آنچه باید از «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ بدانید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۴
مشروح مفاد 5 سرفصل و 32 ماده نظام‌نامه اکران در صبا

آنچه باید از «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ بدانید

در پی طرح پرسش‌های گوناگون و مطالبات موجود اهالی سینما و رسانه‌ها، متن «نظام‌نامه اکران فیلم» که به تصویب رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری رسیده و ابلاغ شده است برای نخستین بار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، در «مقدمه نظام‌نامه اکران» که ۱۵ اردیبهشت امسال به امضای محمد خزاعی مشاور وزیر و رئیس سازمان سینمایی رسیده آمده است:

تولید پخش و اکران فیلم در صنعت سینما فرایندی چند وجهی، پیچیده و کاملا حرفه‌ای است که مستلزم برخورداری از دانش تجربه و مهارت‌های تخصصی و مدیریتی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، فنی و اقتصادی است. سینمای ایران با سابقه طولانی فعالیت و کسب افتخارات متعدد بین‌المللی نیازمند طرحی جدید با اتکا به برنامه جامع سینمای کشور و چشم‌اندازی مبتنی به ارزش‌های هنری و اقتصادی است.

این نظام‌نامه با توجه به درک ضرورت و اقتضائات سینمای ایران که مسیر رشد و تعالی را در آزادسازی فرایند تولید پخش و نمایش می‌داند، تدوین شده است.

در راستای اجرای مفاد ماده ۳ آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر نمایش سالن‌های سینما مصوب اسفند ۱۳۹۶ هیات وزیران و به منظور ایجاد عدالت در نمایش تنظیم‌گری و زمان‌بندی نمایش آثار سینمایی دارای پروانه نمایش، «نظام‌نامه اکران فیلم» که به تصویب رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری رسیده است، ابلاغ می‌شود.

الف) تعاریف:

ماده ۱: در این نظام‌نامه سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری معاونت ارزشیابی و نظارت و دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم به اختصار و به ترتیب سازمان سینمایی معاونت ارزشیابی و دفتر نظارت گفته می‌شود

ماده ۲: سینما به مکان فرهنگی برای نمایش فیلم بر روی پرده دارای مجوز بهره‌برداری معتبر از سازمان سینمایی که متصل به سامانه سمفاست، اطلاق می‌شود.

ماده ۳: سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) سامانه‌ای است که قراردادهای اکران بین شرکت پخش و سینمادار در آن ثبت می‌شود. در این سامانه سانس‌بندی فروش اعم از گیشه (برخط)، تخفیفات جداول، کف فروش، توالی اکران و سایر موارد نیز ثبت می‌شود.

ب) شورای صنفی نمایش (کارگروه اکران):

ماده ۴: شورای صنفی نمایش نهادی است صنفی که اجرای مفاد نظامنامه اکران نظارت بر امور نمایش فیلم و تنظیم بازار را بر عهده دارد که ترکیب اعضای آن به شرح ذیل است:
۴-۱- دو نفر از اعضای انجمن سینماداران
۴-۲- یک نفر از اعضای انجمن صنفی کارگردانان
۴-۳- یک نفر از اعضای انجمن صنفی پخش کنندگان
۲-۳- یک نفر از تهیه کنندگان مشروط به نظر اجماعی چهار تشکل
تبصره ۱: در صورتی که هر کدام از صنوف فوق در زمان مقرر (۲) (هفته و یا به دلایلی همچون عدم توافق و جامعیت صنفی فوق موفق به معرفی نماینده نگردند سازمان سینمایی نمایندگان مربوط به آن صنف را تا زمان معرفی رسمی توسط صنف معرفی خواهد کرد.
تبصره ۲: نماینده سازمان سینمایی بدون حق رای در جلسات حاضر و مسئولیت نظارت بر مصوبات و تایید نهایی مصوبات شورا را بر عهده دارد.
تبصره ۳: نماینده سمفا برای ارائه گزارش از روند، نمایش اطلاعات و آمار فروش سینماها و اعمال مصوبات شورا در سامانه سمفا در جلسه بدون حق رای حاضر می‌شود.
تبصره ۴:شورای صنفی نمایش در اولین جلسه بعد از تشکیل نسبت تعیین دبیر اقدام نماید، کلیه تصمیمات و مصوبات شورا با اعلام از سوی دبیر معتبر است.
تبصره ۵: در صورت نیاز یک نفر به عنوان کارشناس اکران برای ثبت و ضبط صورت‌جلسات شورا و نظارت بر فعالیت سینماها و گزارش‌دهی به شورا از طرف شورا معرفی و به تایید نماینده سازمان می‌رسد.
تبصره ۶: معرفی عضو علی البدل از سوی کلیه صنوف و نهادهای تشکیل دهنده شورای صنفی نمایش الزامی است. اعضای علی البدل در صورت اعلام قبلی غیبت از سوی هر یک از نمایندگان توسط دبیر به جلسه دعوت می‌شوند.
تبصره ۷ : یک نماینده با معرفی انجمن سینماداران از مالکان سینماهای شهرستان‌ها بدون حق رای می‌تواند در جلسات حضور یابد.
تبصره ۸: احکام اعضای شورای صنفی نمایش توسط معاون ارزشیابی و نظارت به مدت یکسال صادر می‌شود و مدت ماموریت آنان حداکثر دو دوره خواهد بود.

