ایمانی‌خوشخو: امروز شاهد اتفاق بزرگی در حوزه سینما هستیم / رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی ادامه‌دار خواهد بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۵
گزارش صبا از نشست خبری اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه‌نویسی؛

ایمانی‌خوشخو: امروز شاهد اتفاق بزرگی در حوزه سینما هستیم / رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی ادامه‌دار خواهد بود

نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی که توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و با همکاری سازمان سینمایی و خانه سینما طراحی شده است، صبح روز دوشنبه اول مرداد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماصبا، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی که توسط پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و با همکاری سازمان سینمایی و خانه سینما طراحی شده است، صبح روز دوشنبه اول مرداد با حضور دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، سیدجلال چاوشیان، مهدی سجاده‌چی، بهزاد رشیدی و جمعی از اهالی رسانه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

بهزاد رشیدی دبیر جشنواره در ابتدای این نشست عنوان کرد: ما در برگزاری این رویداد به دنبال ارتقای دانش فیلمنامه نویسی و کشف استعدادها و معرفی آن‌ها در این حوزه هستیم.

او ادامه داد: فراخوان رویداد فیلمنامه‌نویسی زمستان سال گذشته منتشر شد و خوشبختانه هزار اثر توسط ۳۳۲ نفر برای دبیرخانه ارسال شد. ۴۰ درصد شرکت‌کنندگان این رویداد از تهران و ۶۰ درصد از سایر استان‌ها بودند.

به گفته رشیدی ترکیب آثار این رویداد استارت‌آپی ۴۴ درصد فیلم کوتاه و ۵۶ درصد فیلم بلند و سریال بوده است.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در ادامه این نشست خبری گفت: این پارک اولین و تخصصی‌تزین پارک در حوزه صنایع خلاق فرهنگی است که بیش از پنج سال از عمر آن می‌گذرد و امروز نیز شاهد اتفاق بزرگی در حوزه سینما هستیم.

وی ادامه داد: اولین صنعت خلاقی که به ذهن متبادر می‌شود سینما است و این علت به دلیل فرآیند تولید و گردش مالی آن است. در ایران یکی از ایرادات بزرگ صنعت سینما، ضعف در ایده و فیلمنامه است. ما به عنوان متولی صنایع فرهنگی کشور و از طریق بحث با خانه سینما تصمیم گرفتیم از مسیر دیگری به سینما پرداخته و فضایی برای شناسایی ایده پردازان به وجود آوریم تا آن‌ها به سینمای ایران معرفی شود.

ایمانی خوشخو افزود: اینکه ایده در یک کار گروهی و جمعی پخته شود، اولین بار است در کشور و طی یک فرآیند استارت آپی به سرانجام می‌رسد. بیش از هزار نفر در ایران که عموما در سنین کم‌تر از سی سال هستند، در طی این فعالیت با ما همراه شدند. شیوه‌ای که ما در نظر داریم با استانداردهای جهانی همسو است.

وی یادآور شد: ما در شهرستان‌ها نیز افراد توانمندی داریم که تاکنون عرصه برای حضور آن‌ها فراهم نبوده است اما اکنون در جمع ما حضور دارند. تکیه اصلی این مجموعه بر افرادی است که در صنف سینما هستند و خانه سینما بزرگترین متولی صنفی صنعت سینما در ایران است. مسئولیت کانون فیلمنامه نویسی برعهده آقای مهدی سجاده‌چی است که ایشان در جمع ما حضور دارد. شعار ما «جوانه‌های خلاقیت» است و بستر لازم را در این زمینه فراهم کردیم، اما پیگیری مباحث علمی برعهده اعضای خانه سینما خواهد بود. این کار می‌تواند شروعی برای جوشش ایده‌های خلاق در حوزه صنعت سینما باشد.

ایمانی خوشخو یادآور شد: فعالیت دیگر ما این بود که سرمایه‌گذارانی از پلتفرم‌های را مختلف دعوت کردیم تا ایده‌های ما بی‌سرانجام باقی نماند و امیدوارم در آینده به صورت خودجوش و توسط افراد توانمند پیگری شود. یقینا با بهتر شدن وضعیت فیلمنامه، سینمای ایران رونق بیشتری خواهد گرفت.
نماینده وزیر ارشاد در برنامه‌ریزی شهر جهانی خلاق در پایان صحبت‌های خود گفت: در تمام دنیا بخش‌های فرهنگی، حوزه‌های مولدی به شمار می‌رود چراکه توانسته‌اند حیطه صنعت را به فرهنگ متصل کنند. گام بعدی ما دوره‌های برگزاری آموزشی است و فعالیت این مجموعه تنها به این مرحله ختم نمی‌شود. انجمن سینمای جوانان ایران، سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی، سیما فیلم، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و همچنین پلتفرم‌های فیلیمو، فیلم‌نت و نماها نیز در کنار ما حضور دارند. از این پس یک کمیته تخصصی فیلمنامه نویسی به صورت دائمی در پارک علوم و فناوری مستقر خواهد بود.

