آیا طراحی صحنه و لباس در سینمای ایران افول کرده است؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
سمیه سنقری در گفت‌وگو با صبا:

آیا طراحی صحنه و لباس در سینمای ایران افول کرده است؟

یک طراح صحنه و لباس با تأکید بر اینکه مشکلات و معضلات بسیاری در بخش طراحی صحنه و لباس به وجود آمده است که همه سینماگران می‌توانند در آن سهیم باشند تأکید کرد: همه ضعف‌ها را نمی‌توان به طراحان لباس و صحنه سینما و تلویزیون مرتبط دانست بلکه همه افراد فعال در سینما و تلویزیون در رقم‌خوردن ضعف‌ها نقش دارند.

سمیه سنقری، طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا اظهار داشت: وضعیت طراحی لباس در سینما و تلویزیون کشور با توجه به سینمای جهان امروز به طور کلی قابل قبول نیست. این حرفه جایگاه واقعی و هنری خود را از دست داده است و این امر را می‌توان از زوایای مختلفی قابل بررسی قرار داد… البته آنطور که بیشتر منتقدین و سینماگران، مقصر اصلی مشکلات در این حوزه را طراحان لباس و صحنه می‌دانند، به نظرم منطقی و قابل قبول نیست و شاید بتوان گفت این دیدگاه و تحلیل غیر منصفانه است.
سنقری که دارای سی طرح برگزیده در جشنواره لباس ایرانی و اسلامی است در ادامه تصریح کرد: نباید این امر را نادیده گرفت که دلیل اینکه این روزها وضعیت طراحی صحنه و لباس در سینما و تلویزیون چندان چنگی به دل نمی‌زند تا حد زیادی به خود طراحان صحنه و لباس و تصمیم‌گیرندگان آثار هنری از جمله کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها دانست زیرا گاه کارگردان و تهیه کنندگان در این بخش وارد شده و تلاش دارند نظرات غیر حرفه‌ای در این بخش اعمال شود و آنچه را که دوست دارند در کادر ببینند، بی‌خبر از آنکه لطمه بزرگی در حوزه طراحی لباس و صحنه وارد می‌کنند.

