انتخاب درست به اندازه سیمرغ اهمیت دارد / دلتنگی برای ارومیه و تک‌تک اعضای گروه «در آغوش درخت» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
مارال بنی‌آدم در گفت‌وگو با صبا:

انتخاب درست به اندازه سیمرغ اهمیت دارد / دلتنگی برای ارومیه و تک‌تک اعضای گروه «در آغوش درخت»  

بازیگر تحسین‌شده «در آغوش درخت» گفت: قطعا از دریافت جایزه و سیمرغ خوشحال می‌شوم ولی قطعا انتخاب من در نقش‌هایی که بازی می‌کنم، صرفا «یافتن فرصت برنده شدن» نیست بلکه همیشه دوست دارم «فیلمنامه» و «کارگردان» را درست انتخاب کنم و با انتخاب‌های درست، بازیگری را به بهترین شکل ادامه دهم.

مارال بنی آدم در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا، درباره بازی در فیلم سینمایی «در آغوش درخت»، اولین تجربه همکاری با بابک خواجه‌پاشا، نامزدشدن در فجر۴۱ برای این فیلم و درونمایه این فیلم تحسین شده خانوادگی که این روزها روی پرده سینماهای کشور است، به اظهارنظر پرداخت.

او که پس فعالیت بازیگری در تئاتر و ایفای نقش در سه فیلم «فروشنده»، «خشکسالی و دروغ» و «گیسوم»، با این فیلم به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفت، درباره واکنش مثبت منتقدان و مخاطبان نسبت به بازی‌اش در فیلم «درآغوش درخت» و اثرگذاری او در پیشبرد و باورپذیری فیلم در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: خیلی متشکرم از هرکه این عقیده و پیام را نسبت به بازی من داشته… باید بگویم این فیلم یک کار گروهی بوده و نه تنها بازی من بلکه بازی دوستان دیگر همچون آقای قامتی و بازیگران خردسال موجب چنین استنباطی شده. این فیلم چون تیم درستی داشت به ماندگاری و تاثیرگذاری رسید و من معتقدم کار تیمی دقیق و هدایت درستی این فیلم موجب دیده شدن آن شد.
بنی‌آدم اظهار داشت: برای من به عنوان یک بازیگر ملاک است پارتنری که در کنار من بازی می‌کند، چقدر می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازی من داشته باشد و همچنین کارگردانی و فیلمنامه تاثیر مستقیمی بر بازی یک بازیگر می‌گذارند. قطعا من هم از این امر مستثنی نبودم و گروه و تیم درجه یک بر روی بازی من تاثیرگذار بود.

وی در پاسخ به اینکه چه ویژگی هایی از فیلمنامه برای شما جذاب بود تصریح کرد: اول ازهمه موضوع فیلمنامه که درباره بقای خانواده و چالش میان اعضای خانواده خیلی برای من هیجان‌انگیز بود و درمرحله بعد لوکیشن و زبان فیلم برای من بسیارجذاب بود. این شاخصه‌ها من را برای قبول این پیشنهاد وسوسه کردند و از انتخاب خودم خیلی خوشحالم.

حتی اگر مادر نبودم…

بازیگر فیلم «در آغوش درخت» در پاسخ به اینکه بابک خواجه‌پاشا در گفت‌وگوی اخیر با صبا معتقد بود که شما یک بازیگر اخلاق‌گرا و حرفه‌ای هستید و تجربه مادرانگی به ایفای نقش در این فیلم به شما کمک کرده، گفت: خیلی متشکرم از آقای خواجه پاشا از نظری که درباره من دارند و اعتماد و نقش درجه یکی که به من پیشنهاد کردند. قطعا برای ایفای هر نقشی که بازی می‌کنم، یک سری همذات‌پنداری‌ هست و سعی می‌کنم ریشه‌هایی از هر نقشی که به من پیشنهاد می‌شود، در خود پیدا کنم واگر نقش از من دور باشد سعی می کنم شرایط زیستی، محیطی و پیرامونی خود را به آن نقش نزدیک‌تر کنم واز این طریق نقش را بسازم. چون خودم مادر دو فرزند هستم این حس مادرانگی و عزیز بودن بچه‌ها برای من، متفاوت‌تر از کسی است که مادرانگی را تجربه نکرده و قطعا مادر بودن من تاثیر مستقیم در بازی من داشته اما حتی اگر این شرایط را هم تجربه نکرده بودم، مثل خیلی از نقش‌هایی که از من دور هستند، سعی می‌کردم به‌گونه‌ای دیگر پیدایش کنم و خودم را به نقش برسانم. این هم شانس من بود که بعد ازنقش‌های کوتاهی که در فیلم‌های بلند سینمایی بازی کرده بودم، نقش خوبی مثل کیمیای فیلم «درآغوش درخت» داشته باشم.

