آنچه در جلسه بررسی برنامه وزیر پیشنهادی میراث در مجلس گذشت | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰

آنچه در جلسه بررسی برنامه وزیر پیشنهادی میراث در مجلس گذشت

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: معتقدم در دولت چهاردهم، میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تحکیم «وفاق ملی» و توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.

به گزارش صبا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و در ابتدا کمیسیون صنایع با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی موافقت کرد.

در بخشی از متن این گزارش آمده است: برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل و قانون حمایت از هنرمندان مطابقت داده شد.

در حوزه مرتبط با کمیسیون صنایع و معادن، توجه به قوانین بالادستی مانند قانون حمایت از هنرمندان، فعالان و استادکاران صنایع دستی مصوب ۱۳۹۶، از جمله نقاط قوت برنامه وزیر پیشنهادی است.مهم‌ترین ضعف برنامه وزیر پیشنهادی، عدم بیان اقدام عملیاتی و اجرایی در برنامه ارائه شده می‌باشد.

در نظر نهایی کمیسیون آمده است: پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات آقای سید رضا صالحی امیری، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رای گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور، با اکثریت آرا به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.

در ادامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

مخالفت با وزیر گردشگری مخالفت با دولت وفاق ملی نیست

حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نمایندگان بزرگوار خداوند می‌فرماید بر شما واجب است که تحقیق و بررسی کنید، صلاحیت و اهلیت افراد را احراز کنید و بعدا امانت را به او بسپارید، نمایندگان بزرگوار ما می‌خواهیم امانتی به نام مدیریت جامعه اسلامی که حاصل خون شهداست را به فردی به عنوان وزیر بسپاریم، یکی از راه‌هایی که می‌تواند صلاحیت افراد را مشخص کند طبق نامه ۴۷ مولای متقیان که می‌فرماید اوصیکم بتقوی الله، نظم و برنامه در زندگی است.

نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر کسی برنامه و طرح نداشته باشد و طرح و برنامه او در یک زمان و در بازه زمانی مشخصی طبق هدف حرکت نکند قطعا موفق نخواهد شد. بحث اهداف بالادستی، قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله اهداف و راهکارهای راهبردی هستند نه عملیاتی، وزیر باید برنامه و طرح داشته باشد تا به هدف برسد؛ از وزیر گردشگری تحقیق و بررسی کردم و سوال کردم چه طرحی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر دارید با ۳۰ میلیون دام که ظرفیتی برای صنایع دستی و زندگی آن‌ها محسوب می‌شود و او جوابی نداشت.

وی تصریح کرد: از سیدرضا صالحی پرسیدم برای برف به عنوان طلای سفید که می‌تواند باعث ایجاد پیست اسکی و لژهای خانوادگی شده و بهترین درآمد صنعت گردشگری باشد چه راهکاری دارید، او هیچ جوابی نداشت.

سیاوشی بیان کرد: برای اصفهان عزیز و زیبا به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام که به دلیل خشک شدن رودخانه زاینده رود در حال تبدیل شدن به یک پایگاه آلوده و غیر قابل سکونت می‌شود و تمام ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری در آن در حال نابودی است چه راهکاری دارید، او جوابی نداشت.

وی گفت: به عنوان یک منطقه گردشگری در چادگان در ۱۵۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار دو هزار ویلای آن چنانی که در سال ۷۰۰ هزار لیتر آب برای مصرف آن‌ها صرف می‌شود و یک دهکده گردشگری که در اختیار خواص فقط برای خوش‌گذرانی و عیش و نوش است، چه راهکاری دارید، او جوابی نداشت.

نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس خاطرنشان کرد: مردم چادگان حتی در مدیریت و مسئولیت این دهکده گردشگری هیچ منفعتی ندارند و حتی مسئولان محلی هم در هیات امنای آنجا حق حضور ندارند و  امکانات گردشگری فقط در اختیار یک عده خاص غیربومی است، وقتی قصد دریافت مجوز برای صنعت و غیره داریم می‌گویند دارای مجوز گردشگری است و اینجا حق مجوز مورد دیگری ندارید.

