«آه سرد»؛ فیلمی زنانه بدون حضور زن! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱
با نمایش فیلم سینمایی «آه سرد» در ایوان ربط؛

«آه سرد»؛ فیلمی زنانه بدون حضور زن!

سحر عصرآزاد در پانزدهمین رویداد اکرانِ ایوان، گفت: فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق بدون حضور کاراکتر زن؛ بر محور فقدان زنان و تبعات این حذف با رویکردی تمثیلی پیش می‌رود و بسیار زنانه است.

به گزارش صبا و به نقل از روابط عمومی ایوان ربط، پانزدهمین رویداد اکرانِ ایوان، به اکرانِ فیلم «آه سرد» به کارگردانی ناهید صدیق اختصاص داشت و نشست نقد و بررسی اثر با اجرای سحر عصرآزاد منتقد سینما و ناهید صدیق کارگردان، ایمان صدیق بازیگر و فواد قهرمانی آهنگساز فیلم در ایوان ربط برگزار شد.

این فیلم طی ۲۳ روز در ارتفاعات فیروزکوه ساخته شده‌است و شرایط سختی برای گروه فیلمبرداری و بازیگران بوده‌است. ناهید صدیق اولین تجربه فیلم بلندش را پشت‌سر می‌گذارد. این فیلم سال گذشته در بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بخش سینمای سعادت به ناهید صدیق اهدا شد. فیلم «آه سرد» تاکنون در جشنواره های سانتاباربارا (آمریکا)، مسکو، چبوکساری حضور داشته و موفق به دریافت چند جایزه بین‌المللی مانند سن‌ژرژ نقره‌ای برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) از جشنواره مسکو، جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره چبوکساری شده است.

در ابتدای جلسه ناهید صدیق در پاسخ سحر عصرآزاد مبنی بر دغدغه مندی و مسیر حرکت خود تا اولین تجربه فیلمسازی گفت: ابتدا کارگردانی سینما خواندم و بعد به سمت ادبیات نمایشی رفتم؛ چندان علاقه‌ای به ساخت فیلم نداشتم اما همیشه دغدغه سینما داشته و تمرکزم بیشتر روی نوشتن بود. به تشویق همسرم، احمد بهرامی، کارگردان سه‌گانه خاموشی، تلاش کردم تا اولین اثر سینمایی ام را بسازم.

او افزود: طراحی صحنه و لباس و همچنین نوشتن فیلمنامه بر عهده خودم بود و ازاین بابت چالش جذابی را در اثر اولم تجربه کردم.

این کارگردان درباره پرسش عصرآزاد مبنی بر فضاسازی درام محوری و چالش های پیش رو در این اثر، خاطرنشان کرد: ابتدا فیلمنامه فضای کویری داشت اما بعدتر احساس کردم فضا و اتمسفر فیلم باید مکانی سرد، خلوت و کوهستانی باشد تا همخوانی و سنخیت بیشتری با کاراکتر بها داشته و همچنین فضاسازی برای انتقام‌گیری به دور از کلیشه درام های کلاسیک رخ بدهد.

عصرآزاد نیز اضافه کرد: دیالوگ‌ها موجز و کوتاه هستند و این انزوا و سکوت و سکون حاکم بر فضای برفی کوهستان باعث شده جهان درونی کاراکتر بها که گویی در آتش انتقام می سوزد، در این تضاد بهتر نمودار شود.

ایمان صدیق بازیگر نقش «بها» در پاسخ مجری مبنی بر چگونگی وفق دادن خود با شخصیت بها علیرغم تفاوت‌های فیزیکی، دراماتیک و شخصیتی اظهار داشت: درباره شخصیت پردازی این کاراکتر با ناهید و خواهر دیگرم نوشین ساعت ها صحبت کردیم تا به آنچه در فیلم مشاهده کردید برسیم. اما از قبل نگران بازی در صحنه های آتی به خصوص سکانس چاقو زدن نبودم و با علی باقری، بازیگر کاراکتر بهرام، روز به روز تمرین و صحنه ها را اجرا می کردیم. قبل از شروع ضبط فیلمنامه را بارها خوانده بودم و با اشراف کامل به شخصیت بها، در فیلم نقش‌آفرینی کرده‌ام.

او افزود: بها هم ترسو است هم به ‌دنبال انتقام از پدر و این موضوع به مثابه امری پارادوکسیکال در وجود این شخصیت هویدا می‌شود.

کارگردان این اثر نیز اشاره کرد: نوعی همذات پنداری با پدر در شخصیت بها وجود دارد و همین دلیل ترسو بودن او برای انتقام از پدر است.

ایمان صدیق درباره پیشینه خود گفت: من از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ عکاسی آنالوگ خواندم و در سال ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۶ مدرک کارشناسی تئاتر از هنرهای زیبا دانشگاه تهران را اخذ کردم. همچنین تا سال ۱۳۹۹ مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را گرفتم. پایان‌نامه ارشد من در رابطه با بازیگری بداهه است و همچنین سابقه بازیگری و کارگردانی در چندین اثر کوتاه را دارم.