ماده ۵: وظایف شورای صنفی نمایش عبارتند از:
۵-۱- ثبت و نظارت بر حسن اجرای قراردادهای نمایش فیلم قرارداد یکسان مصوب ۱۴۰۲/۳/۱۱
۵-۲- نظارت بر حسن اجرای فرایندهای نظام نامه اکران
۵-۳- تصویب سرگروه های سینمایی
۵-۳- تعیین شیوه و تصویب کف فروش
۵-۵- ارائه نرخ جدید بهای بلیت به سازمان سینمایی به پیشنهاد انجمن سینماداران برای تصویب و ابلاغ توسط رئیس
۵-۶- بررسی و رصد فروش سرگروه‌ها و تطبیق با کف فروش اعلامی در سامانه سمفا با هدف حفظ و تنظیم توالی اکران
۵-۷- رسیدگی به شکایات مکتوب هر یک از طرفین قراردادهای نمایش و صدور رای لازم
تبصره ۱: شورای صنفی نمایش می‌بایست حداقل دو مرتبه در ماه تشکیل جلسه دهد.
تبصره ۲:جلسات شورا با حضور سه نفر از اعضا که یک نفر آنان از انجمن سینماداران باشد رسمی است و تصمیمات آن با رای اکثریت مطلق قابل اجراست.
تبصره ۳: در صورت غیبت دو جلسه متوالی از سوی هر یک از نمایندگان رای اکثریت مطلق نافذ است.
تبصره ۴ : شورای صنفی نمایش یک نسخه از مصوبات و آراء صادره را به دفتر نظارت ارسال می‌نماید.
تبصره ۵:بهای بلیت با احتساب ده درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده و مبلغ نهایی در فروش حضوری – گیشه سینما شامل مبلغ خالص به اضافه هزینه مالیات بر ارزش افزوده و در فروش اینترنتی مبلغ خالص به اضافه هزینه مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد اینترنتی از مشتری دریافت خواهد شد.

ماده ۶:جلسات شورای صنفی نمایش روزهای یکشنبه و تعویض فیلم‌ها روزهای چهارشنبه خواهد بود.
تبصره ۱: اعلام جلسه فوق‌العاده یا تغییر روز برگزاری جلسه توسط دبیر شورا قابل اجراست.

ماده ۷: دبیرخانه شورای صنفی نمایش در خانه سینما مستقر و مسئولیت‌های اداری و مالی آن بر عهده خانه سینما است.
تبصره ۱ : جلسات شورای صنفی نمایش با هماهنگی دبیر شورا و مدیرکل دفتر عرضه و نمایش در خانه سینما یا سازمان سینمایی برگزار می‌گردد.

ج) ضوابط و مقررات اکران فیلم

ماده۸: فیلم‌های دارای پروانه نمایش از سوی پخش کننده دارای پروانه معتبر می‌توانند متقاضی اکران شوند.
تبصره ۱: تهیه کنندگان دارای مجوز تولید آثار سینمایی با کسب مجوز از معاونت ارزشیابی و ارائه موافقت کتبی صاحبان فیلم به شورای صنفی نمایش می‌توانند نسبت به اکران فیلم خود اقدام نمایند.

