می‌شه ضامنم بشی…/ قطعاتی برای امام رئوف | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۱

می‌شه ضامنم بشی…/ قطعاتی برای امام رئوف

محمد اصفهانی، محسن چاوشی، محمد علیزاده، غلامرضا صنعتگر، محمدعلی کریمخانی، علیرضا افتخاری و... برای امام هشتم شیعیان خوانده‌اند.

به گزارش خبرنگار موسیقی صبا، هرساله با نزدیک شدن به شهادت امام رضا (ع) قطعاتی که برای او ساخته شده اند و در اذهان باقی مانده به یاد می آوریم، گویی این قطعات نقطه اتصال با اوست. در ادامه این گزارش به آن‌ها پرداخته‌ایم:

«ولایت عشق»

ولایت عشق سریالی با موضوع زندگی علی‌بن موسی‌الرضا (ع) بود که در سال ۱۳۷۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت. موسیقی تیتراژ این سریال با صدای محمد اصفهانی جزء خاطره‌انگیزترین آثار در وصف امام رضا (ع) است.

ملودی این قطعه و موسیقی متن سریال از ساخته‌های مرحوم بابک بیات یکی بهترین آهنگسازان تاریخ موسیقی ایران است.

ولایت عشق همچنان و پس گذشت ۱۶ سال جزئی از آثار شنیدنی موسیقی کشور محسوب شده و با هر بار شنیدن آن، یاد و خاطره سریال ولایت عشق را نیز در ذهن‌ها تداعی می‌کند. محمد اصفهانی به خاطر خواندن ولایت عشق که نخستین تیتراژ امام رضایی تلویزیون است، در نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی تجلیل شد.

«هواتو کردم»

سریال خروس از ویژه‌برنامه‌های رمضانی سال ۹۲ شبکه دو سیما بود که موسیقی تیتراژ آن با صدای محمد علیزاده، به محبوبیت قابل توجهی رسید. علیزاده تیتراژ پایانی این سریال را با شعری از محمد کاظمی و تنظیم میلاد ترابی به ساحت امام هشتم شیعیان تقدیم کرد. این قطعه که هواتو کردم نام دارد، به دلتنگی‌های عاشقان امام رضا (ع) از درویشان به حرم این حضرت اشاره می‌کند. قطعه موسیقی هواتو کردم از محبوب‌ترین آثار محمد علیزاده است که همواره در کنسرت‌های وی خوانده می‌شود و مورد استقبال شدید مخاطبان وی قرار می‌گیرد.

«کلاغ روسیاه»

قطعه کلاغ رو سیاه از محبوب‌ترین قطعات موسیقی در رثای امام رضا (ع) است. این قطعه در سال ۱۳۸۴ در دومین آلبوم غیررسمی محسن چاوشی منتشر شد.

میزان محبوبیت این اثر از همان ابتدا به نحوی بود که در دوران غیرمجاز بودن چاوشی نیز در صداوسیمای ملی پخش می‌شد. هم‌اکنون و پس از گذشت یک دهه از انتشار این قطعه، چندین نماهنگ برای آن ساخته شده و در شبکه‌های مختلف تلویزیون و اینترنتی کشور منتشر می‌شود. این اثر رضوی در اولین دوره جشنواره ققنوس، جایزه بهترین نماهنگ‌ مذهبی را نیز به خود اختصاص داد.

چاوشی در سال ۸۹ قطعه‌ای دیگر را با نام کاشکی در آلبوم گروهی هشت منتشر کرد که به گفته خود او، داستان این اثر در ادامه ماجرای قطعه کلاغ روسیاه است. این قطعه موسیقی که اتفاقاً به موفقیت اثر رضوی پیشین چاوشی نیز رسید، ماجرای بی‌قراری‌های همان زائر روسیاهی را روایت می‌کند که به زیارت امام هشتم شیعیان رفته و در آنجا با امام خود درد دل می‌کند. هر دوی این قطعات را چاوشی ساخته و ترانه‌سرای آن‌ها، امیر ارجینی‌ است.

