مهم‌ترین اقدامات سازمان سینمایی در دولت سیزدهم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۷

مهم‌ترین اقدامات سازمان سینمایی در دولت سیزدهم

اصلاحات ساختاری؛ احیای شورای عالی سینما؛ انقلاب در سینماسازی؛ رونق گیشه؛ دیپلماسی فرهنگی و اقدامات بین‌المللی و چندین و چند اقدام دیگر از جمله اقدامات موثر و مهم سازمان سینمایی است که در دولت سیزدهم انجام گرفت.

به گزارش صبا، سازمان سینمایی در دولت سیزدهم با مدیریت محمد خزاعی از مدیران و تهیه‌کنندگان شناخته شده سینما با هدف توسعه و پیشرفت و اعتلای سینما، اقدام ماندگار و تاثیرگذار را عملیاتی کرده است. اقداماتی که در شرایط و وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی و در مقاطعی چالش‌های اجتماعی، دستاوردها و اقدامات قابل توجه و ارزشمندی به شمار می‌آیند.

در ادامه به اختصار، بخشی از اقدامات صورت گرفته طی سه ساله اخیر آورده شده است.

اصلاحات ساختاری

اصلاح مقررات سینمایی با تکیه به محورهای سه گانه « قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری» و پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای و جلوگیری از دور زدن قانون و ضوابط صورت گرفته است.

رئیس سازمان سینمایی از همان بدو ورودش به سازمان سینمایی به دلیل شناخت درونی و تجربی از آسیب‌های مدیریت‌های سینمایی در دهه‌های گذشته، سه محور اساسی «قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری» را به عنوان اضلاع سه‌گانه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود قرار داد.

 کلیه راهبردها و کلان‌برنامه‌ها در همه حوزه‌ها را اعم از تصمیمات ستادی و گزاره‌های پایدار و فعالیت‌ها و ماموریت‌های موسسات و رویدادها بر مدار این سه ضلع با هدف اعتلای سینما، ارتقای سرمایه اجتماعی آن و رشد و رونق سینمای ملی طراحی و ترسیم کرد.

نتایج چنین عملکردی، به بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انتخاب اعضای شوراهای سازمان نظیر پروانه فیلم‌سازی، پروانه نمایش فیلم و…، بازنگری در مقررات آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، موسسه‌های سینمایی و مراکز پشتیبانی سینمایی انجامید.

تشکیل شورای راهبردی اکران سینما، زمینه‌ای را فراهم آورد تا ساماندهی وضعیت اکران و مدیریت نمایش فیلم‌های تولید شده در سینما، با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود.

بازسازی ساختار مدیریت فرهنگی سینما، از دیگر ضروریاتی بود که در این حوزه به انجام رسید. اقدامات صورت گرفته در این زمینه عبارتند از: ادغام جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فجر؛ تفویض مرجعیت و راهبری اکران فیلم‌های هنری و تجربی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ استقرار دبیرخانه شورای صنفی اکران و راهبری سامانه سمفا در موسسه سینما شهر؛ واگذاری مدیریت فیلم اولی‌ها به بنیاد سینمایی فارابی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی خانه فیلم‌نامه در بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد.

احیای شورای عالی سینما

احیای شورای عالی سینما و دستیابی به مصوبات و دستاوردهای ماندگار با کمک وزیر فرهنگ و ارشاد، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است.

این شورا، به تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های سینمایی موثر کمک می‌کند و به توسعه و پیشرفت صنعت سینما منجر می‌شود. به عنوان مثال، تصویب قوانین و مقررات جدید برای حمایت از تولیدات سینمایی و ارتقاء کیفیت فیلم‌ها، از جمله وظایف این شورا است. تدوین سند ملی سینما از جمله عملکردهای این شورا است.