او اظهار داشت: آنها همه کاسه کوزه‌ها بر سر طراحان می‌شکند و در مقابل مخالفت برخی طراحان با نظرات مسوولان پروژه‌ها به از دست دادن کار طراح در این پروژه‌ها ختم می‌شود. این یعنی دخالت غیر حرفه‌ای در بخش طراحی لباس و صحنه.
به گفته وی بعد از این شرایط بد نیست که ضعف در حوزه لباس و صحنه را به مسئولان سینما و تلویزیون نسبت دهیم و با دید کارشناسانه و حرفه ای جویا شویم که چرا امروز طراحی صحنه و لباس جایگاه واقعی خود را در آثار نمایشی ما از دست داده است.
این دستیار کارگردان و برنامه ریز پروژه‌های سینمایی در ادامه اظهار داشت: ناگفته نماند بخشی از اشکالات و ایرادات مربوط به طراحی صحنه و لباس که امروز در آثار سینمایی و تلویزیونی می‌بینیم به خود طراحان و همکاران در این حوزه نیز برمی‌گردد و اگر هنرمندان طراح لباس و صحنه متوجه جایگاه هنری و کار خود باشند مسئولان نمی‌توانند چندان تأثیرگذار باشند، البته پافشاری و نظر غیر تخصصی تعداد محدودی از کارگردانان و تهیه کنندگان و برخی از مالکان آثار را در وضعیت امروز نباید منکر شد زیرا هر فردی در حیطه هنری خود صاحب نظر بوده و نباید در امور دیگر بخش‌ها دخالت غیر حرفه‌ای کند.
سنقری که طراحی لباس فیلم «زنی با ارابه چوبی» ساخته خداداد جلالی را [که در چندین جشنواره بین‌المللی شرکت کرده] برعهده داشته است، تاکید کرد: از مهمترین مشکل در این حوزه می‌توان به این امر اشاره کرد که برخی از تصمیم‌گیرندگان اهمیتی به تجربه نمی‌دهند و از افراد کم‌تجربه و گاه بی‌تجربه استفاده می‌کنند تا مبالغ کمتری هزینه شود که این طرز نگاه، آسیب جبران‌ناپذیری به حوزه صحنه و لباس وارد کرده است.
سنقری با اشاره به این موضوع که اگر افراد کم‌تجربه و تازه کار در وضعیت کنونی دغدغه‌مند و با دقت عمل بیشتری وارد این عرصه شوند و در زمان کار دلسوزانه و هنری برخورد کنند، شاهد چنین وضعیتی در آثار سینمایی و تلویزیونی نخواهیم بود، گفت: برای درک تفاوت‌ کار هنری و حرفه ای و با کیفیت از کار بی‌کیفیت و ضعیف باید به آثاری رجوع کنیم که طراح صحنه و لباس هنرمند، دلسوز و باتجربه دارند. در یک مقایسه به راحتی می‌توان به تأثیر یک طراح لباس خوب در کیفیت یک پروژه سینمایی و تلویزیونی رسید.
سمیه سنقری با بیان اینکه طراحی لباس و صحنه تابلوی نقاشی از یک کار هنری است از همکاران خود در این حوزه درخواست کرد به کار خود اهمیت بیشتری دهند و اهمیت این حوزه را با کیفیت بالای کارشان به هنرمندان و مسئولان گوشزد کنند و نمی‌توان طراحی صحنه و لباس را نادیده گرفت.
این طراح لباس و مد در ادامه اظهار داشت: پس از اینکه طراح لباس و کارگردان به یک جمع‌بندی درباره لباس بازیگر رسیدند بازیگر نیز می‌تواند درباره لباسش نظر بدهد اما هیچ‌گاه یک طراح نباید اجازه دهد که تصمیم‌گیرنده نهایی بازیگر باشد و لباس انتخاب شده بر اساس سلیقه او انتخاب شود. من تا امروز با این پدیده که بازیگر در طراحی لباس تصمیم‌گیرنده نهایی باشد مواجه نبودم اما ممکن است چنین معضلی وجود داشته باشد و تنها طراحان صحنه هستند که باید تخصصی بودن و اهمیت کار خود را به بازیگران گوشزد کرده و با تصمیم تخصصی و هنری، خودشان در کار به رشد این هنر و صنعت سینما کمک کنند.

سنقری تصریح کرد: من خودم کماکان در حال بازآموزی در این حوزه هستم و هر چه بیشتر یاد می‌گیرم بیشتر متوجه می‌شوم که در کجای هنر قرار گرفته‌ام و همین امر باعث شده است از همکارانم درخواست کنم هی‌چگاه آموزش و بالابردن هنر خود را نادیده نگیرند به طوری که در جایی که اهمیت کار طراحی صحنه و لباس درک نشده باشد، خود طراحان هم لذت کار خود را نخواهند بر چه برسد به مخاطب سینما و تلویزیون.
این بازیگر سریال‌های تلویزیونی در ادامه خاطر نشان کرد: مسأله آموزش و بالا بردن کیفیت هنری تنها مربوط به حوزه لباس و صحنه نمی باشد بلکه همه فعالان در حوزه سینما و تلویزیون از جمله فیلمبردار و تدوینگر و… نیز با این مسائل روبرو هستند و با بال بردن تخصص خود صنعت سینما را در پله های جهانی به بالاتر هدایت خواهند کرد.
طراح صحنه و لباس پروژه‌های متعدد سینمایی در پایان گفت: نسل جوان و با انگیزه‌ای در حال حاضر در این حرفه مشغول کار هستند که با نگاهی بسیار ایده‌آلیست‌ در مسیر توسعه خود و هنر سینما قدم برمی‌دارند و این جوانان نسبت به نسل گذشته و با تجربه که همگی از اساتید برجسته هستند افکارشان در آثار امروز سینما و تلویزیون بسیار تأثیرگذار است و با این پتانسیل، در حوزه طراحی صحنه و لباس آینده بهتری را پیش روی هنرمندان در این بخش شاهد خواهیم بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000