به گزارش صبا، ماهنامه پیوست در گزارشی به پرونده اختلاف بین دو پلتفرم پخش محتوای تصویری در فضای آنلاین یعنی فیلیمو و فیلیمیوم پرداخت و نوشت: دعوا بر سر نام است. فیلیمو میگوید نام فیلیمیوم تقلیدی از نام اوست و باعث گمراهی مخاطبان شده و فیلیمیوم میگوید مجوز از مراجع قانونی گرفته و نامش ترکیبی است از دو اسم عمومی. کدام یک درست میگویند و قانون حق را به چه کسی داده است؟
[قوانین نامهای تجاری]
به گزارش مجله پیوست، ابتدا به بررسی قوانین و مقررات موجود بپردازیم. در حقوق ایران سه عنوان داریم که ممکن است با بحث ما مرتبط باشد: علامت تجاری، نام تجاری و اسم تجارتی. اولی و دومی در قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ (از این پس فقط خواهیم گفت قانون ثبت اختراعات) آمده و سومی در قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱.
ما در اینجا از علامت تجاری صحبت نمیکنیم. ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات علامت تجاری را اینطور تعریف کرده است: «علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.» بنابراین علامت تجاری همان Trademark یا به عبارتی لوگو است ولی بحث ما در اینجا مربوط به نام تجاری یا اسم تجارتی است.
[ساترا، به ساتراپ مجوز میدهد؟]
جواب ساترا در نوع خود از نظر حقوقی حیرتآور است و شاید به همین دلیل هم حذف شده. اولاً رگولاتور رسماً از حالت بیطرفی خارج شده و میگوید: «دلیل صدور بیانیه فیلیمو به بهانه صدور مجوز برای رسانهای به نام فیلیمیوم و ارائه نسبتهای ناروا به ساترا این است که سکوی دیگری به حریم منافع این بنگاه اقتصادی نزدیک شده.»
در بند بعدی ساترا گفته فیلیمو مالکیتی بر کلمه فیلم ندارد و اگر دو حرف به آن اضافه کرده، حق مالکانه روی آن دارد ولی کسی دیگر اگر چهار حرف اضافه کند، مالکیتی ندارد؟ باید از ساترا پرسید اگر کسی همین حالا یک رسانه صوتی و تصویری راه بیندازد و نام آن را «ساتراپ» که به معنای نگهبان شهر (قلمرو)، فرماندار یا استاندار یکی از بخشهای شاهنشاهی هخامنشی بوده بگذارد، این نهاد به آن رسانه مجوز خواهد داد؟ رگولاتوری که متوجه نیست اضافه شدن دو حرف میتواند باعث تضییع حقوق کاربران شود دقیقاً در حال مقرراتگذاری بر سر چیست؟
در بند بعدی ساترا فیلیمو را به مطالعه قوانین کشور توصیه کرده ولی درست بعد از آن نشان داده است که اطلاع کافی از قوانین کشور ندارد. چون گفته فرایند اختصاص دامنه اینترنتی و حل و فصل اختلافات از طریق مرکز ثبت دامنه کشوری ایران (ایرنیک) انجام میشود و موضوع شباهت فیلیمو و فیلیمیوم در آن مرکز مطرح نبوده و هر دو دامنه ثبت قانونی شدهاند.
با این حال باید به ساترا یادآور شد که مرکز ایرنیک به صورت پیشینی در زمینه نامهای تجاری ممانعتی از ثبت دامنه انجام نمیدهد و صرفاً حافظ برخی از اسامی عمومی و حاکمیتی مثل نام نهادها و شهرهاست و نه نامهای تجاری و شرکتها.
و در نهایت ساترا گفته بر اساس قانون، «رسانههایی که متقاضی استفاده از علامت تجاری (نمانام و…) هستند در زمان اخذ مجوز ملزم به ارائه مستندات ثبت علامت در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میباشند.» ولی ساترا ظاهراً متوجه نیست که در اینجا اساساً مساله علامت تجاری نیست بلکه نام تجاری است.
از سوی دیگر تا این لحظه که این گزارش تهیه میشود در سایت روزنامه رسمی هیچگونه نام تجاریای به نام فیلیمیوم به نام شرکت پایا کیان پرهام که مالک فیلیمیوم است ثبت نشده. این موضوع ذهنها را بیشتر به این سمت میبرد که نام مزبور اساساً به دلیل شباهت به فیلیمو و گمراهکننده بودن امکان ثبت ندارد و از این رو این شرکت احتمالاً به دنبال ثبت آن هم نرفته است.
حال سوال اینجاست رگولاتوری که بسیار هم خود را مدافع قانون نشان میدهد چطور حمایت از یک نام تجاری ثبتنشده یعنی فیلیمیوم را به یک نام تجاری ثبتشده و تحت حمایت قانون یعنی فیلیمو ترجیح داده است؟
نشر اول: عصرایران
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است