باید نقاط ضعف و چالش‌های اطلاع‌رسانی را شناسایی کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۹
در گفت‌وگو با صبا عنوان شد؛

باید نقاط ضعف و چالش‌های اطلاع‌رسانی را شناسایی کرد

یک کارشناس رسانه گفت: باید نقاط ضعف و چالش‌های اطلاع‌رسانی در پروژه‌های سینمایی را شناسایی کرد.

مهدی یوردخانی کارشناس ارشد علوم ارتباطات و رسانه و  مدیر روابط عمومی پروژه‌های سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا با اشاره به انگیزه، ضرورت و نیاز بخش روابط عمومی در پروژه‌های سینمایی گفت: ناهماهنگ بودن منابع خبری در ارتباط با رسانه‌های مکتوب و برخط از مهم‌ترین دلایلی است که یک پروژه سینمایی را دچار چالش اطلاع‌رسانی می‌کند و همراه بودن یک فعال رسانه‌ای و کارشناس اطلاع‌رسانی به یک نیاز اصلی پروژه‌های سینمایی مبدل شده است.

این فعال رسانه‌ای در ادامه تصریح کرد:  ناهماهنگی در تولید خبر و ارائه  اطلاعات و آمار مرتبط با یک پروژه سینمایی می‌تواند رسانه‌ها را از انتشار اخبار صحیح و سالم دچار مشکل کند و فضای نامطلوب برای اهالی رسانه و حتی عوامل دست اندرکار فیلم و یا سریال را رقم زند، برای جلوگیری از آشفتگی در اخبار یک پروژه سینمایی نیازمند به یک روابط عمومی کارآمد و مطلع از امور سینمایی هستیم.

یوردخانی که به عنوان داور در چندین جشنواره استانی حضور دارد ادامه داد: روشن نبودن تکلیف رسانه‌ها و فعالان خبری که با چه فردی در پروژه‌های سینمایی ارتباط داشته و اخبار صحیح را دریافت کنند، از مهمترین علل حضور روابط عمومی در این پروژه‌ها است تا این واحد بتواند با همکاران رسانه‌ای مرتبط شده و اخبار را به شکل حرفه‌ای آن برای هنرمندان پوشش دهد.

این کارشناس حوزه روابط عمومی سینما با بیان اینکه ارائه عکس بر اساس داستان و فضاهای فیلمبرداری و  کیفیت  مناسب جهت بهره‌برداری رسانه ها کاغذ  یکی از وظایف مهم روابط عمومی در سینماست، ابراز کرد: این امر بدان معنا است که کیفیت عکس، نحوه نورپردازی و معیارهای هر نشریه جهت انتشار عکس با رسانه دیگری متفاوت بود از همین رو یک روابط عمومی کارآمد و کاربلد می‌تواند تشخیص دهد که این عکس‌های متفاوت به درد کدام یک از نشریات و رسانه‌ها بر اساس خط خبری آن ذسانه می‌خورد.
طبق نظر یوردخانی، موثق بودن اخبار و فیلتر شدن توسط یک واحد به نام روابط عمومی زیر نظر عوامل اصلی پروژه کمترین کاری است که روابط عمومی و کارشناسان این حوزه باید انجام دهند تا از سوء‌تفاهم‌های احتمالی در هر پروژه جلوگیری شود و در مقابل با انتشار اخبار مورد نیاز ، احترام به مخاطب در مقابل ارائه اطلاعات و اخبار درست و متنوع را به همراه خواهد داشت.

مدیر رسانه‌ای پروژه های سینمایی و مدرس رسانه‌های برخط با تصریح این موضوع که چند سالی است حضور این حرفه در پروژه‌های سینمایی می‌گذرد و این مقوله یک امر نوپایی است، خاطر نشان کرد: قطعا تغییرات مثبت و گاه منفی ایجاد شده در ایجاد این بخش در پروژه‌های سینمایی به این معنا بوده که رشد و گستردگی این پدیده از نکات ضروری برای رشد سینمای کشور است اما این نکته را نباید فراموش کرد که در بیشتر صاحبان آثار هنری جلب نظر مخاطب برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد و این اهمیت را از طریق روابط عمومی‌ها به اطلاع عموم می‌رسانند. اما در مقابل هم برخی از مدیران و صاحبان آثار هنری و سینمایی و حتی روابط عمومی ها به فکر مخاطب‌یابی و جلب نظر مثبت آنان نیستند. چرا که تولید آثار سینمایی و یا پروژه های سینمایی از مجراهای دیگری تغذیه می‌شود و تمام هوش و حواس‌شان معطوف به این موضوع است که چگونه منبع تغذیه مالی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی را راضی نگه دارد و این امر لطمه بزرگی به صنعت سینما زده است.

به گفته این فعال رسانه‌ای در حوزه روابط عمومی یکی از وظایف روابط عمومی پروژه های سینمایی علاوه بر اطلاع رسانی و تشخصی اینکه مخاطب چه می‌خواهد این است که آنچه را در بستر رسانه ها منتشر خواهد کرد کاملا همسو با معیارهای سینما و رسانه باشد  تبلیغات مناسبی نیز در جهت جذب مخاطب به سینما و پروژه‌ای آنان خواهد بود.

یوردخانی اعتقاد دارد وظیفه روابط عمومی اصلا تبلیغ نیست و تبلیغات و روابط عمومی دو مقوله مجزا از یکدیگر است اما حضور صحیح روابط عمومی به عنوان گوش و چشم آثار سینمایی میتواند به معقوله تبلیغات پروژه ها کمک شایانی انجام دهد و با شناخت ظرفیت ها و قابلیت های پروژه مورد نظر در خصوص رسد آن توانایی‌ها و ویژگی‌ها گام بردارد.

مهدی یوردخانی ادامه داد: اگر  اطلاع رسانی به شکل حرفه‌ای و فارغ از هر دیدگاهی انجام شود قاعدتا بحث تبلیغ برای پروژه هم انجام می‌شود.

وی با گلایه و انتقاد از موضوع  تبدیل شدن روابط عمومی به تریبون مدیران سینمایی توضیح داد:  برخی از تهیه کننده ها در بخش جذب روابط عمومی کوتاهی کرده و با توجه به اینکه این افراد عموما از رانت‌های دولتی استفاده می کنند و کمتر به فکر مخاطب و جذب آنان برای آثار خود هستند نیست بلکه مخاطب را برای این می‌خواهد که به رانتی که هزینه تولید را پرداخت کرده است راضی نگه دارند  و برای اینکه میزان اقبال از پروژه را نشان دهد و به نوعی اطلاع رسانی را جلوی چشم مدیران دولتی قرار می‌دهند و بخش روابط عمومی را تریبونی برای بزرگنمایی کارهای خود می‌دانند و رسانه و فعالان آن را  به بولتن داخلی سینماگران تبدیل می‌کنند.

یوردخانی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من مشکل این نوع برخورد با مخاطب به شرایط سخت تولید برمی‌گردد در نتیجه کسی به فکر مخاطب نیست بلکه به چگونگی استفاده بهینه از رانت فکر می‌کند این امر همیشه مورد دلخوری رسانه‌های صادق و حرفه‌ای شده است و مدیر روابط عمومی پروژه‌های اینچنینی نباید رسالت کاری و حرفه‌ای خود را به دیدگاه غلط برخی افراد بفروشند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000