وی افزود: مخالفت با وزیر گردشگری مخالفت با دولت وفاق ملی نیست، بیان غم و غصه و رنج مردمی است که در منطقه شاهد هستند عده ای می آیند برای خوش‌گذارنی و به آن‌ها می‌گویند طبق آمایش سرزمینی مجوز دیگری نمی‌دهیم، اما مردم ما به دلیل بی مهری و قطع برق در ۶ ساعت روزانه و نصف شدن حق آب برای کشاورزی در آتش خشم مسئولان اصفهان قرار دارند.

سیاوشی گفت: ما نماینده مردم شاهد بی عدالتی و رنج هستیم، این رنج ها را در بخش گردشگری کسی می‌تواند رفع کند که روحیه جهادی و انقلابی داشته شد و هیچ ارتباطی با فتنه انگیزان و فتنه گران نداشته باشد.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: به این دلیل که صالحی امیری از نظر تخصص حتی یک ساعت هم سابقه فعالیت در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را ندارد، با وزارت او مخالفیم.

وی افزود: زمانی که صالحی امیری در کمیسیون‌ها می‌آمد و از او سوال می‌پرسیدیم، او پاسخ‌ها را به معاونین فعلی وزارت میراث فرهنگی ارجاع می‌داد تا آن‌ها صحبت کنند یعنی اینکه برنامه تحولی در کار نیست، باید سوال کرد در همفکران دولت محترم و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک نفر هم نبود تا در این وزارتخانه قرار بگیرد؟

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: صالحی امیری در آن کار گروهی که انتخاب می‌کردند هم در چند وزارتخانه نفر اول معرفی شد که می‌گفتند در همه حوزه‌ها هم صاحب سبک و نظر است.

خضریان با بیان اینکه صالحی امیری فعالیت‌هایی در فتنه سال ۸۸ داشته است، گفت: او خیلی جاها گفته «من نگفتم در انتخابات ۸۸ تقلب شده» اما یک جمله از نامه این است «اگر بنا بوده از اول یک نفر از صندوق رای بیرون بیاید پس چرا مردم را به تمسخر می‌گیرند چرا این همه هزینه به نظام تحمیل می‌کنند؟»او به عنوان کسی که در وزارت اطلاعات این کشور بوده و سابقه امنیتی دارد متاسفانه چنین کاری را انجام داده است.

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: در کمیسیون امنیت ملی از او سوال کردیم و در مقابل سوالات تخصصی پرسیده شده هیج جوابی نداشتند؛ کار ما سوالات تخصصی است، می خواهیم بدانیم آنچه رهبری فرمودند کسی که قرار است سکاندار گردشگری شود چه چیزی در چنته دارد و چه برنامه ای دارید. او نباید نمایندگان را از پاسخ به دیگر سئوالات تخصصی غافل کند ما انتظار پاسخ تخصصی از وزیر پیشنهادی داریم.

وی بیان کرد: نمایندگان محترم من بنا را بر آنچه اقرار شد از صالحی امیری سئوالات تخصصی پرسیدم، صادقانه پاسخ داد «من کمتر از یک هفته است که وارد این حوزه شده ام و اطلاعی ندارم از معاونان وزارت میراث فرهنگی بپرسید»

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس خطاب به صالحی امیری گفت: شما برای عقب‌ماندگی‌ها در سطح تعیین حریم آثار ملی و میراث طبیعی، برای بکارگیری ظرفیت های مردمی جهت مرمت و حفاظت و بهره برداری از میراث فرهنگی، سهم محدود شده سبد سفر خانوارها و افزایش امکانات سفر و دسترس پذیر کردن گردشگری داخلی، برای سفر ارزان و آسان کارکنان دولت که در قانون آمده، چه برنامه ای دارید؟

نجابت بیان کرد: آقای صالحی امیری بخش مهمی از تاسیسات گردشگری که در اختیار مردم نیست و در اختیار دستگاه‌هاست این مساله باید پیگیری شود، برای بکارگیری ظرفیت های کشور برای جلب گردشگران خارجی و در این موارد چه برنامه‌هایی دارید؟

وی گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه های مکتوب و نه در پاسخ هایش درباره سوالات تخصصی پاسخ نبود، پرسیدم چطور باید تامین کنندگان مواد اولیه با هنرمندان صنایع دستی مرتبط شوند، پاسخی ندادید، پرسیدم در مورد بیمه شاغلان صنایع دستی چه کاری انجام خواهید داد، پاسخی نداد.