انقلاب در سینماسازی و بهره‌برداری از حدود ۳۰۰ سالن سینما

بدون شک، سازمان سینمایی دولت سیزدهم، در زمینه افزایش سینما و توسعه سالن‌های سینمایی نسبت به همه دولت‌ها کارنامه ملموس و قابل قبولی ارائه داده است. حتی، می‌توان عنوان کرد که دولت سیزدهم ‌در حوزه زیرساخت سینمایی با احداث،  تجهیز و بهره‌برداری از حدود ۳۰۰ سالن طی ۳۰ ماه به واقع، رکوردی را به ثبت رسانده است، تعداد صندلی‌های سینما ارتباط مستقیمی با میزان فروش و اقتصاد سینما دارد، از طرفی تعداد سالن‌های سینما و پراکندگی آن‌ها نیز می‌تواند به عدالت فرهنگی و در دسترس بودن سینما برای همه نقاط کشور کمک کند.

توسعه زیرساخت‌های سینمایی و بهره‌برداری از سالن‌های سینما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت سینمایی دولت سیزدهم است.

افزایش تعداد سالن‌های سینما به ۳۰۰ سالن در کشور، به گسترش دسترسی مردم به فیلم‌ها کمک شایانی کرده است. این توسعه زیرساخت‌ها، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در صنعت سینما نیز بوده است. همچنین، افزایش تعداد سالن‌های سینما می‌تواند به کاهش تمرکزگرایی در شهرهای بزرگ و توزیع عادلانه‌تر امکانات سینمایی در سراسر کشور منجر شود.

رونق گیشه و تحول در اقتصاد سینما

یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی در دولت شهید رئیسی، رونق گیشه و تحول در اقتصاد سینما است. دستاوردی که بعد از رکود طولانی مدت کرونا در کشور و حوادث سال ۱۴۰۱ توانست اتفاق خوبی را رقم زده و قدم اول احیا سینما را برداشت.

ثبت رکوردهای فروش پس از چندین سال، نشان‌دهنده موفقیت مدیریت در جذب مخاطبان و افزایش درآمد سینما است، این رونق اقتصادی، به تولیدکنندگان فیلم‌ها انگیزه می‌دهد تا فیلم‌های با کیفیت‌تری تولید کنند و همچنین به تأمین مالی پروژه‌های سینمایی کمک می‌کند. تحول اقتصادی در سینما، نه تنها به رشد و توسعه صنعت سینما کمک می‌کند، بلکه به افزایش اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی سینماگران نیز منجر می‌شود.

فروش هزار میلیارد تومانی سینما در سال گذشته قله این هدف برای دولت سیزدهم بود.

دیپلماسی فرهنگی و اقدامات بین‌المللی

تحرک ملموس در حوزه بین الملل با طراحی نقشه راه مشخص و تمرکز هدفمند بر روی کشورهای همسو از نشانه‌های بارز دیپلماسی سینمایی دولت سیزدهم بوده است. تفاهم با روسای سینمایی هفت کشور و تقویت همکاری‌های فرهنگی و سینمایی با کشورهای همسو، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است. از اساس سینمای ایران با پیدا کردن شریک و یا بازار جهانی می‌تواند شرایط بهتری را تجربه کند.

دیپلماسی فرهنگی و تعاملات بین‌المللی، همچنین می‌تواند به تبادل تجربیات و دانش سینمایی کمک کند و به معرفی فرهنگ و هنر کشور به سایر ملل جهان کمک کند.

این تعاملات، فرصت‌های جدیدی برای فیلم‌سازان داخلی فراهم می‌کنند و به افزایش شناخت جهانی از سینمای کشور منجر می‌شوند. به عنوان مثال، شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم و برگزاری هفته‌های فیلم در کشورهای دیگر، از جمله فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی است که می‌تواند به تقویت روابط فرهنگی و سینمایی با سایر کشورها کمک کند. تشکیل جشنواره سینمایی خزر نماد این اقدامات بوده و همچنین چند تفاهم نامه برای ساخت فیلم مشترک نیز از این دست موارد است.

