«دربندون» بر اساس بازخوردها پیش می‌رود / دوست نداشتیم مخاطب را به هر قیمتی بخندانیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
حسن لفافیان در گفت‌وگو با صبا:

«دربندون» بر اساس بازخوردها پیش می‌رود / دوست نداشتیم مخاطب را به هر قیمتی بخندانیم

کارگردان سریال «دربندون» که این روزها از شبکه سه سیما روانه آنتن می‌شود، گفت: این کار را حرفه‌ای پیش برده‌ایم و دوست نداریم به هر دلیلی بیننده را بخندانیم؛ تلاش داشتیم که سریال بر اساس کمدی موقعیت پیش رود و به این معتقد بودیم و متعهد!

حسن لفافیان کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره کارگردانی سریال «دربندون» جدیدترین کارش که با تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی‌نسب و امیرمهدی پور وزیری روانه آنتن شبکه سه سیما شده‌است، سخن گفت.

چرا تولید «دربندون» رسانه‌ای نشد؟

لفافیان درباره فرآیند تولید این سریال که در سکوت خبری ساخته‌شد، عنوان کرد: سریال «دربندون» قرار بود که برای بعد از محرم و صفر پخش شود و خب طبیعتاً برای همین خیلی بحث رسانه‌ای نداشت تا کمی کار پیش برود ولی کمی بعد مدیران تصمیم گرفتند به همین سرعت کار به پخش برسد.
او ادامه داد: شروع کار تقریبا چهار ماه پیش آغاز شد و ما در یک اتاق فکر با حضور خود مدیر شبکه و دوستان نویسنده، تهیه کنندگان و خودم به این نتیجه رسیدیم که این سریال چه فضایی و چه سبکی داشته باشد.

لفافیان افزود: کارمان طبیعتا کمی بعدتر شروع شد و همزمان با آن ماجرای ساخت دکورش که در بوستان ولایت بود، آغاز شد و کم کم هم متن‌ها شکل گرفت؛ فعلاً حدود ۲۰ متن داریم که حالا همچنان نیز دوستان نویسنده درحال نگارش هستند و همچنان فیلمبرداری ادامه دارد و دیگر اینکه چقدر بخواهد به قسمت‌ها اضافه شود، تصمیم شبکه است.

لفافیان درباره جایگزین شدن سریال «دربندون» به جای سریال «بدل»، با اینکه هردو این مجموعه‌ها مایه‌های طنز دارند، اذعان داشت: در این مورد اطلاعی ندارم چون به هر حال این تصمیم مدیریتی بوده‌است؛ یعنی به این تصمیم رسیدند که طبیعتاً حالا سریالی که هم برایش هزینه شده و هم برایش وقت گذاشته شده و همکاران خودمان آن را ساختند، پخش نشود و اصلاً هم فکر نمی‌کنم که پخش شدن و نشدن این دو سریال به هم ربط داشته باشند. طبیعتاً مدیران تصمیم گرفتند که «دربندون» را پخش کنند، با اینکه ما واقعاً آماده نبودیم، چون در حال تولید بودیم و قرار نبود که حتی تا سه ماه دیگر این سریال پخش شود؛ حالا انشالله حتما یک شرایط بهتر نیز برای پخش سریال «بدل» فراهم شود.

همه چیز به این بستگی دارد که قصه چه شکلی پیش برود

او درباره ساخت «دربندون» با نگاه سیت‌کامی و استقبال مخاطبان از چنین ژانری، تصریح کرد: نگاه «دربندون» تقریبا سیت‌کامی است ولی ما نگاه را محدود به آن نکردیم و بخش اعظم را به لوکیشن‌های داخلی و شخصیت‌های محدود و خود ریتم کار و این فضا اختصاص ندادیم. بازخوردها، همه به نوع ساخت ما و در واقع جلب توجه بیننده ربط دارد؛ چه کار جدی باشد یا اصلا کار سینمایی باشد و هر کدام به نوع ساخت و قصه‌ها و بازی‌ها و اتفاقی که برای اثر میفتد و نگاهی که بیننده خواهد داشت؛ سبب می‌شود کار از اقبال برخوردار شود.

لفافیان ادامه داد: همه چیز به این بستگی دارد که قصه چه شکلی پیش برود و نوع بازی‌ها و نوع بازیگرها و خود فضا مخاطب را چگونه جذب کند. کارهای سیت‌کامی معمولا فضای کاملا داخلی محدود دارد که یک سری کار مقرون به صرفه سریع و با تعدد زیاد قسمت هستند مثل نمونه‌ها خارجی که در نمونه می‌توان به سریال «Friends» اشاره کرد.