نجابت گفت: از وزیر پیشنهادی پرسیدم برنامه عملیاتی تان برای اجرای ماده ۸۲ و ۸۳ قانون برنامه هفتم برای صادرات صنایع دستی که باید به عدد ۴۹۰ میلیون برسد چیست، او پاسخی ندادید.

وی توضیح داد: با برخی از نمایندگان صحبت می‌کردم گفتم که دکتر صالحی امیری کارامد نیست  به او رای ندهید؛ یکی از دوستان گفت وزارت میراث چه اهمیتی دارد؟ از شما می پرسم تا حالا در حوزه صنایع دستی مورد تحریمی داشته ایم؟ صنایع دستی حوزه تحریم ناپذیری است که ما می توانیم از آن درآمدزایی داشته و جایگزین نفت کنیم؛ ما می خواهیم میدان‌داری عرصه به این مهمی را به کسی بدهیم که کمتر از یک هفته است وارد آن شده است.

نجابت افزود: صحبت ها که در کمیسیون تمام شد دکتر صالحی امیری گفت ۸۰ درصد این صحبت ها را قبول دارم، اما پاسخی ندارم از معاونان تخصصی وزارت میراث فرهنگی بپرسید، من خواهش می کنم به برنامه های کلی گویی او توجه کنید.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: در برنامه‌های گفته‌ایم باید رشد ۸ درصدی صنایع دستی اتفاق بیفتد، صالحی امیری در این زمینه چه کار می خواهد بکند. مثلا در بند چهارم این برنامه‌های تقدیمی به مجلس آمده «صنعت گردشگری از جایگاه ممتازی در سیاستگذاری کشورها برای دستیابی به رشد اقتصادی متوازن و تاثیرگذار برخوردار می باشد، افق ۲۰۳۰ در برنامه ریزی کشورها حاکی از  طراحی برای جابجایی بیش از دومیلیارد نفر در جهان و غیره است، آقای وزیری که سبقه فرهنگی به تعبیر خود دارد صحبت از افق ۲۰۳۰ می کند، قرار است میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بدهیم دست چه کسی؟

وی خاطرنشان کرد: می گویند صالحی امیری چهره فرهنگی است اما آیا کارآمدی هم در این حوزه بوده است یک بازه کمتر از یکسال دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ بوده و در آن مقطع رهبری صحبت از آتش به اختیار در عرصه فرهنگی می کنند. چه چهره فرهنگی است که نتوانسته در بازه کمتر از یکسال عملکرد فرهنگی داشته باشد، اختلال داشته است.

نجابت تصریح کرد: رئیس جمهوری مدام بر استفاده از متخصصان و کارشناسان در حوزه های مختلف تاکید کرده است، چطور ممکن است یک فرد با سابقه غیرمرتبط بدون سابقه ای معرفی می شود برای وزارتخانه ای به این مهمی، مظلوم صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و فعالان این حوزه که باید گرفتار مدیران سیاست زده ای شوند که گویا قرار است حیاط خلوت شود.

وی گفت: من خواهش می کنم نگاهمان به این موضوعی که هویت و سرمایه چندهزار ساله ماست و اشتغال هزاران نفر باید در سال تامین شود از این راه، عرصه را به کسی ندهیم که توانایی ندارد، جناب صالحی امیری خواهش می کنم صالحانه با حوزه میراث برخورد کنید و صلاح آن را وزارت خود ترجیح دهید و کار را به اهلش واگذار کنید.

نباید منتقد وزیران پیشنهادی را مخالف دولت بدانیم

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برخی این طور وانمود می‌کنند که حمایت از دولت به معنی رای دادن به کل وزیران معرفی شده است، که اشتباه است؛ همه نمایندگان حامی دولت هستند، همه ما به دنبال موفقیت دولت هستیم. اما گاهی حمایت از دولت با ممانعت از ورود افراد ناکارآمد به دولت همراه می‌شود. حمایت به معنای رای دادن نیست. ما اگر منتقد وزیران پیشنهادی را مخالف دولت بدانیم، اشتباه است. ما حامی دولت برای حل مشکلات هستیم.

