رصتا به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست / آغاز فعالیت رسمی به‌جای حضور مشورتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۷
گزارش صبا از نشست خبری اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا)

رصتا به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست / آغاز فعالیت رسمی به‌جای حضور مشورتی

رییس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران در پی ثبت رسمی این اتحادیه و آغاز فعالیت رسمی آن، گفت: این اتحادیه کاملا خصوصی است و بر اساس مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی رسالت خود را تعیین کرده و به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست، کاملا صنفی و غیرانتفاعی است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) که به تارگی به ثبت قانونی رسیده است، امروز ۲۲ خرداد ماه با حضور مهدی شاملو رییس این اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی شاملو رییس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران ضمن عرض خوش آمد گویی، درباره تاسیس این اتحادیه گفت: در تمامی کسب و کارها اتحادیه‌ها نقش مهمی را در امور دارند، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر تا کنون به صورت مشخص اتحادیه نداشتند و این موضوع باعث شد تا در سال گذشته به فکر بیفتیم و از هفته پیش این اتحادیه آغاز به کار کرد. این اتحادیه کاملا خصوصی است و بر اساس مصوبه ۵۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی رسالت خود را تعیین کرده و این اتحادیه به هیچ جناح سیاسی وابسته نیست، کاملا صنفی و غیرانتفاعی است.

او افزود: شورای مرکزی اتحادیه از پنج شخص حقوقی تشکیل شده که در این شورای مرکزی امیر رضاخانیان به عنوان خزانه‌دار، آرش دارابیان به عنوان دبیر اتحادیه و بنده نیز رییس اتحادیه هستم و سید رامین موسوی، و فرزاد آذری‌پور نیز دیگر اعضای شورای مرکزی را شکل می‌دهند.

شاملو گفت: امروزه پلتفرم‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، دینی، ورزشی، فرهنگی، هنری و… فعالیت گسترده‌ای دارند و به همین منظور تا کنون ۵ مجمع را شکل دادیم که مجمع استان گیلان، مجمع خراسان مرکزی و شمالی و جنوبی را با محوریت مشهد مقدس، مجمع قم، مجمع اصفهان و مجمع تهران و برای این مجامع نمایندگان محلی انتخاب شد.

رییس این اتحادیه درباره اهداف ترسیم‌شده اذعان داشت: به صورت مشخص، فراهم آوردن امکان تشکیلاتی در جهت هویت یابی، اتکا به سرتیترهای نظام حرفه‌ای و تلاش در جهت تحقق اهداف و منافع است که توانستیم در راستای منافع حاکمیت منافع بخش خصوصی و منافع مردمی حرکت کنیم.

او توضیح داد: یکی از توانمندسازی فعالان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. ما نزدیک به چهارصد و اندی رسانه داریم و فعالیت گسترده داشته باشند و در این ضنعت حضور داشته باشند به دنبال جایی هستند که مشورت بگیرند. رویکرد حمایتی داریم و در جست‌وجوی فضایی هستیم که بتوان از طریق آن پلتفرم‌ها با اهالی هنر تعامل بیشتری داشته باشند و به منافع هرکدام از این ذی نفعان توجه شود. جلسات مختلفی در ساترا و وزارت ارشاد برای صدور مجوز وجود دارد و این اتحادیه نیز می‌تواند چنین موضوعاتی را پیگیری کند.

شاملو اذعان داشت: در هفته‌های آتی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود ما نیز انتخابات شورای راهبری مجمع رصتا را برنامه ریزی کرده‌ایم. ما همان اعضای نمایشگاه رصتا هستیم و شورای راهبری که رای آوردند، همین اعضا هستند.

او متذکر شد: ما از آنجا شروع کردیم و تشکیلات مرکزی را ثبت کردیم و برای ایجاد بحث جدید و دعوا نیامدیم چون فایده‌ای در این موضوعات نمی‌بینیم ‌و به تشکلات نیز انتقاد وارد نمی‌کنیم؛ ما به دنبال راهکاری برای پیشبرد اهداف و تسهیلگری در گفت‌وگوی دوجانبه و امکان حل مسائل هستیم.

رییس اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران در پایان درباره تسهیل‌گری در موضوعات قضایی سریال‌هایی نظیر «حشاشین» و «افعی تهران»، خاطرنشان کرد: در جریان خیلی موضوعات مجموعه‌ها بودیم و حتما ما هم درگیر حمایت بودیم، اما اعلام نکردیم ولی چون از الان به بعد محمل قانونی داریم می‌توانیم اعلام کنیم که پیگیر چه موضوعاتی هستیم چون در تمامی این جلسات نماینده شورا حضور داشت و در جریان موضوعات هستیم و نسبت به چنین موضوعاتی اطلاع رسانی خواهیم کرد و شخصی را به عنوان سخنگو مشخص می‌کنیم.

در ادامه امیررضا خانیان خزانه‌دار این اتحادیه گفت: از فعالیت‌های مهمی که این اتحادیه از جهت تولید محتوا می‌تواند داشته باشد، همکاری با صنف تهیه کننده‌های سینما و تولیدگران و محتوا را تولید کنیم و در اختیار پلتفرم‌ها قرار دهیم، همچنین در بخش دوبله با استودیوهای مختلف می‌توانیم همکاری کنیم و می توانیم راهکاری را برای بالا بردن قیمت و سرعت دوبله داشته باشیم و از هزینه اضافی جلو گیری کنیم. همچنین در صدد داریم تا با سایر اتحادیه ها همکاری کنیم که توانایی پلتفرم‌ها به خوبی شناخته شود ، همچنین دریافت مجوزهای تولید و انتشار برای تولیدات پلتفرم ها در دست کار ما است.

آرش داربیان دبیر رصتا هم در این نشست گفت: سعید مقیسه رییس ساترا بسیار به تشکیل این اتحادیه کمک کردند اما ما بعضی کارها را نمی‌توانستیم انجام دهیم چون دارای وجهه قانونی نبودیم و صرفا مشورت می‌دادیم. اکنون دیگر قانونی هستیم و می‌توانیم دقیق‌تر و قانونی‌تر عمل کنیم؛ قرار است بیش از این کمک کنیم به رفع مشکلات و کم کم با بزرگ شدن این اتحادیه شاهد اتفاق‌های خوبی خواهیم بود.

همچنین سید رامین موسوی دیگر اعضای شورای مرکزی این اتحادیه گفت:اتحادیه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران(رصتا) می‌تواند در این پیچیدگی روابط و رقابت در بازار موانع را بردارد و به صورت نمونه می‌توان گفت با سایت‌های دانلودی که محتواها را به صورت غیر رسمی و بدون مجوز منتشر می‌کنند، مقابله می‌کنیم و به‌گونه‌ای این رویکرد را پیش خواهیم برد که حق مصرف کننده و حق سایرین تامین شود.

در پایان این نشست، فرزاد آذری‌پور عضو شورای مرکزی رصتا در سخنانی گفت: از جمله موارد دیگری که در اتحادیه پیگیری می کنیم، ارتباط با سازمان‌هایی همچون سازمان تامین اجتماعی است و درآمد و تسهیلاتی را برای فراهم خواهیم کرد و باید در نظر گرفت که بالاخره این اتحادیه مریوط به کسب و کار نوپایی در کشور است و نیاز دارد تا بتوانیم ارتباط موثری بین فعالین حوزه و سازمان‌ها برقرار کنیم تا در مشکلاتی که هنرمندان با بخش‌های مختلف حاکمیتی پیدا می‌کنند، موثر واقع شویم و این روابط را تسهیل بکنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000