«ریحانه سلامت» بازیگر نمایش «هاله» در گفتوگو با خبرنگار تئاتر صبا، درباره این اثر که از ۲۹ خرداد ماه در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه رفته است، گفت: نقش «هاله» در این نمایش
متاسفانه به عنوان یک بازیگر عموما انتخاب میشوید و اگر با گروهها یا دستهای پشتپرده این حرفه گره نخورده باشید از بین پیشنهادهای موجود خیلی قدرت انتخابی ندارید.
او ادامه داد: حرفه «بازیگری» یک حرفه بسیار نامهربان است،که اگر دیده نشوید به فراموشی سپرده خواهید شد خصوصا در زمانه امروز که تعدد بازیگران حاضر نیز مزید بر علت شده است ضمن آن که انتخابها دیگر خیلی بر اساس ضوابط نیست و در این فضا، روابط عامل موثرتری است.
سلامت،در خصوص سیر طی شده در سالهای فعالیتاش افزود: من هم در همه سالهای حرفهای حضورم در کسوت بازیگر مستقل عمل کردهام. گاهی هم ناچار شدم بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنم. به هر حال من به عنوان یک بازیگر که حرفهام برایم تنها منبع درآمد است، با وجود برخورداری از سابقه کاری خوب، در انتخاب نقش مانند کسانی نیستم که پشت شان به شخص یا اشخاصی گرم است و نمیتوانم همواره انتخاب ۱۰۰ درصدی و یا حتی ۸۰ درصدی و در نهایت ایدهآل داشته باشم.
وی در خصوص نقش «هاله» که نقش اصلی این نمایش است، گفت: به نظر من هاله هم از میان بد و بدترین، بد را انتخاب کرده است و این شاید اصلیترین نقطه اشتراکی موجود میان من و «هاله» بود که مجاب شدم که این نقش را انتخاب کنم،فارغ از اینکه روایت این نمایش برگرفته از واقعیت است و طبیعتا دغدغه ذهن نویسنده بوده است.
برنده جایزه بازیگر زن در جشنواره تئاتر فجر، افزود: من از جانب «شبیر پرستار» به پروژه معرفی شدم و پس از صحبتهای اولیه با آقای «بهنام رضایی» برای همکاری در پروژه نمایشی «هاله»، این حضور قطعی شد و در واقع هر دو تصمیم به همکاری گرفتیم.
او با اشاره به جذابیتهای این حضور به صبا گفت: ورای موضوع نمایش که روایتگر زن بازیگری است که توسط جامعهای بیماری احاطه شده است و نزدیکی این موضوع به فضای جامعه فعلی برای یک بازیگر زنی که قصد دارد در همین فضا فعالیت کند،جذابیتهای دیگری مانند اجرای «نقالی» و یا ایفای نقش یک مرد در جایی از نمایش، همه و همه جزو نکات جذب کننده این پروژه برای من بود. نکاتی که به من کمک میکرد تا بتوانم قالب خود را بشکنم و شرایط تازهای برای من فراهم شود که حالات مختلف موجود در نقش، توان من را به چالش بکشد.
سلامت گفت: تغییرهای حسی پی در پی در نمایش باعث میشد که توانمندیهای بازیگری خود را به کار گیرم تا «هاله» خلق شود و در نهایت معقتدم که هرکاری یک تجربه تازه است و حتما برای من آموزنده خواهد بود.
او در ادامه در خصوص سیر تمرینات نمایش «هاله» افزود: ما تمرینات را در ابتدا بهصورت انفرادی داشتیم. یعنی شخصیتهای اصلی نمایش [که ۴ شخصیت اصلی در این اثر وجود داشت] هر کدام به صورت انفرادی تمرین میکردیم و تیم فرم و حرکت نیز تمرینات مجزای خود را داشتند و در برخی جلسات هر دو تیم گروه باهم ادغام میشدیم و باهم جلو میرفتیم. بر این باورم که این نمایش تا حد زیادی بر اساس فرم و بدن بنا شده است و همیشه به گروه فرم نمایش میگفتم که هر روزی که با قدرت و ریتم درست از جانب شما آغاز شود آن تمرین و اجرا به خوبی پیش خواهد رفت. در واقع، کار ما بسیار وابسته به ریتم درست بچهها بود.
سلامت گفت: در زمینه نقالی هم من تا به حال تجربه اجرایی آن را نداشتم و آقای رضایی در این بخش خیلی کمک کرد بهطوری که هرچه در این بخش از نمایش شکل گرفته است، حاصل راهنماییهای ایشان بوده است. من نمیدانم چقدر در این بخش از نمایش موفق عمل کردهام اما بازخوردها تاکنون مثبت بوده است.
نمایش «هاله» به نویسندگی و کارگردانی «بهنام رضایی» و به تهیه کنندگی «طلوع فولادوند» که هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفللوشاتو به روی صحنه خواهد رفت؛ گروه بازیگران این نمایش را ریحانه سلامت، محمدهادی عطایی، رضا جهانگیری،رها حاجی زینل،مرتضی فروزان فر،مهسا تدین،محمد ایمان راعی،آهو حاجی رضایی،یوسف رحیم وند،ساحل زمانپور، سید نیما سپهرار، افسانه شکوفه روان،مهدیه شکوری،ساقی صابریان،محمدجواد عارف اصیل،سپیده لطفی،وحید موسوی،محمد نادی،آتنا نیکنام تشکیل میدهند.
پروژه نمایشی «هاله» تا ۴ مردادماه در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه خواهد بود.
علی حیدری
There are no comments yet