کشف استعداد با تسهیل شرایط فیلم اولی‌ها

کشف استعدادهای جدید در سراسر کشور، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شناسایی و پرورش استعدادهای جدید، می‌تواند به نوسازی و پیشرفت صنعت سینما کمک کند. این فرایند، به کشف فیلم‌سازان، بازیگران و دیگر حرفه‌ای‌های سینمایی با استعداد منجر می‌شود که با ایده‌ها و خلاقیت‌های جدید خود، به غنای سینمای کشور کمک می‌کنند.

برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فیلم‌سازی محلی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند به شناسایی و پرورش استعدادهای جدید کمک کند.

اصلاح فرآیند شروع به کار فیلم‌اولی‌ها با محوریت باشگاهی در بنیاد سینمایی فارابی به این روند کمک کرده است.

احیای بخش فیلم اولی‌های جشنواره فجر

نسل جدید سینما و نوسازی بدنه سینمایی کشور یکی از اقدامات مهم است، اتفاقی که باعث شد تا بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر بعد از چند دوره احیا شود.

سازمان سینمایی دولت سیزدهم در اهتمام به تربیت نیروی انسانی جدید، در کنار بی‌میلی برخی فیلمسازان و فعالان سینمایی در سال های ۴۰۱ و ۴۰۲ و تسهیل ورود استعدادهای شهرستانی و استانی باعث شد تا سرعت رشد و ورود سینماگران جوان به عرصه فیلمسازی حرفه‌ای افزایش یابد، به طوری که چشم‌انداز جشنواره فیلم فجر در دوره‌های ۴۱ و ۴۲ نشان از پوست‌اندازی جریان فیلمسازی دارد.

آمارها نشان می‌دهند در دولت سیزدهم ۶۹ کارگردان اول موفق به دریافت مجوز شد که از این رقم، ۴۷ نفر موفق به ساخت فیلم و دریافت پروانه نمایش شدند. نکته قابل توجه اینکه به طور تقریبی، ۴۰ درصد این کارگردانان را فیلمسازان شهرستانی تشکیل می‌دهند.

در یک نگاه مقایسه‌ای، میزان کارگردانان اول در دولت سیزدهم‌ نسبت به دولت دوازدهم بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

تحول در فناوری‌های نوین

ارتقاء سطح کیفی نمایش فیلم در سینماها از طریق فناوری‌های نوین، فضای ابری و فیبر نوری، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی کشور است.

سامانه شناسا و انتقال فایل اکران آثار سینمایی با استفاده از فضای ابری به نقاط مختلف کشور از این دست اقدامات است.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته، به بهبود کیفیت صدا و تصویر، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. این تحول، تجربه تماشای فیلم را برای مخاطبان بهبود می‌بخشد و به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند. این اقدامات یا هزینه اکران را کاهش داده و یا باعث جذابیت سینما شده است.

شناسا؛ سامانه‌ای برای اجرای عدالت در اکران سینما

سال‌هاست فرآیند اکران در سینمای ایران با توزیع حافظه‌های جانبی به سینما‌ها صورت می‌گیرد. این در حالی است که سینما‌های جهان از فضای ابری برای اکران استفاده می‌کنند. با تخصصی‌تر شدن کیفیت نمایش در سینماهای جهان و افزایش مخاطبان حرفه‌ای سینما، تکنولوژی نیز به کمک هنر هفتم آمد.

سال‌هاست در سینماهای به‌روز دنیا از فناوری فضای ابری (Cloud Storage) در نمایش فیلم استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده باشد که همگام با به‌روز شدن سالن‌های سینما در کشور، در بحث سرعت و کیفیت نمایش فیلم نیز اقداماتی صورت گیرد.

رویه اکران در کشور به گونه‌ای است که دفاتر پخش سینمایی با همکاری لابراتوارها آثار سینمایی را برای اکران روی حافظه‌های جانبی کپی می‌کنند و آن را به نقاط مختلف کشور ارسال می‌کنند که در این حالت با در نظر گرفتن فاصله شهرستان‌ها تا مرکز و مشکلات دسترسی گاهی حدود چند هفته به طول می‌انجامد و اگر نسخه‌های روی حافظه‌های جانبی با مشکل مواجه شود و یا خود حافظه‌ دچار آسیب شود این زمان برای دسترسی سینمادار به فیلم بیشتر هم خواهد شد.

