تمرکز مدرسه مستند حقیقت روی فیلمسازان خارج از پایتخت باشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۴
آرمان قلی‌پور دشتکی در گفت‌وگو با صبا:

تمرکز مدرسه مستند حقیقت روی فیلمسازان خارج از پایتخت باشد

یک کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر سینمای مستند گفت: مدرسه مستند حقیقت باید تمرکز خود را روی فیلمسازان خارج از پایتخت بگذارد و تدابیری را برای دوره مجازی و حضوری‌شان بیاندیشد، اگر این اتفاق رخ دهد، برگزاری این دوره فیلمسازی اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، مدرسه مستند حقیقت قرار است از سوی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به آموزش حرفه‌ای و آکادمیک مستندسازی بپردازد و این روزها در مرحله ثبت‌نام قرار دارد.

آرمان قلی‌پور دشتکی کارگردان، فیلمبردار و تدوینگر مستند در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره اهمیت برگزاری این دوره فیلمسازی گفت: در کنار برگزاری رویداد مهمی مثل جشنواره و در حوزه تخصصی مستند، جشنواره «سینماحقیقت»، مثل هر چیز دیگری برای موفقیت باید زیرساخت‌ها را قوی و روی آموزش کار کنیم تا پشت صحنه جوری تنظیم شود که چند سال بعد به موفقیت‌های بزرگ برسیم. فیلمسازان بااستعداد و جوان یا می‌توان گفت پدیده‌‌هایی در هر دوره جدید جشنواره «سینماحقیقت» می‌بینیم که اگر کشف و پرورش یابند می‌توانند تبدیل به سرمایه‌های جدید و ارزشمند برای آینده سینمای مستند شوند.

او ادامه داد: چه خوب است که یک جوان با استعداد، طی سالیان رصد شود و متوجه شویم که استعداد فیلمسازی دارد و می‌تواند فیلم‌های استانداردی بسازد پس او را پرورش دهیم. شاید طی دوره‌های مختلف فیلمسازانی از شهرستان‌ها و استان‌های مختلف داشتیم که روایت خیلی زیبایی برای اثر خود داشتند و فیلم خوبی ساخته و جوایزی هم به دست آورده بودند اما در زمینه‌های فنی مثل صدابرداری، تدوین و جزئیات دیگر اشکالاتی داشتند که نیازمند آموزش در این زمینه بودند، بهتر است که این استعدادها را در کنار اساتید آموزش دهیم، قطعا سرمایه‌گذاری روی چنین مواردی در سال‌های بعد نتیجه چندین برابری می‌دهد.

قلی‌پور پیشنهاد داد: جدا از علاقه‌مندانی که در دوره‌های فیلمسازی مدرسه مستند به صورت خودجوش ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است برخی افراد با استعداد به دلیل شرایط زندگی و موقعیت جغرافیایی که دارند، نتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند، خوب است این پیشنهاد از سوی مرکز گسترش داده شود که بخشی از هزینه‌ها را تقبل کند تا این دوستان در این دوره‌ها حضور داشته باشند.

کارگردان «فرزندان خونیار» تاکید کرد: هرچقدر بتوانیم آموزش، به‌ شکل‌های مختلف کارگاهی، پروپوزال‌نویسی، مدرسه و… را گسترش دهیم، به استخوان‌بندی سینمای مستندمان کمک کرده‌ایم و فیلم‌هایی که در دوره‌های بعد جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آیند، به لحاظ فنی استانداردتر و در پرداخت موضوع عمیق‌تر خواهد بود. مرکز گسترش اولین جایی نیست که روی یک مدرسه سینمایی تخصصی مستند سرمایه‌گذاری می‌کند، این اتفاق، سال‌هاست توسط کشورها و جشنواره‌های مطرح دنیا انجام می‌شود و شاهد رشد سینمای مستند آن کشور و بالا رفتن اعتبار و سطح کیفی آن جشنواره‌ها بوده‌ایم. به طور کلی اتفاق خوبی را شاهد هستیم به شرطی که به شکل اصولی اجرا شود.

این مستندساز در ادامه درباره محتوای کلاس‌ها و شرایط اساتید خاطرنشان کرد: خیلی از مستندسازان به دلیل شرایطی مثل محدودیت بودجه، هزینه‌های بالای فیلمسازی یا شرایط سوژه، مجبورند که خودشان کارگردان، فیلمبردار، تدوینگر و… باشند، اگر اینگونه نباشند، شاید نتوانند فیلم بسازند پس اساتیدی که انتخاب می‌شوند باید چیدمان مختلفی داشته باشند تا همه موارد فنی را به مستندساز آموزش دهند تا بتوانند در زمینه‌های فنی نیز به استانداردهای لازم برسند.

کارگردان «چامون» تصریح کرد: چند دوره مدرس کارگاه‌های مستندسازی انجمن سینمای جوانان ایران بودم و خروجی افرادی که در این کارگاه‌ها حضور می‌یافتند، شاید چون باید به اجبار ۲۰ ساعت کارگاه فیلمسازی مستند را می‌گذرانند تا دوره فیلمسازی‌شان تمام شود، حتی به یک یا چند خط طرح هم منجر نشد، این هنرجویان شیفته سینمای داستانی، بازیگری و شاخه‌های دیگر آن بودند و هیچ‌کدام برای ساخت فیلم مستند در آن کارگاه حضور پیدا نکرده بودند و همین مساله تخصصی‌ بودن را از آن کارگاه دور می‌کرد اما در مدرسه مستند حقیقت از علاقه‌مندان خاص سینمای مستند دعوت می‌کنیم که شرایط یادگیری تخصصی این حرفه را نداشته‌اند و شاید حتی یک یا چند فیلم ساخته باشند و برای تکمیل دانسته‌های‌شان شرکت می‌کنند. مدرسه مستند حقیقت اگر شرایط و هزینه‌های استاندارد و شاید پایین‌‌تر از آموزشگاه را داشته باشد، می‌تواند دغدغه‌های مختلفی را از سر راه مستندساز بردارد.

او در پایان مطرح کرد: مستندسازانی که در تهران زندگی می‌کنند، دسترسی راحت‌تری به فیلسازان بزرگ مستند یا رویدادهای متعدد دارند و از آنجایی که شاهد هستیم اغلب آثار حاضر در جشنواره «سینماحقیقت» از فیلمسازان استانی است، مدرسه مستند حقیقت باید تمرکز خود را روی فیلمسازان خارج از پایتخت بگذارد و تدابیری را برای دوره مجازی و حضوری‌شان بیاندیشد، اگر این اتفاق رخ دهد، برگزاری این دوره اهمیت داشته و خروجی موفق خواهد داشت. اگر دسترسی فیلمسازان خارج از تهران به این مدرسه تخصصی مستند به آسانی میسر نشود، عدالت فرهنگی رخ نمی‌دهد و شاهد رشد فیلمسازان خارج از تهران که نماینده نمایش آیین‌ها و فرهنگ این کشور هستند، نخواهیم بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000