ماده ۹:پخش کنندگان و سینماداران موظف به عقد قراداد یکسان نمایش فیلم خواهند بود.
تبصره ۱: پخش‌کنندگان به منظور ثبت قرارداد موظف به ارائه قرارداد یکسان سرگروهی به همراه پروانه نمایش فیلم به شورا خواهند بود.
تبصره ۲:بررسی هر گونه اعتراض به عملکرد پخش کننده و سینمادار منوط به ارائه قرارداد یکسان فی‌مابین طرفین خواهد بود.
تبصره ۳:در صورت مکانیزه شدن فرایند عقد قرارداد در سمفا پس از ثبت قرارداد فیلم ما بین سینمادار و پخش دسترسی فروش بلیت امکان پذیر خواهد شد.

ماده ۱۰:سرگروه‌های هشت‌گانه و کف فروش آنها به پیشنهاد انجمن سینماداران و با تایید نهایی شورا اعلام خواهند شد.
تبصره ۱: سرگروه‌های سینمایی موظف به اعلام یک سالن به عنوان سالن سرگروه خواهند بود و در زمان نمایش فیلم امکان جابه‌جایی این سالن جایگزینی با سالن ظرفیت کمتر تا پایان مدت قرارداد یا حفظ کف فروش اعلامی را نخواهند داشت.
تبصره ۲:سینماهای سرگروه موظف به اعلام برنامه حال آینده و بزودی به شورای صنفی خواهند بود. در صورت عدم ارائه برنامه شورا بنا به اقتضا و درخواست‌های ارسالی می‌تواند فیلمی را در سرگروه خالی ثبت نماید.
تبصره ۳: در صورت وجود نقص در عملکرد سرگروه‌ها شورا با هماهنگی انجمن سینماداران امکان جایگزینی سرگروه جدید را خواهد داشت.
تبصره۴: هیچ یک از موسسات پخش مجاز نیستند که در یکر سرگروه سینمایی دو فیلم متوالی اکران کنند.
تبصره ۵: در اولین جلسه شورا کف فروش شش ماهه اول و شش ماهه دوم سال تعیین و اعلام خواهد شد.

ماده ۱۱: سینمای سرگروه موظف است حداقل ۶ سانس متوالی در شش ماهه اول و ۵ سانس متوالی در شش ماهه دوم سال را به نمایش فیلم اختصاص دهد که آخرین سانس آن از ۹ شب به بعد است.

ماده ۱۲: سقف زمان اکران فیلم در سرگروه‌ها و تمام فصول ۷ هفته است.
تبصره ۱: بعد از پایان اکران فیلم در سرگروه ادامه آن در سایر سینماها حداکثر تا ۳ هفته بلامانع است.
تبصره ۲:ادامه اکران فیلم بعد از ۱۰ هفته در پردیس‌هایی با حداقل ۷ سالن در یک سالن در سینماهای ۴ و ۵ و ۶ سالنه در سه سانس و در سینماهای ۳ سالنه به پایین در ۲ سانس و همچنین سانس‌های فوق‌العاده تا سقف ۱۴ هفته از آغاز اکران بلامانع است.
تبصره ۳: ادامه اکران فیلم‌ها پس از ۱۴ هفته بر اساس آیین‌نامه اکران گروه حمایتی فرهنگی و با تایید سازمان سینمایی قابل اجرا خواهد بود.
تبصره ۴: نمایش فیلم‌های پویانمایی کودک و نوجوان در سانس‌های صبح تا پیش از ساعت ۱۴ در کلیه سینماها بدون محدودیت در ایام سال می‌تواند ادامه داشته باشد.

ماده ۱۳:شورای صنفی نمایش در مقام ایفای نقش تنظیم‌گری بازار سینما از ثبت قرارداد همزمان بیش از دو فیلم کمدی و یک فیلم کودک در سرگروه‌های هشت‌گانه و گروه آزاد معذور است.
تبصره ۱: در صورت نیاز و احساس ضرورت برای افزایش فیلم‌های کمدی و کودک روی پرده، پس از پیشنهاد شورا به سازمان سینمایی طبق صلاحدید رئیس سازمان سینمایی تصمیم گیری خواهد شد.
تبصره ۲: هر سرگروه موظف است یک فیلم کودک و نوجوان را در سال اکران کند.