با توجه به گسترش استفاده از فیبر نوری، شبکه‌های بی‌سیم در سطح کشور و با حمایت‌ شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و ارتقای تجهیزات موجود، امکان اتصال کلیه سینماها به یکدیگر از طریق یک شبکه اختصاصی (اینترانت) به همت موسسه سینماشهر مهیا شده است که با خارج شدن از شرایط سنتی سینماها، فضایی امن برای نمایش آثار سینمایی ایجاد می‌شود و در عین حال از هزینه‌های مازاد نیز کاسته خواهد شد. همچنین از طریق ایجاد این شبکه تحت عنوان شناسا، امکان اکران سراسری فیلم‌ها در همه شهرها فراهم می‌شود که مجموع این اقدامات می‌تواند دستاورد جدیدی برای صنعت سینمای کشور باشد و شعار عدالت اکران را تا حدود زیادی برآورده کند.

همانطور که اشاره شد، انتقال آثار سینمایی از طریق هارد مشکلات زیادی از قبیل دیر رسیدن، هزینه مضاعف و مخدوش شدن را با خود به همراه دارد و این تبدیل به دغدغه‌ای مشترک میان مدیران سینمایی در شهرستان‌ها شده است.

 انتقال آثار سینمایی از طریق هارد مشکلات زیادی از قبیل دیر رسیدن، هزینه مضاعف و مخدوش شدن را با خود به همراه دارد.

جهش در حوزه آموزشگاه‌ها

ارتقاء سطح کیفی آموزش در حوزه سینما، درجه‌بندی اساتید و طراحی الگوی هدفمند آموزش، از جمله دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است. این اقدامات، به بهبود کیفیت آموزش سینمایی و پرورش نسل جدیدی از فیلم‌سازان و حرفه‌ای‌های سینمایی کمک می‌کنند. آموزشگاه‌های سینمایی با ارائه دوره‌های آموزشی با کیفیت و استفاده از اساتید مجرب، به تربیت نیروهای متخصص و ماهر در صنعت سینما کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در زمینه‌های مختلف سینمایی، جشنواره‌ آموزشگاه‌های سینمایی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند به ارتقاء سطح کیفی آموزش سینمایی کمک کند.

هدفمندی و مسئله‌مندی پژوهش‌های سینمایی

پژوهش‌های سینمایی هدفمند و مسئله‌مند، می‌توانند به بهبود و توسعه صنعت سینما کمک کنند.

این پژوهش‌ها، به شناسایی مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت سینما و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای آن‌ها کمک می‌کنند.

پژوهش‌های علمی و کاربردی، به ارتقاء سطح دانش و آگاهی در حوزه سینما و بهبود کیفیت فیلم‌ها و تولیدات سینمایی منجر می‌شوند. به عنوان مثال، پژوهش‌های مرتبط با تحلیل بازار سینما و شناسایی سلیقه‌های مخاطبان، می‌توانند به تولید فیلم‌های موفق‌تر و پرمخاطب‌تر کمک کنند.

تحول محتوا از طریق نظارت‌های کیفی

تحول محتوا از طریق نظارت‌های کیفی و مراقبت و صیانت از محتوا در حوزه ارزشیابی و نظارت، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است.

این نظارت‌ها، به تضمین کیفیت و محتوای مناسب فیلم‌ها کمک می‌کنند و از تولیدات با محتوای نامناسب و غیرسازنده جلوگیری می‌کنند.

