صفر تا صد طراحی گریم در تئاتر/ هنری که به خلق جهان‌های متفاوت کمک می‌کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۵
شبنم روزبهانه در گفت‌و‌گو با صبا:

صفر تا صد طراحی گریم در تئاتر/ هنری که به خلق جهان‌های متفاوت کمک می‌کند

شبنم روزبهانه، طراح گریم تئاتر گفت: امیدوارم که اهمیت و جایگاه واقعی هنر گریم در تئاتر همواره حفظ شود؛ هنر گریم نه تنها جلوه‌های بصری شخصیت‌ها را به نمایش می‌گذارد، بلکه به عمق بخشیدن داستان و خلق جهان‌های متفاوت روی صحنه کمک می‌کند.

شبنم روزبهانه طراح گریم تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره دغدغه فعلی خود در دنیای نمایش بیان کرد: به عنوان یک طراح گریم یکی از مهمترین دغدغه‌هایم استفاده از متریال‌ با کیفیت و استاندارد است. استفاده از این متریال‌ها تأثیر چشم‌گیری بر کیفیت نهایی کار دارد؛ زمانی که مجبور به استفاده از متریال‌های ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تر می‌شویم، نتیجه نهایی به همان اندازه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این موضوع برای من به عنوان طراح گریم ناخوشایند است.

‎او افزود: در آثاری که نیاز به شخصیت‌سازی یا ساخت قطعات ویژه دارند، استفاده از مواد با کیفیت بالا می‌تواند هزینه‌های زیادی را به همراه داشته باشد؛ این هزینه‌ها برای گروه‌های تئاتر سنگین است و معمولاً تحت فشار بودجه قرار می‌گیرند و به اجبار انتظارات خود را تعدیل کنند. این مسئله به طور مستقیم بر کار من به عنوان طراح گریم تأثیر می‌گذارد و گاهی اوقات مجبور خواهم شد برخلاف خواسته و ایده‌های اولیه‌ام، تغییراتی در طراحی ایجاد کنم.

این طراح گریم تئاتر عنوان کرد: به عقیده من، یک تئاتر خوب باید فراتر از سرگرمی باشد و بتواند روح و ذهن مخاطب را به چالش بکشد. تئاتر باید قادر باشد تا پرسش‌های عمیق و بنیادین در مورد انسانیت، جامعه و جهان پیرامون ما مطرح کند. همچنین، باید توانایی ایجاد همدلی و درک متقابل را در مخاطب داشته باشد، به گونه‌ای که تماشاگران پس از ترک سالن، با نگاهی تازه به زندگی و جهان بازگردند. این هنر می‌تواند با نمایش واقعیت‌های تلخ و شیرین، زیبایی‌ها و زشتی‌ها، و تناقض‌های موجود در زندگی، به بیننده کمک کند تا به عمق بیشتری از حقیقت برسد و به تامل و تفکر واداشته شود.

او ادامه داد: خلاقیت همچون زنجیری است که تمامی حلقه‌های کار را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ هر حرکت قلم، هر سایه‌گذاری و هر ترکیب رنگ، نتیجه جستجویی بی‌پایان برای یافتن زیبایی‌ها و معناهای نو است. خلاقیت برای من نه تنها ابزاری برای خلق شخصیت بلکه به مثابه یک پل بین واقعیت و تخیل عمل می‌کند و راهی برای بیداری احساسات تماشاگران و ارتباط عمیق‌تر با داستان‌های روایت‌شده است. از این رو، در هر اثر تلاش کرده‌ام تا مرزهای عادی را پشت سر بگذارم و به بیان هنر جدیدی دست یابم که بتواند عمق بیشتری به نمایش‌ها ببخشد.

طراح گریم نمایش «شیزوفرنی» ابراز داشت: به عنوان یک طراح گریم و کسی که از نزدیک با تئاتر و تأثیرات آن بر افراد و جامعه آشنا هستم، باید بگویم که تئاتر یکی از ارزنده‌ترین هنرهاست که نقش بسزایی در بهبود و ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها دارد. تئاتر تنها یک سرگرمی نیست بلکه فضایی است که در آن افراد می‌توانند با عمیق‌ترین احساسات و تجربه‌های انسانی مواجه شوند و آن‌ها را به شکلی ملموس و زنده تجربه کنند. تئاتر می‌تواند تأثیرات مثبت بسیاری بر جامعه و افراد علاقه‌مند به این هنر داشته باشد. این هنر نه تنها باعث ارتقای فرهنگ و هنر در جامعه می‌شود، بلکه به تقویت همدلی، فهم و ارتباطات انسانی کمک می‌کند. در این فضا، مسائل اجتماعی، اخلاقی و انسانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و تماشاگران با دیدگاه‌های جدید و متفاوتی آشنا می‌شوند که می‌تواند نگرش آن‌ها به زندگی و جامعه را تغییر دهد.