پرداخت حرفه‌ای به کمدی موقعیت

او درباره چالش‌های موجود در تولید این سریال که با پخش سریع هم همراه شد، گفت: فضای کارمان برای فیلمبرداری از ابتدا نیز به همین شکل بود چون ما در دورخیزمان این بود که «دربندون» برای بعد از ماه محرم و صفر پخش شود، کار را حرفه‌ای پیش بردیم و دوست نداشتیم به هر دلیلی بیننده را بخندانیم؛ تلاش داشتیم که سریال بر اساس طنز موقعیت پیش رود و به این معتقد بودیم و متعهد!

این کارگردان افزود: با همان کیفیتی که از ابتدا دنبالش بودیم همچنان تولید را ادامه می‌دهیم.

کارگردان بازی مهره سفید، حکم رشد، کلبه‌ای در مه و به رنگ خاک درباره گروه نویسندگان جوان این سریال گفت: سرپرست نویسندگان «دربندون» امیر ابیلی بود که در تجربه‌های قبلی شاهد احمدلو و آرش معیریان کار کرده‌بودند. دیگر اعضای گروه نویسندگان ما نیز شاید حالا از لحاظ سن جوان باشند ولی آدم‌های با تجربه‌ای هستند و خوشبختانه با کمک دوستان داریم این کار را می‌سازیم. خودم نیز سالها است که این کار را انجام می‌دهم و لطف همه بازیگرهاست که کمک کردند و متن‌ها را دوست داشتد؛ با گروهی کاملا حرفه‌ای چه پشت دوربین، چه رو به روی دوربین پیش می‌رویم.

لفافیان درباره جذابیت‌های این سریال برای مخاطب، اظهار کرد: برای این کار فضایی را در نظر گرفتیم که دهه ۵۰ را نشان می‌دهد و به دلیل نوع معماری که دارد و سالیان سال است که بیننده آن را ندیده‌ است، می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. در متن هم از نویسندگان خواستیم که خیلی سریع جلو نروند و اجازه دهند که متن‌ها ساخته شود و مونتاژ شود تا بازخوردها را ببینیم.

او ضمن بیان اینکه در شهرک پلیس بوستان ولایت دکور و فضاها را ساختیم و این دکورها و فضاها فقط برای «دربندون» ساخته شده که خیلی جای کار به ما می‌دهد و ما می‌توانیم از فضاهای داخلی و خارجی بهتر استفاده کنیم؛ در در پایان عنوان کرد: امیدوارم پخش این سریال باعث شود، فضایی برای بیننده شکل بگیرد که حداقل لبخند بر لبانش بیاید و احساس کند، «دربندون» کاری است که به بیننده احترام گذاشته و معتقدم این پتانسیل را دارد که مردم این سریال را دوست داشته باشند.

به گزارش صبا، امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصراللهی‌نسب، تهیه‌کنندگان‌ سریال «دربندون» هستند و محمدحسن رعیت‌پور، حامد غضنفری آبکنار، مسعود غزنچایی، محراب توکلی و امیرحسین حمیدی نویسندگان سریال هستند.
هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، امیرحسین انصافی، سیاوش چراغی‌پور، فرزانه سهیلی، نوشین تبریزی، ساعد هدایتی، سامان دارابی، رضا کریمی، سیدمهرداد ضیایی، محمدعلی سلیمان‌تاش، امید روحانی، عباس محبوب، مرضیه صدرایی، بلور کسائیان و… در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • پول و پارتی
    86/444/224/500
  • خجالت نکش 2
    86/257/789/200
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • زودپز
    ۵۴/۶۴۷/۰۶۱/۵۰۰
  • قیف
    25/553/393/000
  • مفت بر
    20/561/320/600
  • ببعی قهرمان
    19/330/267/000
  • قلب رقه
    11/568/752/500
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    9/366/693/500
  • شهرگربه‌ها2
    9/123/296/500
  • در آغوش درخت
    6/277/201/500
  • آغوش باز
    2/293/917/500
  • استاد
    ۲۴۹/۲۵۷/۵۰۰
  • کارزار
    ۲۳۵/۷۹۲/۵۰۰
  • لختگی
    96/845/000
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۳۴/۵۰۵/۰۰۰