هدف نظام‌نامه جدید اکران، دیده شدن تمامی آثار است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
حبیب اسماعیلی در گفت‌وگو با صبا:

هدف نظام‌نامه جدید اکران، دیده شدن تمامی آثار است

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، پخش کننده و عضو شورای صنفی نمایش معتقد است با توجه به تبصره‌هایی که برای سانس‌ها ثبت شده، فیلم‌ها به صورت چرخشی سانس‌های گوناگون را تجربه می‌کنند و این اتفاق برای دیده شدن سالانه تمامی فیلم‌های سینمای ایران در سبد اکران، اتفاق خوب و رو به جلویی است.

حبیب اسماعیلی بازیگر، تهیه‌کننده، پخش‌کننده و عضو شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ که ۸ تیرماه به صورت رسمی منتشر و رسانه‌ای شد، بیان کرد: در این سال‌ها همواره سازندگان آثار غیرکمدی نسبت به شیوه اکران آثار خود در سینماها معترض بودند و نقد آن‌ها نسبت به شرایط اکران درخصوص سانس‌هایی بود که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و به نوعی معتقد بودند یا سینما در اختیار فیلم آن قرار نمی‌گیرد و یا سانس‌های کم مخاطب و مرده به فیلمشان اختصاص داده می‌شود. در این آئین‌نامه چنین مسائلی پیش‌بینی شد و هر فیلمی که قرارداد اکران خود را به ثبت برساند چیزی در حدود ۲۵ سینمای خوب در تهران برای اکران این فیلم در اختیار صاحبان اثر قرار می‌گیرد.

یک اتفاق خوب و رو به جلو / حمایت واحد از همه صاحبان آثار

او ادامه داد: درنهایت نیز با توجه به تبصره‌هایی که درخصوص سانس‌ها ثبت شده است، فیلم‌ها همگی به صورت چرخشی سانس‌های گوناگون را تجربه می‌کنند و اعتراض به بد بودن زمان سانس‌های یک فیلم نسبت به دیگر آثار درحال اکران دیگر رخ نمی‌دهد. همچنین من معتقد هستم این اتفاق برای دیده شدن تمامی فیلم‌ها، اتفاق خوب و رو به جلویی است. حال اگر فیلمی مخاطب خود را داشته باشد اکران‌های آن ادامه پیدا می‌کند و مخاطب بالا یا پایین یک اثر به شورای صنفی اکران و سینماداران مربوط نمی‌شود چراکه در این آئین‌نامه به گونه‌ای پیش‌بینی شده است که از تمامی سینماگران و فیلم‌ها به درستی و به یک شکل حمایت شود.

سینماداران در تدوین نظام‌نامه همکاری کردند

اسماعیلی با اشاره به اینکه صاحبان آثار باید به صورت جدی حواسشان به برنامه اکران فیلم خود باشد، گفت: شورای صنفی ظرفیت رصد برنامه اکران تمامی آثار را ندارد و خود تهیه‌کننده و کارگردان کار باید به دقت از فیلم خود حمایت و شرایط اکران آن را پیگیری کنند. درنهایت درصورت تخلف و عدم همکاری سینما طبق نظام‌نامه اکران فیلم، صاحبان اثر این موضوع را به شورای صنفی گزارش دهند و در این شرایط شورا به این اتفاق ورود می‌کند. البته که باید بگویم در تدوین این نظام‌نامه انجمن سینماداران بسیار همکاری کردند و حمایت خود را به شکل واضحی نشان دادند.

کمدی چراغ سینما را روشن نگه داشته / در نظام‌نامه جدید از فیلم‌‍‌های غیرکمدی و کودک حمایت می‌شود

این تهیه‌کننده درباره حمایت از سینمای غیرکمدی عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم نگاه حمایتی ما نسبت به آثار غیرکمدی به این معنا نیست که آثار کمدی خوبی روی پرده سینما نمی‌بینیم بلکه از حضور آثار کمدی در سینما بسیار خشنودیم چراکه چراغ سینما را روشن نگه داشته‌اند. اما فیلم‌هایی نیز در اکران داریم که غیرکمدی هستند، مانند فیلم‌های خانوادگی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و… که نیاز به حمایت دارند و به همین دلیل قرار شد قرارداد سرگروهی بیش از ۲ فیلم کمدی به صورت همزمان بسته نشود و همچنین برای حمایت از سینمای کودک نیز سرگروه‌های هشت گانه موظف‌اند حتما یک فیلم کودک را در جدول اکران خود داشته باشند.

او باتوجه به بندهای جدیدی که به «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ اضافه شده است، گفت: در شورای صنفی نمایش تلاش کردیم در یک سال گذشته با بررسی نقاط ضعف در اکران آثار، پیش‌بینی‌هایی را برای حمایت از تمامی فیلم‌ها در دستور کار قرار دهیم و درنهایت با همفکری اعضا و دوستان از صنوف کارگردانان، تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و… به این آئین‌نامه رسیدیم و فکر می‌کنم خروجی آن مثبت باشد هرچند که ممکن است نقدهایی به آن وارد باشد.

آیین‌نامه جدید از ابتدای ۱۴۰۳ اجرا شده است

اسماعیلی در پایان گفت: درست است که متن «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ به تازگی منتشر شده است اما عمل به آن از طریق شورا در ماه‌های گذشته آغاز شده است و فکر می‌کند تاثیرات مثبت خود را به همراه داشته است چراکه فروش در سال گذشته نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد بوده و در این ۳ ماه ابتدایی سال فروش سینما از مرز ۵۰۰ میلیارد عبور کرده است و فکر می‌کنم این اتفاق در مقایسه با آمارهای سال گذشته، آمار خوبی‌ست البته که ایده‌آل نبوده و همچنان باید برای بهبود شرایط سینما تلاش کرد اما همچنان معتقد هستم سال پر رونقی را در سینما شاهد هستیم.

به گزارش صبا، حبیب اسماعیلی نماینده انجمن پخش کنندگان، همایون اسعدیان نماینده کانون کارگردانان، مهدی صباغ‌زاده نماینده علی البدل انجمن پخش‌کنندگان، محمد احمدی نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان، رضا زارعی نماینده علی البدل انجمن سینماداران، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، سیدعلی طباطبائی‌نژاد نماینده انجمن سینماداران، رضا سعیدی پور نماینده انجمن سینماداران و روح‌اله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعضای شورای صنفی نمایش هستند.

فاطمه شوقی

بیشتر بخوانید:

آنچه باید از «نظام‌نامه اکران فیلم» در سال ۱۴۰۳ بدانید

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000