رضایی افزود: مرکز پژوهش های مجلس یک بسته سیاستی در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی ارائه داده است. بخشی از شاخص های وزیر میراث در این بسته موارد زیر است: این وزیر باید مورد پذیرش در زیس‌بوم‌های ذی‌ربط باشد دارای قدرت تعامل با فعالان حوزه باشد آشنا با فضای کسب و کار این حوزه باشد توانایی تامین منابع این حوزه را نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی به یک مدیر تحولی نیاز دارد، گفت: صالحی امیری هیچ‌کدام از شاخص‌ها را برای تصدی این منصب ندارد. این وزارت‌خانه به یک مدیر پر انرژی و تحولی نیاز دارد، اما کسی که هیچ آشنایی با ذی‌نفعان این وزارتخانه ندارد، تحمل توانایی این مسئولیت را ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به وزارت میراث فرهنگی به عنوان هدیه و دستمزد نگاه نکنیم. این وزارتخانه، مهم و استراتژیک است، پایگاهی برای اعتلای ایران و ایرانی جایی برای مهار پروژه اسلام‌هراسی و ایران‌‍ هراسی است.

رضایی ضمن تاکید بر عبارت ایران امن در برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، افزود: صالحی امیری در برنامه های خود حرف از ایران امن می‌زنند؛ مگر ایران ناامن است که او این گونه می‌گویند؟ چیزی جز کلی‌گویی در برنامه او ندیدم. واژه هایی مثل پیگیری و ضرروت و اهمیت نشان می‌دهد ایشان برنامه ای برای اداره این وزارت‌خانه ندارند.

وی ادامه داد: ما اصرار بر فتنه و مرزبندی با فتنه می‌کنیم این به دلیل لطمه ای است که در سال ۱۳۸۸ به کشور وارد شد و ساختارهای کشور زیر سوال رفت. شورای نگهبان، مجلس و بخش‌های مختلف کشور زیر سوال رفت و اینها جلوی رای ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند، ایستادند. چگونه به او اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم وقتی کشور را تا لبه پرتگاه بردند به دشمن چراغ سبز نشان دادند.

رضایی با بیان اینکه مرزبندی با دشمن اهمیت دارد، گفت: نکته ای را برای شیفتگان آمریکا می گویم؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین آمریکا، ملاقاتی با یکی از کشورهای مخالف آمریکا داشت. هنوز ۲۰ روز از انتصاب او نگذشته بود که او را بر کنار کردند. در فتنه کار به جایی رسید که آمریکا و رژیم صهیونسیتی و حتی تروریست‌ها با فتنه‌گران، اعلام همبستگی کردند، اما اینها مرزبندی نکردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره فتنه عاشورای سال ۸۸ گفت: در عاشورای ۸۸ بنده از نزدیک دیدم که فتنه‌گران خیمه ها و بیرق سیدالشهدا (ع) را به آتش کشیدند اما اینها فردا بیانیه دادند و گفتند مردان خدا جو! ما چطور بپذیریم افرادی با این سابقه در آن سال حالا مسئولایت بگیرند؟ می‌گویند در جنگ دیروز سرباز وطن بودند اما باور کنید در جنگ امروز، سرباز دشمن شدند.

وی ادامه داد: بحث ما اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی نیست. بحث تسویه حساب شخصی نیست. بحث اصل انقلاب و ملت و احترام به حدود ۹۰ میلیون ایرانی در این کشور است.

رضایی با اشاره به قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: بسیاری از مشکلات و گرفتاری های ما به قطعنامه ۱۹۲۹ برمی‌گردد. این قطع‌نامه در سالگرد فتنه رقم خورد. قطع نامه‌های قبلی رویکرد نظامی و هسته‌ای داشتند اما پایه تحریم‌ها علیه ایران و کوچک شدن سفره های مردم، این قطع‌نامه بود. این قطعنامه ربطی به فعالیت های هسته‌ای ما نداشت بلکه برای احیای فتنه بود.

در ادامه نیز احمد راستیه در قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون در این خصوص گفت: تشکیل ستاد پیگیری و اجرایی کردن مصوبات برنامه توسعه هفتم و سیاست های ابلاغی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تداوم و پیگیری پروژه ها و کارهای نیمه تمام، تعیین شاخص و رعایت شایسته سالاری در انتصابات حوزه معاونین، مشاورین و مدیران کل، پیگیری حل معضل بافت های تاریخی، کاهش دارائی های مردم و تقویت حوزه های گردشگری داخلی، خارجی و صنایع دستی از جمله محورهای مورد نظر در این حوزه برای وزیر پیشنهادی است.