ماده ١۴: تعداد سانس‌های نمایش هر فیلم بنا به توافق پخش و سینمادار در قرارداد یکسان ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۱: در صورت توافق پخش و سینمادار سه سانس باید به صورت چرخشی و طبق روال قرارداد باشد.
تبصره ۲: در صورت توافق پخش و سینمادار بر روی دو سانس یا تک سانس سینمادار موظف است حداقل یک سانس را بعد از ساعت ۱۷ تعریف نماید

ماده ۱۵ پردیس‌های بیش از ۷ سالن موظف به ارائه خدمات به همه فیلم‌های اکران جدید (حداقل ۳ سانس چرخشی (متناوب) در ۲ هفته ابتدایی اکران خواهند بود.
تبصره ۱: پردیس‌های بیش از ۷ سالن با رعایت ماده ۱۵ می‌توانند تا ۳ سان خود را همزمان به نمایش یک فیلم اختصاص دهند.
تبصره ۲: پردیس‌های ۴ تا ۶ سالته در صورت ارائه خدمات به همه فیلم‌های اکران جدید (حداقل یک سانس) در دو هفته ابتدایی اکران می‌توانند تا ۲ سالن خود را همزمان به نمایش یک فیلم اختصاص دهند. تبصره ۳: سینماهای ۳ سالن به پایین امکان نمایش یک فیلم را در بیش از یک سالن نخواهند داشت.

ماده ۱۶: نمایش فیلم در گروه آزاد با ثبت حداقل ۱۰ قرارداد امکان پذیر است.

ماده ۱۷:فیلم‌های اکران نوروز با اولویت آثار جشنواره فیلم فجر و همچنین اکران در شرایط فوق‌العاده توسط کمیته منتخب رئیس سازمان سینمایی تعیین و با هماهنگی شورای صنفی اعلام خواهد شد.
ماده ۱۸: بهای بلیت در روزهای سه‌شنبه در کلیه سالن‌ها نیم بهاست.
تبصره ۱: روزهای دوشنبه در سه ماه ابتدایی سال ۱۳۰۳ به صورت آزمایشی به صورت نیم بها خواهد بود. این طرح بنا به صلاحدید و نظر شورا می تواند ادامه پیدا کند.
تبصره ۲:شورای صنفی نمایش می‌تواند برای مناسبت‌هایی همچون دهه فجر، هفته دفاع مقدس، روز ملی سینما، روز دانشجو، روز دانش آموز، روز جهانی کودک و مانند آن تخفیف بهای بلیت را در نظر گیرد.

ماده ۱۹:در صورت فروش کمتر از ۵ بلیت در یک سانس سینما می‌تواند نمایش فیلم در همان سانس (حداکثر یک ساعت قبل از سانس) را لغو نماید. در این صورت مجاز است فیلم دیگری را فقط در همان سانس جایگزین نماید و مجاز به تسری آن به سایر سانس‌های فیلم اصلی نیست.
تبصره ۱ : درشش ماهه اول سال شروع سانس پایانی ساعت ۱۹ و در شش ماهه دوم سال شروع سانس پایانی ساعت ۱۷ خواهد بود.
تبصره ۲: در روزهای سوگواری غیر تعطیل از صبح تا غروب آفتاب روز سوگواری تعطیل خواهد بود.
تبصره ۳: تصمیم گیری درباره نحوه محاسبه تعطیلات پیش بینی نشده شرایط غیر متعارف و خاص کشور و اموری از این دست که نیاز به تصمیم اقتضایی باشد، بر عهده شورا و با تایید سازمان سینمایی خواهد بود.

ماده ۲۱:هر گونه برنامه جنبی اعم از تئاتر نمایش خاص و نیازمند اخذ مجوز حسب مورد از معاونت ارزشیابی و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.
تبصره ۱: در خصوص نمایش مسابقات ورزشی در سانس‌های موظف پس از اخذ مجوز از سازمان سینمایی، سینماداران می‌بایست قبل از اعلام موارد توافق با پخش کنندگان را به شورا ارائه نمایند.

ماده ۲۲:در صورت تخلف سینماداران یا پخش کنندگان و تایید شورای صنفی نمایش و متصدیان مربوطه (سمنا)، مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش فیلم دستور مسدودسازی سمفا، سینمای متخلف و محدودیت در اکران فیلم متخلف را صادر خواهد کرد.

ماده ۲۳: نمایش فیلم به صورت برخط (اکران آنلاین) در سامانه‌های نمایش درخواستی پس از پایان نمایش عمومی و با درخواست مکتوب صاحبان آثار و تایید معاونت ارزشیابی و با اعلام به شورای صنفی نمایش امکان‌پذیر خواهد بود.
تبصره ۱: با شروع اکران برخط هر فیلم امکان ادامه نمایش آن در سینماها سلب خواهد شد.