مارال بنی آدم در پاسخ به این پرسش که «تحلیل شما از نقشی که در این فیلم بازی کردید چیست؟ و به نظر خودتان چقدر درست نوشته شده و چقدر آن را با شناخت ایفا کرده‌اید؟» گفت: وقتی فضای فیلم خانوادگی و قصه درباره زندگی زناشویی و مادر و پدر بودن است، اینکه چه‌کار کنیم که زندگی را به بهترین شکل جلو ببریم به طوری که بچه‌ها و زوجین صدمه نبینند، قطعا دغدغه خیلی از خانواده‌ها است. زمانی که تشکیل خانواده می‌دهیم، همه دوست داریم زندگی‌مان دربهترین حالت ممکن باشد. من هم برای به تصویر کشیدن بهتر نقش‌ها سعی می‌کنم همذات‌پنداری بیشتری با نقش داشته باشم تا بتوانم نقش را باورپذیر بازی کنم. البته آدم برخی از مسائل را در زندگی شخصی تجربه کرده که بازی کردن آنها راحت‌تر است ولی چون نمی‌خواهم فیلم را اسپویل کنم، قضاوت آن را به عزیزانی می‌سپارم که به تماشای فیلم می‌روند و با فیلم همراهی می‌کنند. قطعا نقش یک مادر برای من همیشه جذاب است. خصوصا بازی با بچه‌ها خیلی برای من لذت‌بخش است، چون بچه‌ها روح لطیف و لحظه‌ها و «آن»های درجه یک و دست‌نخورده‌ای دارند که خیلی به بازیگر مقابل کمک می‌کند. خلوصی در بچه‌ها وجود دارد که همیشه مرا به وجد می‌آورد و خیلی دوست دارم که همیشه بتوانم آن را تجربه کنم… به جز این، باید بگویم فیلمنامه «در آغوش درخت» خیلی خوب نوشته شده بود و آن وجه آسیب‌پذیر بودن بچه‌ها در آن، به‌خوبی بیان شده بود ولی در نهایت قضاوت با تماشاگر فیلم است.

بازی حسی من و بازی تکنیکی جواد قامتی / سه بار «پوست» را دیده بودم!

وی در پاسخ به اینکه، بازی با پارتنری چون جواد قامتی در این فیلم، بسیار به چشم آمد و به نوعی وزن هر دو بازیگر اصلی فیلم، بالا به نظر می‌رسد. ارزیابی شما از بازی آقای قامتی چیست؟ اظهار داشت: من آقای قامتی را فقط در فیلم «پوست» دیده بودم و در آن فیلم خیلی خوب بازی کرده بودند. من آن فیلم را به قدری دوست داشتم که آن را سه بار دیده بودم و زمانی که فهمیدم بازیگر مقابل من در فیلم «در آغوش درخت»، آقای قامتی است، بسیار خوشحال شدم. او در این فیلم خیلی زیاد به من کمک کرد و یک جاهایی هم به من انتقاد داشت که؛ «چرا اینقدر حسی بازی می‌کنی و خودت را اذیت می‌کنی!» و من می‌گفتم که بازیگری من حسی است. ایشان می‌گفت باید بازیگری با تکنیک همراه باشد و من می‌گفتم بازیگری من و شما تفاوت دارد. بازی شما تکنیکی و بازی من حسی است… یک روز آقای خواجه پاشا من را کنار کشید و گفت: «تو همان بازیگر حسی باش و و همانطور حسی بازی کن» و این بالانس ما که دو تکنیک مختلف را بازی می‌کردیم در کار جالب در آمد و خیلی خوشحالم که با ایشان کار کردم. پارتنر بسیار صبور و دانایی است و امیدوارم دوباره با ایشان همکاری داشته باشم.

انتخاب درست به اندازه سیمرغ اهمیت دارد

مارال بنی آدم در پاسخ به اینکه، نامزدی سیمرغ بلورین برای «در آغوش درخت» در جشنواره دو سال پیش را چگونه ارزیابی می‌کند، و اینکه منتقدان عقیده داشتند در دوره چهل و یکم جایزه برای این فیلم حق او بوده، تاکید کرد: به نظر من تمام کاندیداهایی که  فیلم «در آغوش درخت» در بخش های مختلف جشنواره فجر داشت به حق بود و من خیلی خوشحالم که دو سیمرغ بلورین را به دست آورد و ارادت دارم به تمام کارشناسانی که این سیمرغ را برای من به‌حق می دانستند.

او ادامه داد: من سعادت داشتم که بهمن ماه سال گذشته سیمرغ را به خاطر نقش پروین در فیلم «معجزه پروین» محمدرضا ورزی دریافت کردم و دوستانی که بعد از مراسم من را می‌دیدند می‌گفتند که ما این جایزه را دومین سیمرغ شما حساب می‌کنیم! خیلی خوشحالم که بازی مرا دیدند و دوست داشتند و نقد کردند. به نظر من این جایزه خاصه در بخش سینما و هنر کشور جایزه فاخری است ولی من به عنوان یک بازیگر، چه سیمرغ را می‌گرفتم و حتی اگر برنده هم نمی‌شدم، وظیفه بازیگری خود را در انتخاب‌های درست می‌بینم. ملاک من در بازیگری، فقط تشویق شدن و سیمرغ گرفتن نیست بلکه دوست دارم کارم را درست انجام دهم.

