محمد سلیمانی روزنامهنگار و منتقد قدیمی سینمای ایران در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا در مورد تشکیل کارگروه انتخاب وزیر ارشاد گفت: من و اغلب افراد رسانهای که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند با هر گونه اقدام فرهنگی- هنری که بر اساس کار کارشناسی صورت بگیرد موافق هستیم چون همیشه افرادی را در پستهای مدیریتی رشتههای مختلف هنری دیدیم که به لحاظ کارشناسی و تخصصی در آن رشته محل سوال بودهاند و این پرسش را در افکار عمومی به وجود آوردهاند که چرا افراد مجربتر و متخصصتر این عرصه حضور ندارند.
وی ادامه داد: بنابراین تشکیل یک کارگروه برای انتخاب وزیر ارشاد که باید بر شئون مختلف فرهنگی- هنری جامعه اشراف داشته باشد مورد استقبال افراد رسانهای و کارشناسان حرفهای حوزه فرهنگ و هنر است.
وی با تاکید بر اینکه نظر مثبتی به افراد کارگروه انتخاب دارد، اظهار داشت: اسامی را که مرور کردم برخی از افراد را نمیشناختم ولی اکثر آنها افراد با تجربه و باصلاحیت هستند و نسبت به تشکیل این کارگروه و افراد انتخابی نظر مثبت دارم.
وی ادامه داد: امیدوارم شخصی که از دل این کارگروه قرار است انتخاب شود فردی باشد که به حوزه فرهنگ و هنر آشنایی داشته باشد و امیدوارم نشستهایی که در این کارگروه صورت میگیرد نتیجه کاربردی داشته باشد و اگر فقط در حد یک کارگروه باشد و خروجی قابلتوجهی نداشته باشد، برگزار نشدنش بهتر است.
وی در پاسخ به اینکه وزارت ارشاد در مقایسه با وضعیت امروز در کدام بخشها باید عملکرد بهتری داشته باشد، گفت: من معتقدم در زمینه هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی باید افراد صاحب صلاحیت انتخاب شوند البته در بخشی از عرصه سینما فعالیتهای مثبتی همچون احداث و یا بازسازی سالن سینما در شهرهای مختلف و توجه به خارج شدن سرمایههای فرهنگی- هنری از مرکزیت تهران و انتقال آن به شهرستانها صورت گرفته اما اتفاقی که باید در عرصه سینما و در سازمان سینمایی باید رخ دهد، توجه به گونههای مختلف سینمایی در تولید آثار است چون الان توجه صرف بر کمدی است و استقبالی هم که شده به واسطه زمینهسازیهایی که صورت گرفته این را نشان میدهد. به عبارتی تنزل سلیقه مخاطب محصول سیاستگذاریهایی است که تاکنون انجام شده و باید گونههای دیگر سینمایی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه هنرهای تجسمی تلاشهای بسیاری برای هنرمندان شهرستانی باید انجام گیرد، گفت: بسیاری از هنرمندان حوزه هنر نمایشی و به خصوص تجسمی که در شهرستانها فعالیت میکنند که این استعدادها در جشنوارهها کشف میشوند و حتی در جشنوارهها هم جایزه میگیرند ولی تا جشنواره دیگر اثری از آنها دیده نمیشود و کارشان نمایش عمومی پیدا نمیکند و سرمایهگذاری روی این استعدادها صورت نمیگیرد و بیشتر فعالیتهایی که صورت میگیرد با مرکزیت تهران است و کمتر هنرمند شهرستانی میتواند نمایشگاهی برگزار کند و درعرصه اقتصاد و هنر بتواند کاری انجام دهد.
وی در پاسخ به اینکه پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست، گفت: فردی که برای مدیریت هنرهای تجسمی انتخاب می شود بر مراکز شهرستانها که زیر نظر ارشاد است اشراف داشته باشد چون در همه شهرستانها مدیرکل فرهنگ و ارشاد داریم که بودجهای در اختیار دارند و میتواند صرف هنرهای تجسمی- نمایشی، سینما و دیگر هنرها شود، باید این تمرکز بودجه روی سینما و هنرهای دیگر نمایشی به هنرهای تجسمی منتقل شود تا هنرمندان مستعد شهرستانی هم بتوانند فعالیت خود را انجام دهند و به لحاظ مادی بتوانند هزینههای خود را برای برگزاری نمایشگاه تامین و کار خود را عرضه کنند در این صورت است که ما شاهد رشد هنرهای تجسمی در کشور باشیم ولی متاسفانه در سال های اخیر حوزه هنرهای تجسمی محصول قابل توجهی نداشتهاند.
وی ادامه داد: در عرصه هنر سینما خصوصا سینمای جوان و مستندسازی فعالیتهای چشمگیری صورت گرفته و بیشترهنرمندان شهرستانی توانستهاند فیلم اولشان را حتی خارج از بحث جشنواره بسازند و به اکران عمومی هم برسند ولی در زمینه هنرهای دیگر چنین شرایطی فراهم نشده و طی این سالها رشد و اعتلایی در هنرهای تجسمی صورت نگرفته است.
سلیمانی تاکید کرد: اگر محصول این کارگروه انتخاب یک وزیر ارشادی باشد که به شئون مختلف هنر اشراف داشته باشد و مدیران صاحب صلاحیت باشند و بودجه میان همه رشتههای فرهنگی- هنری تقسیم شود میتوان گفت این کارگروه به خوبی عمل کرده است.
وی در پاسخ به اینکه وزیر ارشاد چه شاخصهها و ویژگیهایی باید داشته باشد اظهار داشت: اشراف داشتن او بر معضلات و نقاط ضعف و قوت حوزه فرهنگ و هنر اهمیت دارد تا نقاط قوت تقویت شود و نقاط ضعف نیز با تخصیص بودجه به صورت عادلانه برطرف شود.
وی تاکید کرد: البته نباید انتظار داشت وزیر ارشاد در همه حوزههای فرهنگ و هنر متخصص باشد و این اشراف به معنای یک آشنایی عمومی با فضای فرهنگ و هنر است تا از طریق مشاوران، مدیران متخصص و صاحب صلاحیت انتخاب شوند و در مرحله بعد وزیر ارشاد باید بر فعالیت این مدیران نظارت مستقیم داشته باشد تا آنها در برابر بودجهای که در اختیارشان قرار میگیرد پاسخگو باشند و در نهایت نتیجه کارشان کارشناسی شود و از این طریق نقاط ضعف و قوت این حوزه شناسایی میشود.
وی در پایان تاکید کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بعد از معاونت هنری مهمترین بخشی است که نیازمند توجه اساسی است که شامل موضوعاتی همچون کتاب و کتابخوانی، مساله ساماندهی قیمت کتاب، حل مشکلات ناشران و فعالان عرصه نشر به ویژه در عرصه انتشار کتابهای تخصصی هنری است.
وی ادامه داد: بهای گران کتابهای تخصصی هنری در زمینه سینما ، نمایش، هنرهای تجسمی و … باعث شده بسیاری از جوانان علاقهمند به هنر از طیف وسیع آثار منتشر شده در عرصه فرهنگ و هنر محروم بمانند.
مهدیه مالکی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است