سینما می‌تواند اندیشه بچه‌ها را پرواز دهد / با «سفارش دولتی» می‌توان فیلمسازی برای کودک را ادامه داد، «مستقل»؛ به هیچ‌وجه! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۸
حجت الله سیفی در گفت‌وگو با صبا:

سینما می‌تواند اندیشه بچه‌ها را پرواز دهد / با «سفارش دولتی» می‌توان فیلمسازی برای کودک را ادامه داد، «مستقل»؛ به هیچ‌وجه!

حجت‌الله سیفی کارگردان فیلم «سفرپرماجرا» گفت: این فیلم، فراتر از جذابیت‌های بصری، یک قصه معنادار دارد و هدف ما از ساخت این فیلم، پرواز افکار بچه‌ها برای درست فکر کردن و درست اندیشیدن در جامعه است و ما اساسا نمی‌خواستیم بچه‌ها را اسیر ویژوال افکت و جذابیت‌های ظاهری کنیم.به شخصه دیگرفیلم فرهنگی برای کودک و نوجوان نخواهم ساخت مگر اینکه بنیاد سینمایی فارابی یا سازمان سینمایی ساخت آن را سفارش دهند و گرنه دیگر به طور مستقل، در این زمینه فیلم نخواهم ساخت.

حجت‌الله سیفی در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره علت وقفه هشت ساله در اکران فیلم «سفرپرماجرا» که این روزها روی پرده سینماهاست، گفت: پاندمی کرونا باعث شد سینما مدتی تعطیل شود و حمایت‌هایی که برای اکران این فیلم فرهنگی باید صورت می‌گرفت، انجام نشد. در فضای فعلی کارهای فرهنگی معمولا خیلی خریدار ندارد، مگر اینکه سرمایه‌گذاردولتی باشد تا با فضاسازی‌های که صلاح می‌بیند، فیلم دیده شود و بعد از تلویزیون پخش شود…

این فیلم دهمین فیلم بلند سینمایی حجت‌الله سیفی (پس از کیلومتر پنج، جست‌وجو در شهر، خانه‌ای مثل شهر، ماه عسل، عروس کاغذی، محکومین بهشت، به‌خاطر خواهرم، سهم من از زندگی و بچه‌های جسور) است که به نوعی بازگشت این کارگردان به سینمای ایران پس از ۱۲ سال دوری محسوب می‌شود.

کارگردان فیلم‌های موفق «بچه‌های جسور» درباره چالش اصلی در تولید فیلم «سفر پر ماجرا» تصریح کرد: چالش اصلی، برای من اکران فیلم است و همه تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه آرامش و دیده شدن فیلم صورت می‌گیرد اما در نهایت، جریانات پیش‌ آمده باعث می‌شود که از ساخت فیلم‌های فرهنگی برای کودک و نوجوان دوری کنیم و من همانطور که اخیرا در این مورد صحبت کرده‌ام، تاکید می‌کنم که به شخصه دیگرفیلم فرهنگی برای کودک و نوجوان نخواهم ساخت مگر اینکه بنیاد سینمایی فارابی یا سازمان سینمایی ساخت آن را سفارش دهند و گرنه دیگر به طور مستقل، در این زمینه فیلم نخواهم ساخت.

وی در ادامه افزود: طبق قرار این فیلم می‌بایست ۱۵ شهریور اکران می‌شد که نزدیک آغاز مدارس باشد و ما فرصت لازم برای تبلیغ داشته باشیم ولی به یکباره در اواسط مرداد به ما گفته شد که باید هفته آینده فیلم را اکران کنیم در حالی که فیلم برای پخش و اکران آماده نبود و هیچ کار تبلیغاتی برایش نشده بود… حتی تبلیغات تلویزیونی ده روز بعد از اکران فیلم روی آنتن رفت، در حالی که در شرایط طبیعی یک فیلم جدید باید یک ماه قبل از اکرانش در سینماها تبلیغ شود… اکران فیلم، همین قدر ناگهانی شروع شد. وضعیت اکران در سینماها به گونه‌ای است که من حتی نمی‌دانم که تا یک ماه آینده سالنی برای اکران به فیلم من خواهند داد یا نه و قطعیت برای اکران وجود ندارد. در واقع دست و پا بسته‌ایم درحالی که در هر کاری باید قطعیت وجود داشته باشد.