وی درباره شرح استعلامات درباره وزیر میراث فرهنگی گفت: مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع ، کارشناسی (رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات مورد تأیید می باشد.

راستینه در شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون اظهار داشت: برنامه ریزی برای تحقق احکام برنامه هفتم توسعه از جمله قرارگرفتن بخش گردشگری بعنوان بخش پیشران در اقتصاد کشور با اجرای سند راهبردی توسعه صنعت گردشگری به منظور ایجاد حداکثر ظرفیت و فرصت برای توسعه متوازن و پایدار صنعت گردشگری، تزریق منابع مالی به پروژه‌های نیمه تمام دارای پیشرفت بالا به منظور تسریع در بهره برداری و قرار گرفتن آنها در چرخه خدمات رسانی از جمله این تعهدات است.

وی یادآور شد: بازنگری در ساختار و تشکیلات وزارتخانه متناسب با شرح وظایف و پیگیری و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، تلاش برای تقویت توان تشکیلاتی و ساختار ادارات کل استانی با توجه به ضعف شدید و فقر منابع انسانی و لجستیکی استان ها، استفاده از ظرفیت‌های مولد سازی با توجه به دارایی ها و املاک بلاتکلیف، نهضت بازنگری حرائم آثار تاریخی و میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت های قانونی احکام برنامه هفتم توسعه، حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و استارت آپ ها، توسعه گردشگری ساحلی و اقتصاد دریا محور، مشارکت با بخش خصوصی در اجرای طرح های راهبردی ایجاد بازارچه ها، مجتمع ها و برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی صنایع دستی، رفع موانع تولید و صادرات صنایع دستی و مبارزه ساختاری با قاچاق میراث فرهنگی و اموال موزه ای از دیگر تعهداتی است که مدنظر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.

وی در نتیجه‌گیری نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه ها و اظهارات سید رضا صالحی امیری صلاحیت وی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اکثریت آراء اعضای کمیسیون فرهنگی مورد تایید قرار نگرفت.

از طرف دیگر موافقان درباره وی به ایراد سخن پرداختند.

موافقان وزیر پیشنهادی میراث، مطابقت برنامه‌های صالحی امیری با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل و قانون حمایت از هنرمندان را از جمله دلایل موافقت خود با وی برشمردند.

همچنین توجه به قوانین بالادستی مانند قانون حمایت از هنرمندان، فعالان و استادکاران صنایع دستی مصوب ۱۳۹۶، از جمله نقاط قوت و موافقت خود با برنامه‌های وی دانستند.

صالحی امیری رویکرد انسجام گرایی، گفتمان‌سازی و اجماع‌سازی دارد

زهرا خدادادی در موافقت و دفاع از سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: او از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌بینند و او به جای سلیقه بر برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای، رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس افزود: صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد، بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است.

وی یادآور شد: او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند.

صالحی امیری ورزش را به عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی تبدیل کرد

نماینده مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی صالحی امیری عنوان کرد: او در دوران ریاست بر کمیته ملی المپیک گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است و ورزش در نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی با اشاره به مدیریت صالحی امیری در کتابخانه ملی گفت: او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت. او در دوران مدیریت محدود و اثربخش خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی ماندگار در عرصه‌های مدیریت در عرصه‌های فرهنگی بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه گردشگری بیش از هر چیزی نیازمند اهمیت و آرامش خاطر است، تصریح کرد: احساس امنیتی باید به نحوی باشد که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران بدون هیچ واهمه‌ای به ایران سفر کنند.

این نماینده مجلس یادآور شد:  صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر توانست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند، از طرفی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به‌رغم وضعیت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس خاطرنشان کرد: صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد، می‌تواند با حل مشکل همگرایی را میان سه حوزه یاد شده، ایجاد کند.

در پایان سیدرضا صالحی‌امیری روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز وطن میراث گرانقدر خودش را به ما سپرده است. ما امروز میراث دار امانت شریفی هستیم و اولین شرط امانت داری حفظ آن و سپردن به دست آیندگان است.

