در گردهمایی بزرگ مجمع «رصتا» چه گذشت؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۱
صبا گزارش می‌دهد

در گردهمایی بزرگ مجمع «رصتا» چه گذشت؟

گردهمایی بزرگ مجمع «رصتا» به منظور برگزاری انتخابات شورای راهبری مجمع در سال ۱۴۰۳ و ارایه گزارش از فعالیت سکوهای صوت و تصویر فراگیر برای افزایش شور و نشاط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، گردهمایی بزرگ مجمع «رصتا» به منظور برگزاری انتخابات شورای راهبری مجمع در سال ۱۴۰۳ و ارایه گزارش از فعالیت سکوهای صوت و تصویر فراگیر برای افزایش شور و نشاط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، امروز دوشنبه، ۴ تیرماه ۱۴۰۳، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، با حضور سعید مقیسه رییس ساترا، محمد صادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی و مدیران و معاونان سکوهای فضای مجازی برپا شد.

گردهمایی مجمع «رصتا» با تلاوت سوره‌ای از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه مهدی شاملو رییس شورای راهبری و رییس اتحادیه «رصتا» گفت: یک سال با فراز و فرودهایش گذشت و امسال نیز دور هم جمع شدیم تا منتخبینی به شورای ساترا معرفی کنیم.

او عنوان کرد: سال گذشته بعد از انتخاب فعالیت را آغاز کردیم و شناخت کافی از تکالیف و ظرفیت‌ها نداشتیم، اساسا کار صنفی و تشکیلاتی کار مشخص دارد که در کشور تعریف شده و شورای راهبری مشخصات خاص خود را داشت و الحمدالله با همراهی ساترا، نمایندگان ۱۶ گانه معرفی کردیم و به شوراهای ساترا مشورت داده‌ایم.  همانطور که مستحضرید، شورای راهبری «رصتا» ۸ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل داشت؛ همچنین انجمن VOD داشتیم که زحماتی را در این سال‌ها کشیده است و بیشترین فعالیت را در حوزه صنفی این انجمن داشته‌است. بعد از ظهور «رصتا»، این فرصت به‌وجود آمد تا سایر سکوها و پلتفرم‌ها بتوانند نقش صنفی و تشکیلاتی داشته باشند.

شاملو تصریح کرد: احساس نیاز کردیم تا خروجی صنفی داشته‌باشیم و حضور ما در تمام کمیسیون‌ها ما نیز به همین صورت بوده‌است؛ یکی از راهکارهایی که برای بهبود و مسیر مترقی به نظر می‌رسید این بود که بشود مسیر را با تشکیلات مرکزی ارائه دهیم و یکی از خروجی‌های همین مجمع تشکیل اتحادیه «رصتا» بود که ماه گذشته به ثبت رسید.

او در پایان خاطرنشان کرد: مسیر پیموده شده در سال گذشته مسیری بوده‌است که با همدلی ساترا و رصتا پیش رفته و سعید مقیسه بسیار حمایت کرده‌است و تنظیم‌گری مشارکتی را محقق کردیم و دیگر پلتفرم‌ها خودشان می‌توانند تنظیم‌گری کنند و ما این ظرفیت و باور را از سوی ساترا درک کردیم و حال اینکه چقدر توانستیم، موفق باشیم بضاعتی بوده که شورای راهبری داشته است.

همچنین علیرضا بهادری مدیرکل فناوری و سامانه‌های نوین ساترا اذعان داشت: براساس جلسات هماهنگی دومین انتخابات شورای راهبری مجمع رصتا که با مشارکت اعضای کابینه اول تشکیل می‌شد مطابق روال سال گذشته در دو مرحله بر اساس توکن‌های اختصاصی انتخابات پیگیری شد. بر اساس ناشرمحور و کاربرمحور بودن؛ توکن‌های اختصاصی تولید و ارسال شد و برای اعلام نامزدی ۴۴۳ رسانه در انتخابات واجد شرایط بودند و اطلاعات تولید شد و در اختیار نماینده بازرسی قرار گرفت و منجر به مشارکت رسانه‌ها و تایید ۷۱ کاندیدا برای دومین شورای راهبری شد؛ مجددا توکن‌ها را تولید کردیم و رای‌گیری را پیش بردیم.

او ضمن بیان اینکه ۲۴۲ رای در این انتخابات ثبت شده‌است که فقط بنده به آن دسترسی داشتم، عنوان کرد: ۲۰۴ رای صحیح و کامل و ۳۸ رای سفید در این انتخابات ثبت شده است. از ویژگی‌های سامانه‌ای که با آن رای‌گیری را انجام دادیم، این است که خود اظهاری حوزه فناوری و امنیت بالای اطلاعات در آن وجود دارد و بسیار آسان و سریا می‌توان اطلاعات رسانه‌ها را ثبت و توصیف کنیم.