حجت الله سیفی درباره تولید و پخش چنین فیلم‌هایی در شبکه خانگی تاکید کرد: شبکه خانگی هم خیلی به پخش کارهای فرهنگی رغبت ندارند و به دنبال پخش سریال‌هایی هستند که در بلیت‌فروشی رکورد بزنند و …

وی در پاسخ به اینکه همه کارگردانان حوزه کودک و نوجوان با چالش‌هایی شبیه شما دچارند؟ تصریح کرد: خیر! هر فیلمی دارای چالش خاص خودش است. البته از فیلم‌های موزیکال برای بچه‌ها حمایت بیشتری می‌شود چون دوست دارند، بچه‌ها برقصند و بخندند.
این کارگردان درباره اینکه چرا «سفر پر ماجرا» برای جذب مخاطب نوجوان، جلوه‌های ویژه بیشتری نداشت؟ گفت: جلوه‌های ویژه این فیلم در روند و اتفاقات داستان پیش می‌رود و قرار نیست جلوه‌های ویژه زیادی در این کار انجام شود. جلوه‌های ویژه این فیلم در حد خانه سلطان و دود شدن شیطان است و جلوه‌های بصری در فضای فیلم به روند قصه کمک می‌کند. باید توجه داشت که این فیلم، فراتر از جذابیت‌های بصری، یک قصه معنادار دارد و هدف ما از ساخت این فیلم، پرواز افکار بچه‌ها برای درست فکر کردن و درست اندیشیدن در جامعه است و ما اساسا نمی‌خواستیم بچه‌ها را اسیر ویژوال افکت و جذابیت‌های ظاهری کنیم.

سیفی با اشاره به اینکه این فیلم یک قسمت دیگر هم داشت که از ساخت آن منصرف شدم، افزود: ما می‌خواستیم در بخش‌های بعدی، این فیلم را با رویکرد بررسی تاثیر موبایل و فضای مجازی بر روی نوجوانان بسازم و به این بپردازم که بچه‌ها وارد بازی‌های مجازی که دوست دارند می‌شوند و اگر این قسمت ساخته می‌شد، جلوه‌های ویژه‌های جذابی برایش به کار برده می‌شد…

او تاکید کرد: «سفر پرماجرا» یک فیلم فرهنگی است و مادر و معلمی که با تماشای این فیلم می‌روند باید از قبل این آگاهی را به کودک و نوجوان بدهند که قرار است قهرمانان داستان برای رسیدن به هدف‌شان از یکسری مشکلات و سدها عبور کنند.

به گزارش صبا، «سفر پرماجرا» با درونمایه کودکانه-کمدی با روایت داستانی درباره وفاق ملی، گشت و گذاری دارد به بسیاری از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران و جذابیت‌های توریستی وطن را به نمایش می‌گذارد.

خلیج فارس و جزایر مختلف آن از جمله لوکیشن‌های فیلمبرداری این فیلم بوده و بسیاری از نماهای فانتزی اثر نیز با جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، خلق شده است.

نیما شاهرخ شاهی، لیلا بوشهری، جلیل فرجاد، مسیح سیفی، زهرا عباس زرگری، مرتضی ضرابی، محمدرضا عطایی فر، ملیکا عبداللهی و اصغر نجات و بسیاری از هنرمندان کوتاه قامت همچون حمید ابراهیمی و… در سفر پرماجرا ایفای نقش می‌کنند.

«سفر پرماجرا» درباره دانیال و ملیکاست که در پی گم شدن مادرشان در جنگل به شهری با مردمانی با قامت کوتاه می‌رسند و باخبر می‌شوند که مادرشان اسیر سلطان شهر شده. ژولی مردی کوچک برای دیدن پادشاه به آنان کمک می‌کند. پادشاه آزادی مادر را در گرو آوردن میوه آسمانی شفابخش می‌داند. آنان سفرهای سخت را در سرزمین‌های دور و دریاها آغاز می‌کنند…

مهدیه مالکی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    231/063/671/400
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    83/565/115/200
  • پول و پارتی
    75/236/463/500
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    16/316/080/500
  • یادگار جنوب
    12/104/059/550
  • ملاقات با جادوگر
    10/154/125/000
  • مفت بر
    9/605/872/500
  • ساعت 6صبح
    6/682/846/250
  • قلب رقه
    6/682/092/000
  • شهرگربه‌ها۲
    5/039/137/000
  • در آغوش درخت
    4/758/831/500
  • شه‌سوار
    2/867/932/500
  • روزی روزگاری آبادان
    2/689/395/000
  • آغوش باز
    691/497/500
  • کارزار
    189/070/000
  • سودابه
    128/322/500
  • لختگی
    25/100/000