وی افزود: من مفتخرم ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه فرهنگ، هنر، آموزش و تدریس و امنیت سپری کرده ام و از خدای بزرگ بابت همین شاکرم. با آگاهی و وقوف و اهمیت و جایگاه و تشخص و منزلت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای پاسداشت و مفاخر نیاکان پیشنهاد این مسوولیت را پذیرفتم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی دارد که نیازمند برنامه ریزی، سرمایه گذاری و حمایت جدی است. در زمان حاضر توانستیم در ۴ دهه گذشته ۳۵ هزار اثر فرهنگی تاریخی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم و ۵ اثر در آیسسکو ثبت شده است.

صالحی امیری گفت: در صنایع ملموس ایران جایگاه پنجم را دارد. ما با تعریف ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست های خودمان را تنظیم کردیم. راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بالایی دارد می توانیم با اشتغالزایی و محرومیت زدایی با توسعه گردشگری پیدا کنیم. ظرفیت گردشگری بسیار بالا و ارزان است. می توانیم با تعریف سفرهای ارزان و با کیفیت و تعریف بوم گردی مهاجرت معکوس را به روستاها داشته باشیم.

صالحی‌امیری افزود: ما باید سرمایه گذاری جدید و جامعی انجام دهیم. می‌توانیم از خلیج فارس، جهان تشیع و همسایگان و جهان اسلام به شهرهای مختلف کشور و ۸ هزار قطب فرهنگی یعنی امامزاده ها دعوت کنیم و این نیازمند تعریف یک برنامه منسجم است.

وی گفت: ما می توانیم با توسعه زیرساخت ها، گردشگری را در منطقه به شدت رونق دهیم. می توانیم از دنیای اسلام گردشگران را بیاوریم اما نیازمند زیرساخت ها هستیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مقام معظم رهبری تاکید فرومودند گام‌های استوار برای آینده باید برداشته شود. در دیدار مردمی در روز غدیر خم در آستانه چهادرهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مواریث فرهنگی و تمدنی را از امکانات مهم کشور و گسترش گردشگری برشمردند که لازم است در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد.

صالحی امیری گفت: گستردگی و تنوع گونه های گردشگری در ایران از گردشگری فرهنگی، مذهبی، زیارتی، سلامت، دریایی، بوم گردی و گردشگری دفاع مقدس همه از اهمیت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی است.

وی افزود: باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی های ۷ گانه اقتصاد مقاومتی ابلاغی از طرف رهبر انقلاب را در بردارد را باید به عنوان الگوی حکمرانی خوب تعریف شود. چرا که در این فرآیند همه ارکان حکمرانی دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی دخیل هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: اقتصاد صنایع دستی از اشتغال‌زاترین بخش های اقتصادی کشور است. اقتصاد گردشگری در دنیا امروز ۱۰ درصد از جی دی پی و ۱۰ درصداشتغال، ۵ درصد از سرمایه گذاری و ۵ درصد از صادرات را تشکیل می دهند.

صالحی امیری گفت: برای اولین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از میراث، گردشگری و صنایع دستی ابلاغ شده است. حقیر، سیاست، برنامه و خط مشی خودم را تحقق موضوع سیاست کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار داده ام و برای اجرایی شدن می دانم آن نیازمند حمایت، راهنمایی، نظارت و پیشتبانی نمایندگان مجلس هستم.

وی افزود: وقتی در تهران فقط ۱۴۰ هتل داریم که تنها  ۶ هتل از این تعداد ۵ ستاره است، یعنی بسترهای ما برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر آماده نیست و این وظیفه ماست که بسترهای این موضوع را تا پایان برنامه هفتم آماده کنیم. باید شکاف ها را پر کنیم تا بتوانیم  زیرساخت های لازم را برای این کار فراهم کنیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: راهبرد سوم ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است. حریم‌ها آزاردهنده شد. بیش از ۹۰درصد نمایندگان مجلس در کمیسیون ها و مجامع از ایجاد محدودیت در حرایم ناراضی بودند قول می دهم مورد بازنگری قرار گیرد و باید این مساله اصلاح شود و در دستور کار قرار می دهیم.