«هشت»

در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۹ آلبوم هشت با حضور ۸ خواننده موسیقی پاپ کشور در رثای امام رضا (ع) منتشر شد. تقریباً تمامی قطعات این آلبوم، آثار قابل قبولی بودند،

اما در این بیت، چند قطعه به محبوبیت قابل توجهی رسیدند. قطعه کاشکی با صدای محسن چاوشی که پیش‌تر در مورد آن صحبت شد، اثر پرسه زنون علی اصحابی که در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی این آهنگ را اجرا کرده و قطعه دلم گرفته با صدای امین رستمی، آثار پرمخاطب این آلبوم موسیقی مذهبی بودند.

همچنین آثار دیگر آلبوم با صدای رضا صادقی، رضا یزدانی، حمید حامی، بابک جهانبخش و علیرضا شهاب نیز جای فراوانی در دل مخاطبان این خوانندگان کشورمان باز کردند.

«می‌شه ضامنم بشی»

غلام‌رضا صنعتگر از جمله خوانندگانی است که محبوبیتش را مدیون تلویزیون است.

طی سال‌های اخیر بارها و بارها نماهنگ دل آسمانی که به میشه ضامنم بشی نیز مشهور است، از تلویزیون پخش شده و علاقه‌مندان فراوانی را به تماشای آن کشانده است. خواننده این اثر در برنامه‌ای تلویزیونی اذعان داشت که زیارت امام رضا (ع) وی را شفا داده است.

صنعتگر دراین‌باره گفت: ۶۵ روز هیچ صدایی از حنجره‌ام درنمی‌آمد و نمی‌توانستم حرف بزنم و بخوانم، اما به بزرگواری و نگاه حضرت امام رضا (ع) دوباره این صدا به حنجره من بازگشت و من بعد از این همه مدت سکوت و بی‌صدایی، توانستم بدون هیچ مشکلی صحبت کنم. در واقع ضامن آهو، ضامن من شد. حالا بیشتر از همیشه معنی آهنگ میشه ضامنم بشی را با تار و پودم حس می‌کنم.

«قطعه‌ای در بهشت»

درد و دل محمدعلی کریمخانی خواننده و مداح اهل قزوین با امام هشتم شیعیان (ع) از جمله شنیدنی‌ترین نواهای رضوی است که تاکنون منتشر شده است.

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز برجسته‌ کشور یک ملودی زیبا را به کریم‌خانی تحویل می‌دهد و این خواننده آن‌ را تنها یک بار می‌خواند و حاصلش می‌شود، قطعه‌ای در بهشت. اثری که بین عموم مردم به آمدم ای شاه پناهم بده یا ای حرمت شناخته می‌شود و به هر وقت و بی‌وقتی بر دل دوستداران امام هشتم مرهم می‌گذارد. این اثر آن‌قدر زیباست که در روزهای معمول سال نیز جزو برنامه‌های ثابت پخش رسانه ملی می‌شود. علی کریم‌خانی معتقد است که اجرای بی‌نظیر و ماندگاری این مداحی خواست خدا بوده چرا که پس از آن دیگر هیچ‌گاه نتوانسته این اثر را به خوبی همان بار اول بخواند.

«سکوت مهربون»

در دو دهه اخیر هرگاه سخن از یک موسیقی خوب در تلویزیون کشورمان می‌شود، نام مجید اخشابی جزو اولین خوانندگانی است که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود. اخشابی تاکنون قطعات سکوت مهربون، دقایق حرم و پرواز را در مدح امام هشتم خوانده که همه آن‌ها شنیدنی‌ هستند اما شاید شنیدن قطعه سکوت مهربون لطف بیشتری دارد.

