مستندساز، عشق و استقامت دارد/ یک راهبرد برای مدرسه مستندحقیقت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۰
سید محسن طباطبایی‌پور در گفت‌وگو با صبا:

مستندساز، عشق و استقامت دارد/ یک راهبرد برای مدرسه مستندحقیقت

یک فیلمساز و تهیه‌کننده سینمای مستند با ارزش‌گذاری بر تشکیل مدرسه مستند حقیقت، تاکید کرد که هزینه کلاس‌های فیلمسازی بسیار بالاست لذا اگر پس از تدریس تئوری، برای آموزش عملی، یک نفر استاد به جای تعداد بالایی از دانشجویان در شهرهای دیگر حضور یابد، خیلی بهتر است.

سیدمحسن طباطبایی‌پور تهیه‌کننده و کارگردان مستند اهل اصفهان که بزرگداشت او در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، در راستای تشکیل مدرسه مستند حقیقت درباره اهمیت آموزش فیلمسازی به‌خصوص فیلمسازی مستند، گفت: سینمای مستند منحصر به تهران و مرکز نیست بلکه باید به کل سرزمین ایران از نظر اجتماعی، تاریخی، میراثی، طبیعی و… بپردازیم. با این حساب برگزاری کلاس‌های مستندسازی، به خصوص برای کسانی که در شهرستان‌های دور زندگی می‌کنند و به سینمای مستند علاقه دارند، حرکت خوبی‌ست تا بتوانند به صورت کلاسیک آموزش ببینند. از بین کسانی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، می‌توانیم در آینده نوابغ خوبی داشته باشیم. اساتید هم باید قدرت تدریس داشته باشند و خودشان کار مستند کرده باشند تا بتوانند تجربیات‌شان را به شاگردان منتقل کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر هزینه کلاس‌های فیلمسازی بسیار بالاست از این رو انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند به جوانان علاقه‌مند که توان مالی ندارند اما با استعداد هستند، کمک کنند به شرط اینکه کلاس‌های عملیاتی هم در محل سکونت هنرآموز برگزار شود یعنی استاد به شهرستان‌ها رود و بچه‌ها را به تهران نکشانند.

تهیه‌کننده «فرهنگ بازار اصفهان» درباره علت آموزش در شهرستان‌ها تاکید کرد: شرایط خواب، خوراک، مکان و جغرافیایی تهران برای شهرستانی‌ها سخت است. اگر پس از تدریس تئوری، برای آموزش عملی، یک نفر استاد به جای تعداد بالایی از دانشجویان به شهرهای دیگر رود، خیلی بهتر است. اشکالی ندارد که یک سری تدریس‌های خصوصی و سطح بالا در تهران باشد، اما دیگر موارد عمومی در استان‌های دیگر بهتر است.

طباطبایی‌پور در پایان با اشاره به اینکه تجربیات بسیاری در تدریس عملیاتی سینمای مستند دارد، درباره ویژگی‌های سینمای مستند مطرح کرد: اولین مورد در سینمای مستند، عشق و استقامت است. در سینمای داستانی اگر نتوانستیم یک پلان را بگیریم و نشد، می‌توانیم بار دیگر تلاش کنیم اما در سینمای مستند این اتفاق نخواهد افتاد لذا بچه‌های مستند عزم راسخ‌تری دارند و بیش از فیلمسازان دیگر صبور هستند. از طرف دیگر، خوبی مستند این است که بر اساس تحقیق و پژوهش پیش می‌رود یعنی جنبه علمی کار خیلی بالاتر از سینمای داستانی‌ست و به همین دلیل مستندسازان دقیقا می‌دانند که باید چه کاری انجام دهند لذا از نظر دانش سینمایی از فلمسازان داستانی داناتر هستند البته اگر کار مستند خوب و فاخر انجام دهند.

There are no comments yet


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۱/۳۵۴/۰۳۵/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۵/۳۲۳/۷۹۱/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۱۴۲/۱۱۹/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۰٬۷۰/۷۸۴/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۲۴۶/۰۲۷/۵۰۰
  • استاد
    ۹۹۲/۹۳۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۳۸۰/۷۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۴۸/۶۶۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۸۳/۳۵۰/۰۰۰