چرا پیچینگ؟ چرا «پرتاب»؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۷
مشکل جذب سرمایه در مستندسازی حادتر از سینمای داستانی

چرا پیچینگ؟ چرا «پرتاب»؟

یکی از مشکلات بزرگ سینمای مستند، جذب سرمایه است، سرمایه دولتی محدود است و بخش خصوصی کمتر تمایل به تولید آثار مستند جدی، انتقادی و با رویکردهای هنری و تجربه‌گرایانه دارد.

به گزارش خبرنگار سینما صبا، محمد حیدری‌پور کارشناس پخش در یادداشتی نوشت؛
آنچه سینمای مستند همواره با آن روبرو بوده، دو حوزه تولید و عرضه است. در سال‌های اخیر با توجه به ظهور پلتفرم‌ها، به نظر می‌رسد اندکی از فضای اکران آنلاین به سینمای مستند اختصاص یافته، از سویی دیگر در گروه سینمایی «هنر و تجربه» یا فضاهایی از این دست که به همت نهادها و ارگان‌های مختلف راه اندازی شده، سینمای مستند گاهی مجالی برای دیده شدن یافته است. اما مشکل تولید و جذب سرمایه همچنان باقیست. رابطه بین سینماگر و سرمایه‌گذار (دولتی و خصوصی) پرتنش و پر مساله است. ارتباط فیلمسازانی خاص و معتمد با بعضی ارگان ها باعث شده آنها فرصت بیشتری برای فیلمسازی داشته باشند، از سویی دیگر بخش قابل توجهی از مستندسازان یا درگیر تولید تیزر و کارهایی از این دست هستند، یا وارد حوزه های دیگر شده‌اند.
بخش خصوصی توان و علاقه به سرمایه‌گذاری در سینمای مستند ندارد، بخش دولتی بودجه محدودی دارد که بین عده‌ای نزدیک به حلقه‌های مدیران میانی و دوستان و آشنایان، تقسیم می شود و کمتر استعدادی (به ویژه جوانان) فرصت بهره مندی از این مزایا را دارند. برگزاری رویدادهای ارائه طرح (پیچینگ) با این هدف می‌تواند برگزار شود که هم تمایل سرمایه گذاران، به مشارکت در تولید آثار مستند بالا برود، هم ارتباط بین سینماگر و تهیه‌کننده تسریع و تسهیل شود. پیش از این، نهادها یا جشنواره‌های مختلف اقدام به برگزاری پیچینگ‌های مختلف کرده‌اند، اما مشکلی که در ایران وجود دارد این است که پس از برگزاری پیچینگ نمی توان امیدوار بود، طرح برگزیده حتما به مرحله تولید برسد. جلسات ارائه طرح در جشنواره‌های بین‌المللی، در رویکردی جدی، از طرح‌های انتخاب شده تا زمان ساخت محافظت کرده و مراقبند این آثار، به تولید برسند.
این روزها، خبر برگزاری رویداد ارائه طرح سینمای مستند «پرتاب»، شنیده شده و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی خود را برای برپایی این جلسات دو روزه با حضور ۲۲ شرکت کننده و سرمایه گذاران مختلف آماده می‌کند. این اتفاق، روی کاغذ مبارک و فرخنده است، استقلال این رویداد از «سینماحقیقت» می تواند بعد خبری و ضریب تاثیرگذاری آن را بالا ببرد، اما آیا برگزارکنندگان این رویداد، به مرحله تولید اثر هم فکر می‌کنند؟
این که مرکز گسترش، به عنوان نهاد متولی تولید آثار برای برگزاری «پرتاب» پیشقدم شده، مبارک است و این که نهادها و ارگان‌ها پای کار آمده‌اند تا تولید مستند رونق بگیرد، مبارک‌تر. اما این سوال پیش می‌آید چرا بخش خصوصی همچنان تمایلی به شرکت در چنین فضاهایی ندارد و چرا تولید و عرضه مستند، همچنان در انحصار مرکز گسترش، حوزه هنری، اوج و موسساتی از این دست است؟
تهران در هفته آینده، در دو روز میزبان ۲۲ سینماگر مستند است که امیدوارند طرحشان در «پرتاب» دیده و زمینه ساخت آن فراهم شود، این گام نخست برای ورود به دریایی است که انتهایی ندارد. امید که «پرتاب» فضایی برای کشف استعداد و زمینه‌سازی برای مشارکت در تولید فیلم‌هایی متفاوت و خلاقانه باشد. سینمای مستند ایران، به استناد بسیاری از آثار باارزشی که هر سال تولید می‌شود، بضاعت بسیاری برای تبدیل شدن به یک عرصه سودآور و محترم را دارد، اما همواره توجه به سینمای داستانی یا پلتفرم‌ها (از منظر سرگرم‌کنندگی) موازنه بازار عرضه و تولید را برهم زده است. برگزاری رویدادهایی از جنس «پرتاب» و توجه دادن به سرمایه گذاران به هوای تازه‌ای که در سینمای مستند جاریست، می‌تواند اتفاقی خوش یمن باشد و در صورت استمرار، به نتایجی قابل مشاهده و ملموس بیانجامد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تگزاس۳
    ۲۴۹/۰۱۴/۹۱۳/۴۰۰
  • زودپز
    ۱۷۵/۱۷۵/۹۵۵/۵۰۰
  • تمساح خونی
    ۱۶۸/۲۸۰/۴۲۷/۲۵۰
  • مست عشق
    ۱۲۰/۲۹۹/۷۲۰/۷۵۰
  • پول و پارتی
    ۹۰/۰۰۰/۳۵۴/۵۰۰
  • خجالت نکش 2
    ۸۶/۲۶۱/۰۰۹/۲۰۰
  • صبحانه با زرافه‌ها
    ۶۸/۸۷۸/۰۶۶/۵۰۰
  • سال گربه
    ۶۴/۶۰۶/۵۹۰/۰۰۰
  • ببعی قهرمان
    ۴۸/۷۸۰/۵۰۳/۵۰۰
  • قیف
    ۲۷/۰۲۷/۶۵۵/۱۰۰
  • مفت بر
    ۲۵/۵۹۴/۸۹۸/۶۰۰
  • قلب رقه
    ۱۴/۰۲۶/۷۲۶/۰۰۰
  • شهرگربه‌ها۲
    ۱۲/۳۹۲/۰۶۱/۵۰۰
  • شه‌سوار
    ۱۰/۶۱۵/۹۴۸/۵۰۰
  • باغ کیانوش
    ۶/۶۰۴/۷۷۵/۰۰۰
  • شنگول منگول
    ۱/۶۳۳/۸۸۲/۵۰۰
  • استاد
    ۱/۰۰۱/۲۱۰/۰۰۰
  • سه‌جلد
    ۴۰۳/۳۹۰/۰۰۰
  • نبودنت
    ۲۶۷/۸۲۰/۰۰۰
  • شبگرد
    ۱۹۵/۰۷۰/۰۰۰