نظارت‌های کیفی، به حفظ ارزش‌ها و فرهنگ جامعه و ارائه محتوای سالم و آموزنده به مخاطبان کمک می‌کنند. اتفاقی که باعث شد تا به گفته رئیس سازمان سینمایی کشور «خانواده به راحتی و با خیالی آسوده فیلم ببینند»

جهش و رشد مضاعف تولید هدفمند با ژانرگرایی

چندین ژانر در سینمای ایران مرده است که در دوره مدیریت سینمایی دولت سیزدهم این ژانرها به سمت احیا شدن حرکت کرده و چند فیلم در ژانرهای تاریخی، حادثه‌ای،‌ اکشن،‌ کمدی‌های مختلف و خروج از سینمای آپارتمانی از این دستاوردها است.

توجه به ژانرهای مختلف و نیازهای سلیقه‌ای مختلف جامعه، می‌تواند به افزایش تنوع و جذابیت تولیدات سینمایی کمک کند.

تولید فیلم‌های هدفمند با توجه به نیازها و سلیقه‌های مختلف مخاطبان، به جذب مخاطبان بیشتر و افزایش درآمد سینماها منجر می‌شود. این استراتژی، به رشد و توسعه صنعت سینما و تقویت اقتصادی آن کمک می‌کند.

احیای  «هنر و تجربه»

انحلال گروه «هنر و تجربه» با توجه به انتقادهای فراوانی که در دولت قبل به آن وجود داشت یکی دیگر از اقدامات محمد خزاعی بود که واکنش‌های مختلفی در پی داشت.

گروهی معتقد بودند خزاعی علاقه‌ای به اکران فیلم های متفاوت و هنری ندارد اما آغاز به کار گروه جدید در شهریورماه ۱۴۰۱ و اکران ۱۱ فیلم (مستند و داستانی) تا بهمن ماه نشان دهنده این است که سازمان با ساز و کار «هنر و تجربه» قبلی مخالف بوده و با اصل نمایش آثار متفاوت سینمای ایران مسئله‌ای ندارد.

فیلم‌های متقاضی «هنر و تجربه» تازه در ۲۱ سینما اکران می‌شوند و قرار است در سال ۱۴۰۲ آثار خارجی هم در این گروه اکران شوند.

بسترسازی اشتغال سینماگران در سال های سخت

ایجاد اشتغال برای سینماگران از طریق هم‌افزایی و مشارکت سایر موسسات و نهادهای دولتی، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است.

در سال‌های سخت و پربحران بیکاری سینماگران، این اقدامات به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهبود وضعیت اقتصادی سینماگران کمک می‌کنند.

ایجاد اشتغال برای سینماگران، به تقویت صنعت سینما و افزایش تولیدات سینمایی کمک می‌کند. به عنوان مثال، برگزاری پروژه‌های سینمایی مشترک با سایر نهادها و سازمان‌ها، می‌تواند به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای سینماگران کمک کند.

تشکیل شورای هماهنگی سینما در استان‌ها

تشکیل شورای هماهنگی سینما در استان‌ها، به احیای سینمای استانی و توسعه سینما در مناطق مختلف کشور کمک می‌کند.

این شوراها، به شناسایی و رفع مشکلات سینمایی در استان‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای توسعه سینما در این مناطق کمک می‌کنند. به عنوان مثال، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با فیلم‌سازان و سینماگران استانی، یکی از اقدامات این شوراها برای توسعه سینمای استانی است.

تحول در مدل آموزش

تحول در مدل آموزش و رایگان شدن آموزش در دفاتر سینمای جوان در راستای تحقق عدالت فرهنگی، یکی دیگر از دستاوردهای مهم مدیریت سینمایی است.

این اقدامات، به فراهم کردن فرصت‌های آموزشی برابر برای همه افراد و ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های سینمایی آنان کمک می‌کند. این اولین اقدام مهم برای رشد نسل جدید سینما با محوریت عدالت فرهنگی است.

افتتاح فیلمخانه ملی ایران بعد ۳۱ سال

ساختمان فیلمخانه ملی ایران پس از ۳۰ سال از زمان کلنگ‌زنی چهارم مرداد سال جاری به بهره‌برداری رسید.

بنایی که سال ۱۳۷۱ در دولت اول آیت الله هاشمی رفسنجانی ساخت آن آغاز شده بود، پس از سه دهه پر فراز و نشیب و بی توجهی دولت های مختلف با همت و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دولت سیزدهم به بار نشست.