بنی‌آدم گفت: البته قطعا از دریافت جایزه و سیمرغ خوشحال می‌شوم ولی قطعا انتخاب من در نقش‌هایی که بازی می‌کنم، صرفا «یافتن فرصت برنده شدن» نیست بلکه همیشه دوست دارم «فیلمنامه» و «کارگردان» را درست انتخاب کنم و در این برهه‌ای که فرصت دارم، با انتخاب‌های درست بهترین کارها را به نحو احسن انجام دهم.

«علی سرابی» استاد مسلم من در بازیگری/ از او خیلی یاد گرفته‌ام

وی در پاسخ به اینکه با همین دو فیلم، در حال حاضر شما از همسر هنرمندتان (علی سرابی)، به عنوان یک بازیگر زن صاحب سبک در سینما پیشی گرفتید. آیا این موضوع می‌تواند یک رقابت سازنده را بین شما شکل بدهد؟ گفت: قطعا من با همسرم رقابتی نخواهم داشت چون ایشان استاد مسلم من در بازیگری هستند و به هردرجه‌ای از کارم می‌رسم، از راهنمایی‌ها و رهنمودهای ایشان استفاده می‌کنم. البته ایشان علاوه براینکه بازیگر و کارگردان تئاتر است، مدرس بازیگری است و همواره ورک‌شاپ بازیگری برگزار می‌کند و من خیلی از او یاد می‌گیرم. همیشه اولین مشاور من در همه پیشنهادهای کاری‌ام همسرم است و از ایشان در بازی کمک می‌گیرم. حتی بارها شده که هنگامی که فیلمنامه یا نمایشنامه‌ای را مطالعه می‌کنم از علی سرابی مشورت و ایده می‌گیرم و قطعا اگر رقابتی هم باشد، رقابتی بسیار جذاب، دلنشین و آموزنده است.

دلتنگ برای ارومیه و تک‌تک اعضای گروه «در آغوش درخت»

مارال بنی آدم در پاسخ به اینکه در این فیلم با چالش خاصی رو به رو بودید یا خیر؟ گفت: به جرات می‌گویم در پروژه «در آغوش درخت» با هیچ چالشی روبه رو نبودم. این گروه بسیار حرفه‌ای بود. گرچه برخی اعتقاد دارند که همکاری با کارگردان فیلم اولی دشواری‌های خودش را دارد ولی من تاکنون با گروهی حرفه‌ای‌تر از گروه «در آغوش درخت» روبه‌رو نشده بودم. همگی بسیار حرفه‌ای، مودب، متین، شریف، مهمان‌نواز، کاردست و کاربلد بودند. کارگردان درجه یک، دستیارها، صدابردار، فیلمبردار، عکاس، طراح صحنه، طراح لباس و تدارکات همه عزیزترین انسان‌هایی بودند که من با آنها کار کردم و لذت بردم. این فیلم آنقدر برای من تجربه دلنشینی بود که بعد از دو سال همچنان دلتنگ تک‌تک‌ افراد فعال در گروه هستم و یادشان می‌کنم. حتی برای ارومیه و دوستان جدیدی که آنجا پیدا کردم، دلتنگم. من هیچ چالشی نداشتم جز اینکه از آنها عشق گرفتم، آموختم و لذت بردم و یک اثر هنری بی نظیر با هم خلق کردیم.

ادامه راه با همان حساسیت‌های سابق

بازیگر سریال‌های نمایش خانگی «هم‌گناه» و «مترجم» در پاسخ به اینکه کار جدیدی درحوزه سینما، تئاتر یا نمایش خانگی دردست دارید؟ تاکید کرد: این روزها در شبکه خانگی، سینما و تئاتر خیلی کار به من پیشنهاد می‌شود. من همان حساسیت‌های سابق را دارم. باید مطالعه و بررسی کنم تا انتخاب درست را انجام دهم.

او درباره سخت‌پسند‌ی‌اش پس از دریافت سیمرغ گفت: دریافت سیمرغ جشنواره فجر در انتخاب‌های من تاثیری ندارد چون همواره فیلمنامه برای من مهمترین رکن برای انتخاب یک کار است و بعد فاکتورهای دیگر مهم هستند. اینکه حتما بخواهم با کارگردان‌های خاص و شاخص کار کنم، این طور نیست… مهمترین شاخصه برایم فیلمنامه است و همیشه این حساسیت را در بازیگری برای سینما و تئاتر خواهم داشت.

مهدیه مالکی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000