در ادامه، سعید مقیسه رییس ساترا ضمن تبریک عید سعید غدیر، بیان کرد: همچنان ماهیت مجمع رصتا همان است و دلیل تشکیل آن نیاز تخصصی ما به توانمندی و نظرات سکوها بوده‌ است و عملا با حضور فعال شما در مجمع رصتا نیاز ساترا برطرف می‌شود.

در ادامه نتایج دومین دوره انتخابات شورای راهبردی این مجمع توسط علیرضا بهادری مدیرکل فناوری و سامانه‌های نوین ساترا اعلام شد. از بین ۲۰۴ آرای صحیح به شکل حداکثر به حداقل، رسانه روستا تی وی با ۹۳ رای، رسانه آریو با ۷۱ رای، رسانه باد صبا با ۶۹ رای، رسانه آنتن با ۶۷ رای، رسانه اپرا با ۶۵ رای و رسانه روبیکا با ۶۶ رای، رسانه گپ فیلم با ۵۷ رای و رسانه ویزورکیدز با ۵۶ رای از اعضای اصلی این شورا معرفی شدند و رسانه اپیزود با ۵۲ رای و رسانه هاشور با ۴۹ رای اعضای علی البدل شناخته شدند.

در ادامه مقیسه بیان کرد: همه کسانی که سکوی ثبت شده دارند، توانستند در این انتخابات شرکت کنند و شورای تصمیم گیر داریم و یا نیاز داریم برخی متناظر با هر شورای تصمیم گیری علاقمندیم یک کمیسیون در مجمع رصتا تشکیل شود و مهمترین کار شورای راهبری این است که کمیسیون ها را تشکیل دهد و بتوانند دستور جلسات را تهیه کنندو از کمیسیون در شورای راهبری باید شرکت کند به این امید که بتواند در تعاملات بخش خصوصی و تنظیم گر تاثیرگذار باشد.

او افزود: شورای صدور مجوز انتشار، شورای حمایت دولتی که در سال گذشته توسعه پیدا کرده‌است و در برخی مناسبت‌ها نظیر اربعین و شهادت رییس جمهور یک سری از سکوها تولیداتی داشتند که به عنوان بسته محتوایی ارائه می‌شد؛ لذا فراگیرتر از صداوسیما می‌تواند عمل کند. داوری و میانجی‌گری، کمیته رسیدگی به تخلفات، شورای تدوین مقررات، شورای داده و فناوری، شورای تایید صلاحیت حرفه‌ای، شورای نمایشگاه و جشنواره رصتا، شورای نقشه بازار، شورای فضای مجازی، شورای رتبه بندی، شورای ممیزی بعد از انتشار، شورای رصد تخلفات، شورای پدافند غیرعامل و شوراهای دیگر که احساس کردیم باید مجمعی برای این‌ها تصمیم‌گیری کنند.

رییس ساترا ضمن بیان اینکه رای گیری بین مالکین رسانه است، گفت: هویت اصلی رسانه برای مالک و سرمایه‌گذار اصلی است و باتوجه به اینکه امسال صیانت‌ها از طریق درگاه ملی انجام شده ‌است؛ اما میزان عملکرد سکو مهم است و لذا اگر آن فرد از آن سکو برود یا مجوزش لغو خواهد شد و یا این کار به مالک بعدی سپرده خواهد شد.

مقیسه در پایان تصریح کرد: درباره سطوح هم باید گفت که هفت نوع سکو داریم. سطح یا نوع صفر سکوهایی هستند که مجوز ندارند و دارند تخلف می‌کنند، نوع یک نیز کسانی هستند که می‌خواهند فعالیت کنند اما هنوز آمادگی ندارند، این‌ها ثبت محور هستند و مرکز رشد آوینی برای همین طراحی شده‌است. همچنین سکوهای سطح دو، تایید محور هستند که پلتفرم‌ها در این دسته قرار دارند، در سطح بعدی ابر رسانه یا ابر سکو‌هایی هستند که بزرگند، نوع چهار نیز رسانه‌هایی هستند که چند تنظیم‌گر هستند. در سطح پنجم نیز سکوهایی هستند که سهام دار دولتی دارند و ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی که قوانینشان متفاوت است و نظارت باید با شیوه دیگری انجام شود و در نوع آخر نیز سکوهای کاملا دولتی مثل ایران صدا و تلوبیون را داریم و فقط سطح دو و سه می‌توانستند رای دهند.

[ادامه دارد…]

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    240/280/427/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    ۸۵/۱۲۲/۴۴۴/۲۰۰
  • پول و پارتی
    81/460/252/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    22/148/523/000
  • مفت‌بر
    16/209/722/500
  • یادگار جنوب
    12/337/369/550
  • ملاقات با جادوگر
    11/150/975/000
  • قلب رقه
    9/030/229/500
  • شهر گربه‌ها
    7/162/207/500
  • شه‌سوار
    6/828/349/000
  • ببعی قهرمان
    5/851/018/000
  • آغوش باز
    1/736/845/000
  • کارزار
    225/330/000
  • لختگی
    82/120/000
  • نفرین آرتا
    15/800/000