اقدامی که به طور قطع، از اتفاقات ماندگار، میمون و مبارک برای تاریخ سینمای ایران به شمار می آید.

رشد جریان فیلمسازی نسل جدید

رویکرد سازمان سینمایی دولت سیزدهم در اهتمام به تربیت نیروی انسانی جدید، در کنار بی‌میلی برخی فیلمسازان و فعالان سینمایی در سال های ۴۰۱ و ۴۰۲ و تسهیل ورود استعدادهای شهرستانی و استانی باعث شد تا سرعت رشد و ورود سینماگران جوان به عرصه فیلمسازی حرفه ای افزایش یابد، به طوری که چشم انداز جشنواره فیلم فجر در دوره های ۴۱ و ۴۲ نشان از پوست‌اندازی جریان فیلمسازی دارد.

آمارها نشان می‌دهند در دولت سیزدهم ۶۹ کارگردان اول موفق به دریافت مجوز شد که از این رقم، ۴۷ نفر موفق به ساخت فیلم و دریافت پروانه نمایش شدند.

نکته قابل توجه اینکه به طور تقریبی، ۴۰ درصد این کارگردانان را فیلمسازان شهرستانی تشکیل می‌دهند.

در یک نگاه مقایسه‌ای، میزان کارگردانان اول در دولت سیزدهم‌ نسبت به دولت دوازدهم بیش از ۴۰ درصد رشد داشته است.

تاسیس بنیاد ملی پویانمایی

با پیگیری سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، «بنیاد ملی پویانمایی ایران» در قالب موسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب کرد.

تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی‌ـ‌هویتی و سبک زندگی اسلامی‌ـ‌ایرانی از طریق تولید آثار پویانمایی، شناسایی و حمایت از ظرفیت‌های موجود پویانمایی با تقویت و افزایش تولیدات داخلی، ارتقاء سطح کمی و کیفی زیرساخت‌ها و آثار پویانمایی، حضور فعال و مؤثر در عرصه‌های بین المللی با حمایت از تولیدات و آثار پویانمایی، ایجاد چرخه جامع مدیریت فرهنگی در عرصه هنر پویانمایی اعم از تبیین مبانی نظری، ترسیم فضای هویتی، آموزش، نشر، نقد، حمایت از تولید، ارتقای زیرساخت، پشتیبانی از پخش، نمایش، بازاریابی و برپایی جشنواره‌های مشوق، تحقق مکتب ملی پویانمایی در ایران اسلامی، به مثابه سبکی اصیل و مستقل از سبک‌های موجود در دنیای امروز، مبتنی بر پژوهش‌های نظری جامع و نظریه‌پردازی‌های بوم‌شناسانه و جهان‌آگاه، و کمک به توسعه صنعت پویانمایی کشور در حوزه تولید آثار ‌به‌ویژه محصولات هم‌سو با اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اهدافی است که در این اساسنامه برای بنیاد ملی پویانمایی ایران مصوب شده است.

تاسیس مرکزی مستقل برای راهبری و حمایت از جریان پویانمایی در کشور به طور قطع، از دستاوردهای ماندگار و اثرگذار در این عرصه است.

این اتفاق از چنان ظرفیت و وجاهتی برخوردار است که با توجه به تخصیص اعتبارات ویژه و مستقل می‌تواند صنعت پویانمایی کشور را از قامت آماتوری و تجربی به ساختار حرفه‌ای برساند و ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اشتغال برای فعالان این حوزه و انیماتوران کشور، تراکنش اقتصادی مطلوبی را برای سینمای ایران رقم بزند.

حمایت از اکران فیلم‌های فرهنگی

راه‌اندازی «گروه سینمایی فرهنگ» با هدف ارائه ساز و کار حمایتی مشخص از این جریان سینمایی از اقدامات سازمان سینمایی در این دوره است.

برنامه‌ای هدفمند برای حمایت از فیلم‌های غیرتجاری به دلیل شرایط اکران آسیب‌پذیری که دارند.