«کبوتر هوایی»

حامد زمانی چهره‌ای آشنا برای علاقه‌مندان به موسیقی مذهبی است. او در سالیان اخیر بارها با اجرای قطعات مذهبی ارادت خود را به ائمه نشان داده است. عبدالرضا هلالی نیز با مداحی‌های مختلفی که در تکایا و هیئت‌های مذهبی داشته، شخصیت محبوبی در میان علاقه‌مندان به مداحی است. این دو با یکدیگر تمام احساسشان را معطوف به اجرای دو قطعه‌ زیبا در ستایش امام غریبشان کردند که اثر «کبوتر هوایی» به عنوان یک قطعه موسیقیایی مذهبی، مخاطبان فراوانی را با خود همراه ساخت. همچنین زمانی و هلالی قطعه‌ای دیگر با نام «امام رضا» نیز منتشر کردند.

«نامه عشق»

نامه عشق با صدای بهنام صفوی و ترانه سیدمحمد کاظمی، از دیگر آثار تازه در حال و هوای حرم ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا است. صفوی در این قطعه برای بهانه‌جویی‌هایش در مورد نرفتن به زیارت امام رضا (ع)، خود را سرزنش می‌کند. این خواننده جوان که مدتی با بیماری سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کرد، با حضور در حرم امام شیعیان، از حال و روز معنوی خود و عشق بی‌نهایتش به حرم این امام معصوم خبر داد.

«زیارت»

طی سالیان اخیر آهنگ‌های مختلفی از سامی یوسف به زبان‌هایی متفاوت نظیر انگلیسی، عربی و آذربایجانی و .. منتشر شده است.

چند سال پیش سامی یوسف اثری را در پاسخ به هتک حرمت پیامبر (ص) به سه زبان ترکی، انگلیسی و اردو خواند که سروصداهای فراوانی به پا کرد. یوسف اصالتاً ایرانی است و در انگلستان زندگی می‌کند. او فرزند بابک رادمنش از آهنگسازان خوب ایرانی است. قطعه زیارت که به ساحت مقدس امام رضا (ع) تقدیم شده نیز از ساخته‌های بابک رادمنش است.

«حضرت نور»

آلبوم موسیقی شمسه رضوان مجموعه اثری است که چندین قطعه رضوی را در خود جای داده که در این مجموعه، علیرضا افتخاری سنتی‌خوان مشهور کشورمان، دو اثر را در مدح شمس‌الشموس به ایشان تقدیم کرد. افتخاری که نشان چهره ماندگار نیز دریافت کرده، قطعات حضرت نور و زیارت را در این آلبوم گنجاند که از این قطعات، اثر حضرت نور حال و هوای ویژه و خاص‌تری دارد. این خواننده نامی کشور تاکنون بارها ارادت خاص خود را به مقام اهل بیت ثابت کرده و آثار متعددی را نظیر آلبوم خروش بحر که مختص واقعه عاشوراست، اجرا کرده است.

«حج تهی‌دستان»

خواننده مشهور این روزهای موسیقی که به خاطر انتشار آلبوم ماه و ماهی و خواندن در فستیوال‌های مختلف و برنامه‌های ویژه تلویزیونی، نامش بیش از هر زمانی شنیده می‌شود، قطعه‌ای در آلبوم شمسه رضوان در وصف امام رضا (ع) خواند. حج تهی‌دستان نام اثری است که حمید اکبرزاده ساخته و اشرف زاده خواند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    234/372/429/900
  • تمساح خونی
    168/255/197/250
  • مست عشق
    120/024/440/750
  • خجالت‌نکش۲
    84/241/125/200
  • پول و پارتی
    77/603/581/000
  • سال گربه
    64/591/860/000
  • قیف
    18/521/850/500
  • یادگار جنوب
    12/278/599/550
  • مفت بر
    11/937/030/000
  • ملاقات با جادوگر
    10/788/025/000
  • قلب رقه
    7/254/437/000
  • ساعت 6صبح
    6/686/226/250
  • شهرگربه‌ها۲
    6/037/105/000
  • در آغوش درخت
    4/993/931/500
  • شه‌سوار
    4/227/266/000
  • روزی روزگاری آبادان
    2/763/635/000
  • آغوش باز
    1/031/507/500
  • کارزار
    204/600/000
  • سودابه
    131/322/500
  • لختگی
    38/820/000