دفتر فیلم نامه برای انعقاد قرارداد، گذاشته خواهد شد. برای تصویب سریال‌های تلویزیونی ۶ مرحله داریم که شامل طرح اولیه، پژوهش، طرح تایید شده، خلاصه قسمت‌ها (سیناپس)، فیلمنامه و ارزیابی است. بعد از انجام هر مرحله بلافاصله پرداخت‌ها، انجام می‌شود. معیارهای بررسی و پرداخت هم یکسان است و هیچ فرقی بین طرح‌های دریافتی از مراکز نیست.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ما حدود پنج طرح از طریق پیام رسان «بله» دریافت می‌کنیم که در طول ماه حجم زیادی است. ۱۹۷۲ طرح تاکنون دریافت شده که ۳۷۶ از آن، مراحل تصویب را طی کرده است. از کارهایی که از استان‌ها به دفتر فیلم نامه رسیده ۱۶۲ طرح در سامانه ثبت شده است و لازم است همکاران محترم مراکز استان اطلاعات را کامل ارسال کنند. بیشترین طرح‌هایی که از مراکز به دست ما رسیده مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است.

وی با تاکید بر لزوم انجام پژوهش در نگارش فیلمنامه گفت: با درنظر گرفتن محورهای دوازده گانه سند تحول سازمان تاکنون ۵۶ طرح مربوط به سبک زندگی و خانواده، ۲۸ طرح با موضوع ایثار و مقاومت، ۱۴ طرح مربوط به موضوع تاریخ پهلوی، ۱۴ طرح مربوط به جوان مومن و انقلابی، ۱۰ طرح مربوط به عدالت، ۹ طرح مربوط به پیشرفت ها و دستاوردهای کشور، هفت طرح تاریخ اسلام و ۴ طرح با موضوع نقد غرب به دفتر فیلمنامه رسانه ملی رسیده است.

زارع مدیرکل سیمای معاونت استان‌ها هم در این نشست گفت: ظرفیت خوبی در استان‌ها برای تولیدات کارهای نمایشی داریم و از این ظرفیت هم رئیس رسانه ملی و هم معاونت استان‌ها به خوبی آگاه هستند.

وی افزود: هم اکنون برآورد چندین کار انجام شده و قرار است هر هفته یک یا ۲ سریال برآورد شود و ظرف ۲ تا سه ماه آینده چند طرح بزرگ ملی در استان‌ها کلید می‌خورد و تولید آن شروع می‌شود. هم اکنون چهار سریال برآورد شده دو مجموعه نمایشی در حال ساخت و تولید دو سریال دیگر هم به زودی شروع می‌شود.

زارع تصریح کرد: هم اکنون ۱۷ کار مصوب داریم که امیدواریم با تصویب فیلم نامه‌های آن، کارهای برآورد انجام شود تا سال آینده به مرحله ساخت برسد. ما تلاش داریم همواره پنج کار دوربین روشن داشته باشیم.

وی با اشاره به تاکید رئیس رسانه ملی گفت: قرار است یک بانک اطلاعاتی در استان‌ها در حوزه‌های کاربردی جمع آوری شود که اطلاعات نویسندگان، کارگردانان، بازیگران و .. در آن بارگذاری شود که انشالله به پیشرفت و سرعت کار کمک خواهد کرد.

استان‌های کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمان، مرکزی، مهاباد، همدان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، قم، لرستان، مازندران، زنجان، سمنان، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان، خراسان رضوی، خلیج فارس، ایلام، البرز، بوشهر، خراسان جنوبی، اردبیل، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مهاباد، آبادان، مازندران در ارتباط زنده و مستقیم با مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی  شرکت داشتند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    ۸۷/۴۹۱/۳۰۲/۰۰۰
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • زودپز
    ۶۷/۳۷۶/۱۵۴/۲۸۰
  • خجالت نکش
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • ببعی قهرمان
    ۲۳/۸۸۵/۶۵۷/۰۰۰
  • مفت بر
    ۲۱/۵۹۱/۱۲۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۹/۷۴۳/۴۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۳۲۶/۵۰۵/۰۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۶۴/۲۷۵/۰۰۰