این مسیر راه را برای جوانان خلاق باز می‌کند

مهدی سجاده‌چی، رئیس هیئت ارزیابی آثار و رئیس کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما نیز گفت: نظرات من جنبه تخصصی و صنفی دارد و مسائل را فردی نمی‌بینم. اگر سازه‌های موجود در تهران را رصد کنید، تنها برخی چشم‌گیر هستند و عموما سازه‌های مهندسی و متوسطی هستند. چراکه خلاقیت امری ساده نبوده و مقوله‌ای پیچیده است. تا زمانی که نهادهایی در کشورهای توسعه یافته برای این کار برنامه ریزی مدون دارند، ما نیز از همان ایده‌های جذاب استفاده می‌کنیم. در میان تمام تولیدات فرهنگی، اگر کشورهایی پیشرو باشند، ملت‌های دیگر نیز از همان ایده‌های خلاقانه بهره می‌برند. باید با توجه به صورت‌های فرهنگی کشور خود به امر خلاقانه توجه کنیم و این مسئله نیاز به باور و برنامه‌ریزی های بلند مدت دارد.

سجاده‌چی خاطرنشان کرد: مسیری که شروع شده به دنبال این است تا راه را برای جوانان خلاق باز کند. قلاب انداختن و گرفتن ماهی خلاقیت به سادگی رخ نمی‌دهد و نیاز به امر جست‌وجوگری دارد. اگر این فعالیت ادامه پیدا کند، افرادی که فکر می‌کنند راه ورود به این مسیر دشوار است می‌توانند در صورت توانمندی وارد این حرفه شوند. جوان‌ها باید بدانند علاوه بر فارابی و… دریچه‌های دیگری را نیز برای ارائه ایده‌های خود در اختیار دارند.

وی ادامه داد: امیدوارم به تدریج تعداد بیشتری از جوان‌های ما با خلاقیت در عرصه سینما آشنا شوند. پیشرفت در حوزه مهارت و خلاقیت مراد همه دست اندرکاران فرهنگی کشور است و امیدوارم این دستاوردها نتیجه لازم را حاصل کند.

سجاده چی درباره شیوه ارزیابی آثار گفت: فکر اولیه و لاگ لاین دو خطی را از متقاضیان سراسر کشور در حوزه تصاویر متحرک تقاضا کردیم. هدف اولیه و اصلی ما پیدا کردن ذهن خلاق است، چراکه اگر فردی فیلمنامه نویسی را به صورت حرفه‌ای بداند در چنین فراخوان‌هایی شرکت نمی‌کند. ما از هر جریانی که به صورت اصولی از حوزه فیلمنامه‌نویسی حمایت کند، پشتیبانی می‌کنیم.

سجاده چی درباره ژانز‌های غالب آثار دریافتی نیز گفت: در میان آثار رسیده، گونه‌های دفاع مقدس و سینمای ارگانی و همچنین سینمای اجتماعی و آثار مشابه تولیدات پلفزم‌ها تعداد بیشتری از آثار را به خود اختصاص داده‌اند

این رویداد صرفا یک فعالیت نمایشی نیست

سیدجلال چاوشیان دبیر علمی این رویداد نیز گفت: حوزه سینما و صنایع خلاق دغدغه جدی این پارک است و تنها پارکی که به حوزه صنایع نرم و فرهنگی اهتمام دارد همین مکان است. عموما اصطلاح دانش بنیان بسیار شنیده می‌شود، ما در چارچوب نظامی با ماهیت دینی و فرهنگی زیست کرده اما کم‌تر به حوزه اقتصاد فرهنگی توجه می‌کنیم. با نگاه دکتر ایمانی، اولین پارک علوم فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در حدود پنج سال پیش تاسیس شده است.

وی افزود: با همین ذهنیت، ایده اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی مطرح شد و مورد توجه دانشگاه قرار گرفت. قرار بر این بود که این رویداد صرفا یک فعالیت نمایشی نباشد و تلاش کردیم یک فعالیت مستمر در حوزه تربیت و تعلیم افراد مستعد به شمار رود. از حدود دو سال پیش این ایده مورد توجه قرار گرفت و از طرح و ایده اولیه، جلسات کارشناسی متعددی را برگزار کردیم تا در نهایت به ایده نهایی رسیدیم. همچنین برای انتخاب اساتید راهنما و هئیت داوری تلاش کردیم تا بهترین متخصصان و هنرمندان این رشته را دعوت به کار کنیم.