صالحی‌امیری دیگر راهبرد را تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و افزود: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدرت نرم ایران هستند. بزرگترین ظرفیت برای ایجاد یک باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آنان به ایران و آگاهی رساندن به آنها از تمدن و فرهنگ میراث گردشگری و صنایع دستی ماست. بنابراین این سه حوزه هم رویکرد اقتصادی و هم فرهنگی دارد چرا که تولید کننده قدرت نرم هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: کشور به دو قدرت بزرگ نیاز دارد یکی قدرت سخت و دیگری قدرت نرم که برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه سازی و اقناع افکار عمومی جهانیان است.

وی گفت: راهبرد پنجم راهبرد حمایت از کسب و کارهای پیشتاز و استارت آپ هاست. این حوزه، امروز در فضای استارت آپ ها، دیجیتال ها و سیستم هوشمند در حال رشد است باید خود را برای ورود به این حوزه آماده کنیم. باید با برنامه جامع سرعت زیادی به این حوزه دهیم.

صالحی امیری ادامه داد: راهبرد ششم، مردمی سازی و صیانت از موزه هاست. دوستانی گفتند من با این حوزه ناآشنا هستم. ای کاش یک روز وقت می گذاشتند نگرش های من را مطالعه می کردند آیا ۴۳ سال عمر مدیریت فرهنگی، آموزشی و اجرایی برای تصدی یک مسوولیت در کشور کافی نیست؟ آیا تربیت بیش از ۲ هزار دانشجوی تمدن ایرانی و بیش از ۲۰۰ پایان نامه کافی نیست؟ تصدی گری نهاد کتابخانه ها، کمیته ملی المپیک و هشت سال معاونت در مجمع برای تصدی این مسوولیت کافی نیست؟ اگر این کافی نیست چه مسوولیتی و رزومه ای نیاز داریم؟

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: نکته مهم این است که در حوزه صیانت از میراث فرهنگی باید تجدید نظر کنیم. در ایتالیا برای این که مشکل منابع مالی را حل و مردم را درگیر حوزه میراث فرهنگی کنند ۵ هزار تعاونی تشکیل دادند و ۵ هزار اثر را از نگهداری، بازسازی و فروش بلیط و خدمات در حاشیه یک مرکز میراثی به این تعاونی ها سپردند ما هم می توانیم مشابه این را در ایران تجربه کنیم چون تجربه جهانی است.

وی ادامه داد: راهبرد هفتم اقتصاد دریامحور و توسعه گردشگری ساحلی است. ۵ هزار کیلومتر در دریا ظرفیت داریم. چرا از آن غافل شده ایم؟ درحالی که دنیا از آن بسیار استفاده می کند. یکی از برنامه های ما با همکاری نهادهای مسوول حوزه گردشگری ساحلی است. سواحل مکرون بزرگترین ظرفیت ماست.

صالحی امیری افزود: راهبرد هشتم ما صنایع دستی و افزایش نقش آن در اقتصاد کشور است. باید موانع صادرات صنایع دستی را برداریم و بیمه اصحاب صنایع دستی را فعال تر کنیم و بپذیریم که صنایع دستی در ایران ظرفیت درآمد زایی دارد که الان حدود ۳۰۰ میلیون یورو است و می توانیم آن را به ۲ میلیارد یورو برسانیم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: متاسفم و از ملت ایران و ریاست مجلس عذرخواهی می‌کنم. در اینجا حرف هایی زده شد که ۱۰ سال پیش هم زده شد. اتهام هایی را وارد کردند، آن سال ها مشابه همین هایی که امروز مطرح کردند و من گفتم دروغ است و ساخته پرداخته دشمنان است.

صالحی امیری در پایان تصریح کرد: از هزاران افرادی که در جنوب بودند یک نفر حقوقی شکایت کرده که گفته با من برخورد غلطی شد. حکم صادره مربوط به دوم دی سال ۱۳۷۶ است. هیچ کس خودکشی نکرده و دروغ محض است و یک نفر شکایت کرده و حق دادگاه است که رسیدگی می کند رسیدگی کرده و اعلام برائت شده اکنون دوباره از من می خواهند توضیح دهم. این را می پذیرم. این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون نفر ایرانی است. در جمهوری اسلامی شکنجه گر نیست و این جنایت ها اتفاق نمی افتد. چرا از این تریبون مقدس تخریب می کنیم؟

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000