نگاه سینمایی «امیرحسین ثقفی» برایم ارزشمند بود/ مردم با سینما و سالن‌های تئاتر قهر نیستند اما … | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷
تینو صالحی در گفت‌و‌گو با صبا:

نگاه سینمایی «امیرحسین ثقفی» برایم ارزشمند بود/ مردم با سینما و سالن‌های تئاتر قهر نیستند اما …

تینو صالحی درباره نقش خود در فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» گفت: شخصیتی که در این اثر آن را ایفا کردم به صورت تیپیکال یک راننده است اما در عین بهره بردن از ظاهری خشن، دارای وجوه عاطفی و احاسی خاصی است. همکاری بسیار خوبی با امیر حسین ثقفی در این فیلم داشتم و به نظر من مجید مظفری یکی از تجربه‌های درخشان خود را در عرصه بازیگری به ثبت رسانده است.

تینو صالحی بازیگر شناخته شده سینما و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره علت حضور خود در فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» گفت: امیر حسین ثقفی سینمایی خاص و مختص به خود را دارد و من علاقه‌مند بودم به واسطه نگاه سینمایی این کارگردان جوان، فضای جاری در آثار او را تجربه کنم. این نگاه برایم ارزشمند بود و به همین دلیل فارغ از نوع نقشی که در این اثر برعهده داشتم در «کوچه ژاپنی‌ها» حضور پیدا کردم.

او اظهار داشت: این فیلم در حدود سه سال پیش مقابل دوربین رفت و در این مدت فرصت اکران پیدا نکرد. زمانی که بازی در این اثر به من پیشنهاد شد، چند فیلم از ثقفی دیدم و تحت تاثیر فضای جاری در فیلم‌های او قرار گرفتم. امیرحسین ثقفی سینمای هنرمندانه‌ای را دنبال می‌کند و همین مسئله موجب شد ایفای نقش در این فیلم را بپذیرم.

صالحی درباره نقش خود در فیلم «کوچه ژاپنی‌ها» گفت: شخصیتی که در این اثر آن را ایفا کردم به صورت تیپیکال یک راننده است اما در عین بهره بردن از ظاهری خشن، دارای وجوه عاطفی و احساسی خاصی است.

این بازیگر ادامه داد: همکاری بسیار خوبی با امیر حسین ثقفی در این فیلم داشتم و از آن راضی هستم.

او همچنین درباره همکاری با «مجید مظفری» در این فیلم گفت: به نظر من در فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» مجید مظفری یکی از تجربه‌های درخشان خود را در عرصه بازیگری به ثبت رسانده است و من بسیار خوشحالم که در چند سکانس با او هم‌بازی بودم.

او در خصوص ظرفیت بهره گیری سینمای ایران از بازیگران توانمند عرصه تئاتر گفت: در چند سال اخیر حضور بازیگران تئاتر در سینما شدت بیشتری پیدا کرده است و شاهد شرایط بهتری هستیم. این روزها اغلب بازیگران مطرح سینما و سریال‌ها، کار خود را از حضور بر صحنه تئاتر آغاز کرده‌اند، اما بضاعت تئاتر ایران بیش از این است و افراد جوان و توانمند بسیاری در عالم نمایش حضور دارند که حتما در آینده دیده خواهند شد و حضور آن‌ها در عرصه سینما می‌تواند موجب ارتقاء و پیشرفت جایگاه این رشته شود.

تینو صالحی در خصوص میزان تنوع در آثار سینمای ایران نیز به صبا گفت: من قائل به این موضوع نیستم و عقیده دارم تنوع باید در آثار ساخته شده نمود پیدا کند. من تنوع را در آثار نوشته شده مشاهده می‌کنم، اما متاسفانه بسیاری از این آثار اجازه ساخته شدن ندارند. این روزها نسبت به گذشته شرایط برای تولید آثار متفاوت دشوارتر شده است و نویسنده‌ها روزهای سختی را به لحاظ ممیزی پشت سر می‌گذارند. من نمی‌دانم مشکل کار کجاست و چه موضوعی باعث تنگ‌تر شدن دایره ممیزی‌ها می‌شود.