ایجاد این گروه سینمایی، پاسخ به ضرورتی چندین ساله در حوزه اکران فیلم‌ها بوده و راه‌اندازی این گروه سینمایی زمینه برای جلب رضایت خانواده سینما و مخاطبان این گونه آثار را در اقصی نقاط کشور فراهم شده است.

استقبال از شکل‌گیری این گروه سینمایی نشان داد بسترسازی آن، فضای مناسبی برای دیده شدن آثار غیرتجاری و فرهنگی و تحقق شعار عدالت برای همه فعالان سینما محسوب شده و با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه تولید سینمای ایران و نیز علاقه‌مندی مخاطبان به این نوع آثار وجود دارد، به نظر می‌رسد این حوزه چشم‌انداز مطلوبی را پیش رو داشته باشد.

تصویب طرح‌های ملی

سازمان سینمایی دولت سیزدهم موفق شد از طریق مناسبات و ارتباطات در سطح عالی و حمایت و همراهی ریاست محترم جمهور و معاون اول ایشان در کمیسیون‌های شورای عالی سینما مصوباتی را رقم بزند که در سینمای ایران بی سابقه بوده است.

این شورا هم‌زمان با روز ملی سینما در سال ۱۴۰۲ چند تصمیم مهم و راهبردی گرفته که نشان می‌دهد دولت سیزدهم تمام‌قد و با عزم رساخ کنار سینماگران ایستاده است.

تصویب طرح‌های بزرگ ملی از قبیل: اختصاص ۲۰۰۰ واحد مسکونی به خانواده سینما، حمایت تجهیزاتی از مراکز سینمای جوان سراسر کشور، تصویب احداث سالن سینما در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از محل منابع سفرهای استانی رئیس جمهور، تصویب طرح تاسیس شهرک سینمایی دیجیتالی، تصویب بودجه ارزی برای تولیدات ‌مشترک بین‌المللی، تصویب طرح «سینما- کارت » برای تضمین ‌‌دائمی مخاطبان سینما، تصویب تاسیس بنیاد ملی پویانمایی و چندین طرح دیگر در کنار اهتمام به کمک و حمایت از معیشت سینماگران، مباحث مالیاتی، بیمه بیکاری و ….

هرکدام می‌توانند برای سینمای پر افتخار ایران فرصت‌های مغتنمی را فراهم آورند. چه بسا با تحقق همین چند مصوبه مهم و دستاوردهای آن، بتوان کارنامه سازمان سینمایی در دوره جاری را موفق ارزیابی کرد.

ایجاد معاونت سینمایی در استان‌ها

با پیگیری‌های سازمان سینمایی و موافقت وزیر، مقرر شد معاونت سینمایی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها به منظور تسریع روند امور سینمایی، ایجاد شود و این موضوع از طریق سازمان امور استخدامی کشور در حال پیگیری است.

جذب امکانات و منابع مختلف و هم‌افزایی به منظور ایجاد شرایط کار و اشتغال سینماگران در استان و رونق تولید، از نیازهای امروز این حوزه است؛ بنابراین لازم می‌دانیم با همت و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان ضمن بهره‌مندی از توان تخصصی و کارکردهای سینماگران، زمینه اشتغال آن‌ها نیز فراهم شود.

وجود ساختار مشخص اداری در این زمینه باعث تسهیل بسیاری از امور خواهد شد.

نشر اول: خبرگزاری هنر آنلاین

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۶/۳۲۹/۲۹۰/۰۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۱/۰۵۷/۰۹۹/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۸/۵۰۸/۴۴۹/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۱/۷۸۳/۳۱۶/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • ۷۰سی
    ۲۴/۱۱۷/۱۳۵/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۹/۳۳۵/۵۱۸/۵۰۰
  • در آغوش درخت
    ۷/۰۲۹/۶۷۱/۵۰۰
  • شنگول منگول
    ۴/۰۷۵/۸۲۳/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۹۲/۶۱۵/۰۰۰