چاوشیان بیان داشت: آقای سجاده‌چی در این مسیر بسیار با ما همراه بودند و در نهایت به جمعی از بهترین‌ها رسیدیم. حمایت، هدایت، تقویت و رشد اقدام بسیار مهمی است و برای اولین بار در حوزه فعالیت‌های استارت آپی است که تفکیکی میان اعضای هیئت داوری و انتخاب وجود ندارد. همکاران ما آثار مختلف را ارزیابی کردند و در نهایت ۱۰۰ استعداد برتر در این حوزه شناخته شدند که در دوره آموزشی و حسمایتی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اساتید راهنما در طول سه روز با مجموعه دوستان پذیرفته شده ارتباط خواهند داشت و آن‌ها را به لحاظ علمی هدایت خواهند کرد. امیدوارم با نگاه بلند پارک و دکتر ایمانی در حمایت از خلاقیت‌ها، بتوانیم برای افراد برتر فضایی جهت فعالیت فراهم کنیم.

چاوشیان درباره اعضای هیئت داوران و انتخاب این رویداد گفت: پوران درخشنده، مهدی سجاده چی، علی موذنی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رحیم زاده، مصطفی رستگاری اعضای هیئت انتخاب و ارزیابی هستند

همچنین اساتید راهنما و منتورها، دکتر محمود اربابی، مهدی احمدی، ایمان فاضل، فریدون فرهودی و رضا حیدرنژاد خواهند بود.

وی در پایان گفت: برای اولین بار در یک رویداد، هیئت انتخاب از داوری نهایی تفکیک نشده و همان‌ افراد عهده‌دار سایر مسئولیت‌ها در امر هدایت و آموزش خواهند بود.

ممکن است در ادامه تصمیم بگیریم تا دبیرخانه دائمی تشکیل دهیم

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در پاسخ به خبرنگار سینما صبا درباره چگونگی برنامه‌ریزی برای ادامه پیداکردن این رویداد گفت: قصد داریم به صورت دائمی از برگزاری این رویداد در سال‌های آتی حمایت کنیم و سابقه پارک نیز این مهم را به اثبات رسانده است. اما درباره چگونگی ادامه پیدا کردن رویداد استارآپی فیلمنامه نویسی، باید به همراه آقای سجاده‌چی از برگزاری دوره اول ارزیابی مشخصی صورت دهیم. ممکن است در ادامه تصمیم بگیریم تا دبیرخانه دائمی تشکیل دهیم. امروز برای تصمیم‌گیری در این خصوص زود است اما حتما در آینده جلساتی را با هنرمندان فعال در این حوزه ترتیب خواهیم داد و با توجه به نظرات آن‌ها ارزیابی لازم را صورت خواهیم داد. خوشبختانه هیچ مانعی برای ادامه کار این رویداد وجود ندارد و آن حمایت خواهیم کرد.

خلاقیت امکان ندارد ارزان حاصل شود

مهدی سجاده‌چی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار سینماصبا گفت: خلاقیت امری است که گران تمام شده و امکان ندارد ارزان حاصل شود و پروسه‌ای طولانی مدت خواهد بود. اتفاق صورت گرفته قدم اول در ماجرای فیلمسازی به شمار می‌رود و بخش مهمی از این موضوع، قوه هاضمه صنایع فیلمسازی ما در تلویزیون و سینما به شمار می‌روند. برگزاری رویدادهای اینچنین باعث بروز خلاقیت بیشتری شده و سبب می‌شود تا کارهای بهتری به مرحله تولید برسند. اما از سوی دیگر اگر قوه هاضمه تولید ما به شکل دیگری کار کند، و تنها عده معدودی به شکل طایفه‌ای مشغول به کار باشند، افراد حاضر در این جریان و دست اندرکاران آن ناامید خواهند شد. اما در نهادهایی مانند فارابی عده‌ای برای چنین مسئولیت‌هایی حقوق در یافت می‌کنند و از آنجایی که هر چهار سال جریان سیاسی تغییر می‌کند، با توجه به اینکه حیطه فرهنگ نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد، شاهد دستاوردی نخواهیم بود. اسناد فرهنگی سینما، نیاز به برنامه‌ریزی طولانی مدت دارد.

در پایان این نشست از پوستر اولین رویداد استارت آپی فیلمنامه نویسی رونمایی شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000