او خاطرنشان کرد: بود و نبود تئاتر در عرصه‌های مختلف زندگی و هنر، تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند؛ تئاتر به ما یادآوری می‌کند که انسان‌ها چه مقدار به یکدیگر نزدیک هستند و چگونه می‌توانیم با درک و پذیرش یکدیگر، دنیایی بهتر بسازیم؛ از این رو، وجود تئاتر نه تنها اهمیت دارد بلکه ضروری است تا به عنوان یکی از اساسی‌ترین ابزارهای فرهنگی و اجتماعی، به ترویج انسانیت و ارتقای کیفیت زندگی کمک کند.

[شرایط برای حضور گریمورهای جوان و حرفه‌ای مساعد است]

طراح گریم نمایش «لوپ» تاکید کرد: شرایط برای فعالیت هنرمندان جوان و خلاق در عرصه سینما و تئاتر به عنوان گریمورهای حرفه‌ای، از نظر من، بسیار مساعد است. جوانانی که جسارت، عشق و خلاقیت دارند، همواره می‌توانند با تلاش و پشتکار خود، جایگاه مناسبی در این حرفه پیدا کنند. استعداد و ایده‌های نوآورانه آنها، دیر یا زود، به ثمر خواهد نشست و زمینه برای رشد و پیشرفت آنها همیشه فراهم است. مهم این است که با انگیزه و خلاقیت خود، به دنبال فرصت‌ها باشند و از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

او افزود: در حال حاضر، می‌توان گفت که تئاتر مخاطب خاص خود را دارد؛ اگرچه تئاتر همچنان به عنوان یکی از هنرهای اصیل و تأثیرگذار شناخته می‌شود اما به دلیل تحولات گسترده در سبک‌های زندگی، ظهور رسانه‌های دیجیتال و تغییر الگوهای مصرف فرهنگی، این هنر بیشتر به افرادی جذب می‌شود که دارای علاقه‌مندی‌های ویژه و درک عمیقی از هنرهای نمایشی هستند. این مخاطبان خاص نه تنها برای تجربه‌ای متفاوت و زیبا به تماشای تئاتر مینشینند، بلکه با دیدگاهی عمیق‌تر و حساسیت هنری بالاتری به تماشای آثار می‌پردازند. تئاتر برای این گروه، فضایی است برای تفکر، بازاندیشی و تجربه احساساتی که در زندگی روزمره به ندرت یافت می‌شوند؛ بنابراین، هرچند تئاتر به معنای سنتی خود همچنان در جامعه جایگاه والایی دارد، اما مخاطبان آن به طور فزاینده‌ای از میان نخبگان فرهنگی و هنری انتخاب می‌شوند.

شبنم روزبهانه در پایان گفت: امیدوارم که اهمیت و جایگاه واقعی هنر گریم در تئاتر همواره حفظ شود؛ هنر گریم نه تنها جلوه‌های بصری شخصیت‌ها را به نمایش می‌گذارد، بلکه به عمق بخشیدن داستان و خلق جهان‌های متفاوت روی صحنه کمک می‌کند. همچنین، ضروری است که در مواجهه با فشارهای اقتصادی و چالش‌های بودجه‌ای، از ورود افراد غیرمتخصص به این حرفه جلوگیری شود تا هنرمندان واقعی فرصت داشته باشند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند و از مسیر هنری خود منحرف نشوند؛ حفظ کیفیت و اصالت هنر تئاتر، نیازمند حمایت و احترام به تخصص‌های موجود است، این امر مستلزم آن است که کارگردان و تهیه‌کننده به ارزش و اهمیت گریم واقف و آگاه باشند و خود با اشتیاق به این قضیه بپردازند؛ چرا که نگاه و توجه آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. امید دارم که این نگاه در همه سطوح اجرایی تئاتر نهادینه شود.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۸۰/۶۶۶/۴۶۸/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۷۳/۹۵۱/۵۲۴/۰۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۵۰/۵۹۳/۳۶۹/۰۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۸/۰۶۵/۳۷۲/۵۰۰
  • ۷۰سی
    ۴/۰۹۹/۵۴۰/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۲/۷۷۱/۳۵۵/۰۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۶/۴۷۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۳۲/۸۵۵/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۸۹/۷۹۵/۰۰۰