ماده ٢۴:در شرایط فوق‌العاده و حوادث غیر مترقبه اختیار تغییر موقت یا تصمیم‌گیری در برخی مواد نظام‌نامه به پیشنهاد شورای صنفی نمایش و و ابلاغ از سوی رییس سازمان سینمایی است.

ماده ۲۵: سالن‌های تشریفاتی (VIP) با کمتر از ۳۰ صندلی و سینماهای حمایتی قواعد این نظام‌نامه نخواهد بود.
تبصره ۱: قیمت بلیت‌های سالن‌های تشریفاتی حداکثر به میزان دو برابر نرخ بلیت همان پردیس خواهد بود.

ماده ۲۶:گروه هنر و تجربه از شمول این آیین‌نامه خارج است، لیکن ثبت قرارداد و بلیت‌فروشی از طریق سمفا انجام خواهد شد.

د) شورای راهبردی اکران

ماده ۲۷:شورای راهبردی اکران به منظور تعیین افق و راهبرد نظام اکران سینمای ایران در سازمان سینمایی تشکیل می‌شود و اعضای شورای راهبردی اکران عبارتند از:
۲۷-۱- مدیر عامل خانه سینما
۲۷-۲- معاونت ارزشیابی
۲۷-۳- مدیر کل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش
۲۷-۳- مدیر عامل موسسه سینماشهر
۲۷-۵- نفر از فعالان سینمایی به انتخاب رئیس سازمان سینمایی
۲۷-۶- نماینده صنف تهیه کنندگان
۲۷-۷- رییس انجمن صنفی کارگردانان
۲۷-۸- رئیس انجمن صنفی پخش کنندگان
۲۷-۹- رئیس انجمن سینمادران
۲۷-۱۰- رییس سازمان سینمایی سوره
۲۷-۱۱- رییس شورای صنفی نمایش
تبصره ۱: در صورت انصراف هر یک از تشکل‌های عضو، یک نفر از سوی سازمان از همان حرفه جایگزین می‌شود.

ماده ۲۸:اهداف و و وظایف شورای راهبردی اکران عبارت است:

۲۸-۱- رسیدگی به شکایات از شورای صنفی نمایش
۲۸-۲- بررسی و ایجاد راهکارهای موثر در تامین نیازهای نمایشی
۲۸-۳ – پیشنهاد شیوه‌های حمایتی از اکران فیلم های سینمایی
۲۸-۴- تقویت و توسعه بازار داخلی سینمای ایران
۲۸-۵- صیانت از حقوق مخاطبان سینمای ایران
۲۸-۶- بررسی توسعه و افزایش ظرفیت‌های جدید نمایشی برای اکران آثار سینمایی، بسترهای نوین نمایشی و اکران آنلاین
۲۸-۷- تلاش برای ایجاد راهکارهای نوین بازاریابی تبلیغات و اطلاع رسانی با ارائه راهکارهای موثر جهت استفاده از ظرفیت‌های نهادهای ذیربط همچون شهرداری، صدا و سیما و…
۲۸-۸- بررسی و پیشنهاد شیوه‌های موثر و قانونی جهت نمایش فیلم خارجی

ه) ضوابط و مقررات اکران فیلم

ماده ۲۹: فرایند نمایش فیلم‌های خارجی شامل صدور پروانه نمایش رده‌بندی سنی، تبلیغات، نحوه محاسبه و اخذ مالیات بر ارزش افزوده …. همانند فرایند نمایش فیلم‌های ایرانی است.
ماده ۳۰: هر پخش‌کننده دارای مجوز فعالیت از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری می‌تواند به ازای پخش فیلم داخلی مجوز پخش یک فیلم خارجی دریافت کند.
ماده ۳۱: فیلم خارجی که متقاضی نمایش در سینماهای کشور هستند باید دارای حق نمایش در ایران (کپی رایت یا رویالتی) باشند. تایید اصالت رایت فیلم خارجی به عهده اداره نظارت با استعلام از دفتر جشنواره‌ها و امور بین‌الملل سازمان سینمایی و مسئولیت‌های حقوقی مربوط به آن در ایران متوجه پخش کننده فیلم است.
ماده ۳۲: قیمت‌گذاری بلیت فیلم‌های خارجی به پیشنهاد شورا و در حدود مصوبات سازمان سینمایی خواهد بود و نحوه تقسیم درآمد حاصل از فروش طبق نظارت سازمان سینمایی با هدف رفع مشکلات بیکاری، معیشت، درمان و … اهالی سینما، مطابق دستورالعمل مخصوص، هزینه خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000