او درباره بداهه پردازی‌ها و ریتم تمرین‌ها افزود: ما برای هر صحنه از فیلم ۲ تا ۳ بار تمرین میکردیم؛ چرا که می خواستیم تازگی بازی ها برای بداهه پردازی در اجرا حفظ شود.

فواد قهرمانی آهنگساز فیلم درباره پرسش عصرآزاد مبنی بر اینکه از چه زمانی در جریان فیلمنامه قرار گرفته و میزان آشنایی با جهان فکری ناهید صدیق گفت: گفت وگوهای زیادی با ایشان داشتیم و به جرات می گویم که گفت وگو درباره فیلم و لایه های زیرین آن با صاحب اثر برای من تأثیرگذارتر و کاربردی تر از خواندن فیلمنامه است.

او همچنین اظهار کرد: تلاش کردم از کلیشه‌ها فاصله بگیرم و  از برانگیختن احساسات مخاطب به واسطه موسیقی اجتناب کنم. برایم مهم بود که موسیقی کاملاً در خدمت فیلم باشد.

یکی از حضار اضافه کرد: فیلم «آه سرد» آیینه تمام قدی از شخصیت خود کارگردان است و مصداق این جمله که آدم‌ها شبیه حرف‌هایی هستند که به زبان می آورند.

ناهید صدیق در پاسخ عصرآزاد مبنی بر لحاظ کردن زمانبندی دقیق در فیلمنامه گفت: با کمبود وقت مواجه بودیم و متاسفانه به خاطر بودجه محدود و شرایط جوی، نتوانستیم برای برخی سکانس‌ها آن طور که باید زمان بگذاریم. برخی صحنه‌ها را حذف کردیم؛ چراکه یا موفق به فیلمبرداری نشدیم یا کیفیت مورد نظر ما حاصل نشد.

وی ادامه داد: به دلیل همین حذفیات دستمان در تدوین تاحدی خالی بود و  پروسه تدوین حدوداً ۴-۵ ماه طول کشید.

کارگردان درباره چگونگی حضور علی باقری در نقش بهرام خاطرنشان کرد: در پیش‌تولید فیلم که یک هفته بیشتر طول نکشید، ایشان پیشنهاد شد که با خودم فکر کردم ممکن است به خاطر حضورش در فیلم های همسرم؛ احمد بهرامی درگیر تکرار شویم. اما در مشورت با تهیه‌کننده فیلم  و اطمینان خاطر از هارمونی ترکیب علی باقری و ایمان صدیق بنا شد با حضور آنها ساخت اثر را آغاز کنیم.

صدیق درباره فضای مردانه فیلم اظهار کرد: عدم حضور کاراکتر زن در فیلم کاملاً عامدانه بود؛ چرا که احساس می کردم وجود شخصیت زن باعث تلطیف فضا می شود. نمی خواستم فضای سرد فیلم رو به گرمی برود.

عصر آزاد نیز با تصدیق این گفته کارگردان گفت: این فیلم بدون حضور کاراکتر زن؛ بر محور فقدان زنان و تبعات این حذف با رویکردی تمثیلی پیش می رود و بسیار زنانه است.

یکی از حضار اضافه کرد: صحنه‌ها با اینکه خلوت و بدون نور بودند، آزاردهنده نبودند. به خصوص که همه سکانس‌ها به جز داخل ماشین با نور طبیعی ثبت شده‌ بودند که مهارت کارگردان و فیلمبردار را نشان می داد.

ایوان ربط، در شانزدهمین رویداد «اکرانِ ایوان»، میزبان فیلم‌ «کارت قرمز» با حضور کارگردان‌ و عوامل آن‌ خواهد بود. مهناز افضلی کارت قرمز را در ۷۳ دقیقه بر اساس پرونده قتل لاله سحرخیزان؛ همسر ناصر محمدخانی توسط شهلا جاهد در قالب تصاویری از دادگاه، مصاحبه‌هایی با محمدخانی، شهلا جاهد و تکه‌هایی از زندگی این دو نفر ساخته است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۵/۲۳۱/۳۴۳/۴۰۰
  • تمساح خونی
    168/280/427/250
  • مست عشق
    120/214/320/750
  • زودپز
    ۹۲/۶۲۸/۹۳۸/۰۰۰
  • پول و پارتی
    ۸۸/۷۵۹/۷۷۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۲۹/۱۰۴/۱۸۱/۵۰۰
  • قیف
    ۲۶/۲۷۷/۸۱۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۲/۳۰۵/۷۸۱/۱۰۰
  • قلب رقه
    ۱۲/۳۰۰/۹۶۸/۵۰۰
  • ملاقات با جادوگر
    11/345/347/500
  • شه‌سوار
    ۱۰/۲۲۹/۰۲۳/۵۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۰/۱۹۷/۸۹۳/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۶/۶۷۶/۱۱۱/۵۰۰
  • آغوش باز
    ۲/۴۷۲/۷۲۵/۰۰۰
  • استاد
    ۵۰۴/۰۰۲/۵۰۰
  • آنها مرا دوست داشتند
    ۱۷۷/۱۶۵/۰۰۰
  • لختگی
    ۹۷/۳۶۵/۰۰۰
  • نفرین آرتا
    ۳۴/۴۳۵/۰۰۰