مهدی اصغریان کارگردان در گفتوگو با خبرنگار تئاتر صبا، درباره دغدغه شخصی خود از کارگردانی نمایش «گربه روی شیروانی داغ» اثر تنسی ویلیامز که به نکوهش امیال افسارگسیخته نیازهای شهوانی و گاها حیوانی آدمی، با رویکردی روانشناسانه پرداختهاست، گفت: در کل علاقمند به ژانر رئال هستم، مخصوصا فضایی را که مربوط میشود به معضلاتی که نمیشود درباره آنها حرف زد، پیگیری میکنم. در متنهای تنسی ویلیامز مانند «اتوبوسی به نام هوس» و «باغ وحش شیشهای» دغدغههایی وجود دارد که نمیشود درباره آن به راحتی حرف زد، در این مواقع آدم تصمیم میگیرد یک فکری کند و از زاویه دیگری نگاه کند و خودش را جای کاراکترها بگذارد تا بتواند کار را روی صحنه ببرد. فکر کردم میشود متن «گربه روی شیروانی داغ» و «اتوبوسی به نام هوس» را با هم تلفیق کرد و دو شخصیت اصلی را به موقعیت دیگری مثل دنیای موازی برد.
او درباره بهرهگیری از بازیگران و استعدادهای نو عنوان کرد: سال ۱۳۹۵ بود که گروهی را تشکیل دادم و در آن علاقمندان به حوزه بازیگری را که تجربهای ندارند و بواسطه علاقه و استعدادی که دارند در تستها انتخاب میکردم و آنها را روی صحنه میبردم؛ انگیزهای هم که داشتم این بود که به آدمهایی که مثل خودم به بازیگری علاقه دارند، اما همه از آنها پول میخواهند تا آنها را به این دنیا راه دهند، بازیگر کنم. این گروه مختص بچههایی است که برای شرکت در کلاس های بازیگری کفایت مالی ندارند و سعی کردم برای آنها یک اتاق آرامی داشته باشیم. در این اجرا نیز هنرجویانی که اجرا رفتند، بعضا اولین باری بود که روی صحنه میرفتند و در کل دوست دارم آدم ها در این مسیر قدم بزنند چون از اساتیدم یاد گرفتم که فرصت دادن به آدمها کمک میکند که خودت هم رشد کنی چون جایی، فرصتی هم به تو داده میشود.
کارگردان »«تراژدی مکبث»، اذعان داشت: گروه ما هشت ماه تمرین را پشت سرگذاشت تا به صحنه برسد به هر حال با هنرجو و به صورت تجربی تئاتر اجرا بردن، کار دشواری است و تا پروتکل روی صحنه بودن را یاد بگیرند و انقباض را رها کنند با چالشهایی روبهرو میشوید؛ من در این کار چهار بازیگر کودک دارم ولی با اینکه فضای جدیدی را تجربه میکردند، فوق العاده بودند.
اصغریان درباره عبور از خط قرمزها و هنجارشکنی در نمایش «گربه روی شیروانی داغ»، گفت: من با دوستان در وزارت ارشاد نیز صحبت کردم. این کار از نظر مفهوم، انسانی را که دچار شرب خمر میشود و دچار چالشهایی میشوید؛ نقد میکند. به نظر بنده ضرر یک سری اتفاقات بیشتر از فایده اش است و با دوستان صحبت کردم و قانع شدند، حرفهایی که در نمایش زده میشود همه مضامین انسانی را بنا میکنند، تمامل آن شعور و انسانیت است.
او ادامه داد: سالنهای خصوص تئاتر اوضاع اصف باری دارند و باید نظارت جدی روی آن ها بشود، اصلا نمیدانم که چگونه یک گروه تئاتر قبل از فروش میتواند تسویه کند! نمیدانم چرا هیچکس حتی درباره آن هم حرف نمیزند؛ تهیه کننده که نمی آید، این کار را بکند؛ پس حمایت از تئاتر کجاست؟ سالنهای دولتی هم مشکلات، محدودیتها و ممیزیهای سنگین دارند و با متن های خارجی زاویه دارند. بالاخره برخی از گروه ها علاقه دارند کار فاخر جهانی روی صحنه ببرند و واقعا الان فضا بسیار مایوسانه و دلسرد کننده است و نمیدانم تا کی عشق به تئاتر ما را جلو میبرد.
اصغریان در پایان درباره کارهایی که در آینده از او میبینیم، گفت: در حال حاضر کاری را به نام «مارلوییس» که نوشته خودم هم است و مجموعهای از تمامی شخصیتهای آثار ویلیام شکسپیر است، دراماتورژی میکنم و تمامی شخصیتهارا وارد یک نمایش میکنم که در آن از چالش برانگیزترین حرفها و فلسفه دنیا که آن هم فلسفه، خلقت صحبت میشود چون خلقت کاراکترها به واسطه اندیشه شکسپیر بوده و من دنبال فلسفه خلقت و اندیشه خداوند در خلقت بشر هستم.
لازم به ذکر است، مهدی اصغریان، هلیا جولاییمقدم، مریم حبیبی، رامین عبداللهی، میثم حیدری، آتنا شفیعی، علی فرجی، الهام شیخلو، دیانا محافظت کار ابدی، علی محمدی، محمد حسین شفیعی، سامیار سرادقی، کیاشا برزگر، ماهان محمودیمقدم، آدرینا سرادقی، آوا شهبازی، فاطمه غلامعلیپور، حمید بهمنی و حسین اکبری بازیگران این نمایش هستند.
نمایش «گربه روی شیروانی داغ» به کارگردانی مهدی اصغریان و تهیهکنندگی کامران حسینزاده از ۳۱ خرداد تا ۱۵ تیر، ساعت ۲۱ به مدت ۷۰ دقیقه در سالن تئاتر خانهموزه انتظامی روی صحنه میرود.
از دیگر عوامل این نمایش میتوان به علی میرفروتن آهنگساز، حمید چاکوج عکاس پوستر و تیزر، مرجان بختمینو مترجم، هلیا جولایی مقدم دستیار کارگردان، اتنا شفیعی منشی صحنه، ندا حقیقتگو طراح گریم، فرزانه محمدی و سپهر امیری عکاس، علی فرجی مدیر صحنه و مهدی سربازی روابطعمومی اشاره کرد.
One comment