پول همیشه راهگشا نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «به‌عبارتی» مطرح شد

پول همیشه راهگشا نیست

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «به‌عبارتی» به کارگردانی محمد مهدی کتیراچی و تهیه کنندگی امیرفکری شب گذشته سه شنبه 22 خرداد توسط گروه سینمایی هنر وتجربه درپردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه درابتدای این نشست میثم کریمی که اجرای این نشست را بر عهده داشت با اشاره به فیلم‌هایی که در گروه سینما هنر وتجربه اکران می‌شود گفت: امروز بسیاری علاقه دارند تا آثارشان را در گروه هنر و تجربه، نمایش بدهند و فیلم «به‌عبارتی» از جمله فیلم‌های کمدی است که به قول یکی از رسانه‌ها، از نوع هنر و تجربه است.
محسن سوهانی منتقد و پژوهشگر سینما نیز طی سخنانی با اشاره به فضای فیلم «به‌عبارتی» گفت: فیلم موقعیت‌های خوبی را بر اساس داستانی که می‌خواهد تعریف کند ایجاد کرده است و اگر درتدوین کمی دقت نظر بیشتری می‌شد قطعا ما شاهد فیلم بهتری بودیم
وی با اشاره به مباحثی همچون جامعه‌شناسی نسلی ادامه داد: این فیلم درباره یک جوان دهه شصتی است و دغدغه‌های او را مطرح می‌کند، دهه شصت دهه عجیبی است و به نوعی متولدین این نسل دردهه میانه قرار دارند و آغاز ورود تکنولوژی‌های جدید است و موقعیت آدمها بر اساس ارزش آنها از بالا به پایین تعیین شده است. و نسل دهه شصت به نوعی نسل دوران گذار است
سوهانی ادامه داد: نگاهی که این فیلم به نسل دهه شصت دارد دارای صداقتی است که مخاطب را جذب می‌کند و داستان را با یک حلاوت و شیرینی بیان می‌کند.
سوهانی با اشاره به نمایش این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: آنچه که فعالیت این گروه را ارزشمند می‌کند جسارت دادن به فیلم سازان برای تجربه کردن است زیرا ساخت فیلم تجربی بسیار سخت است و ازاین منظر گروه سینمایی هنروتجربه پلکان خوبی برای توسعه سینمای ایران است.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم ایرانی بودن آن در داستان و هویت است و به دنبال تقلید کورکورانه نبوده و توانسته روایت را مال خود کند و می‌توان امیدوار بود که ما شاهد یک فیلم ساز صاحب سبک شده‌ایم
محمد مهدی کتیراچی کارگردان فیلم  «به‌عبارتی» نیزبا اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: از ابتدا علاقه داشتم تا فیلمم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شود زیرا خودم را از علاقمندان جدی این سینما می‌دانم.
وی ادامه داد: متاسفانه در زمان ساخت این فیلم بیماری کرونا همه گیر شد و طبعاً روند ساخت فیلم را تحت تاثیر قرارداد و پایان ساخت فیلم نیز با پایان کرونا هم زمان شد. و این فیلم را به اصطلاح با پول تو جیبی خودم ساختم و هدف اصلی خودم تجربه کردن در سینما بود.
وی ادامه داد: سفر قهرمان در فیلم یک کهن الگوی کلاسیک است که همچنان جزء پرمخاطب‌ترین شیوه‌ها برای روایت داستان است و ما درساخت این فیلم تلاش کردیم تا از حرکت اول قهرمان را تعریف کنیم و به هیچ عنوان در نگاه اول به دنبال ساخت یک فیلم کمدی نبودیم
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم در روایت داستان فقط تعدادی موقعیت‌های کمدی خلق کنیم شاید کمی از حزن و غم فیلم کم کند.
وی ادامه داد: من از ابتدا اصلا به دنبال این نبودم که یک فیلم متفاوت بسازم فقط می‌خواستم فیلمی بسازم که خودم آن را دوست داشته باشم و اتمسفری که در فیلم وجود دارد در کارهای کوتاه من نیز قبلاً وجود داشته است.
وی ادامه داد: ما هرچند برای ساخت این فیلم با مشکلات مختلفی روبه رو بودیم و بحث مالی نیز یکی از آنها بود اما واقعیت این است که به این نتیجه رسیده‌ام که در سینما همه چیز پول نیست و همه مسائل را در سینما نمی‌توان با پول حل کرد و گاهی حتی ورود پول زیاد به ضرر یک فیلم تمام می‌شود. نکته مهم بعدی بحث ابزار زدگی است و این که تصور کنیم برای ساخت یک فیلم خوب به پیشرفته‌ترین ابزار نیاز داریم کاملاً غلط است بلکه آنچه در یک فیلم اهمیت زیادی دارد محتواست.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