صالحی افزود: فیلم‌هایی مشابه آثاری که ده سال پیش ساخته شدند، امروز دیگر مجوز ساخت دریافت نمی‌کنند. باید در این زمینه قواعد مشخصی وجود داشته باشد تا سینماگران تکلیف خود را بدانند. مطمئن هستم که امروز وزارت ارشاد با اکران آثاری که در پازنده سال گذشته به روی پرده رفته‌اند مخالفت خواهد کرد و این مسئله‌ای بسیار عجیب است. در شرایطی که بسیاری از ایده‌ها و فیلمنامه‌ها قابل اجرا نیستند، نمی‌توان انتظار تنوع آنچنانی را داشته باشیم.

بازیگر نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» در خصوص تفکیک بازیگری در سینما و تئاتر نیز گفت: درباره این موضوع هر فردی دارای نظر شخصی است اما من میان این دو حوزه تفاوتی را لحاظ نمی‌کنم و علت آن مربوط به تجربه‌هایی است که در طول سالیان کسب کرده‌ام.

صالحی در خصوص فضای این روزهای تئاتر کشور نیز عنوان کرد: متاسفانه شرایط مطلوبی به لحاظ کیفی بر عرصه تئاتر حاکم نیست. البته گاهی آثاری به روی صحنه می‌روند که از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و با همراهی مخاطب فروش مناسبی را تجربه می‌کنند، اما تعداد چنین آثاری بسیار معدود و انگشت شمار است. مردم با سینما و سالن‌های تئاتر قهر نیستند اما اهالی سینما شامل مدیران و دست اندر کاران این حوزه نمی‌خواهد شرایط مطلوبی بر این عرصه حاکم شود. زمانی که نخواهیم چنین هنرهایی وارد سبد فرهنگی شود، به طور طبیعی این اتفاق رخ نخواهد داد. میشل فوکو عقیده دارد فرهنگ سازی از طریق پروپاگاندا اتفاق می‌افتد و مردم در آن دخیل نیستند. به نظر من اراده‌ای در خصوص پروپاگاندا مربوط به این مسئله که تئاتر و سینما بخشی از سبد فرهنگی مردم جامعه باشد، وجود ندارد یا نمی‌خواهیم آن را به وجود آوریم.

مجید مظفری، رضا یزدانی، شیدا یوسفی، پیام احمدی‌نیا، فرهاد قائمیان، علی اوجی، شقایق فراهانی، تینو صالحی، یزدان فتوحی، محمود نظرعلیان، سارا محمدی، بیتا خردمند، علی فتحعلی، سعید کریمی، نفس بازغی و نیکی مظفری مقابل دوربین فرشاد گل سفیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان آخرین اثر «امیرحسین ثقفی» پس از «مرگ کسب و کار من است»، «همه چیز برای فروش»، «مردی که اسب شد» و «روسی» آمده است: «تو نمیتونی با پول همه چیز و همه کس و بخری یه روزی یه جایی یه شب یه وقتی یکی بالا سرته، کوچه ژاپنی‌ها.»

محمدعرفان صدیقیان

بیشتر بخوانید: 

پوستر کلاسیک «کوچه ژاپنی‌ها» رونمایی شد / بازگشت «محمدعلی حدت» پس از ۲۷ سال

شیدایوسفی: اش کردم خودم را به جنس سینمای امیرحسین ثقفی برسانم / «کوچه ژاپنی‌ها» در جست‌وجوی حقیقت و عدالت

مجید مظفری: «کوچه ژاپنی‌ها» حقیقت جامعه است / از نقش‌های متفاوت استقبال می‌کنم

گزارش تصویری صبا از اکران مردمی فیلم‌سینمایی کوچه ژاپنی‌ها(امیرحسین ثقفی) 

شهر در میانه آشوب [نگاهی به فیلم «کوچه ژاپنی‌ها»]

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000