هادی مقدم‌دوست: دغدغه‌ام تعریف داستان‌هایی از جنسی دیگر است/ «عطرآلود» و موضوع تلاقی مشکلات و امیدواری‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۷
علاقه‌مندم باز هم آثاری مانند «وضعیت سفید» را بنویسم اما...

هادی مقدم‌دوست: دغدغه‌ام تعریف داستان‌هایی از جنسی دیگر است/ «عطرآلود» و موضوع تلاقی مشکلات و امیدواری‌ها

هادی مقدم دوست می‌گوید: مسئله من در «عطرآلود» این بود که داستانی را تعریف کنم تا برای مخاطب آشنا به‌نظر برسد اما کم‌تر روایت شده باشد.

به گزارش خبرنگار سینماصبا، هادی مقدم دوست کارگردان فیلم «عطرآلود» در خصوص روند اکران این اثر در گفت‌و‌گو با برنامه استودیو هشت رادیو نمایش گفت: خوشبختانه برنامه اکران «عطرآلود» در جریان است و به خوبی پیش می‌رود. نسبت به چنین فیلم‌هایی که خانوادگی و اجتماعی بوده و نمونه‌های محدودی را در میان گونه‌های سینمایی و سبد اکران تشکیل می‌دهند، استقبال خوبی از این فیلم صورت گرفته است و شرایط نمایش روز به روز بهتر می‌شود.

مقدم‌دوست درباره دغدغه خود از ساخت «عطرآلود» در دوران سلطه فیلم‌های کمدی بر جریان اکران عمومی گفت: هر فیلمی که با دغدغه، با توجه به انتظارات مخاطب وبا یک زاویه دید متناسب ساخته شود، اتفاق بسیار خوبی است و این موضوع می‌تواند فیلم‌های کمدی را نیز شامل شود. دغدغه من تعریف داستان‌هایی از جنسی دیگر است. قصد من این بود تا داستانی را روایت کنم که برای تماشاگر دارای تازگی بوده و مسئله‌ای از نوع دیگر که بسیاری از تماشاگران ممکن است با آن درگیر باشند را به تصویر بکشم. تلاش کردم با طرح این موضوع و تفهیم مسیر حل مسئله، تماشاگر را در ارتباط با موضوعی قرار دهم که او خود پیش از تماشای فیلم به آن فکر کرده است.

مقدم‌دوست ادامه داد: این موضوع که تماشاگر در سینما با موضوعاتی مواجه شود که پیش از آن فکرش را به خود مشغول کرده، موضوع جالبی است‌. موضوعاتی که عموما برای آن‌ها آشناست، اما در عالم ادبیات و سینما کم‌تر مورد پرداخت قرار گرفته‌اند. این موضوعات در عین آشنا بودن برای مخاطبان، دارای سوژه‌هایی بکر است. مخاطب ممکن است در بسیاری مواقع با فیلم‌هایی رو به رو شود که در ظاهر دارای جذابیت‌هایی است اما نتواند با موضوع آن ارتباط برقرار کند. مسئله من در «عطرآلود» این بود که داستانی را تعریف کنم تا برای مخاطب آشنا بوده اما کم‌تر روایت شده باشد.

کارگردان «سر به مهر» افزود: همه ما در زندگی با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم، اما همچنان امیدواریم و به تلاش خود ادامه می‌دهیم. تلاقی مشکلات و امیدواری مسئله‌ای است که بسیاری درگیر آن هستند. علی رغم همه سختی باید همواره امیدوار بود. اتفاقا چنین افرادی معمولا به موفقیت دست پیدا می‌کنند و این موضوعی است که اغلب افراد در زندگی با آن درگیر می‌شوند.

مقدم‌دوست با بیان اینکه وجود یار خوب تمام ماجراست، ادامه داد: در زندگی انسان دارای ارتباطاتی است و همین موضوع می‌تواند حس و حال متفاوتی را در او به وجود بیاورد. بهترین نوع ارتباطات، همیشه شورانگیز است.

وی درباره دلیل کارگردانی فیلمنامه‌ای که خود نگارش آن را برعهده نداشته است، گفت: برای من در فیلم‌سازی اصلی‌ترین مسئله، به تصویر کشیدن دغدغه‌ها و نوع داستان پردازی است. من با داستانی مواجه شدم که دغدغه من بوده و علاقه‌مند بودم تا آن را روایت کنم. در نتیجه برای ساخت این فیلمنامه دچار تردید نشدم و به عنوان کارگردان، تجربیات و نظر خود را در این اثر لحاظ کردم. زمانی که به این پروژه دعوت شدم، طرح فیلمنامه موجود بود و موضوع، مضمون و زاویه دید کار شبیه به فکر‌هایی بود که در آن مقطع ذهن من را به خود مشغول کرده بود و من هم به چنین ایده‌هایی فکر می‌کردم. در نتیجه از فرصت پیش آمده استفاده کردم و کارگردانی «عطرآلود» را پذیرفتم.

مقدم‌دوست درباره همکاری با مسعود سخاوت دوست آهنگ‌ساز این اثر به به دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر منجر شد نیز گفت: من پیش از «عطرآلود» با او همکاری‌های قبلی داشتم. سخاوت دوست حال کلی فیلم را به خوبی درک کرد و با ذوق هنرمندانه خود، موسیقی مناسبی را برای این فیلم نوشت. بخش عمده صحبت ما این بود که موسیقی تنها نباید احساسات را در یک سکانس تقویت کند، بلکه فراتر از این موضوع، باید کارکرد داشته و لازم است است تا به شکلی شعورمند، زاویه دید فیلم را بازتاب دهد و احساس تازه‌ای در مخاطب به وجود بیاورد که به شکل گیری حال متفاوتی در تماشاگر منجر شود. نوع نگاه فیلم باید تبدیل به آهنگ موسیقایی شود و آقای سخاوت دوست این کار را به خوبی صورت دادند.

او در پایان گفت: علاقه‌مند هستم تا باز هم آثاری مانند «وضعیت سفید» را کار کنم. در حال حاضر مشغول انجام کارهای دیگری هستم و موقعیت مناسبی برای ساخت چنین آثاری برایم وجود ندارد.

 

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۶۹/۶۹۳/۰۲۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۳/۶۲۰/۱۵۶/۵۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۷/۸۶۸/۱۴۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۴/۳۷۶/۴۱۳/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۳/۴۹۵/۱۴۱/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۵/۸۴۱/۳۳۹/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۹۹۳/۸۸۰/۰۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۷۶/۰۳۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۲/۰۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۷۹/۹۶۰/۰۰۰