این نویسنده و مدرس سینما در گفتوگو با خبرنگار سینما صبا، در پاسخ به اینکه فضای فعلی فرهنگ و هنر به چه وزیری نیاز دارد، گفت: فضای فعلی فرهنگ و هنر حدود چهار سال پیش به سمت دوقطبی شدن حرکت کرده، یک قطب هنرمندانی که مشغول به فعالیت هستند و یک قطب هنرمندانی که به شکل خود خواسته یا دستوری به دلیل مختلف فعالیتی ندارند و کنار گذاشته شدهاند.
وی در ادامه افزود: آنچه که امروز فضای فرهنگ و هنر به آن نیاز دارد دقیقا همان است که فضای کلی کشور به آن احتیاج دارد و آن مدیریت فضا به شکل همگرایانه است. بهعبارتی بخش عمده مردم ایران و به طور خاص بخش عمده جامعه فرهنگی و هنری به این باور برسند که اگر طبق چهارچوبها و قواعد موجود فعالیت کنند امکان همگرایی و کنار هم بودن رقم میخورد. البته این رویکرد در شرایطی وجاهت مییابد که این چهارچوبها و قواعد با سلیقههای شخصی تعریف نشود و منافع ملی را در نظر بگیرد.
مقدسیان در پاسخ به اینکه منافع ملی در فضای فرهنگ و هنر چگونه تعریف میشود، تصریح کرد: هیچ کشوری در هیچ جای دنیا اجازه فعالیت فرهنگی و هنری اعم از حوزه سینما، موسیقی، ادبیات و هنرهای تجسمی را برخلاف منافع کشور را نمیدهند اما دایره حوزه فرهنگ و هنر را آنقدر بزرگ در نظر میگیرند تا اکثریت افراد با سلیقههای مختلف آن مرز و بوم و حاکمیت را شامل شود و اهالی فرهنگ و هنر احساس نکنند فقط یک سلیقه و تفکر خاص اجازه فعالیت دارد، بلکه حس کنند تفکرات و سلیقههای متفاوت با زبانهای مختلف در حوزه فرهنگ و هنر میتوانند کار کنند بدون اینکه منافع مردم و کشور به خطر بیافتد.
این منتقد سینما تاکید کرد: اگر نگاه متولیان فرهنگی، جذبکننده باشد به گونهای که همه رویکردها در چهارچوب مرزهای ایران و انسجام ملی، کار کنند، هم به نفع فرهنگ و هنر است و هم به نفع کشور.
مقدسیان تصریح کرد: نکته مهم این است که از فعالیت فرهنگ و هنر و منافع مردم و کشور تعریف عاقلانهای ارائه دهیم و صرفا سلیقههای شخصی را پشت عناوین و جملهها پنهان نکنیم. در غیر این صورت اگر سلیقه دارودستهای و شخصی را به منافع ملی پیوند بزنیم، کار بسیار غیراخلاقی انجام دادهایم.
این منتقد ادامه داد: اگر سلیقههای شخصی را کنار بگذاریم و مدیریتی با نگاه علمی و تخصصی بر مبنای گفتوگو و تحمل نظرمخالف اعمال کنیم، به صورت خودکار بخش عمدهای از اهالی فرهنگ و هنر خودشان حافظ منافع مردم و کشور هستند اما بعضا سیاستهای غلط باعث میشود که آنها قهر کنند یا دست به لجاجت بزنند که این مشکل ناشی از ضعف مدیریتی است.
وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ دولت چهارهم کار بسیار مشکلی در پیش دارد به این دلیل که باید اعتمادسازی کند و شرایط گفتوگو و فعالیت برای طیفهای مختلف فکری و سلیقه ای را فراهم کند و همزمان با درایت، تعریف دقیقی از منافع ملی و منافع مردم ارائه کند به گونهای که این تعریف دایره بزرگی از مردم را در بر بگیرد نه فقط یک طیف خاص و سلیقه خاص.
مقدسیان در پاسخ به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد باید چه ویژگیهایی داشته باشد، گفت: وزیر فرهنگ و هنر باید از دل جامعه فرهنگی و هنری انتخاب شود یعنی فردی باشد که سابقه تعامل و مدیریت در دل جامعه فرهنگ و هنر ایران را داشته باشد، در دورههای مختلف سلیقههای مختلف را حس کرده، توان، هوش و ذکاوت لازم برای گفتوگو با طیفهای مختلف را دارا باشد.
این مجری کارشناس با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ و هنر نباید سلیقهای مدیریت کند تاکید کرد: فردی میتواند این کار را انجام دهد که همزمان هم فضای رسانه در ایران را به خوبی بشناسد و هم بر ادبیات رسانههای جدید و گفتوگوی جوامع مدرن و ساختار فکری و فرهنگی اهالی فرهنگ و هنر تسلط داشته باشد.
مقدسیان در ادامه افزود: داشتن تخصص و تجربه مدیرتی و وسط میدان بودن بهترین ویژگی است که میتواند کمک کند تا اهالی فرهنگ و هنر برای رسیدن به همگرایی به این شخص اعتماد کنند و او را از خودشان بدانند ولی تزریق نیروی از بیرون حوزه فرهنگ و هنر باعث میشود اعتماد کردن به آن شخص، کار دشوار و زمانبری شود و ممکن است شخص موردنظر، زمان زیادی را از دست بدهد. بنابر این تحلیل، بهترین گزینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتفاقا فردی است که از دل فضای فرهنگ و هنر با سابقه مدیریتی چند دههای انتخاب شود.
مهدیه مالکی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است